Gå til innhold

Om barnet ditt ble med venn fra skolen og spiste middag der, ville du blitt sint om barnet fikk et 1/2 glass brus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeeesus people! Noe å lage en sak om. Jeg hadde bare tenkt: deilig at ungen min fikk mat og drikke hos vennene sine❤️

Endret av Vanja2345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (5 timer siden):

Det gjorde jeg også. Dvs. det var lettbrus siden jeg er og var diabetiker. Spiste masse som dagens mødre vil bli hysteriske over. Jeg har 4 friske og sunne barn selv om de fikk is, sjokolade og brus da de var barn. 

Å være så hysterisk over litt drikke eller snacks vil føre barna ut i spiseforstyrrelse. Barn som hele tiden får den syke dietten som er uten ditt og datt og ikke får lov til å smake på noe godt i det hele tatt, har stor sjanse for å utvikle spiseforstyrrelse når de flytter for seg selv. De kommer til å fråtse i usunn mat. Mens de som av og til får noe godt og har et normalt kosthold uten hysteriske reaksjoner fra mor, vil få et sunt forhold til mat.

Viser til min forrige kommentar ifht hvorfor logikken din er på trynet. 

Det finnes mye imellom "syke dietter" og å ikke gi barna brus daglig. 

Det at du mener at kun godteri og slikt er "noe godt" vitner om et usunt forhold til mat. Her i huset synes vi frukt, kjøtt, fisk, te, melk og slikt er godt. Joda, godteri er godt det og, for all del, men det er mye annet som er godt, og vi kan kose oss med et variert fruktfat eller marinerte biffstrimler som hverdagskos.

Tror du virkelig at en som er vant til å drikke brus og spise godteri hele tiden, ikke kommer til å gjøre det når han/hun blir voksen? Siden du mener de kommer til å fråtse i usunn mat om de ikke får noe særlig av det hjemme... Som er regel fortsetter man vanene man er vokst opp med. Unntaket er når foreldrene har vært fullstendig hysteriske, og man ikke har fått smake på sukker i det hele tatt i barndommen. Da vet man ikke hvordan man skal balansere det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er litt sjokkert over hvor mange som hevder de ikke drikker brus daglig her😂 

 

Alle jeg møter ila en hverdag drikker gjerne brus eller energidrikk. På jobb har alle det med seg. Vi får det servert til hverdags når vi er borte hos noen. Kommer noen på døra har de gjerne med seg en brus, eller så har de en brus i bilen så de behøver ikke et glass med brus fra oss. 
Og vi er på ingen måte av usunne vaner ellers, vi går mye i skog og mark, spiser stort sett mat fra bunnen - alltid grønnsaker og frukt til måltidene. Snacks er gjerne frukt, grove vafler osv. Vi selv drikker alkohol kanskje til fest 3-4 ganger i året. Barna våre har aldri sett oss fulle, og skal for alltid slippe det. Yngstemann er 3 år og han sitter bakovervendt i bilen - som sine søsken, og skal gjøre det til han vokser seg ut av de bakovervendte stolene som er på markedet. Søvn settes høyt, ved sykdom fokuserer vi på vann, hvile og mat. Blir litt satt ut av at en her mener at de som serverer brus er mennesker med dårlige vaner og som ikke bryr seg om barnas sikkerhet. Det er sinnssykt dømmende og spesielt!!

Vi drikker vann og saft utenom middag, men drikker gjerne et glass brus til middag vi også. Hadde aldri tenkt tanken på å spørre foreldrene til mine barns venner om de fikk lov. 
 

 

Anonymkode: 71bad...6a4

Jeg drakk brus daglig i slutten av tenårene og helt i starten av 20-årene, og det gjorde de fleste rundt meg også. Nå i slutten av 20-årene gjør vi ikke det. Jeg pleier ikke å bli tilbudt brus når jeg er på besøk hos folk i hverdagen. Jeg blir som regel tilbudt kaffe, te og vann eller saft. 

Til middag drikker vi vann eller melk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om p være dømmende🙄 

Anonymkode: f39a3...561

Ja,gud bedre🙄!

Anonymkode: 07cc2...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Snakk om p være dømmende🙄 

Anonymkode: f39a3...561

Selvsagt dømmer jeg folk utifra handlingene deres... Å gi barna brus hver dag vitner om en holdning - den holdningen kommer ofte frem i flere sammenhenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang, nei. Men hadde barnet mitt vært en nær venn, som ofte var med deres barn hjem, hadde jeg ikke likt eller godtatt brus til middag. Altså, si de er med hverandre hjem et par ganger i uken, pluss brus hjemme på lørdag, det er tre dager med brus. Ikke aktuelt for mine barn. Først og fremst for tennenes skyld, syre er syre som vil tære på tennene i det lange løp. For det andre er ikke kunstig søtning bra. For det tredje så er det en vane jeg ikke ønsker at mine barn skal få.

Hvorfor ønsker du at dine barn skal drikke brus hver dag? Ser ingen grunn til at dette er positivt på noen som helst måte. Man skal vel ikke «kose» seg som om det er lørdag, hver dag? «Kose» generasjonen som er nå, er farlig på mange måter…

Anonymkode: 17b54...cf1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er litt sjokkert over hvor mange som hevder de ikke drikker brus daglig her😂 

 

Alle jeg møter ila en hverdag drikker gjerne brus eller energidrikk. På jobb har alle det med seg. Vi får det servert til hverdags når vi er borte hos noen. Kommer noen på døra har de gjerne med seg en brus, eller så har de en brus i bilen så de behøver ikke et glass med brus fra oss. 
Og vi er på ingen måte av usunne vaner ellers, vi går mye i skog og mark, spiser stort sett mat fra bunnen - alltid grønnsaker og frukt til måltidene. Snacks er gjerne frukt, grove vafler osv. Vi selv drikker alkohol kanskje til fest 3-4 ganger i året. Barna våre har aldri sett oss fulle, og skal for alltid slippe det. Yngstemann er 3 år og han sitter bakovervendt i bilen - som sine søsken, og skal gjøre det til han vokser seg ut av de bakovervendte stolene som er på markedet. Søvn settes høyt, ved sykdom fokuserer vi på vann, hvile og mat. Blir litt satt ut av at en her mener at de som serverer brus er mennesker med dårlige vaner og som ikke bryr seg om barnas sikkerhet. Det er sinnssykt dømmende og spesielt!!

Vi drikker vann og saft utenom middag, men drikker gjerne et glass brus til middag vi også. Hadde aldri tenkt tanken på å spørre foreldrene til mine barns venner om de fikk lov. 
 

 

Anonymkode: 71bad...6a4

Enig, utrolig hvor ordentlige folk er her inne🤫

Anonymkode: 07cc2...9b8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (25 minutter siden):

Selvsagt dømmer jeg folk utifra handlingene deres... Å gi barna brus hver dag vitner om en holdning - den holdningen kommer ofte frem i flere sammenhenger. 

Så om mine barn hadde fått et glass cola/ iste etc...så hadde du kommet med dine tanker at vi hadde usunne of dårlig holdning?  At dette 1 glasset betyr også at mine barn får frotse i godteri og kaker hverdag...og spille/ se på tv hele dagen. 

Ved å leR ditt innlegg ser jeg fort at du ikke har bra holdninger 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En gang, nei. Men hadde barnet mitt vært en nær venn, som ofte var med deres barn hjem, hadde jeg ikke likt eller godtatt brus til middag. Altså, si de er med hverandre hjem et par ganger i uken, pluss brus hjemme på lørdag, det er tre dager med brus. Ikke aktuelt for mine barn. Først og fremst for tennenes skyld, syre er syre som vil tære på tennene i det lange løp. For det andre er ikke kunstig søtning bra. For det tredje så er det en vane jeg ikke ønsker at mine barn skal få.

Hvorfor ønsker du at dine barn skal drikke brus hver dag? Ser ingen grunn til at dette er positivt på noen som helst måte. Man skal vel ikke «kose» seg som om det er lørdag, hver dag? «Kose» generasjonen som er nå, er farlig på mange måter…

Anonymkode: 17b54...cf1

Det er jo kosgenerasjonen av etterkrigsårenebarna som desidert ruser seg mest på sukker og koffein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hill83 skrev (18 timer siden):

Hadde ikke blitt sur men tenkt det har noe ekstra siden dere hadde besøk. 

Gi det noen år så får du se hvordan det står til med syreskader på tennene. Du lager vaner for barna dine for resten av livet. 

Det kan også gå helt fint. I alle år i min barndom, drakk jeg ca 1 glass brus flere ganger i uken til middag. I voksen alder har jeg sluttet nesten helt med brus. Jeg er nå 25 år og har hvite, sterke tenner, og tannlegen har sagt "du har nok hatt gode rutiner med tennene fra barndommen". Har litt syreskader på 1 tann, og har hatt  noen få små hull, men aldri noen store problemer. Kan godt hende jeg har gode gener og har hatt flaks. Men jeg har alltid pusset tennene x 2 daglig og gått til tannlegen x1 per år, så hvis barna til TS gjør dette så vil jo tannlegen kunne si ifra hvis det skulle bli noe problemer med syreskader. Man ser jo små tegn før det blir store problemer.

Endret av Mayer
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan barn født etter 2024 får det siden ett glass brus er nok til en diskusjons tråd nå. 

Anonymkode: 56409...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan barn født etter 2024 får det siden ett glass brus er nok til en diskusjons tråd nå. 

Anonymkode: 56409...d43

Vi kan jo iaf konkludere at vi lever i en trygg og god boble her i Norge når slike saker som dette kan skape såpass mye forargelse. Eller så er det en del stakkarslige damer her som skulle ønske de tilhørte fiffen i Madserud alle - der bare 3 stjerne i Michelin-guiden er godt nok.

Forøvrig et paradoks at mange av disse damene sikkert bøtter innpå med vin og bobler på jentekvelder og kanskje tar en blås av en joint fordi det snart er lov. Eller spiser lavkarbomat for å gå ned i vekt, og bruker sminke og kremer og sjampo med masse flotte stoffer i. Strake veien mot kreft dette også!

I tillegg kjører de sikkert bil (farlig), tar ungene med til byen/bor i en by (luftforurensing), kjøper nye klær (støtter klesindustrien) og spiser scampi som er noe av det verste for økosystemene i verden og kjøper avokado og kaffe fra andre siden av jordkloden (nei, det vokser ikke i butikken).

Et halvt glass brus. Hallo, ro dere ned.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (8 timer siden):

Selvsagt dømmer jeg folk utifra handlingene deres... Å gi barna brus hver dag vitner om en holdning - den holdningen kommer ofte frem i flere sammenhenger. 

Sjarmrebee , heller ett halvt glads brus enn dømmende foreldre ,

 

Anonymkode: f39a3...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjarmrebee , heller ett halvt glads brus enn dømmende foreldre ,

 

Anonymkode: f39a3...561

Tenker at foreldre som gir barna sine en god og sunn start på livet er viktigst. 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/lettbrus-oker-risikoen-for-darlig-helse

Ettersom det tidligere er observert at lettbrus kan være forbundet med blant annet vektøkning og økt blodtrykk hos barn, ble ikke forskerne helt overrasket over at det også øker risikoen for metabolsk syndrom. De har ingen god forklaring på hvorfor det er slik, men de påpeker blant annet at de som drikker brus - uansett type, har en tendens til å innta mer kalorier, mer mettet fett og mer transfett. Samtidig har de ofte en mer sedat livsstil, og de spiser mindre melkeprodukter og mindre fiberrik mat.

Men selv etter å ha justert for slike faktorer, var det en klar sammenheng mellom brusdrikking og utvikling av metabolsk syndrom.

Metabolsk syndrom er en samling av forstyrrelser i kroppens omsetning av næringsstoffer. Disse forstyrrelsene inkluderer høyt blodtrykk, høye insulinverdier, overvekt og høye kolesterolverdier. Disse forandringene øker risikoen for blant annet hjerteinfarkt, angina, hjerneslag, diabetes, og trange pulsårer i beina.

 

Anonymkode: cae0b...1f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg syns det er helt greit med litt brus. Men tenker mitt om alle voksne som drikker alkohol foran ungene sine. Det er trashy det. 

Anonymkode: 7fe12...93f

Det er i hvertfall verre en ett glass brus i mine øyne. Alkohol er jo hellig i norge så det teller sikkert ikke men gud forby hvis du drikker ett glass brus. ha ha ha.. komisk. 

Anonymkode: ec490...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke blitt sur. Er mine barn på besøk hos andre er det deres regler og vaner som gjelder. 

Men. Hadde mitt barn ofte vært hos en venn der det ble servert brus til middag, hadde jeg krevd at han hadde kommet hjem for å spise, da vi syns brus i hverdagen er en uting. Og sukkerfri brus får de aldri. Så om det hadde vært lang vei mellom ungeens hus hadde nok resultatet blitt at mitt barn hadde vært mindre hos ditt, enn om det ikke ble servert brus.

Ville ikke nektet barnet mitt å dra ditt, men vet at om han ikke kan spise hos venner som bor langt unna og i stede må sykle hjem og tilbake. Ja da velger han å besøke venner litt nærmere i stede. 

Anonymkode: b29b1...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ser 2 av vennene til jenta når de starter på videregående startet de med energi drikke og brus hver dag. Jenta her so. Har fått litt brus innimellom pleier å ta kopp med tea på skolen. De 2 andre fikk aldri bruss hjemme, og de sier selv: nå ser ikke mamma og pappa hvor mye vi drikker.

Så jo noen drar strikken når de blir eldre

Anonymkode: 79eec...b4d

Ja da, trøst deg gjerne med det. Men hvem tror du er mest overvektige og usunne; familiene som alltid drikker vann til middag, eller familiene som alltid drikker brus til middag? 😉

Anonymkode: b2e8a...820

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenker at foreldre som gir barna sine en god og sunn start på livet er viktigst. 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/lettbrus-oker-risikoen-for-darlig-helse

Ettersom det tidligere er observert at lettbrus kan være forbundet med blant annet vektøkning og økt blodtrykk hos barn, ble ikke forskerne helt overrasket over at det også øker risikoen for metabolsk syndrom. De har ingen god forklaring på hvorfor det er slik, men de påpeker blant annet at de som drikker brus - uansett type, har en tendens til å innta mer kalorier, mer mettet fett og mer transfett. Samtidig har de ofte en mer sedat livsstil, og de spiser mindre melkeprodukter og mindre fiberrik mat.

Men selv etter å ha justert for slike faktorer, var det en klar sammenheng mellom brusdrikking og utvikling av metabolsk syndrom.

Metabolsk syndrom er en samling av forstyrrelser i kroppens omsetning av næringsstoffer. Disse forstyrrelsene inkluderer høyt blodtrykk, høye insulinverdier, overvekt og høye kolesterolverdier. Disse forandringene øker risikoen for blant annet hjerteinfarkt, angina, hjerneslag, diabetes, og trange pulsårer i beina.

 

Anonymkode: cae0b...1f0

Det står om man drikker mer enn en brus pm dagen , hvorfor ta dette med i en tråd når det ikke er relevant ? Det var aldri snakk om en brus i hi, du burde kanskje fått med det også i linken dun da i det minste , ikke bare klippe ut det som passer deg

Anonymkode: f39a3...561

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker at foreldre som gir barna sine en god og sunn start på livet er viktigst. 

https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/lettbrus-oker-risikoen-for-darlig-helse

Ettersom det tidligere er observert at lettbrus kan være forbundet med blant annet vektøkning og økt blodtrykk hos barn, ble ikke forskerne helt overrasket over at det også øker risikoen for metabolsk syndrom. De har ingen god forklaring på hvorfor det er slik, men de påpeker blant annet at de som drikker brus - uansett type, har en tendens til å innta mer kalorier, mer mettet fett og mer transfett. Samtidig har de ofte en mer sedat livsstil, og de spiser mindre melkeprodukter og mindre fiberrik mat.

Men selv etter å ha justert for slike faktorer, var det en klar sammenheng mellom brusdrikking og utvikling av metabolsk syndrom.

Metabolsk syndrom er en samling av forstyrrelser i kroppens omsetning av næringsstoffer. Disse forstyrrelsene inkluderer høyt blodtrykk, høye insulinverdier, overvekt og høye kolesterolverdier. Disse forandringene øker risikoen for blant annet hjerteinfarkt, angina, hjerneslag, diabetes, og trange pulsårer i beina.

 

Anonymkode: cae0b...1f0

Det står om man drikker mer enn en brus pm dagen , hvorfor ta dette med i en tråd når det ikke er relevant ? Det var aldri snakk om en brus i hi, du burde kanskje fått med det også i linken dun da i det minste , ikke bare klippe ut det som passer deg

Anonymkode: f39a3...561

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det står om man drikker mer enn en brus pm dagen , hvorfor ta dette med i en tråd når det ikke er relevant ? Det var aldri snakk om en brus i hi, du burde kanskje fått med det også i linken dun da i det minste , ikke bare klippe ut det som passer deg

Anonymkode: f39a3...561

Det er lov å tenke selv, altså. Det står heller ikke i artikkelen at om man drikker mindre enn én brus så er det uproblematisk. Hva når disse barna som er vant med å drikke brus hver dag blir eldre og kan kjøpe brus selv? Mulig det blir mer enn et halvt glass, kanskje? 

Det handler om å gi barna gode vaner, og det å servere brus på daglig basis er ikke en god vane.

Anonymkode: 01f5d...a0e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...