Gå til innhold

Blir folk sykepleiere og lærere bare for å ha noe å klage over? Er så lei klaginga deres.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er riktig. De får det avspasert. De får med andre ord for jobben de gjør. Og så klager de over det.

Jeg får heller ikke betalt for all overtid (id et private), men jeg får heldigvis for det meste. Men jeg får ikke avspasering. Og jeg må jobbe i feriene, når jeg er syk, når jeg har sykt barn, og i høytidene. Jeg må alltid være tilgjengelig på telefon og epost, og være beredt på å svare ut spørsmål eller delta i møter hver dag. Har jeg hatt sykt barn, må jeg ofte jobbe det inn i løpet av natta. Det er en del av gamet. 

Anonymkode: 754ec...b15

Det er ikke så lett å avspasere den tida. Når skal man egentlig det? Når man skal forberede seg til neste time? Man kan ikke akkurat bare si til elevene at i dag blir det ikke undervisning, du skjønner dét, ikke sant?? 

Jeg har jobbet både i det private og lærer ulike steder. Det er sjeldent at det er like stort trykk på folk i det private, og da får de ofte betalt en god del mer hvis de må være tilgjengelige på den måten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

katties skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så lett å avspasere den tida. Når skal man egentlig det? Når man skal forberede seg til neste time? Man kan ikke akkurat bare si til elevene at i dag blir det ikke undervisning, du skjønner dét, ikke sant?? 

Jeg har jobbet både i det private og lærer ulike steder. Det er sjeldent at det er like stort trykk på folk i det private, og da får de ofte betalt en god del mer hvis de må være tilgjengelige på den måten.

Hva kaller du de 3 ukene fri lærere har på sommeren (som kommer i tillegg til 4 uker ferie)? 

Mens de fleste andre jobber 37,5 timer i uka i 45 uker (52 uker pr. år minus 5 uker ferie minus gjennomsnittlig 10 arbeidsdager som faller på helligdager), jobber lærerne 43,25 timer i uka i 39 uker. Dette veies opp med flere arbeidsfrie dager på sommeren.

Anonymkode: 754ec...b15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier. Tok ikke den utdanninga for å klage nei. Jeg valgte den veien fordi jeg har ett genuint ønske om å hjelpe mennesker. Men når arbeidsgiver ( stat/kommune) hele tiden øker oppgaver, senker bemanning, lager mer og mer krevende turnus, fjerner bonus for ekstra helgejobbing så hele lønnsoppgjøret derav går i minus, gir oss rammer til å utføre mangelfulle tjenester, da er det seriøst vanskelig å holde kjeft, ikke klage og bare smile pent altså. Og ja, jeg viste hva jeg gikk til. Og rammene for yrket var langt bedre for 20 år siden når jeg begynte på utdannelsen. Blir verre og verre for hvert år mtp nedskjæringer og sparetiltak. 

Anonymkode: 88604...585

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva kaller du de 3 ukene fri lærere har på sommeren (som kommer i tillegg til 4 uker ferie)? 

Mens de fleste andre jobber 37,5 timer i uka i 45 uker (52 uker pr. år minus 5 uker ferie minus gjennomsnittlig 10 arbeidsdager som faller på helligdager), jobber lærerne 43,25 timer i uka i 39 uker. Dette veies opp med flere arbeidsfrie dager på sommeren.

Anonymkode: 754ec...b15

Jeg gidder ikke å forklare deg noe mer. Siden du synes de har så gode forhold på jobben så bør du heller prøve deg der og få erfaring i hvordan det faktisk er å jobbe som lærer. Det å jobbe lengre tid av gangen for så å få lengre ferie gjør at man lettere blir utbrent. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (13 minutter siden):

Jeg gidder ikke å forklare deg noe mer. Siden du synes de har så gode forhold på jobben så bør du heller prøve deg der og få erfaring i hvordan det faktisk er å jobbe som lærer. Det å jobbe lengre tid av gangen for så å få lengre ferie gjør at man lettere blir utbrent. 

Men det er jo sånn vi andre også har det! Vi jobber og har fem uker som må fordeles utover et helt år! Poenget er vel at lærere må forstå at mange andre har en jobb som ikke er 8-4 og at vi ikke tjener millioner i det private, eller har masse ferie. 

Anonymkode: 82f27...425

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det er jo sånn vi andre også har det! Vi jobber og har fem uker som må fordeles utover et helt år! Poenget er vel at lærere må forstå at mange andre har en jobb som ikke er 8-4 og at vi ikke tjener millioner i det private, eller har masse ferie. 

Anonymkode: 82f27...425

Jobb er jobb, men det finnes absolutt jobber som er for tunge. Men så jar mange allerede uttalt seg om hva hovedproblemet er: det er ikke lønn, men mange andre faktorer. Jeg tror nok jeg lenge kunne ha jobbet for mine 530 000 om det ikke var for all ekstrajobbinga og at man aldri følte man strakk til. Jeg hadde lyst til å skape et positivt læringsmiljø, og at elevene kunne kjenne på mestring. Jeg selv hadde jo knekt koden! I stedet var det mye som kom i veien for dette.

Det føltes helt forferdelig å vite at den ene dagen hadde man ett tema, den neste skulle man bygge på dette, og etter så skule man bygge på det igjen, og det var ikke nok tid til at alt kunne synke inn. For mange temaer, og smarte elever som følte seg så dumme at de måtte jukse på prøver. Hadde jeg selv valgt opplegget så ville man ikke gått frem så fort, ikke i den rekkefølgen, ikke så mange temaer så overfladisk. Syntes synd på elevene.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men de klager jo masse om dette? Mye mer om arbeidsforhold enn om lønn.

Anonymkode: c7dec...b4c

Men det høres ikke så godt. Er bare missnøyen om lønna jeg hører ihvertfall. 

At det er så belastende, dårlig betalt iforhold til belastning osv. 

Skriver folk avvik? Jeg jobber på en avdeling hvor dem er flinke til å klage, men elendige til å skrive avvik.

Skriver man ikke avvik, har man ingenting å klage på. 

Anonymkode: f49c7...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (28 minutter siden):

Jeg gidder ikke å forklare deg noe mer. Siden du synes de har så gode forhold på jobben så bør du heller prøve deg der og få erfaring i hvordan det faktisk er å jobbe som lærer. Det å jobbe lengre tid av gangen for så å få lengre ferie gjør at man lettere blir utbrent. 

Skal naturligvis ikke bli lærer. Det burde ingen bli, så mye lærere snakker ned yrket.

Anonymkode: 754ec...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men det er jo sånn vi andre også har det! Vi jobber og har fem uker som må fordeles utover et helt år! Poenget er vel at lærere må forstå at mange andre har en jobb som ikke er 8-4 og at vi ikke tjener millioner i det private, eller har masse ferie. 

Anonymkode: 82f27...425

Når det er sagt, så ville det være avslappende å gå over til læreryrket. Jeg jobber nemlig allerede mye mer enn en lærer (normal arbeidsdag er 10-12 timer, og i tillegg jobber jeg i helger og ferier). Forskjellen er at jeg ikke får avspasere noe i løpet av et år. Til gjengjeld tjener jeg mer. 

Anonymkode: 754ec...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skal naturligvis ikke bli lærer. Det burde ingen bli, så mye lærere snakker ned yrket.

Anonymkode: 754ec...b15

Nei, det er jo nettopp det som skjer nå da: mange færre utdannede lærere, lærerstudier som blir lagt ned. Er jo ikke slik at grunnskoler plutselig legges ned da, men man ser allerede ganske raskt synkende nivå på utdannelsen. Blir altså enda flere dårlige spesialister i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette svaret :

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når det er sagt, så ville det være avslappende å gå over til læreryrket. Jeg jobber nemlig allerede mye mer enn en lærer (normal arbeidsdag er 10-12 timer, og i tillegg jobber jeg i helger og ferier). Forskjellen er at jeg ikke får avspasere noe i løpet av et år. Til gjengjeld tjener jeg mer. 

Anonymkode: 754ec...b15

..Skulle være svar til dette innlegget:

katties skrev (38 minutter siden):

Jeg gidder ikke å forklare deg noe mer. Siden du synes de har så gode forhold på jobben så bør du heller prøve deg der og få erfaring i hvordan det faktisk er å jobbe som lærer. Det å jobbe lengre tid av gangen for så å få lengre ferie gjør at man lettere blir utbrent. 

 

Anonymkode: 754ec...b15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse mannlige lærere som også syter. Og det er med rette. Mer og mer ansvar på dem og mindre og mindre på foreldre. I helsesektoren er det så lite at alle får dårlig samvittighet hvis de blir syke. Er det samme med lærere. Skjerp deg. Slutt å syt selv, for du har INGEN grunn.

Anonymkode: 10137...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Anonymkode: e28af...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Jeg er så takknemlig for å ikke måtte pleie omgang med folk dumme nok til å fleske ut piss som dette.

Takk, takk, takk kjære gud takk!!  

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

de som syter mest, er de kvinnene som blir lærere eller sykepleiere. Det har vært sånn i minst 15 år. Likevel har det kommet mange nye lærere og sykepleiere de siste 15 årene. Hvorfor klager lærere og sykepleiere hele tiden? hvorfor blir de aldri fornøyde? Og hvorfor har de valgt å jobbe med dette?

Lærere og sykepleiere er de som klager mest. Det er aldri bra nok. Hverken lønn eller arbeidsforhold og oppgaver. Jeg er lei av klaginga deres

Anonymkode: 3cce8...a14

Fellesnevneren er kvinnedominerte yrker. 

Ingen person eller organisasjon klarer å gjøre en kvinne fornøyd så bare lukk ører og øyne når de begynner å gnage om alt som er galt. 

Hvorfor tror du ellers lesbiske kvinner er de som skiller seg mest? 

Og her kommer selve gulroten, det blir slutt av samme årsaker som når en kvinne forlater sin mann. "hun ser meg ikke, hun er bare opptatt av seg selv, økonomisk rot, hun er voldelig fysisk, verbalt og psykisk". 

Må takke kvinneguiden for at jeg ble nysgjerrig på alle de påstandene som er satt ut av kvinner om menn.. Hadde aldri brukt en kalori på det ellers. 

Anonymkode: e18b7...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er nok tyngre enn de tror. Jobber selv turnus og det er belastende angående søvn og tanken på at man aldri har fri. 

Anonymkode: 8dacb...5af

Aldri fri? :klo:  Har jobbet turnus som sykepleier selv og har vel aldri hatt så mye fri som da. 🤷‍♀️

I todelt turnus jobber man 35,5 timer i uka i snitt og i tredelt 33,6 timer i uka. Alle steder jeg jobbet som sykepleier var lunsjen betalt, ergo inngikk den i de 33,6/35,5 timene i uka.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker de som tror de syter kan prøve å jobbe som dem i en mnd av hvert yrke. Hadde blitt veldig stilt etterpå da. 

For et par år siden leste et familiemedlem at snittet for når ansatte i helse (sykehjem, hjemmetjeneste) gikk ut som uføre var tidlig i 50 årene. Veldig kjekt å gå direkte fra å hjelpe andre hele livet til å sitte pleietrengende hjemme selv. 

Anonymkode: b8869...722

Kilde? At ansatte i helseforetak i snitt går over på uføretrygd når de er tidlig i 50-årene er ikke noe jeg kjenner meg igjen i etter et tosifret antall år i helsevesenet. Et par av mine kollegaer i løpet av disse årene gikk over på uføretrygd, men da var det pga. ryggplager og lignende som ikke var forenelig med en jobb med mye gåing og tunge løft. De var på ingen måte «pleietrengende», kun ute av stand til å fortsette i daværende yrke.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat publisert en artikkel i tidsskriftet sykepleien etter en undersøkelse blant sykepleiere om nettopp det, det er ikke lønna sykepleiere er misfornøyd med, det kom laaaangt ned på lista, arbeidsforhold, dårlig bemanning, dårlig ledelse, turnusarbeid, pluss mer kom foran lønn. Kanskje man bør høre på sykepleiere og ikke VG og Dagbladet sin vinkling av saken.

Anonymkode: 1b8c1...a10

Dette har ingenting med «VG og Dagbladet sin vinkling av saken», det er hvordan yrket fremstilles av NSF. Les hvilken som helst uttalelse fra lederen av NSF og forsøk å finne en problemstilling som visstnok ikke løser seg av seg selv bare sykepleiere får høyere lønn… 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her blir avvik "håndtert internt" og forsvinner bare. Har kontaktet media når arbeidslistene var på dobbel lengde av arbeidstiden (ja, vi har avsatt tid til hver ting, og listen var dobbelt så lang som tiden på jobb) ,men de vil ikke skrive noe så lenge ingen står frem. Folk vil være anonyme fordi folk som har trødd stien før dem har blitt presset ut av jobben etter slike uttalelser før. Man har prøvd alle utveier man har for å få det bedre, fagforbund og det som er. Så lenge økonomien styrer og de får tak i nye assistenter til å ta ekstravakter, skjer ingenting. Går på mitt 10 år her nå og de ansatte presses mer til det ekstreme for hvert år. Søvnproblemer som følge av rotete turnuser kommer i tillegg. 

Anonymkode: b8869...722

At det ikke fører til stort å melde avvik er en kjent sak, men jeg undrer meg: Når du skriver at arbeidslistene var dobbelt så lange som arbeidstiden; Jobbet dere dobbelt også? Eller måtte dere droppe besøk og det ble mange avvik? Årsaken til at jeg spør er fordi tiltakstiden ikke nødvendigvis samsvarer med den tiden oppdraget tar dersom vedtaket ikke har blitt oppdatert, og da er det naturlig å sette flere besøk på arbeidslisten siden man vet besøkene tar kortere tid. 
Uansett så vil du nok ha en sterkere sak dersom du kan dokumentere utstrakt bruk av overtid og avvik pga. ikke avsatt nok tid til hvert besøk. 

Anonymkode: e2719...8fa

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange yrker som er dårlig betalt, dårlige arbeidsvilkår. De er bare ikke like flinke til å rope høyt. Noen ganger kan det virke som disse to yrkene mener de er viktigere enn alle andre og fortjener bedre. Jeg støttet sykepleiere helt til de snakket ned bussjåførene da de streiker for bedre vilkår. Om noen lurer på om disse som streiket har bedre turnuser enn sykepleiere så har de mange timer i turnus de ikke får betalt for. De mistet meg som støttespillere da! 
Lærere derimot snakker ikke ned andre yrkesgrupper og de fortjener virkelig bedre hverdag.  Det gjør også sykepleiere, bedre bemanning, men de må slutte å fremme sine saker ved å trykke ned andre grupper

Anonymkode: d8ff2...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske folk kunne slutte å klage på lærere. Jeg (lærer) føler at min yrkesgruppe blir sett ned på og ofte latterliggjort. 

På det beste elsket jeg lærerjobben. Det er skikkelig spennende å planlegge gode undervisningsopplegg, og ufattelig gøy å se at elevene lærer. Det er herlig å være sammen med elevene, snakke med dem, ha gode diskusjoner, hjelpe dem med konfliktløsning og se at de har det fint og utvikler seg. Det finnes ikke noe bedre enn å få til gode relasjoner til elevene og å se at de lærer det de skal (og kanskje mer til). 

Men altfor ofte er det så mye annet som skjer  Elever som utagerer og som man ikke får hjelp til. Elever som ikke mestrer fag og som ikke får hjelp. Det er nemlig grenser for hva man får til, alene som lærer i klasse med opptil 28 elever, deriblant mange med spesielle behov. Man går ikke hjem fra jobb med en god følelse når man opplever å ikke strekke til. Og når man blir sittende utover ettermiddagen i samtaler og møter med elever, foreldre og andre instanser blir det plutselig lite tid igjen til undervisningsplanlegging.

Jeg klager ikke på lønn. Jeg ønsker flere folk å samarbeide med til det beste for elevene. Slik at jeg kan oppleve å strekke til og ha overskudd til å lage flere gode undervisningsopplegg, og bedre kunne tilrettelegge for den enkelte. 

Det er det jeg savner. Og alle dere som ikke er lærere burde jo egentlig ønske det samme, for da blir skolen bedre for barna deres. Og de engasjerte lærerne blir i skolen. Så hvorfor ikke stå sammen med lærerne, i stedet for å klage på dem? Det må jo være i alles interesse at noen vil bli, og fortsette å være, lærere?

Jeg var skikkelig engasjert, og ga alt for elevene. Nå er jeg i annen jobb, men kommer løpende tilbake den dagen  det blir flere ressurser i skolen. Jeg trives bedre der jeg er nå, men aller best trivdes jeg i skolen før jeg brant ut. 

Anonymkode: d1ad3...068

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er akkurat publisert en artikkel i tidsskriftet sykepleien etter en undersøkelse blant sykepleiere om nettopp det, det er ikke lønna sykepleiere er misfornøyd med, det kom laaaangt ned på lista, arbeidsforhold, dårlig bemanning, dårlig ledelse, turnusarbeid, pluss mer kom foran lønn. Kanskje man bør høre på sykepleiere og ikke VG og Dagbladet sin vinkling av saken.

Anonymkode: 1b8c1...a10

Tja, det er vel ikke bare VG og Dagbladets vinkling det handler om, de skriver jo stort sett det Sykepleierforbundet sier… med et sinna blikk.

Anonymkode: 51dcf...b67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (2 timer siden):

De får ikke betalt for overtid, slik jeg, du, og mange andre gjør. De får beskjed om at da må de prioriterer. Man kan ikke BÅDE få kvalitet og kvantitet. De blir tvunget til å enten gjøre arbeidet dårligere/ikke til standard, eller jobbe gratis. Det er mange yrker det er slik i, og der også klager folk. Har du ikke jobba som lærer selv, så har du ikke peiling. Jeg var vant til å ta 6 fag i stedet for 4 per semester de siste 3 årene på studiet (fag som folk droppa med mindre de MÅTTE ha de, pga de var vanskelige). Likevel var det utfordrende å jobbe som lærer.

Ohoj, vi er mange i det offentlige som ikke får lov til å skrive overtid! Det er ikke begrenset til lærere, akkurat. 

Anonymkode: 51dcf...b67

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...