Gå til innhold

Skal på hyttetur, men det er meldt masse regn, akkurat som i fjor når vi var der. Hjertesukk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner deg ts. Vi har hatt noen slike ferier selv og det kan være ganske kjipt. Vi har blitt flinke til å finne på ting inne på slike turer. Vi har brettspill, kort, Uno, tegnesaker og puslespill så koser vi oss sammen med det. Vi er lekne voksne så det blir mye tøys og latter når vi sitter sammen slik å spiller. Selv ungdommen på 16 har det kjekt. 

Du kan lage konkurranser for å få dem ut. Jeg har laget lister over ting de skal finne i naturen som tar litt tid, så får de premie i form av snacks eller lignende etterpå. Det har skapt engasjement og aktivert konkurranseinstinkt. Ta med ungene på middagslaging. 

Jeg tvinger også tenåringen min med ut. Det er kanskje litt klaging med en gang, men det blir fort kjekt for henne også.

Anonymkode: 5a11b...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du har jo krav på tre ukers sammenhengende ferie hvert år, så hvorfor bare ei uke? 
Her har du to valg; enten gjøre det beste ut av ferien med det været som er, eller bli hjemme og synes synd på seg selv fordi ferien blir «ødelagt» av været. Med regntøy og godt tøy, kan dere fortsatt gjøre mye ut av ferien. Fantasien som setter grenser 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 6e1f3...712

Har ikke krav på 3  uker i skoleferien. Hun sier jo at hun har ferie i august, det er innenfor perioden man har krav på ferie 

Anonymkode: ba598...2d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Takk for svar og jeg tar det til meg. Kanskje er jeg ganske negativ nå, men det handler om erfaringene fra i fjor. Det er ikke regnet i seg selv som gjør meg deprimert, men hvordan ting blir med regn. Tenåringene er mellom 14 og 16 år, og i fjor så gikk dagene på å høre hvor kjipt alt var fordi de kjedet seg og de satt helt deprimert til tider. De ville ikke finne på noe i regnet, og jeg kunne ikke tvinge dem. Minste tok jeg masse med ut i fjor, som da var rett under 1 år. Nå er minste snart 2 år og har en ekstremt energinivå. Jeg er ute med minste uansett vær, men jeg kan ikke gå tur i pøsregn fra morgenen til kvelden. Da hadde stranddager, der vi kunne brukt tiden i mange timer gjort dagene lettere. 

Når det gjelder grilling er det ikke noe tak over verandaen, og det er kullgrill, så kan ikke grille i regnet. Med det sagt så lager jeg masse god mat på kjøkkenet når vi er der, men det er som sagt et lite kjøkken. Likevel så disker jeg opp både kake, vafler og alle slags gode middager og andre ting.  

Jeg kjøpte masse uteleker i fjor som passer for alle, men regnet gjør at tenåringene ikke vil noe som helst. Så drar de ned hverandre og jeg hører dette gjennom dagen. 

Jeg har ikke råd til aktiviteter i tillegg fordi vi har med to ekstra barn. Maten og snacks alene koster mye for alle sammen, mange tusen kroner med dagens priser. Noen is til alle i kiosken er noe annet.  Jeg skal ta med mine tenåringer på Tusenfryd å litt annet utover sommeren, men jeg har ikke råd til å ha med mange ekstra. Itillegg er man avhenging av to biler når vi er 6 stk, en voksen og fem barn. For to ekstra på aktiviteter som kino som en forslår, koster det mye ekstra både for billetter og snacks. 

De laster ned filmer på nettbrett og mobil. Men ser disse opp til slutt. 

Jeg skal gjøre det beste ut turen, men det er tungt når jeg sitter med de erfaringene i fjor og det er stor sannsynlighet at det blir sånn igjen. Vi har med regntøy, og jeg tar nok også noen dagsturer inn i sentrum i byen som ligger der og går på kafé og sånt, men dette vil heller ikke ungdommene være med på. Kjøpesenter er det ikke der. Er det sol derimot så storkoser de seg på hytta og gjør masse gøy. 

Anonymkode: d6924...6d6

Det går fint an å grille i lett regn. Regner det mer kan man stille grillen under en parasoll eller sette opp en presenning. Er for øvrig fint som aktivering for tenåringene. 

Mange tusen kroner for mat og snacks? Hva med pasta med tomatsovs og bare ett kakestykke? Barna skal vel ikke spise snacks hele døgnet. 

Tenåringer som ikke vil noe: Bare å si det er obligatorisk å gå en tur ut minst en gang hver dag. Sjekk værutsikten når det er best å gå ut. 

Og hvis det virkelig pøser ned hele tiden, så reis hjem etter et par dage i stedet for å bli hele uken. Vær fleksibel. 

 

Anonymkode: 33880...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går fint an å grille i lett regn. Regner det mer kan man stille grillen under en parasoll eller sette opp en presenning. Er for øvrig fint som aktivering for tenåringene. 

Mange tusen kroner for mat og snacks? Hva med pasta med tomatsovs og bare ett kakestykke? Barna skal vel ikke spise snacks hele døgnet. 

Tenåringer som ikke vil noe: Bare å si det er obligatorisk å gå en tur ut minst en gang hver dag. Sjekk værutsikten når det er best å gå ut. 

Og hvis det virkelig pøser ned hele tiden, så reis hjem etter et par dage i stedet for å bli hele uken. Vær fleksibel. 

 

Anonymkode: 33880...6db

Mange tusen kroner ja. Jeg vil servere god kosemat når vi er på hytta, det er en del av det å være på ferie. Det blir ting som bakt potet, taco, hamburgere og forhåpentligvis grillmat. Det flyter ikke over av snacks, men jeg setter frem litt felles i skåler på kveldene. Og så er det felles frokost og lunsj utover dagen, som består av godt brød/rundstykker og godt pålegg. Mat koster, men jeg vil at vi skal kose oss på tur da det er en del av opplevelsen. 

Anonymkode: d6924...6d6

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai! Skjønner godt at du har dette hjertesukket. Det er kjipt når en føler at verden går i mot en, en er sliten og en vil bare at noe skal gå ens vei. Og så går det motsatt vei, og vær og omstendigheter gjør alt man ønsker umulig. ❤️ 

Og så vil jeg tilby deg et annerledes perspektiv fra noen som elsker regn. Jeg forstår godt at regn-elsking ikke er for alle, og særlig ikke når en har drømt om sol og alle aktivitetene som kommer med det. Samtidig så er været som det er, du har ikke råd til noe annet, så jeg skriver her fra mitt perspektiv, og om det gir noen gnist så gjør det det, hvis ikke, all min medfølelse! 

En hyttetur i regnet hadde vært helt fantastisk for meg. En kan kle på seg og likevel gå på stølsturer, en kan bade i regnet, det blir til og med ekstra gøy. Dra på fisketur med en båt. For små barn, hvis en finner en liten bekk så kan en spikke til en liten båt som en sender seilende nedover elva, og plaske frem og tilbake i timesvis. Brettspill er naturligvis fantastisk, en kan faktisk starte det evigvarende monopol-spillet og faktisk fullføre det. En kan ta en biltur til nærmeste by. Barna kan lage hytte av puter og tepper. Som voksen kan en lese bøker i sofaen, akkurat som en kan ute i sola. Ungdommene kan eksperimentere på kjøkkenet. En kan ha galla-aften en kveld med treretters middag som hvert barn står for en rett. Ungdommene kan ta seg en joggetur aleine, intervalltrening i myra o.l. En kan spille yatzy i FIRE timer i strekk, det gjorde jeg og trodde det knapt hadde gått en halvtime. En kan lage til filmaften hver kveld der hver person får velge film hver gang, og ha popkorn hver dag. 

Spørsmålet er "hva hadde dere gjort hvis det var sol?" og så overfør det til hva dere kan gjøre i dette været. Ofte er det slik at når en er sliten så ser en bare begrensinger, naturlig nok, og på et vis kan en lengte etter en begrensning så en kan skylde tungsinnet sitt på noe. Husk også at om en sitter på skjerm hele dagen så blir det uansett dårlig stemning, uavhengig av vær, så kanskje skjermbegrensning er en god ting, kanskje til og med som et prosjekt. Vi er på en hytte i en uke, i regnet, kan bare se en film hver kveld og ellers null scrolling, hva skal vi finne på!? Kanskje dere leker gulvet er lava, kanskje dere hopper fra tue til tue ute i regnet i bar overkropp og drikker kakao når dere kommer inn. 

Jeg tror også at innstilling til deg som voksen har mye å si for barna, om du sturer og sier "Så leit at det ble regn" så vil barna føle det samme, at de er robbet. Men om du sier "Ah, for et morsomt hyttevær, vi blir tvunget til å kjede oss og finne på sprell, og ikke minst kan vi spille masse spill" så blir stemningen annerledes. Tror også at små barn virkelig ikke kjeder seg i regn? De er jo best på å finne på gøye leker, og glede seg over søledammer. 

Husk at med ungdommer så er det ikke din oppgave å være underholdning i en uke. Både små og store barn har godt av å underholde seg selv, og også å bidra til matlaging og oppgaver i ferien. 

Ønsker deg en riktig fin sommerferie i regnet! ❤️ 

PS: Det er også bare fint å omfavne følelsene av skuffelse og tungsinn, la de bare få være der, og så når det blir kjedelig så finner en brått på noe annet. Ikke tenkt at du skal holde stemningen oppe eller presse ungene til å bli glad, la de få være trist og mutt, støtt dem og ikke se det som din rolle til å tvinge følelsene opp igjen. Om man lar de være der så går de jo opp igjen av seg selv. Ville bare skrive det så ikke innlegget mitt ble sett som en slags forslag om å undertrykke at du synes dette er kjipt! 

Endret av Rainstorm2.0
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts her. Takk for svar og jeg tar det til meg. Kanskje er jeg ganske negativ nå, men det handler om erfaringene fra i fjor. Det er ikke regnet i seg selv som gjør meg deprimert, men hvordan ting blir med regn. Tenåringene er mellom 14 og 16 år, og i fjor så gikk dagene på å høre hvor kjipt alt var fordi de kjedet seg og de satt helt deprimert til tider. De ville ikke finne på noe i regnet, og jeg kunne ikke tvinge dem. Minste tok jeg masse med ut i fjor, som da var rett under 1 år. Nå er minste snart 2 år og har en ekstremt energinivå. Jeg er ute med minste uansett vær, men jeg kan ikke gå tur i pøsregn fra morgenen til kvelden. Da hadde stranddager, der vi kunne brukt tiden i mange timer gjort dagene lettere. 

Når det gjelder grilling er det ikke noe tak over verandaen, og det er kullgrill, så kan ikke grille i regnet. Med det sagt så lager jeg masse god mat på kjøkkenet når vi er der, men det er som sagt et lite kjøkken. Likevel så disker jeg opp både kake, vafler og alle slags gode middager og andre ting.  

Jeg kjøpte masse uteleker i fjor som passer for alle, men regnet gjør at tenåringene ikke vil noe som helst. Så drar de ned hverandre og jeg hører dette gjennom dagen. 

Jeg har ikke råd til aktiviteter i tillegg fordi vi har med to ekstra barn. Maten og snacks alene koster mye for alle sammen, mange tusen kroner med dagens priser. Noen is til alle i kiosken er noe annet.  Jeg skal ta med mine tenåringer på Tusenfryd å litt annet utover sommeren, men jeg har ikke råd til å ha med mange ekstra. Itillegg er man avhenging av to biler når vi er 6 stk, en voksen og fem barn. For to ekstra på aktiviteter som kino som en forslår, koster det mye ekstra både for billetter og snacks. 

De laster ned filmer på nettbrett og mobil. Men ser disse opp til slutt. 

Jeg skal gjøre det beste ut turen, men det er tungt når jeg sitter med de erfaringene i fjor og det er stor sannsynlighet at det blir sånn igjen. Vi har med regntøy, og jeg tar nok også noen dagsturer inn i sentrum i byen som ligger der og går på kafé og sånt, men dette vil heller ikke ungdommene være med på. Kjøpesenter er det ikke der. Er det sol derimot så storkoser de seg på hytta og gjør masse gøy. 

Anonymkode: d6924...6d6

Huff, dette hørtes jo virkelig ikke greit ut! 💔

Når en er 14 og 16 år så er det virkelig ikke ditt oppdrag å underholde dem. Du kan helt fint sette en grense for dem og si at "nå vil du ikke høre mer om hvor kjipt det er, og hvis de bare ønsker å sitte og sture for seg selv, så får de gjøre det, du har i alle fall ikke tenkt til å kaste bort fritiden din på det, når det er så mye annet å gjøre". Del også ut oppgaver, det er ikke sånn at fordi de har ferie så skal de ikke bidra, de kan godt lage middag, vaske opp og lignende når de er 14 og 16 år, vel? Du har også ferie! 

Hvis du tenkte litt mindre på å underholde de eldre barna, hva hadde DU ønsket å gjøre i ferien? :klem: 

PS: Jeg har ikke barn, så jeg kommer naturligvis til det med et helt annet perspektiv, og det er nok mye jeg ikke helt forstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rainstorm2.0 skrev (18 minutter siden):

Aiaiai! Skjønner godt at du har dette hjertesukket. Det er kjipt når en føler at verden går i mot en, en er sliten og en vil bare at noe skal gå ens vei. Og så går det motsatt vei, og vær og omstendigheter gjør alt man ønsker umulig. ❤️ 

Og så vil jeg tilby deg et annerledes perspektiv fra noen som elsker regn. Jeg forstår godt at regn-elsking ikke er for alle, og særlig ikke når en har drømt om sol og alle aktivitetene som kommer med det. Samtidig så er været som det er, du har ikke råd til noe annet, så jeg skriver her fra mitt perspektiv, og om det gir noen gnist så gjør det det, hvis ikke, all min medfølelse! 

En hyttetur i regnet hadde vært helt fantastisk for meg. En kan kle på seg og likevel gå på stølsturer, en kan bade i regnet, det blir til og med ekstra gøy. Dra på fisketur med en båt. For små barn, hvis en finner en liten bekk så kan en spikke til en liten båt som en sender seilende nedover elva, og plaske frem og tilbake i timesvis. Brettspill er naturligvis fantastisk, en kan faktisk starte det evigvarende monopol-spillet og faktisk fullføre det. En kan ta en biltur til nærmeste by. Barna kan lage hytte av puter og tepper. Som voksen kan en lese bøker i sofaen, akkurat som en kan ute i sola. Ungdommene kan eksperimentere på kjøkkenet. En kan ha galla-aften en kveld med treretters middag som hvert barn står for en rett. Ungdommene kan ta seg en joggetur aleine, intervalltrening i myra o.l. En kan spille yatzy i FIRE timer i strekk, det gjorde jeg og trodde det knapt hadde gått en halvtime. En kan lage til filmaften hver kveld der hver person får velge film hver gang, og ha popkorn hver dag. 

Spørsmålet er "hva hadde dere gjort hvis det var sol?" og så overfør det til hva dere kan gjøre i dette været. Ofte er det slik at når en er sliten så ser en bare begrensinger, naturlig nok, og på et vis kan en lengte etter en begrensning så en kan skylde tungsinnet sitt på noe. Husk også at om en sitter på skjerm hele dagen så blir det uansett dårlig stemning, uavhengig av vær, så kanskje skjermbegrensning er en god ting, kanskje til og med som et prosjekt. Vi er på en hytte i en uke, i regnet, kan bare se en film hver kveld og ellers null scrolling, hva skal vi finne på!? Kanskje dere leker gulvet er lava, kanskje dere hopper fra tue til tue ute i regnet i bar overkropp og drikker kakao når dere kommer inn. 

Jeg tror også at innstilling til deg som voksen har mye å si for barna, om du sturer og sier "Så leit at det ble regn" så vil barna føle det samme, at de er robbet. Men om du sier "Ah, for et morsomt hyttevær, vi blir tvunget til å kjede oss og finne på sprell, og ikke minst kan vi spille masse spill" så blir stemningen annerledes. Tror også at små barn virkelig ikke kjeder seg i regn? De er jo best på å finne på gøye leker, og glede seg over søledammer. 

Husk at med ungdommer så er det ikke din oppgave å være underholdning i en uke. Både små og store barn har godt av å underholde seg selv, og også å bidra til matlaging og oppgaver i ferien. 

Ønsker deg en riktig fin sommerferie i regnet! ❤️ 

PS: Det er også bare fint å omfavne følelsene av skuffelse og tungsinn, la de bare få være der, og så når det blir kjedelig så finner en brått på noe annet. Ikke tenkt at du skal holde stemningen oppe eller presse ungene til å bli glad, la de få være trist og mutt, støtt dem og ikke se det som din rolle til å tvinge følelsene opp igjen. Om man lar de være der så går de jo opp igjen av seg selv. Ville bare skrive det så ikke innlegget mitt ble sett som en slags forslag om å undertrykke at du synes dette er kjipt! 

Takk for gode ord, setter pris på innlegget ditt ❤️ 

Minste gjør at vi ikke kan spille brettspill sammen før minste sover, minste bruker også lang tid på å sovne. Han er ekstremt aktiv og har ikke ro i rumpa til noe annet enn å løpe ute, og blir fort veldig sutrete inne i hytta. Ungdommene kan spille selv såklart, men ofte har de lyst til å ha med meg ❤️

Anonymkode: d6924...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis man ikke klarer å være på en hytte når det regner, så må man heller dra på solferie til utlandet. TS virker utrolig sutrete og det skal lite til for å velte henne av lasset. Ærlig talt, det er litt regn.....

Anonymkode: ab057...186

Hvorfor det? Jeg planlegger stadig turer i Norge, med premiss om at planen er væravhengig.

Anonymkode: 6da2f...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går fint an å grille i lett regn. Regner det mer kan man stille grillen under en parasoll eller sette opp en presenning. Er for øvrig fint som aktivering for tenåringene. 

Mange tusen kroner for mat og snacks? Hva med pasta med tomatsovs og bare ett kakestykke? Barna skal vel ikke spise snacks hele døgnet. 

Tenåringer som ikke vil noe: Bare å si det er obligatorisk å gå en tur ut minst en gang hver dag. Sjekk værutsikten når det er best å gå ut. 

Og hvis det virkelig pøser ned hele tiden, så reis hjem etter et par dage i stedet for å bli hele uken. Vær fleksibel. 

 

Anonymkode: 33880...6db

Seriøst, sitte på en trang hytte i pissregn og spise usunn kjip billigmat mens man teller sekundene til man kan dra hjem?

Anonymkode: 6da2f...8c0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Takk for gode ord, setter pris på innlegget ditt ❤️ 

Minste gjør at vi ikke kan spille brettspill sammen før minste sover, minste bruker også lang tid på å sovne. Han er ekstremt aktiv og har ikke ro i rumpa til noe annet enn å løpe ute, og blir fort veldig sutrete inne i hytta. Ungdommene kan spille selv såklart, men ofte har de lyst til å ha med meg ❤️

Anonymkode: d6924...6d6

Tenker du får avgjøre om det er det rette med sånn type ferie nå med så ulike hensyn og været som ikke spiller på lag. Jeg hadde ikke dratt på hyttetur med fem barn med helt forskjellige behov.

Anonymkode: 1666a...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis man ikke klarer å være på en hytte når det regner, så må man heller dra på solferie til utlandet. TS virker utrolig sutrete og det skal lite til for å velte henne av lasset. Ærlig talt, det er litt regn.....

Anonymkode: ab057...186

Ærlig talt, ta deg sammen

Anonymkode: 20875...b94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ikke være en så liten hytte, når du de eldste to barna har med seg venner? Samt da er jo problemet løst i forhold til de, har de venner så sysselsetter de seg vel selv? Og bruker ikke tiden på å krangle med deg, hverandre. Hadde jo ikke tatt med to til, om du visste de likevel ville sitte å klage og kjede seg? Da hadde jeg fint sagt at venner ikke er aktuelt!

Så da er de to eldste «opptatt» med vennene sine, de kan spille kort og spill selv? Trenger ikke vente til du har lagt yngste vel?  

Anonymkode: f2217...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi gjorde det i fjor, jeg tok med de største til utlandet mens minste var med far. I år har jeg ikke råd til det. Så i år skal vi bare på hytta, som skal være ferie for oss alle. Og så skal jeg på to forskjellige andre aktiviteter med de to største i løpet av sommeren. Ellers så skal jeg jobbe mye i sommer. 

Anonymkode: d6924...6d6

Kan ikke pappaen være med da, så kan dere dele dere opp litt?

Anonymkode: b7954...254

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan ikke pappaen være med da, så kan dere dele dere opp litt?

Anonymkode: b7954...254

Vi har ikke ferie samtidig. 

Anonymkode: d6924...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ikke krav på 3  uker i skoleferien. Hun sier jo at hun har ferie i august, det er innenfor perioden man har krav på ferie 

Anonymkode: ba598...2d9

Skrev heller ikke at man har krav på tre uker i skoleferien. Hun skriver selv at hun har hatt ei uke i juni (som også regnet bort), skal ha ei uke i juli og ei uke i slutten av august. Altså har hun tre uker ferie i løpet av juni/august - men ikke sammenhengende. Mulig hun selv har valgt bort tre uker, men sjansen for ei uke eller noen dager med såpass bra vær at det blir kos med hyttetur, er langt større hvis man tar ferie mer enn én uke om gangen. 

Jeg skjønner det er kjipt med regn. Hater selv å være ute i regnvær. Fjorårets ferietur forsvant i en kombinasjon av dårlig vær og vannkopper - det var også hyttetur, og pga vannkoppene til to av barna kunne vi ikke akkurat reise til badeland eller lekeland for å få tiden til å gå. Så, tro meg, veit det er dritkjedelig, og jeg har aldri vært så glad for å reise hjem fra ferie som jeg var i fjor - men vi gjorde fortsatt det beste ut av det. Vi koste oss med god mat, spilte brettspill, gikk turer i nærområdet og fikk tiden til å gå på et vis. Det er noe annet når de eldste barna ikke vil ut i regnværet, men de er da såpass store at de også må forstå at været får man ikke gjort noe med. Vil de ikke bli med på de tingene du foreslår, så er det deres egen feil. Alternativet er at du velger å bli hjemme. Du kan jo spørre tenåringene i hus hva de selv tenker. 

Anonymkode: 6e1f3...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner at man ikke kan gjøre noe med været, men jeg blir så lei meg. Jeg skal med barna snart på hytta som vi har lånt av noen i familien, og jeg har glad vi har den muligheten. Men i fjor så regnet det alle dagene vi var der. Jeg har tre barn, og de største som er tenåringer skal ha med seg venner i år som i fjor. I fjor så kjedet alle barna seg mye, og ferien ble ikke noe ferie. Den minste tok jeg med ut på tur i regnet, men det var måte på hvor festlig det var pga pøsregn og sur vind. 

Det er en hytte ved stranda, en fin stor strand mes kiosk. Men kiosken er bare oppe når det er strandvær. 

I år hadde vi håpet på finere vær, men atter en gang er det meldt regn og mer regn. Hytta er relativt liten, vi går oppi hverandre og jeg har ikke råd til noen annen ferie eller at vi drar på mange utflukter på andre ting mens vi er der. Den minste får ikke ut nok energi, spillkveld med de store blir ødelagt av en liten som ikke vil sove pga at dagene ikke er fylt med nok fart, og vi sitter og sturer oppå hverandre uten tv og internett. Når det regner får vi heller ikke grillet, så jeg må lage mat på det lille kjøkkenet mens minste sutrer. Det er ikke feriefølelse. Det er også den eneste ferieuken min fra jobb i selve sommer, neste uke er siste uken i august da skole og alt har startet igjen. Det var sånn jeg fikk ferien min av jobben i år. Jeg hadde også en uke i starten av juni. Den regnet også bort. 

Jeg vet ikke hva vi skal gjøre, jeg vurderer og ikke dra, samtidig så er det greit å komme seg litt bort hjemmefra. Men jeg gruer meg pga været og hvordan jeg vet det blir. 

Andre som har fått ferien sin "ødelagt" av dårlig vær i år? Det føles så tungt når man har dårlig råd, at det eneste man skal blir så påvirket av været. Jeg trodde ikke at vi skulle være så uheldige igjen som vi var i fjor. Hjertesukk.. 

Anonymkode: d6924...6d6

Skjønner deg veldig godt. Det er fantastisk i Norge når det er pent vær, med det er dessverre pent vær kun noe av tiden, og man vat aldri på forhånd når det er. Det er derfor så mange reiser til syden; der er godt vær nesten garantert. Heldigvis er værvarslene våre ofte upresise. Kanskje blir det bittelitt bedre vær enn meldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange gode tips til hva ungdommene kan gjøre. Et forslag til: matlagingskonkurranse. Del opp i to lag - lag middag og dessert hver sin dag. Gi terningkast på begge rettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Mange tusen kroner ja. Jeg vil servere god kosemat når vi er på hytta, det er en del av det å være på ferie. Det blir ting som bakt potet, taco, hamburgere og forhåpentligvis grillmat. Det flyter ikke over av snacks, men jeg setter frem litt felles i skåler på kveldene. Og så er det felles frokost og lunsj utover dagen, som består av godt brød/rundstykker og godt pålegg. Mat koster, men jeg vil at vi skal kose oss på tur da det er en del av opplevelsen. 

Anonymkode: d6924...6d6

Men det ble ikke en koselig tur siste år, uansett uanede mengder kosemat, ut fra hva du forteller. Og du sutrer over ikke å ha råd til andre opplevelser. Så kanskje du skulle revurdere budsjettet og dine prioriteringer? Min erfaring med barn og tenåringer (og kaldt vær) er at et simpelt, varmt måltid (som pasta med tomatsaus/bacon) gjør hele forskjellen. Gi dem god, sunn, varm mat i magen og straks vil de ut og utforske omverdenen.  

Anonymkode: 33880...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

i år er dere jo forberedt og kan ta med regntøy osv.. 

Anonymkode: f9c3a...ce0

Hater sånne kommentarer ala finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær! Sommerferie er hundre ganger triveligere med sol og fint vær, basta bom!

 

 

Anonymkode: 57e9f...aea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommene kan vel klare seg en del alene? Du og yngste kan gå tur, lete etter krabber og skjell i fjæren, dra på aktivitet om noe er i nærheten?, fiske, hoppe i dammer. Ungdommene kan bli med om de vil. 

Kjøp med et par nye spill, se film eller serie, få ungdommene til å organisere mat et par dager? Gi de litt frihet mtp på hva de vil lage, så syns de kanskje det er kjekt? De kan også ta seg av handling og feks kjøpe noe digg på vei hjem. Ellers kan dere bestille pizza en dag?  Taco kan lages sammen. Mye kan skjæres på skjærebrett enten på stuebordet eller spisestuen om lite plass på kjøkkenet. Ungdommene og yngste kan også ta med bøker? Høre på felles lydbok og podcast. 

Ha noen konkurranser ute (både fir yngste og litt mer avansert for de eldste). Ha noen gøye premier. Her kan du jo også legge inn minuspoeng for klaging feks. 

Ungdommene kan ta bussen til en aktivitet eller nærmeste by?

Kjøp lerret og maling, tegnebøker, hobbyhefter, selvherdende leire, lær å hekle, strikke, sminke og hårkonkurranse. Alt utifra interesser.

Anonymkode: c6e61...f2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...