Gå til innhold

Handle hver dag,kontra en gang i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lite skapplass og en butikk rett rundt hjørnet, så da er det like greit å la de oppbevare maten til jeg trenger den.

Jeg har også adhd og har gått på en del smeller der jeg "planlegger" middager for en periode, og så sitter jeg plutselig med dobbelt opp av ting, eller begynner å lage noe helt annet på autopilot osv. Blir bare tull, det der. 😆

Anonymkode: 5acc0...213

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I prinsippet er det riktig, fordi du kanskje ikke handler masse unødvendige ting, men jeg tror akkurat som med alle andre råd at "one size does not fit all" - om jeg ukehandler over-planlegger jeg og handler masse greier som jeg kanskje ikke trenger for å sirke at jeg har tatt høyde for alle mulige utfall. Eksempel: vi skal grille på tirsdag, men hva om det blir regn da bør jeg ha et alternativ og da kjøper jeg gjerne noe ekstra som kompensasjon for ha som kan komme til å skje.

Jeg bruker langt mindre om vi har masse ulike typer kjøtt og grønnsaker i frysen som vi kjøper i bulk og på tilbud. Har kjøpt en vakumpakker slik at jeg kan dele opp i porsjoner og merker godt hva ting er og hvilken dato ting kom inn i frysen. Også går jeg går på butikken  2 - 3 ganger i uka og handler det vi trenger utover det 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til å handle på butikken hver dag. Har ukeshandlet i flere år nå og vet jeg sparer penger på det. I tillegg liker jeg å planlegge uken på f.eks søndager. Gå gjennom skuffer og skap og se om det er noe jeg kan bruke 😊 Det hender at det blir noen vel kreative middager utav det, men det gjør meg ingenting 😊 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater å gå i matbutikken (masse folk, trangt mellom radene, kø osv), og ukeshandler derfor hver lørdag morgen. Handler mest på Rema og noe på Eurospar (tilbud). Tror absolutt vi sparer på det. Jeg hadde nok blitt fristet til å kjøpe unødvendige ting som jeg hadde lyst på, men egentlig ikke trengte, om jeg handlet hver dag. Alt fra frukt, pålegg, snacks, nye produkter…

Anonymkode: 2d98b...ef8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har lite skapplass og en butikk rett rundt hjørnet, så da er det like greit å la de oppbevare maten til jeg trenger den.

Jeg har også adhd og har gått på en del smeller der jeg "planlegger" middager for en periode, og så sitter jeg plutselig med dobbelt opp av ting, eller begynner å lage noe helt annet på autopilot osv. Blir bare tull, det der. 😆

Anonymkode: 5acc0...213

Jeg har også adhd og jeg har endt opp med "tvang" som min psykiater kalte det. Jeg er så livende redd for å miste kontrollen at jeg avviker ikke en centimeter fra min plan. 

Jeg planlegger middag for 6 uker fremover. Jeg har merket hyller, kjøleskap og fryser med ovetsiktslapper. 90% av det jeg kjøper er kjøpt på tilbud. Og det er strengt forbudt med matsvinn, så jeg spiser restene etter min mann. Jeg lager meg en tallerken med "girl dinner".

Så matplanlegging har blitt greia mi, haha. 

Endret av Solanum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler hver dag. Drar innom butikken på vei til/fra jobb, så det blir ingen omvei. Jeg tror jeg sparer på det, for da kan jeg handle datovarer viss jeg finner. Og det er lettere å beregne hva jeg skal spise i dag enn hele uken. Finner jeg gode tilbud på varer som holder seg, så hamstrer jeg.

Anonymkode: d9c7e...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg var det en lifechanger å begynne å handle månedshandel, jeg bruker helt klart mye mindre penger enn før til mat. Hver middag i en hel mnd er planlagt , ingenting er tilfeldig. Om det blir mye rester så lager jeg noe av det eller fryser det ned. Veldig lite blir kasta av mat, bare skrell, eggeskall og slik, dvs ca en isboks i uka maks. Jeg har stor lagerplass både til tørrvarer og frysevarer, så plass er ikke problem. 

Kjøper melk , frukt og grønsaker annen hver uke og spiser sjelden ute. Særlig om vinteren er det herlig å vite at man har mat til lang tid framover hvis kulde og snø gjør at det er slitsomt å få handla og få varer i hus. Det gir meg fred i sjela! 

Anonymkode: 60412...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver så kjøper man gjerne flere unødvendige ting om man er i butikken hver dag. Jeg foretrekker å handle 2 ganger i uken, handler inn til frokost og 3-4 middager som er planlagt i forkant. 

Anonymkode: 829e1...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer på å handle hver dag, hadde krepert av å planlegge mat en mnd frem tid eller en uke for den del , hadde blitt mye matkasting da

Anonymkode: 1ba3b...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 7.17):

Tenker at om man handler hver dag er det fordi man ikke har planlagt mat-uka, det blir raskt dyrere. Og det er lettere å gjøre impulskjøp.

I tillegg sparer jeg mye på ukeshandel ved å gå gjennom kundeaviser og kuponger hver søndag. Handler da bulk av tilbudsvarer. 

Jeg planlegger deretter lunsj og middag for syv dager. Og gjør det på en måte der alt blir brukt. Brukes litt grønnkål i en zuppa toscana på tirsdag, så er det grønnkålomelett til lunsj onsdag, slik at man slipper en halvtom pakke grønnkål i kjøleskapet. 

Likevel, den største og viktigste besparelsen for meg er; Tid. Og derfor er det opplagt at når jeg har valget mellom å gjøre noe en gang per uke, eller syv ganger per uke, så gjør jeg det en gang. 

Anonymkode: f2a8b...7a4

Jeg handler stort sett hver dag, og som hovedregel blir middagen bestemt av det som befinner seg i nedsatt disken. Jeg bruker ett kredittkort for matkjøp, og for to personer ligger faktura stort sett på 4000 - 5000.

Bruker også tilbudsavisene og er aktiv med å benytte personlige tilbud i Æ og Coop appen. 

Det er mange veier til målet, og den enkelte husholdning må finne ut hva som passer for dem. I noen husholdninger, som f eks vår, endrer dagene seg. Det vi hadde planer om i går, er endret i dag. Så hos oss hadde nok ukeshandling medført betraktelig mer matsvinn enn innkjøp hver dag basert på dagen i dag.

Nå høres ikke dette ut som deg, men jeg har jo sett på enkelte som tydeligvis ukes handler. De fyller opp handlevognen i den samme matbutikken,og det er ikke få ganger jeg ser Norvegia, frukt og grønt, kjøttmat osv i den handlevognen som jeg vet at butikken bare 5 minutt unna har på tilbud. Så man kan være så flink man vil til å vite mandag hva man skal ha til middag torsdag, men det hjelper ikke hvis man ikke er god på å handle der maten faktisk er rimeligst.

Anonymkode: 0d439...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider


Jeg planlegger nesten aldri middager, handler det som mangler en gang i uka. Fyller opp fryser ved behov. Men nå på sommeren skal jeg innrømme at jeg sykler bort til bakeren på morgenen og kjøper ferske rundstykker. 
 

Anonymkode: 62d71...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fører budsjett på alle utgifter, og har prøvd om ukeshandling kunne redusere utgifter til mat. Det gjorde det ikke, her bruker vi samme sum om vi svinger innom hver dag, eller tar storhandel en gang i uka. Hva er de ekstra, unødvendige matvarene dere handler dersom en er innom butikken hver dag?

Anonymkode: 15620...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg handler stort sett hver dag, og som hovedregel blir middagen bestemt av det som befinner seg i nedsatt disken. Jeg bruker ett kredittkort for matkjøp, og for to personer ligger faktura stort sett på 4000 - 5000.

Bruker også tilbudsavisene og er aktiv med å benytte personlige tilbud i Æ og Coop appen. 

Det er mange veier til målet, og den enkelte husholdning må finne ut hva som passer for dem. I noen husholdninger, som f eks vår, endrer dagene seg. Det vi hadde planer om i går, er endret i dag. Så hos oss hadde nok ukeshandling medført betraktelig mer matsvinn enn innkjøp hver dag basert på dagen i dag.

Nå høres ikke dette ut som deg, men jeg har jo sett på enkelte som tydeligvis ukes handler. De fyller opp handlevognen i den samme matbutikken,og det er ikke få ganger jeg ser Norvegia, frukt og grønt, kjøttmat osv i den handlevognen som jeg vet at butikken bare 5 minutt unna har på tilbud. Så man kan være så flink man vil til å vite mandag hva man skal ha til middag torsdag, men det hjelper ikke hvis man ikke er god på å handle der maten faktisk er rimeligst.

Anonymkode: 0d439...58d

Endringer i planer skjer ofte her også. Som beskrevet tidligere i tråden kan jeg ikke handle for to uker, for da kan endringene være så store at det blir matsvinn.

På en uke går det, fordi jeg bygger inn en del fleksiblitet. Blant annet er en dag "take-away" dag, og en er "fryser-mat" (jeg har laget opp en del supper, lapskaus og gratenger. Ofte har vi andre planer, ellers blir det restaurant, eller nettop take-away eller fryser. 

Retter kan også skyves over i neste uke, da endrer jeg bare planen med det.

Her kombinerer jeg tilbud, Æ og Trump, fisketirsdag og ukens brød, med Ikano, ligger i snitt på 15-20% besparelse på alt som handles. 

Og igjen; dette passer meg. Enkelte mestrer månedshandel, andre bør handle daglig. 

Anonymkode: f2a8b...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 7.09):

Har fra jeg var liten av hørt at det er best å handle en gang i uka pga da sparer man mer penger. Fordi det koster å dra kortet! 
Føler meg dum som spør men er dette sant?! Jeg klarer ikke se at jeg betaler for å dra kortet noen steder… 

Skjønner at man bruker mer penger om man er fæl til å impulskjøpe ting men om man bare kjøper det man trenger (middag feks) så bruker man vel ikke mer penger om man kjøper middag hver dag kontra alle middagene en gang i uka?

Anonymkode: 00280...e3a

Hvis det ikke koster deg noe å dra til butikken hver dag, og du ikke tenker at du kunne brukt den tiden på noe bedre enn å dra på butikken, og at du ikke kjøper noe mer enn om du handlet en gang i uka, så er det vel hipp som happ.

Selv har jeg trua på at det å planlegge innkjøpene og å handle sjeldnere, er en bra ting. Hvis ei pakke kjøttdeig, og en brokkoli er for mye til en middag, kan du f.eks. planlegge to middager med disse ingrediensene og kjøpe alt du trenger samtidig slik at du slipper å bli sittende igjen med en masse rester i slutten av uka som du må kaste. Med god planlegging kan man spare både penger og miljø ved å redusere matkastingen.

Et poeng er også beredskap. Nå anbefaler myndighetene at du til enhver tid har mat og drikke nok i huset til å klare deg alene i minst 7 dager. Hvis du alltid bare kjøper hver dag det du trenger den dagen, da blir jo den anbefalingen vanskeligere å følge, kanskje.

Anonymkode: 1a1d1...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke plass i kjøleskapet til en ukeshandel for meg og to glupske tenåringer. I min leilighet har jeg kun plass til et stort kjøleskap hvor halvparten er frysedel. Prøver å planlegge for tre middager av gangen men må fylle på med melk og brød som det går veldig mye av. 

Anonymkode: 454c0...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg storhandler en gang i uka, og så er går jeg innom butikken en gang til utover i uka hvis det er noe vi må ha før neste storhandel. Som regel er det slik at er det tomt for noe på torsdag så fyller jeg ikke på før storhandel på lørdag hvis det ikke er helt nødvendig. 
Planlegger middager for en uke og handler inn pålegg, brød/knekkebrød, yoghurt, melk, frukt og grønt osv. Vet jo ca. hvor mye i bruker av de ulike varene. 
 

Min erfaring er at man kjøper mye mer unødvendige varer på impuls når man er innom butikken hver dag for å kjøpe middag og div. Så man sparer endel på å planlegge og handle for en uke. Jeg syns også det er slitsomt å handle, så det er veldig godt å slippe å gå innom butikken hver dag. 

Anonymkode: 0d6bf...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg går eller sykler til butikken nesten hver dag, selv om vi har en ukesplan for middager som vi henger opp på kjøleskapet. En ting er at jeg da får sjekket datotilbud (i to butikker), en annen, og vel så viktig, er at jeg får mosjon og frisk luft (pluss at jeg treffer folk jeg kjenner). Impulskjøpene begrenser seg til gode tilbud, så jeg taper ikke penger på det. Nå er ikke ukesplanen hugget i stein heller; vi kan endre planene om det faller seg slik. Og i vår lille husholdning (vi er bare to) har vi nesten ikke matsvinn.

EDIT: Glemte konklusjonen. Planlegger man litt, er det ikke nødvendigvis dyrere å handle hver dag, og det kan også føre til mindre matsvinn.

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pawn Hearts skrev (36 minutter siden):

Jeg går eller sykler til butikken nesten hver dag, selv om vi har en ukesplan for middager som vi henger opp på kjøleskapet. En ting er at jeg da får sjekket datotilbud (i to butikker), en annen, og vel så viktig, er at jeg får mosjon og frisk luft (pluss at jeg treffer folk jeg kjenner). Impulskjøpene begrenser seg til gode tilbud, så jeg taper ikke penger på det. Nå er ikke ukesplanen hugget i stein heller; vi kan endre planene om det faller seg slik. Og i vår lille husholdning (vi er bare to) har vi nesten ikke matsvinn.

EDIT: Glemte konklusjonen. Planlegger man litt, er det ikke nødvendigvis dyrere å handle hver dag, og det kan også føre til mindre matsvinn.

Så flott! Vi handler en gang i uka, og har minimalt med matsvinn vi og. Som du skriver, nøkkelen er planlegging, uansett hvordan man velger å løse det. 

Anonymkode: 0d6bf...7bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer ikke for oss, fordi vi bestemmer middagen rett før vi lager den de fleste dager.

Vi har prøvd å planlegge måltider, men når dagen er der og retten skal spises, så har vi alltid mer lyst på noe annet. Å følge en plan hadde senket livskvaliteten vår.

Anonymkode: 6035c...172

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 7.16):

Ja, det tvinger deg til å planlegge mer. Jeg storhandler en gang i måneden, og fyller bare på med grønt utover måneden. Etterhvert blir man tvunget til å bruke av det man har og vvære mer kreativ

Anonymkode: 23091...b81

Det er jo nettopp det man IKKE blir….tvunget altså. Jeg bare spiser opp alt det gode først, og så gidder jeg ikke resten, men går og kjøper noe jeg heller vil ha.

Anonymkode: cef78...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...