AnonymBruker Skrevet 28. juni #21 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hm, så interessant å høre at man kan få det etter å ha gjort en aktivitet veldig mye. Høres ut som det er veldig forskjellig for folk. Jeg har aldri snakket med noen andre som har det. Har jo naturligvis lest en del på nett, men aldri snakket med noen som har det samme, er jo ganske nytt for meg. Bare hatt det i to år. Leste også at en del lurte på om de hadde fått det som bivirkning av Moderna-vaksinen. Synes det er en merkelig tilstand. Dermografismen er ny, så var ikke den jeg hadde først. Og det er ikke bare risp, det er så lite som hvis jeg har såvidt berørt meg selv, la oss si kostet bort en øyevippe. Men blir ikke mye uthevet, bare rødt og klør. Folk spør stadig vekk om jeg har slått meg i ansiktet fordi jeg har røde merker og streker "hva har skjedd!?". Når det gjelder elveblesten så ble den i stor grad behjelpt av allergimedisin, så jeg er heldig sånn sett, men virker som den virker mindre og mindre. Men jeg blir ikke god på hva som utløser det, av og til svette, av og til kulde, av og til varme kombinert med berøring, jeg ser ikke ut når jeg kommer ut av dusjen. Men aller mest virket den bare vilkårlig og særlig pågående i perioder med stress, sterke følelser, og da er det jo i sammenheng med økning i kroppstemperatur og svette. Samtidig som jeg godt kan trene og øke kroppstemperaturen og det er null elveblest eller rødhet. 🤷♀️ Anonymkode: 665b7...95e Jeg vil anbefale og gå til fastlege, be om henvisning til hudlege og få oppfølging av hudlege i forhold til din urtikaria. Det er alltid greit å få slike ting i journalen just in case. Si f.eks om du skulle havne på sykehus. Da vet de hva hensyn de må ta til deg. Autoimmune sykdommer påvirkes av søvn, kosthold, stress egentlig det meste i livet og har man først fått en kronisk urtikaria så er det for life. Akkurat som med alle andre kroniske sykdommer. Likevel vil jeg si få det dokumentert av hudlege, det er viktig for å bli tatt hensyn til i situasjoner hvor du er sårbar f.eks som pasient. Autoimmune sykdommer: Kroppen angriper! Anonymkode: 4dc73...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #22 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hm, så interessant å høre at man kan få det etter å ha gjort en aktivitet veldig mye. Høres ut som det er veldig forskjellig for folk. Jeg har aldri snakket med noen andre som har det. Har jo naturligvis lest en del på nett, men aldri snakket med noen som har det samme, er jo ganske nytt for meg. Bare hatt det i to år. Leste også at en del lurte på om de hadde fått det som bivirkning av Moderna-vaksinen. Synes det er en merkelig tilstand. Dermografismen er ny, så var ikke den jeg hadde først. Og det er ikke bare risp, det er så lite som hvis jeg har såvidt berørt meg selv, la oss si kostet bort en øyevippe. Men blir ikke mye uthevet, bare rødt og klør. Folk spør stadig vekk om jeg har slått meg i ansiktet fordi jeg har røde merker og streker "hva har skjedd!?". Når det gjelder elveblesten så ble den i stor grad behjelpt av allergimedisin, så jeg er heldig sånn sett, men virker som den virker mindre og mindre. Men jeg blir ikke god på hva som utløser det, av og til svette, av og til kulde, av og til varme kombinert med berøring, jeg ser ikke ut når jeg kommer ut av dusjen. Men aller mest virket den bare vilkårlig og særlig pågående i perioder med stress, sterke følelser, og da er det jo i sammenheng med økning i kroppstemperatur og svette. Samtidig som jeg godt kan trene og øke kroppstemperaturen og det er null elveblest eller rødhet. 🤷♀️ Anonymkode: 665b7...95e Kanskje du har fått rosacea og? Anonymkode: 4dc73...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #23 Del Skrevet 28. juni Anonymkode: 4dc73...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #24 Del Skrevet 28. juni Anonymkode: 4dc73...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #25 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil anbefale og gå til fastlege, be om henvisning til hudlege og få oppfølging av hudlege i forhold til din urtikaria. Det er alltid greit å få slike ting i journalen just in case. Si f.eks om du skulle havne på sykehus. Da vet de hva hensyn de må ta til deg. Autoimmune sykdommer påvirkes av søvn, kosthold, stress egentlig det meste i livet og har man først fått en kronisk urtikaria så er det for life. Akkurat som med alle andre kroniske sykdommer. Likevel vil jeg si få det dokumentert av hudlege, det er viktig for å bli tatt hensyn til i situasjoner hvor du er sårbar f.eks som pasient. Autoimmune sykdommer: Kroppen angriper! Anonymkode: 4dc73...e7b Hmm, takk for tips! Var til hudlege for noe annet og hun var uinteressert i det at jeg hadde kronisk elveblest og dermografisme. Det syntes jeg var litt merkelig da. Kan jo ha sammenheng med at jeg opplever at allergimedisinen på det tidspunktet avhjelpte det hele nok. Skal nevne det når jeg har oppfølging om det andre hudproblemet til høsten. Men hvordan da er det vesentlig med tanke på hvis jeg kommer på sykehus? Nei, det er ikke rosacea. Det er over hele kroppen, men er naturligvis i ansiktet flest legger merke til det, siden det er det som synes. Det er dermografisme, utløses ikke bare av risp, men også press, jeg er bare så forundret over hvor lite press som skal til. Anonymkode: 665b7...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #26 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hmm, takk for tips! Var til hudlege for noe annet og hun var uinteressert i det at jeg hadde kronisk elveblest og dermografisme. Det syntes jeg var litt merkelig da. Kan jo ha sammenheng med at jeg opplever at allergimedisinen på det tidspunktet avhjelpte det hele nok. Skal nevne det når jeg har oppfølging om det andre hudproblemet til høsten. Men hvordan da er det vesentlig med tanke på hvis jeg kommer på sykehus? Nei, det er ikke rosacea. Det er over hele kroppen, men er naturligvis i ansiktet flest legger merke til det, siden det er det som synes. Det er dermografisme, utløses ikke bare av risp, men også press, jeg er bare så forundret over hvor lite press som skal til. Anonymkode: 665b7...95e Be de om å sette ei diagnose i første omgang så får du se. Anonymkode: 4dc73...e7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #27 Del Skrevet 28. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Be de om å sette ei diagnose i første omgang så får du se. Anonymkode: 4dc73...e7b Ok. Det ga jo ikke så mye til svar. Jeg har jo allerede en diagnose, og ser ingen grunn til å kaste bort helsevesenet sin tid når jeg allerede har diagnosen, bare for å få den med en ny lege. Anonymkode: 665b7...95e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni #28 Del Skrevet 28. juni Jeg har kronisk urticaria, har hatt det i snart 30 år. Har dermografisk, kan ikke ha noe som klemmer eller irriterer. Hvis jeg først klør så har jeg laget et skikkelig utslett som tar dager å bli kvitt. Jeg kan også helt plutselig begynne å klø, gjerne da på hender og etter hvert oppover armene og på lårene. De siste årene har det også kommet under føttene. Aner ikke hva det kommer av, men det er skikkelig plagsomt. Så nå bruker jeg trippel dose allergimedisin for å forhindre kløen. Får kortison om det ikke roer seg i løpet av noen dager. Det jo ikke snakk om litt kløe, men nesten en besettelse av kløe. I tillegg til store blemmer som kommer. Anonymkode: ac6c3...6bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå