Gå til innhold

Rett på ung uføre-tillegg med høytfungerende autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvor mange er de? Så mye som 80 prosent er uføre så disse som klarer å stå i ordinær jobb er absolutt ikke av flertallet. Prøv å få ufør forsikring på et barn som allerede har fått diagnosen på papiret, ingen forsikring vil gi ufør forsikring for en diagnose med så stor sannsynlighet for å ikke kunne være i arbeidslivet. 

Anonymkode: bab30...2f0

Om det er 1 eller 1000 spiller egentlig ikke noe rolle poenget var at jo det finnes de som har høytfungerende autisme i den stand at de fungerer i jobb og i arbeidslivet.

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jo, det handler litt om diagnose.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Nei det gjør ikke dette syvende og sist. Hadde det handlet om diagnose så hadde for eksempel alle alle som søkte med samme diagnose enten få avslag eller innvilgelse, men sånn fungerer det ikke.

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kan be om gjennopptaking av din sak hos Nav og vise til endringene. Så foretar de en ny vurdering. Husk å legg ved dokumentasjon. Hvor gammel er du i dag? 

Anonymkode: 80173...976

Endringene i diagnoser har ingenting å si da NAV har vurdert basert på funksjonsnivå, alvorlighetsgrad etc. og den vurderingen vil være det samme uansett om diagnosen heter X eller Y

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, grunnlaget var pf, men autisme er medfødt og dermed noe jeg har hatt hele tiden. 

At det ikke spiller noen rolle fordi de mener jeg har «mestret» jobb tidligere en liten periode (til sammen 1,5 år), kan så være. Jeg er god på å maskere, men det betyr ikke det er mulig å gjenopprette over tid. Jeg endte som sagt opp med å bli sagt opp fra jobben.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Om du har hatt det hele tiden eller ikke er fortsatt revnende likegyldig da NAV har basert avgjørelsen sin på basert på ditt funksjons nivå/restarbeidsevne etc. og den vil være den samme uansett om diagnosen din kalles eller

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvfølgelig skal det ha noe å si. Ts har blitt feildiagnostisert  og autisme er medfødt. Hadde hun fått påvist autisme tidligere ( og nei, at den først ble oppdaget i voksen alder betyr ikke at hun da ikke er hardt rammet, men har gjort noe autistiske jenter og kvinner ofte gjør; maskert symptomene sine ) ville hun fått ufør tidligere og da også med ung ufør tillegget. 

Anonymkode: bab30...2f0

Nei det har ingenting å si og det er veldig unødvendig å gi trådstarter falskt håp.

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det har ingenting å si og det er veldig unødvendig å gi trådstarter falskt håp.

Anonymkode: 1df98...b73

Jeg er med i autismeforeningen og har vært på flere kurs om dette, ung ufør er vanlig å ha, også for de såkalt «høytfungerende», men dessverre prøver Nav å stramme ung ufør mer og mer inn og i TS sitt tilfelle kan forsøk på arbeid bli brukt som unnskyldning for avslag på ung ufør. Det er uansett verdt TS å prøve, men jeg ville benyttet meg av advokat. 

Anonymkode: bab30...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg er med i autismeforeningen og har vært på flere kurs om dette, ung ufør er vanlig å ha, også for de såkalt «høytfungerende», men dessverre prøver Nav å stramme ung ufør mer og mer inn og i TS sitt tilfelle kan forsøk på arbeid bli brukt som unnskyldning for avslag på ung ufør. Det er uansett verdt TS å prøve, men jeg ville benyttet meg av advokat. 

Anonymkode: bab30...2f0

Forsøk på arbeid kan da umulig ha noen betydning .

Anonymkode: 1c2dd...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 23.44):

Jeg ble ufør for et par år siden. Fikk da ikke ung uføre-tillegget, men var også da feildiagnosert. Viser seg at jeg har autisme i stedenfor unnvikende pf som var den første diagnosen jeg fikk.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

29.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Da er det ikke mulig at du får ung ufør. Dere her i tråden glemmer dokumentasjonskravet. Det er tre krav for ung ufør-tillegget. Alder, alvorlighet og at sykdommen skal være klart dokumentert. En feildiagnose beviser jo ar sykdommen din nettopp ikke var det! 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal det ha noe å si. Ts har blitt feildiagnostisert  og autisme er medfødt. Hadde hun fått påvist autisme tidligere ( og nei, at den først ble oppdaget i voksen alder betyr ikke at hun da ikke er hardt rammet, men har gjort noe autistiske jenter og kvinner ofte gjør; maskert symptomene sine ) ville hun fått ufør tidligere og da også med ung ufør tillegget. 

Anonymkode: bab30...2f0

Tull. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Endringene i diagnoser har ingenting å si da NAV har vurdert basert på funksjonsnivå, alvorlighetsgrad etc. og den vurderingen vil være det samme uansett om diagnosen heter X eller Y

Anonymkode: 1df98...b73

Jo, endringer vil ha negativ påvirkning på ung ufør-tillegget, da det viser at dokumentasjonskravet ikke var dekket. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du har hatt det hele tiden eller ikke er fortsatt revnende likegyldig da NAV har basert avgjørelsen sin på basert på ditt funksjons nivå/restarbeidsevne etc. og den vil være den samme uansett om diagnosen din kalles eller

Anonymkode: 1df98...b73

Niks. Restarbeidsevne er heller ikke noe de vurderer ifm ung ufør. De vurderer alder, alvorlighet og dokumentasjon.

Anonymkode: 0bf88...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er med i autismeforeningen og har vært på flere kurs om dette, ung ufør er vanlig å ha, også for de såkalt «høytfungerende», men dessverre prøver Nav å stramme ung ufør mer og mer inn og i TS sitt tilfelle kan forsøk på arbeid bli brukt som unnskyldning for avslag på ung ufør. Det er uansett verdt TS å prøve, men jeg ville benyttet meg av advokat. 

Anonymkode: bab30...2f0

Ingen god og troverdig kilde! 

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Forsøk på arbeid kan da umulig ha noen betydning .

Anonymkode: 1c2dd...df4

Jo, dessverre, vet om flere tilfeller hvor Nav har brukt tidligere jobb som avslag på ung ufør selv om det er snakk om liten prosent stilling. 

Anonymkode: bab30...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra medlemsbladet til Autismeforeningen hvor det skrives om ung ufør og Asperger syndrom. Sistnevnte kalles ikke lenger Asperger syndrom, men autismespekterforstyrrelse. 

IMG_4479.thumb.jpeg.9283ee005d21345c658533bff1a9f039.jpegIMG_4478.thumb.jpeg.992d7ae9de7643dad43462b6c552872a.jpeg

Anonymkode: bab30...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

 

Da er det ikke mulig at du får ung ufør. Dere her i tråden glemmer dokumentasjonskravet. Det er tre krav for ung ufør-tillegget. Alder, alvorlighet og at sykdommen skal være klart dokumentert. En feildiagnose beviser jo ar sykdommen din nettopp ikke var det! 

Tull. 

Jo, endringer vil ha negativ påvirkning på ung ufør-tillegget, da det viser at dokumentasjonskravet ikke var dekket. 

Niks. Restarbeidsevne er heller ikke noe de vurderer ifm ung ufør. De vurderer alder, alvorlighet og dokumentasjon.

Anonymkode: 0bf88...3f2

Og Ts oppfyller disse kriteriene uansett diagnose.

Anonymkode: 1df98...b73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Forsøk på arbeid kan da umulig ha noen betydning .

Anonymkode: 1c2dd...df4

Jo, det er blant annet dette NAV brukte som grunnlag for å ikke gi meg ung ufør da jeg søkte. Jeg hadde vært i arbeidslivet i 1,5 år, og i følge deres fungering, fungerte jeg dermed bra. Men det er som hun ene her skriver; jeg ante ingenting om diagnosen da, og i dag skjønner jeg jo hvorfor det var så vanskelig for meg å stå i jobb, og hvorfor jeg til slutt endte opp med å bli sagt opp.

Men klart, jeg var jo på papiret «frisk» og tenkte jeg bare måtte ta meg sammen og «holde ut», som «alle andre». Det viste seg å ikke gå i lengden, da jeg ble utslitt av å maskere, som jeg jo har skjønt at jeg har holdt på med i veldig stor grad.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 23.25):

Jo, det er blant annet dette NAV brukte som grunnlag for å ikke gi meg ung ufør da jeg søkte. Jeg hadde vært i arbeidslivet i 1,5 år, og i følge deres fungering, fungerte jeg dermed bra. Men det er som hun ene her skriver; jeg ante ingenting om diagnosen da, og i dag skjønner jeg jo hvorfor det var så vanskelig for meg å stå i jobb, og hvorfor jeg til slutt endte opp med å bli sagt opp.

Men klart, jeg var jo på papiret «frisk» og tenkte jeg bare måtte ta meg sammen og «holde ut», som «alle andre». Det viste seg å ikke gå i lengden, da jeg ble utslitt av å maskere, som jeg jo har skjønt at jeg har holdt på med i veldig stor grad.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Er akkurat dette med forsøk i arbeidslivet og diagnosen som sent blir oppdaget som går igjen blant de med diagnosen som ikke har ung ufør. Med mindre de ble ufør tidligere da ikke kravene for ung ufør var så stenge, ung ufør har blitt veldig strammet inn de siste årene og Nav vender gjerne hver stein for å finne noe å bruke som grunnlag for avslag. 
Det som er dumt med dette er at de som først får utredet seg for diagnosen i voksen alder har slitt i åresvis samtidig som de har prøvd å tilpasse seg livet i samfunnet, ofte i arbeid som sliter dem ut og gjør at de ikke har krefter til overs når dem kommer hjem. Så når dem møter veggen og ikke klarer mer blir tiden de har prøvd seg i jobb som i tillegg har gått på helsen løs og ofte gjort den verre  brukt som grunnlag for å leve et liv på minstesats. Selv om de absolutt har vært alvorlig syke fra fødsel og aldri hatt muligheten til å opparbeide seg god inntekt, det er en grunn til at de ender opp på  minstesats. 
Asperger syndrom er alvorlig uansett hvilken «grad» den er og ordet høytfungerende er veldig misvisende, de såkalt «høytfungerende» virker som dem fungerer bedre fordi dem speiler mer dem rundt seg, det er utmattende og det er også derfor disse ofte sliter enda mer psykisk.

At gjennomsnittsalderen for denne gruppen er 58 år pga den store selvmordsfaren sier også sitt. 

Anonymkode: bab30...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...