Gå til innhold

Rett på ung uføre-tillegg med høytfungerende autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mest sannsynlig ikke.

De krever i utgangspunktet at diagnosen din er ansett som "Alvorlig" for å oppfylle alvorlighetskravet som er det de fleste får avslag på.

Anonymkode: aa6fa...1ea

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Grüner said:

Hvis du er høytfungerende, kan du vel stå i jobb?

Høytfungerende autist betyr kun at man er autist med normal intelligens og språk. I motsetning til autistene som er psykisk utviklingshemmet. Høytfungerende autist betyr ikke at man fungerer sosialt eller at man klarer å gjennomføre arbeidsoppgaver ikke-autister vil klare å gjennomføre. Tror mange tror at autister kun sliter sosialt. Men mange autister sliter også med evnen til å gjennomføre arbeidsoppgaver.  

Finnes selvsagt autister som klarer å jobbe. Men det er ikke slik at alle og trolig ikke engang flertallet av høytfungerende autister klarer å stå i jobb. 

Anonymkode: 9777c...c66

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Jeg fikk det ikke, til tross for ganske kraftig asperger. Men det er mange som får det også.

Anonymkode: eb6ef...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil selvsagt ikke endre noe da det ikke handler om diagnose.

Anonymkode: 1df98...b73

Jo, det handler litt om diagnose.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her ser man igjen at Nav forskjellsbehandler. Jeg har ei venninne som jobbet hundre prosent i flere år før hun ble ufør. Hun fikk allikevel ung ufør og det fikk hun pga samme diagnose som deg. 

Anonymkode: bab30...2f0

Det er jo fryktelig urettferdig. Hun har da autisme eller unnvikende pf?

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke diagnosen som er avgjørende, men tapt arbeidsevne.

Anonymkode: fb84a...198

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slike spørsmål somstadig dukker opp, om det r for å skape debatt eller om det er uvitenhet kombinert med manglende googlesøk skal være usagt. 
Nav har et regelverk  en lov de forholder seg til, og der kan man lese hva kriteriene er for det meste, her ung ufør. 
 

Her er en tolkning, og den linken lar seg ikke legge inn, nei. Google advokatsmart.no og ung ufør. Så dukker saken opp. Høytfungerende autister er ikke kvalifiser for ung ufør tillegg, etter deres tolkning og erfaring. 
TS du får klage om du er uenig, men det nytter neppe, da du ikke er syk nok. 

Anonymkode: eb97b...dee

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ble ufør for et par år siden. Fikk da ikke ung uføre-tillegget, men var også da feildiagnosert. Viser seg at jeg har autisme i stedenfor unnvikende pf som var den første diagnosen jeg fikk.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Du kan be om gjennopptaking av din sak hos Nav og vise til endringene. Så foretar de en ny vurdering. Husk å legg ved dokumentasjon. Hvor gammel er du i dag? 

Anonymkode: 80173...976

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Høytfungerende autist slik som Elon Musk?

Anonymkode: 3d759...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en mann på 40+ som har asperger. Jeg fikk diagnosen i voksen alder og har 50 prosent ung ufør og 50 prosent jobb i dag.

Før jeg fikk diagnosen for rundt 10 år siden hadde jeg mer eller mindre aldri jobbet.

Grunnen til det var at jeg hadde veldig store problemer rundt det sosiale "spillet" rundt dette med jobbsøking, jobbintervju og også på arbeidsplassen de første dagene når man har fått en ny jobb. Derfor hadde jeg tidligere enten veldig store problemer med å få jobb og hvis jeg først fikk en ga jeg ofte opp et kort tid pga ekstrem sosial angst.

Etter at jeg fikk diagnosen fikk jeg mye hjelp rundt dette og fungerer i dag veldig bra med 50 prosent jobb og 50 prosent ufør.

Tilbake til spørsmålet TS stilte så tror jeg at det er mulig å få tillegget ung ufør hvis det at man har høyt fungerende autisme / asperger har ført til at man ikke har jobbet tidligere og hatt mulighet til å tjene seg opp rettigheter i forhold til uføretrygd.

Anonymkode: 311ac...c80

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (10 timer siden):

Det er nok flere med udiagnosert autisme som jobber.

Skulle likt å vite hvor mange av dem som sliter, må ligge rett ut etter jobb og ofte tar ut sykmelding. 

Anonymkode: bab30...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jo fryktelig urettferdig. Hun har da autisme eller unnvikende pf?

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Hun har autisme, tidligere kalt Asperger syndrom, 

Anonymkode: bab30...2f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser noen nevner Elon Mosk her. Ærlig talt, hvor mange utad høytfungerende autister tror dere klarer å skape en karriere og  bli millionær som Elon Musk? Han er ikke et eksempel på mangfoldet for å si det på den måten. 

Anonymkode: bab30...2f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vet ikke om en ny diagnose vil endre dette…

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Nei, det vil jo ikke endre noe! Grunnlaget for uføretrygden var pf, at den var feil og at du nå, flere år, senere har fått en annen diagnose spiller ikke inn på det.

Anonymkode: e136b...ca8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du kan be om gjennopptaking av din sak hos Nav og vise til endringene. Så foretar de en ny vurdering. Husk å legg ved dokumentasjon. Hvor gammel er du i dag? 

Anonymkode: 80173...976

29.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det vil jo ikke endre noe! Grunnlaget for uføretrygden var pf, at den var feil og at du nå, flere år, senere har fått en annen diagnose spiller ikke inn på det.

Anonymkode: e136b...ca8

Ja, grunnlaget var pf, men autisme er medfødt og dermed noe jeg har hatt hele tiden. 

At det ikke spiller noen rolle fordi de mener jeg har «mestret» jobb tidligere en liten periode (til sammen 1,5 år), kan så være. Jeg er god på å maskere, men det betyr ikke det er mulig å gjenopprette over tid. Jeg endte som sagt opp med å bli sagt opp fra jobben.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretidspunktet mitt ble satt fra jeg var 18. Jeg har siden da ikke vært i ordinær jobb.

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det vil jo ikke endre noe! Grunnlaget for uføretrygden var pf, at den var feil og at du nå, flere år, senere har fått en annen diagnose spiller ikke inn på det.

Anonymkode: e136b...ca8

Selvfølgelig skal det ha noe å si. Ts har blitt feildiagnostisert  og autisme er medfødt. Hadde hun fått påvist autisme tidligere ( og nei, at den først ble oppdaget i voksen alder betyr ikke at hun da ikke er hardt rammet, men har gjort noe autistiske jenter og kvinner ofte gjør; maskert symptomene sine ) ville hun fått ufør tidligere og da også med ung ufør tillegget. 

Anonymkode: bab30...2f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Her ser man igjen at Nav forskjellsbehandler. Jeg har ei venninne som jobbet hundre prosent i flere år før hun ble ufør. Hun fikk allikevel ung ufør og det fikk hun pga samme diagnose som deg. 

Anonymkode: bab30...2f0

Men nå går det ikke på diagnose.

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...