Gå til innhold

Rett på ung uføre-tillegg med høytfungerende autisme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går gjennom denne prosessen nå. Fikk diagnosen autist (asperger, som er begrepet psykologen tviholder på) nylig. Det er ikke diagnosen i seg selv som er utslagsgivende, og som mange sier så kan mange autister fint stå i jobb, MEN!!!!! Det er et KJEMPEVIKTIG MEN!

Bare fordi en autist klarer en type jobb, betyr IKKE det at andre autister klarer den samme jobben! Jeg kjenner til en på spekteret som er en dritflink regnskapsfører. Han elsker den jobben. Tjener gode penger, lever et tilsynelatende flott liv med samboer og barn. Virker ikke som jobben tar knekken på han, snarere tvert imot. Jeg derimot hadde krepert i den jobben, og kjørt samtlige bedrifter konkurs 😂 Det å finne riktig jobb er viktig for alle, men vi nevro divergente har et smalere toleransevindu for å fungere i forskjellige jobber enn det nevro typiske har. Men dette må kartlegges tilstrekkelig før man kan gå videre med en uføresøknad. 

Det NAV ser på er altså arbeidsevnen din, og muligheten til å finne en jobb du kan stå i over lengere tid. Så de vil nok ha deg på arbeidsutprøvinger og lignende før de blir med på å søke deg inn som ufør. Og det er en bra ting, og jo yngre du er jo større er sjansen for å finne noe som passer DEG. 

Når du er på utprøvinger så må du skille mellom to ting! Det er om du syns jobben er gøy, og om du "klarer jobben". Der har jeg gjort mange feil oppigjennom årene. Jeg har stått i jobber jeg får til ("klarer"), men som jeg ikke har likt i det hele tatt, og det har tæret så mye at det har påvirket privat og familielivet veldig negativt. Og da er det kort vei til utbrenthet, sykemeldinger, depresjoner osv kort.

Men det kan hende du finner jobber som du syns er gøy! Og de klarer du kanskje å stå i 100% eller 50%, og det er isåfall en seier for deg. Da tjener du mer, du kan føre tilhørighet et sted, og du føler mestring. Ufør er siste utvei, men er ufør riktig for deg, så er det det ❤️ Og da kan du være veldig fornøyd med at du har prøvd!

Også er det arbeidsevne, da. Jeg elsker jobben min! Men jeg klarer bare å stå i den ca 50% uten at det påvirker liv og helse negativt. Jobber jeg mer enn det så begynner det å gå utover familien og hjemmet. Og det er ikke greit! Og så langt virker NAV ganske enig i det, men det blir jo spennende å se hva saksbehandleren på uføresøknaden tenker. Får jeg avslag blir det kamp og klage for å få det innvilget, for det er en HELT ærlig sak at jeg ikke fungerer med mer jobb, SELV OM jeg er såkalt høytfungerende og gjerne skulle jobbet mer. 

Lykke til ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Autisme er medfødt! 

Anonymkode: d0bf4...02b

Spiller ingen rolle om det er medfødt når diagnosen ikke ble klart dokumentert før fylte 26 år. At det skal være så vanskelig å fatte. Man kan ikke tilbakedatere en utredning og diagnose, selv om den beviselig har eksistert hele livet. 

Anonymkode: 0bf88...3f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 23.19):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Ikke nødvendigvis. Kravene blir strengere og strengere. Det blir en skjønnsvurdering, ikke regn med noe. 

Anonymkode: 540b6...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 23.54):

Vet ikke om en ny diagnose vil endre dette…

Ts

Anonymkode: b26f4...f01

Det vil det ikke. Diagnose alene er ikke grunn nok og de har allerede vurdert funksjonen din som for høy til å kvalifisere for ung tillegg. 

Anonymkode: 540b6...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Spiller ingen rolle om det er medfødt når diagnosen ikke ble klart dokumentert før fylte 26 år. At det skal være så vanskelig å fatte. Man kan ikke tilbakedatere en utredning og diagnose, selv om den beviselig har eksistert hele livet. 

Anonymkode: 0bf88...3f2

Men mange kvinner i 40 og 50årene har først fått rett diagnose ,autisme-diagnose , etter år 2010.

Anonymkode: 1c2dd...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 11.14):

Skulle likt å vite hvor mange av dem som sliter, må ligge rett ut etter jobb og ofte tar ut sykmelding. 

Anonymkode: bab30...2f0

Jeg skal snart til utredning. Når jeg ser tilbake på årene jeg har vært i jobb blir jeg trist. Det har vært massevis av sykmeldinger og skam rundt det. Har gjort alt jeg kan for å greie jobb, alt annet har måtte vike. Ligget rett ut. Forhold gått til helvete. Alt har vært veldig vanskelig. Ingen skjønner. Ikke jeg heller før inntil nylig. 

Anonymkode: a4fae...208

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 0.28):

Hvordan kan en diagnose være klart dokumentert før fylte 26 år, når TS fikk korrekt diagnose ETTER fylte 26 år? 

Anonymkode: 0bf88...3f2

Ordet ikke forsvant fra kommentaren min. Jeg mente at TS ikke oppfylte kriteriene

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 13.06):

Autisme er medfødt! 

Anonymkode: d0bf4...02b

Og så?

Anonymkode: 1df98...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og så?

Anonymkode: 1df98...b73

Det betyr at TS har hatt en alvorlig diagnose fra fødsel. Autisme er alvorlig uansett om den er såkalt utad «høytfungerende». Antallet som klarer å stå i jobb kontra dem som ikke kan er liten, så mye som 80 prosent er ufør. Tilleggsdiagnoser er også vanlige og levealderen lav.

Anonymkode: bab30...2f0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 23.19):

Vet ikke helt hva som blir riktig kategori for denne, men vil man har rett på ung uføre-tillegget ved høytfungerende autisme (tidligere kalt asperger)?

Anonymkode: b26f4...f01

Ja du har rett på det.

Anonymkode: c0a66...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 16.59):

Men mange kvinner i 40 og 50årene har først fått rett diagnose ,autisme-diagnose , etter år 2010.

Anonymkode: 1c2dd...df4

Javel? Det er fortsatt ikke mulig å gå tilbake i tid til før de var 26 og sette diagnose på nytt. Kriteriet er at diagnosen må være klart dokumentert før man fyller 26 år. Det er ikke vanskelig å tolke en slik setning. Hvis diagnosen er feil og man får korrekt diagnose, så vil ikke det medføre endring hos Nav, man får fortsatt ikke ung ufør. 
 

(Hvis man mener man er feilbehandlet som ikke fikk riktig diagnose kan man alltids søke om pasientskadeerstatning, ved å beregne hva man ville fått med ung ufør hvis man hadde fått riktig diagnose fra start, men det er en lang vei å gå.)

Anonymkode: 0bf88...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 1.25):

 

Da er det ikke mulig at du får ung ufør. Dere her i tråden glemmer dokumentasjonskravet. Det er tre krav for ung ufør-tillegget. Alder, alvorlighet og at sykdommen skal være klart dokumentert. En feildiagnose beviser jo ar sykdommen din nettopp ikke var det! 

Anonymkode: 0bf88...3f2

 

Dette stemmer ikke. Jeg ble ikke diagnostisert med høytfungerende autisme før jeg var 30. Jeg ble uføretrygdet som 28-åring basert på feildiagnose. Da jeg klagde på at jeg ikke hadde fått ung ufør så fikk jeg medhold med en gang. 

Anonymkode: cc9f3...e99

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...