Gå til innhold

Fordeling av huslån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meowmere skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det så vanskelig når de skal kjøpe bolig sammen. 

Eksempel

Kjøpspris: 5 mill

Eierforhold: 60/40

Pris for den enkelte 

3M og 2M og trekk fra egenkapitalen så finner du ut hvor stort lån man trenger. 

Jeg synes ulikt eierforhold er vanskelig i praksis. Derfor synes jeg det å få med seg ut (+ verdistigning) det man gikk inn med er det eneste enkle valget. 

Anonymkode: 3b91c...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes ulikt eierforhold er vanskelig i praksis. Derfor synes jeg det å få med seg ut (+ verdistigning) det man gikk inn med er det eneste enkle valget. 

Anonymkode: 3b91c...338

*eierandel

Anonymkode: 3b91c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

basert på din informasjon TS eier dere begge 50% av låm og bolig men ved evt salg og brudd får den som gikk inn med 1 mill i EK fratrekk for dette når det gjelder. 

Anonymkode: ed22a...258

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS må opplyse om hvordan de lånte, er du medlånetaker?

Anonymkode: eba98...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan eie 50/50 og betale likt på lånet. Den med egenkapital bør få kpi regulert egenkapitalen ved salg. Resten deles på to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS må opplyse om hvordan de lånte, er du medlånetaker?

Anonymkode: eba98...792

En av oss er medlånetaker ja. 

Anonymkode: 835d3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS må opplyse om hvordan de lånte, er du medlånetaker?

Anonymkode: eba98...792

En av oss er medlånetaker ja.

Anonymkode: 835d3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (2 minutter siden):

Dere kan eie 50/50 og betale likt på lånet. Den med egenkapital bør få kpi regulert egenkapitalen ved salg. Resten deles på to. 

For meg høres dette mest riktig ut.

At en av oss får egenkapitalen pluss renter på den, og 60 % av salget når begge har betalt inn like mye på lånet, høres feil ut.

Anonymkode: 835d3...86c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (24 minutter siden):

Dere kan eie 50/50 og betale likt på lånet. Den med egenkapital bør få kpi regulert egenkapitalen ved salg. Resten deles på to. 

Vi gjorde det på denne måten.

Anonymkode: 5ef4a...70e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En av oss er medlånetaker ja.

Anonymkode: 835d3...86c

Da er du jo ansvarlig for lånet, uten å eie noe. Der er problemet.

Så her MÅ!!! du skrive en avtale på hvordan dette skal fordeles, samboeravtale er også fint. Men skriv eget for boligen også med detaljert hvordan den skal fordeles ved brudd.

Anonymkode: eba98...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er du jo ansvarlig for lånet, uten å eie noe. Der er problemet.

Så her MÅ!!! du skrive en avtale på hvordan dette skal fordeles, samboeravtale er også fint. Men skriv eget for boligen også med detaljert hvordan den skal fordeles ved brudd.

Anonymkode: eba98...792

Hæ? Eier jeg ikke noe når jeg er medlånetaker? Jeg trodde alltid at en av lånetakerne måtte være det? 

Anonymkode: 835d3...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Eier jeg ikke noe når jeg er medlånetaker? Jeg trodde alltid at en av lånetakerne måtte være det? 

Anonymkode: 835d3...86c

Hvem er tinglyst som eier av boligen?

Anonymkode: eba98...792

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordel eierandel på boligen etter hvor mye der gikk inn med i egenkapital. Dersom du gikk inn med 60% av egenkapitalen, eier du 60% av boligen, og boliglånet. Ved å dele eierandelen 50/50 vil du ikke få igjen investeringen din ved salg selv om du investerte mest ved kjøp. 

Anonymkode: 24ebb...631

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hæ? Eier jeg ikke noe når jeg er medlånetaker? Jeg trodde alltid at en av lånetakerne måtte være det? 

Anonymkode: 835d3...86c

Nei vi står som lånetakere begge to på lånene vi tok opp for å kjøpe hus i fjor

Anonymkode: de7b2...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei vi står som lånetakere begge to på lånene vi tok opp for å kjøpe hus i fjor

Anonymkode: de7b2...02d

Hvem er tinglyst som eier da? :) 

Anonymkode: eba98...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes ulikt eierforhold er vanskelig i praksis. Derfor synes jeg det å få med seg ut (+ verdistigning) det man gikk inn med er det eneste enkle valget. 

Anonymkode: 3b91c...338

Men dette er jo i praksis ulik eierandel, man vil bare ikke ha det på papiret? Hvorfor er det enklere? 

37 minutter siden, AnonymBruker said:

For meg høres dette mest riktig ut.

At en av oss får egenkapitalen pluss renter på den, og 60 % av salget når begge har betalt inn like mye på lånet, høres feil ut.

Anonymkode: 835d3...86c

Neinei, du kan ikke gjøre begge deler. Ved ulik eierandel skal man ikke i tillegg gi tilbake egenkapitalen utenom, da har man jo hensyntatt den egenkapitalen allerede i eierandelen. 

Anonymkode: b7eeb...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS.

Du er medlånetaker, tatt opp en lån sammen med et annet menneske. Som er hovedlånetaker, men dere stiller på lik linje med hvem som er ansvarlig for å betale tilbake lånet. Lånet fikk dere var to som kunne betjene dette. Boligen er nok tinglyst på hovedlånetaker.

Derfor må dere to lage en egen avtale med fordelingen av gjelden mellom dere, dette er kjempeviktig. Da lager dere avtalen utfra hvor mye du klarer å betale hver mnd som medlånetaker.

Antar dere løste det slik pga banken ikke ville gi dere egne lån ved deling av boligen. Du klarte ikke 2,5mill i eget lån?

Anonymkode: eba98...792

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo i praksis ulik eierandel, man vil bare ikke ha det på papiret? Hvorfor er det enklere? 

Neinei, du kan ikke gjøre begge deler. Ved ulik eierandel skal man ikke i tillegg gi tilbake egenkapitalen utenom, da har man jo hensyntatt den egenkapitalen allerede i eierandelen. 

Anonymkode: b7eeb...a58

Nei. Det er en samboerkontrakt som regulerer at ved salg skal han ha en større del av salgssummen. 

Men i eierperioden eier man likt. Gunstig for henne da hun kan bo bedre enn hun ellers ville bodd. Gunstig for han da man er to om vedlikehold. Gunstig for forholdet da man slipper å diskutere om maling av hus, nytt toalett, skade på parkett+++++ skal fordeles 50-50 eller 60-50. 

Anonymkode: 3b91c...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjære TS.

Du er medlånetaker, tatt opp en lån sammen med et annet menneske. Som er hovedlånetaker, men dere stiller på lik linje med hvem som er ansvarlig for å betale tilbake lånet. Lånet fikk dere var to som kunne betjene dette. Boligen er nok tinglyst på hovedlånetaker.

Derfor må dere to lage en egen avtale med fordelingen av gjelden mellom dere, dette er kjempeviktig. Da lager dere avtalen utfra hvor mye du klarer å betale hver mnd som medlånetaker.

Antar dere løste det slik pga banken ikke ville gi dere egne lån ved deling av boligen. Du klarte ikke 2,5mill i eget lån?

Anonymkode: eba98...792

De fleste må ta lån sammen. Da er ene lånetaker, andre medlånetaker.

Huset tinglyses da likevel 50-50.

Slik har det vært med meg og mannen i alle år (20+) vi har eid bolig sammen. 

Når det gjelder skjevdeling ved salg eller brudd har det hele tiden vært regulert i samboeravtale, så ektepakt. For oss har det viktige prinsippet allitd vært; likt i fredstid, oppgjør om fredstid tar slutt. 

Anonymkode: 3b91c...338

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...