Gå til innhold

Hvorfor halshugges man alltid som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lønnen min har mer enn doblet seg pga. lønnsøkninger over de siste 15 årene, huslånet har dog vært det samme bortsett fra de siste par åra. Hadde jeg leid så hadde leia økt i takt med lønnen min hvert år..

Boligen ble kjøpt for 1.8 millioner i 2010 uten en eneste krone i egenkapital. Er nesten ferdig å betale ned lånet og den er nå verdt 3 millioner. Har betalt ca. 300 000 kr i renter, altså 1666kr i måneden i snitt.

Hvor mange er det som leier for 1666kr måneden og får 3 millioner når de flytter ut? :) 

Anonymkode: 475ef...730

En elendig verdiøkning. Kjøpte her for 2.1 i 2014, nå vurdert til 4.

Anonymkode: 0d6a7...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En elendig verdiøkning. Kjøpte her for 2.1 i 2014, nå vurdert til 4.

Anonymkode: 0d6a7...5cf

Hvor er her? Jeg bor på bygda ikke i en by, hadde heller skutt meg selv enn å bo i by...

Vurdert er ikke takst heller.

Anonymkode: 475ef...730

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor er her? Jeg bor på bygda ikke i en by, hadde heller skutt meg selv enn å bo i by...

Vurdert er ikke takst heller.

Anonymkode: 475ef...730

Bygda her også. 2500 innbyggere. Er etakst

Anonymkode: 0d6a7...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (På 29.6.2024 den 4.34):

Jeg ser ikke ned på folk som leier. Men om jeg hadde blitt skilt nå, i mine 50+ og skulle funnet en ny kjæreste hadde jeg villet ha noen spørsmål til ny like gammel mann som leier. 

Liker han det glade hippeliv? Det kan være ok for meg. Har han vært mye syk og hatt løs tilknytning til arbeidslivet? Ok for meg. Er han relativ nye i landet? Det er også ok for meg. Er det midlertidig av forskjellige grunner er det også ok. 

Men voksne menn som leier kan være pengerotere. Ikke ok. De kan ha vært innsatte over tid. Absolutt ikke ok. Menn som ikke evner å planlegge fremtiden. Ikke ok. Menn som leier har ofte en tendens til å bruke overskuddet sitt på biler, alkohol, røyk, kokain, hasj, pengespill, fotballturer til utlandet og dyrt sportsutstyr, fremfor å kjøpe bolig. Disse er iallefall uaktuelle. 

Kvinner som leier er en helt annen sak. Kvinner har lavere inntekt. Kvinner jobber mer deltid. Kvinner har barn som ikke kan flyttes ut av skolekrets. 

Enig i at hvorfor en potensiell partner leier er viktig. Det kan være alt fra helt ok til skikkelig rødt flagg. Alt i alt kommer det til om man har orden i økonomien og hvilken plan man har for framtiden. 

Anonymkode: 16dd4...8dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.16):

Staten har ikke gjort noe for å regulere dette

Jo, det har den faktisk. Staten har satt begrensinger på hvor mye man kan bygge, hvor høyt, hvor lavt, hvor stort, hvor smått. De har satt krav til byggestandard som har gjort prosjektene så dyre at det ikke lønner seg å bygge nye boliger.

Anonymkode: fa886...97b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker said:

Lønnen min har mer enn doblet seg pga. lønnsøkninger over de siste 15 årene, huslånet har dog vært det samme bortsett fra de siste par åra. Hadde jeg leid så hadde leia økt i takt med lønnen min hvert år..

Boligen ble kjøpt for 1.8 millioner i 2010 uten en eneste krone i egenkapital. Er nesten ferdig å betale ned lånet og den er nå verdt 3 millioner. Har betalt ca. 300 000 kr i renter, altså 1666kr i måneden i snitt.

Hvor mange er det som leier for 1666kr måneden og får 3 millioner når de flytter ut? :) 

Anonymkode: 475ef...730

😂

Hadde du satt 1,8 mill i fond med 5% avkastning for 14 år siden, og samtidig satt inn 1666 kr i måneden ville du hatt 4 mill i dag. 

Just sayin….

Anonymkode: afa25...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

😂

Hadde du satt 1,8 mill i fond med 5% avkastning for 14 år siden, og samtidig satt inn 1666 kr i måneden ville du hatt 4 mill i dag. 

Just sayin….

Anonymkode: afa25...cec

Jeg har et fond fra KLP som har gått litt over 15% i året siden 2011. Som en sammenligning, ikke solgt ut noe enda.

Anonymkode: 4d049...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har et fond fra KLP som har gått litt over 15% i året siden 2011. Som en sammenligning, ikke solgt ut noe enda.

Anonymkode: 4d049...29a

Mine fond har en gjennomsnittlig avkastning på 12%, men hvis jeg skriver det på KG blir jeg bare beskyldt for å være urealistisk🙄

Hadde AB over satt inn 1,8 mill for 14 år siden med 12% avkastning (og satt inn 1666 kr i mnd) hadde hen hatt 10,3 mill i dag. 

Det blir jo ikke helt riktig sammenligning siden mitt regnestykke forutsatte at hen hadde 1,8 mill i egenkapital, som hen ikke hadde. På samme tid har hen betalt avdrag på de 1,8 i tillegg til rentene, dvs månedlige rentekostnader på 1666 kr+drøye 10.000 kr i måneden i avdrag. I tillegg kommer avgifter og vedlikehold på boligen. Si 15.000 kr i totale bokostnader for enkelhets skyld.

En som leier for 6000 kr i måneden har altså 9000 kr til overs til fondsparing. Si at vedkommende starter ut med 0 kr i egenkapital, som TS. Etter 14 år sitter TS (ifølge hen selv) med 3 millioner, mens personen som leier har 4. 

Regn selv her: https://rentersrente.no/
 

Anonymkode: afa25...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mine fond har en gjennomsnittlig avkastning på 12%, men hvis jeg skriver det på KG blir jeg bare beskyldt for å være urealistisk🙄

Hadde AB over satt inn 1,8 mill for 14 år siden med 12% avkastning (og satt inn 1666 kr i mnd) hadde hen hatt 10,3 mill i dag. 

Det blir jo ikke helt riktig sammenligning siden mitt regnestykke forutsatte at hen hadde 1,8 mill i egenkapital, som hen ikke hadde. På samme tid har hen betalt avdrag på de 1,8 i tillegg til rentene, dvs månedlige rentekostnader på 1666 kr+drøye 10.000 kr i måneden i avdrag. I tillegg kommer avgifter og vedlikehold på boligen. Si 15.000 kr i totale bokostnader for enkelhets skyld.

En som leier for 6000 kr i måneden har altså 9000 kr til overs til fondsparing. Si at vedkommende starter ut med 0 kr i egenkapital, som TS. Etter 14 år sitter TS (ifølge hen selv) med 3 millioner, mens personen som leier har 4. 

Regn selv her: https://rentersrente.no/
 

Anonymkode: afa25...cec

Hovedproblemet er jo skatten på gevinsten, som er skyHØY! Der blir jo mye borte, 37,84%..

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hovedproblemet er jo skatten på gevinsten, som er skyHØY! Der blir jo mye borte, 37,84%..

Anonymkode: 4d049...29a

Vel.. På aksjesparekonto betaler man ikke en krone i skatt før man tar ut gevinsten, så pengene får jobbe i fred (i motsetning til eiendomskatt og evt formueskatt på bolig)

Hovedproblemet slik jeg ser det er at AB har hatt historisk lav rente på sitt lån. Det samme regnestykket blir et helt annet hvis man kjøper bolig i dag, og det går ikke akkurat i kjøpers favør, for å si det sånn.

Anonymkode: afa25...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på utvalg av leie-objekter i oslo/akershus. Felles er at det er veldig få leiligheter til leie og de fleste enten dyre > 40.000,- pr mnd eller triste rom/kjellerleiligheter og også ganske dyre.

Anonymkode: 8d1fa...801

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...