Gå til innhold

Hvorfor halshugges man alltid som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonymbruker*** skrev (16 minutter siden):

Og jeg tjener mer enn de som tjener mindre enn meg 😀

Flott for deg👍

Anonymkode: ce0e3...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

37 minutter siden, Hololo said:

Om dere leie under markedpris så har dere en veldig snill huseier, de fleste har ikke det, husleien pleie ikke å gå ned selv om det ikke er lån på bolig, og om han fordet knapt gå i pluss så må dere jo leie ekstremt billig?

Men generelt har det blitt mindre gunstig med utleie bolig i det siste da rentene har steget mer enn husleia

Jeg skjønner ikke hvordan folk skal krangle over det økonomiske med eie vs leie, er det noen som er i tvil at det er billigere å eie enn å leie? da tenke jeg ikke helt i etablerings fasen, men om noen mene det motsatte så gjerne gi meg utregningen på hvor mye du kan spare på å leie over en tidsperiode på f.eks 20år.

Vi leier billig fordi vi er gode, stabile leietakere som huseieren ønsker skal fortsette å leie huset. Det er faktisk ikke så uvanlig.

Den «kranglingen» du sikter til blir jo holdt i live av sånne som deg som nekter å ta innover seg det enkle faktumet at det kan lønne seg å leie. Regnestykket er jo latterlig enkelt: Hvis husleien er lavere enn kostnaden ved å eie (renter, vedlikehold, avgifter og forsikringer), så lønner det seg å leie. Er det så vanskelig å forstå?

Om boligen stiger i verdi eller ikke er i grunn irrelevant, fordi ingen kan forutsi fremtidig vekst/fall, akkurat som med aksjer og andre investeringer. Historisk sett har aksjer alltid slått bolig (med unntak av de siste 20 årene i Oslo).

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vi leier billig fordi vi er gode, stabile leietakere som huseieren ønsker skal fortsette å leie huset. Det er faktisk ikke så uvanlig.

Den «kranglingen» du sikter til blir jo holdt i live av sånne som deg som nekter å ta innover seg det enkle faktumet at det kan lønne seg å leie. Regnestykket er jo latterlig enkelt: Hvis husleien er lavere enn kostnaden ved å eie (renter, vedlikehold, avgifter og forsikringer), så lønner det seg å leie. Er det så vanskelig å forstå?

Om boligen stiger i verdi eller ikke er i grunn irrelevant, fordi ingen kan forutsi fremtidig vekst/fall, akkurat som med aksjer og andre investeringer. Historisk sett har aksjer alltid slått bolig (med unntak av de siste 20 årene i Oslo).

Anonymkode: afa25...cec

Bare felleskostnader på en leilighet kan være ganske mye, type 4-5000kr+.

Renter til banken er jo også en leie.

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig dårlig forretningssans å halshugge leietakerne sine!

Anonymkode: a72c6...5fc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.16):

Ser i tråden her om et menneske som gikk over til leie igjen, at svarene tydes at det ALLTID!! er best å eie. 😅

Jeg er en kvinne på 38år, ikke mulig for meg å komme inn på boligmarkedet pga lønnen og egenkapitalkravet. Skal jeg få kjøpt noe må jeg bo på et lite sted, med lave boligpriser. Det ønsker jeg ikke, derfor leier jeg en liten 2-roms i Akershus. Er ikke opptatt av materialisme som mange er, eller å pusse opp/interiør. Den har god standard, utleier ordner alt som må fikses. God erfaring her, hvitevarer er inkl. Alle mine møbler er hentet gratis/kjøpt for hundrelapper på finn.no. Dette er min måte å leve på, men den er ikke godtatt av gjennomsnittet av Nordmenn.

På date har jeg også bli avskrevet fordi pga leier, med kommentaren "du er jo dum når du leier". 

"Betaler ikke på noe", jeg betaler for å ha et sted å bo. Å leie er ganske vanlig det, på bygda i Sverige kan du få grisebillig leiebolig. Om du er opptatt av pris.

Jeg trenger ikke forsvare det å leie, men jeg synes det er trist at man ser så kraftig ned på folk som leier bolig. Trenden er jo at det blir mindre og mindre som har råd til en bolig sentralt, boligmarkedet er helt ødelagt. Nå har jo OBOS kommer med deleie! Staten har ikke gjort noe for å regulere dette.Se til andre land, i Tyskland bygges det egne bygårder som settes av til middelklassen. 

 

Hilsen Dum Leietaker 😅

 

 

Anonymkode: 4d049...29a

Å ennå når du kommer med så mye gode argumenter for å eie,så leier du.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dater ikke fordi jeg leier - i kollektiv. Jeg leier for å kunne spare opp EK og pensjon. Skaffet meg ny utdannelse for å kunne få meg bedre jobb og endelig kjøpe leilighet. Men her sitter jeg arbeidsledig, og med enda mere studiegjeld. Jeg har tenkt fornuftig så lenge jeg kan huske, men man kan ikke alltid vite hvordan livet skjer. Man er ikke nødvendigvis på kjøret økonomisk fordi man må leie. Jeg har stålkontroll på økonomien og elsker å ha den oversikten, det eneste jeg mangler er en jobb (og rike foreldre). 

Jeg har hørt nok av historier om folk som angrer på huskjøp på grunn av alt ansvaret som følger med. Da jeg først møtte noen med disse tankene var det helt nytt for meg, jeg trodde huskjøp var drømmen. Men det kommer jo helt an på hva man setter pris på i livet, og dette kan jo forandre seg over tid. Selv gleder jeg meg aller mest til å ha et helt eget bad og kjøkken, som jeg kan innrede og style, uten at andres ekle hygienevaner ødelegger for idyllen det kunne ha vært. Gleder meg til å kunne invitere mine egne foreldre på middagsbesøk og vise dem hvor god god jeg egentlig er på interiør.

Anonymkode: d6f26...983

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regnestykket er jo latterlig enkelt: Hvis husleien er lavere enn kostnaden ved å eie (renter, vedlikehold, avgifter og forsikringer), så lønner det seg å leie. Er det så vanskelig å forstå?

Det er det jo ikke? Her og nå kanskje, men ikke over tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Solanum said:

Det er det jo ikke? Her og nå kanskje, men ikke over tid. 

Har ikke så mye å si. Den dagen huset er nedbetalt vil utgiftene på en eid bolig gå ned, men de forsvinner ikke. 

Du må også ta med alternativkostnaden ved å sitte med store verdier bundet opp i en gjenstand som ikke gir avkastning.

Anonymkode: afa25...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.49):

Jeg som kvinne på 30 år forstår ikke dette med at du blir avskrevet på date? 

Det har aldri jeg opplevd? Opplever sjeldent at spørsmålet i det hele tatt kommer. Altså jo, man snakker om man bor i hus eller leilighet. Men det er ikke sånn "Ja, leier du? Eier du? Hvor mye lån har du? Hvor mye fellesgjeld har du? Hva betaler du på utsiden av leien?"

Anonymkode: a2c1b...165

Jeg har opplevd spørsmålet i flere sammenhenger der jeg egentlig ikke føler jeg og den som spør, kjenner hverandre godt nok til at spørsmålet stilles. Det kan være påbegynnende dating i chatfasen, bekjente av venner/familie osv. 

Det kjennes litt på grensen til invaderende, synes jeg, når man ikke kjenner folk så godt. Så det er nok av dem som spør.

Anonymkode: a7d0d...26d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.55):

Du er kvinne. Det er ikke så farlig om du ikke være med på boligkarusellen. Du vil få et fint liv uansett.

For menn er det annerledes. Enten er man med, eller så kan man glemme å få dame, barn og et normalt liv.

Anonymkode: 67bc5...f0e

Hilsen Bitter Mann (43)

PS: Det er ikke sånn, nei. 

Anonymkode: 30eb7...ecc

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man må jo ikke bo sammen da? Selv om man er i forhold :) 

Anonymkode: 4d049...29a

Selvfølgelig ikke! Flere her i tråden nevner at de syns det hadde vært vanskelig å kjøpe sammen med noen som ikke har egenkapital, men jeg ser ikke problemet med det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fatter ikke hva som er galt med å leie

 Man slipper penge sluk på oppgradering og fiksing og eiendomsavgift mm.

Anonymkode: b7279...d39

Husleien man betaler dekker disse utgiftene i tillegg til at utleier vil sitte igjen med fortjeneste. 

Anonymkode: 246a7...355

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husleien man betaler dekker disse utgiftene i tillegg til at utleier vil sitte igjen med fortjeneste. 

Anonymkode: 246a7...355

Mange utleiere har svært lite fortjeneste...noen går såvidt i null. Husk det.

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leide fra jeg var 18 til 32. Vi fikk to barn mens vi leide. Kjøpte etterhvert vår første leilighet og har nå et hus som vi eier 75 %. Mange av våre jevnaldrende venner som kjøpte tidlig har skyhøye lån enda de har passert femti, fordi de stadig vekk skal oppgradere. Så det kommer an på så mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Husleien man betaler dekker disse utgiftene i tillegg til at utleier vil sitte igjen med fortjeneste. 

Anonymkode: 246a7...355

Denne fortjenesten har utleier vel fortjent for ulempen det medfører å ha leietakere i boligen. Det er faktisk litt jobb, i tillegg til den åpenbare slitasjen på overflater og evt hvitevarer.

Vi leier ut (til familie), og jeg skulle gjerne vært foruten de ekstra bilene i gata, trafikk inn og ut hoveddøra til alle døgnets tider, samt støy fra film- og spillkvelder.

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 18.25):

 :) Hvor mye mindre blir dine bokostnader ved å leie i stedet?

Anonymkode: 4d049...29a

Mye mindre. Nå betaler vi 20 000 i lånet hver måned. Vi betaler ca.1500 i strøm/nett. Felleskostnadene her er 2000. 
Hadde vi bare betalt 4,5,6,7 000 i måneden, hadde vi spart store summer. 

Anonymkode: a56c0...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mye mindre. Nå betaler vi 20 000 i lånet hver måned. Vi betaler ca.1500 i strøm/nett. Felleskostnadene her er 2000. 
Hadde vi bare betalt 4,5,6,7 000 i måneden, hadde vi spart store summer. 

Anonymkode: a56c0...5eb

Så totalt 23500kr pr mnd? 😳 20 000kr i lån er vel ca 15 000kr bare i renter...som du kan se på som en leie av banken din da. Du leier pengene dine for den summen, helt sykt!

Jeg leier sentralt for 8500kr+strøm, liten 1-roms med fin løsning. Egen sovealkove, blir nesten som en 2-roms. Forstår at folk vil betale for sin bolig, men hadde ikke orket å bruke så mye på å eie som du skriver. For strevsomt, nå har jeg jo alt inkludert. For en stund siden måtte komfyren skiftes ut, det kostet meg 0kr. Huseier bestillte levert og montert. Badet ble renovert i 2019, kostet meg 0 kr, siden det var borettslaget. Leien min økte som vanlig etter KPI som eier bruker.

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen min har mer enn doblet seg pga. lønnsøkninger over de siste 15 årene, huslånet har dog vært det samme bortsett fra de siste par åra. Hadde jeg leid så hadde leia økt i takt med lønnen min hvert år..

Boligen ble kjøpt for 1.8 millioner i 2010 uten en eneste krone i egenkapital. Er nesten ferdig å betale ned lånet og den er nå verdt 3 millioner. Har betalt ca. 300 000 kr i renter, altså 1666kr i måneden i snitt.

Hvor mange er det som leier for 1666kr måneden og får 3 millioner når de flytter ut? :) 

Anonymkode: 475ef...730

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...