Gå til innhold

Hvorfor halshugges man alltid som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer eier leilighet nå, vi er i tidlig 20-åra. Men nesten alt av penger går jo til lån(renter), strøm, internett og alt annet som har med leiligheten å gjøre. Frister faktisk litt å leie en rønne til 5-6 tusen i måneden inkl.strøm og spare resten til vi har råd til å kjøpe et skikkelig fint hus, eventuelt bygge drømmehuset.

Anonymkode: a56c0...5eb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, MariaIsabel said:

Jeg ville nok også fort avskrevet en i den alderen som en potensiell partner pga det.

De fleste eier dersom de har mulighet til det, så jeg ville fort tolket det som at du hadde surret for mye med økonomi.

Jeg har selv eid siden jeg var 21 år, og har så langt tjent et par millioner på å selge boliger når jeg har flyttet (jeg er fremdeles i 20-årene), og eier nå drømmehuset, og leier ut og skal snart investere mer i eiendom, så det kan betale ned alt av lån. Om man har mulighet til å kjøpe, og velger å leie, så tolker jeg det som at man er litt ufornuftig.

Da jeg hverken ønsker en partner som mangler økonomisk sans, eller som er ufornuftig, tenker jeg at du raskt ville blitt uaktuell for meg. 

Du står selvsagt likevel helt fritt til å leie om det er det du ønsker, men når folk skal velge partner, må man nesten dømme litt. 

Hyggelig at du har klart deg og er stolt av deg selv, men jeg er sinnsykt glad for at du ikke er min potensielle partner. 

😅😵

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg og samboer eier leilighet nå, vi er i tidlig 20-åra. Men nesten alt av penger går jo til lån(renter), strøm, internett og alt annet som har med leiligheten å gjøre. Frister faktisk litt å leie en rønne til 5-6 tusen i måneden inkl.strøm og spare resten til vi har råd til å kjøpe et skikkelig fint hus, eventuelt bygge drømmehuset.

Anonymkode: a56c0...5eb

 :) Hvor mye mindre blir dine bokostnader ved å leie i stedet?

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.16):

Ser i tråden her om et menneske som gikk over til leie igjen, at svarene tydes at det ALLTID!! er best å eie. 😅

Jeg er en kvinne på 38år, ikke mulig for meg å komme inn på boligmarkedet pga lønnen og egenkapitalkravet. Skal jeg få kjøpt noe må jeg bo på et lite sted, med lave boligpriser. Det ønsker jeg ikke, derfor leier jeg en liten 2-roms i Akershus. Er ikke opptatt av materialisme som mange er, eller å pusse opp/interiør. Den har god standard, utleier ordner alt som må fikses. God erfaring her, hvitevarer er inkl. Alle mine møbler er hentet gratis/kjøpt for hundrelapper på finn.no. Dette er min måte å leve på, men den er ikke godtatt av gjennomsnittet av Nordmenn.

På date har jeg også bli avskrevet fordi pga leier, med kommentaren "du er jo dum når du leier". 

"Betaler ikke på noe", jeg betaler for å ha et sted å bo. Å leie er ganske vanlig det, på bygda i Sverige kan du få grisebillig leiebolig. Om du er opptatt av pris.

Jeg trenger ikke forsvare det å leie, men jeg synes det er trist at man ser så kraftig ned på folk som leier bolig. Trenden er jo at det blir mindre og mindre som har råd til en bolig sentralt, boligmarkedet er helt ødelagt. Nå har jo OBOS kommer med deleie! Staten har ikke gjort noe for å regulere dette.Se til andre land, i Tyskland bygges det egne bygårder som settes av til middelklassen. 

 

Hilsen Dum Leietaker 😅

 

 

Anonymkode: 4d049...29a

100 % enig 😄 Om folk velger å "se ned på" meg som leier, da er det ikke personer som jeg ønsker å ha i livet mitt uansett 😄

Det kan være massevis av grunner til at folk leier bolig 😊 Man bør ikke bli sett ned på av den grunn 🤔

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Jeg ser ikke ned på folk som leier. Men om jeg hadde blitt skilt nå, i mine 50+ og skulle funnet en ny kjæreste hadde jeg villet ha noen spørsmål til ny like gammel mann som leier. 

Liker han det glade hippeliv? Det kan være ok for meg. Har han vært mye syk og hatt løs tilknytning til arbeidslivet? Ok for meg. Er han relativ nye i landet? Det er også ok for meg. Er det midlertidig av forskjellige grunner er det også ok. 

Men voksne menn som leier kan være pengerotere. Ikke ok. De kan ha vært innsatte over tid. Absolutt ikke ok. Menn som ikke evner å planlegge fremtiden. Ikke ok. Menn som leier har ofte en tendens til å bruke overskuddet sitt på biler, alkohol, røyk, kokain, hasj, pengespill, fotballturer til utlandet og dyrt sportsutstyr, fremfor å kjøpe bolig. Disse er iallefall uaktuelle. 

Kvinner som leier er en helt annen sak. Kvinner har lavere inntekt. Kvinner jobber mer deltid. Kvinner har barn som ikke kan flyttes ut av skolekrets. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (3 timer siden):

Jeg ser ikke ned på folk som leier. Men om jeg hadde blitt skilt nå, i mine 50+ og skulle funnet en ny kjæreste hadde jeg villet ha noen spørsmål til ny like gammel mann som leier. 

Liker han det glade hippeliv? Det kan være ok for meg. Har han vært mye syk og hatt løs tilknytning til arbeidslivet? Ok for meg. Er han relativ nye i landet? Det er også ok for meg. Er det midlertidig av forskjellige grunner er det også ok. 

Men voksne menn som leier kan være pengerotere. Ikke ok. De kan ha vært innsatte over tid. Absolutt ikke ok. Menn som ikke evner å planlegge fremtiden. Ikke ok. Menn som leier har ofte en tendens til å bruke overskuddet sitt på biler, alkohol, røyk, kokain, hasj, pengespill, fotballturer til utlandet og dyrt sportsutstyr, fremfor å kjøpe bolig. Disse er iallefall uaktuelle. 

Kvinner som leier er en helt annen sak. Kvinner har lavere inntekt. Kvinner jobber mer deltid. Kvinner har barn som ikke kan flyttes ut av skolekrets. 

For en syk holdning.

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en syk holdning.

Anonymkode: 4d049...29a

Hvorfor er det sykt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 12.29):

Det er jo ikke rart du blir avskrevet på date for å leie.

Møter man noen, vil man kanskje flytte sammen etterhvert.

Da vil man jo kunne oppgradere bolig, til en som passer til to personer.

To egenkapitaler og lån delt på to, er jo bedre enn å leie en liten leilighet.

Anonymkode: 9a2e6...8a0

Hvis man ikke er handy er leie bedre.

Anonymkode: b7279...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 13.23):

Jeg har eid og nå leier jeg helt frivillig. Da jeg Eide følte jeg på et enormt ansvar hele tiden og noe må gjøres. Nå leier jeg og det er helt nydelig. Føler meg fri og lykkelig selv om jeg har barn og mann. Men det å eie for min del gikk på bekostning av frihetsfølelsen. Ikke det at jeg absolutt skal flytte på meg, men muligheten er der. 

Anonymkode: 9de3d...26b

Sitter med samme følelsen. Jeg eier og har eid i noen år og gleder meg STORT til å komme meg ut på leiemarkedet igjen. Å eie med alt ansvar, forpliktelser osv. kveler meg. Huset er nesten nedbetalt så jeg vil sitte igjen med en god slump med penger etter salg. Pluss friheten i det å leie :)

 

Anonymkode: 9e1d0...d45

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sitter med samme følelsen. Jeg eier og har eid i noen år og gleder meg STORT til å komme meg ut på leiemarkedet igjen. Å eie med alt ansvar, forpliktelser osv. kveler meg. Huset er nesten nedbetalt så jeg vil sitte igjen med en god slump med penger etter salg. Pluss friheten i det å leie :)

 

Anonymkode: 9e1d0...d45

Bra for deg da :) Penger til overs du kan sette i fond for eks....eller leve livet! 

Vil du skrive din alder?

TS.

Anonymkode: 4d049...29a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 13.38):

Vår leietaker har alene sponset at vi skal på cruise for 100 000+ i sommer. Det må da være surere enn å betale på andres lån? 

Anonymkode: 74e68...3e7

Ja, det er så jævla bittert å ha fire vegger, tak over hode og et fint sted å bo. Folk kan gjerne kalle å leie for å kaste penger ut av vinduet, men alternativet for min del er å ikke ha et vindu å kaste penger ut av. Jeg lurer på om de brukerene på kg som virker til å mene at boligmarkedet er tilgjengelig for alle allerede i tyveårene bare man "prioriterer riktig" skjønner hvor priviligert og fjern fra virkeligheten de fremstår?

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel viktigere at økonomien er på stell enn at en person eier bolig eller ikke? I noen tilfeller betyr leie at man har rota det til økonomisk, men det gjør det absolutt ikke i alle tilfeller. Så dersom jeg skal date noen som leier så skal jeg i alle fall vite hvorfor.

Og jeg er faktisk sammen med en som ikke eier bolig nå. Det gjør meg ingenting, for min egenkapital gjør at vi likevel kan kjøpe noe sammen om vi vil senere. Det blir kanskje ikke å eie 50/50, men det er uansett ikke noe problem.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hva som er galt med å leie

 Man slipper penge sluk på oppgradering og fiksing og eiendomsavgift mm.

Anonymkode: b7279...d39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

For en syk holdning.

Anonymkode: 4d049...29a

Nei, holdningene til denne brukeren er ekstremt bra.

Anonymkode: 0d6a7...5cf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSkog skrev (1 time siden):

Det er vel viktigere at økonomien er på stell enn at en person eier bolig eller ikke? I noen tilfeller betyr leie at man har rota det til økonomisk, men det gjør det absolutt ikke i alle tilfeller. Så dersom jeg skal date noen som leier så skal jeg i alle fall vite hvorfor.

Og jeg er faktisk sammen med en som ikke eier bolig nå. Det gjør meg ingenting, for min egenkapital gjør at vi likevel kan kjøpe noe sammen om vi vil senere. Det blir kanskje ikke å eie 50/50, men det er uansett ikke noe problem.  

Man må jo ikke bo sammen da? Selv om man er i forhold :) 

Anonymkode: 4d049...29a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer er snart 30 år og har nå kjøpt vår første leilighet. Har aldri opplevd å få noen nedsettende kommentarer om at vi leier. Jeg har riktignok selv ønsket å kjøpe, men først nå vi har fått råd til det. En del av grunnen til at jeg ønsker å kjøpe er fordi det er stor konkurranse i leiemarkedet her. Veldig vanskelig å finne ålreit leilighet å leie. Vet også at leilighetseieren der vi bor nå skal bruke leiligheten selv etter hvert og at vi da måtte finne et nytt sted å bo. Det føles utrygt og ikke vite hvor lenge vi kan bo her og at det vil være vanskelig å finne ny utleieleilighet ved flytting. I tillegg har vi ønske om å skaffe oss dyr og det er det få utleiere i området som godtar.

Anonymkode: 17338...09a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser virkelig ikke problemet med å leie, har både eid og leid og må si jeg liker best leie! ( Liker å ha muligheten til å kunne flytte på meg)

Men å betale ned andres lån er virkelig ikke noe problem for meg!  Jeg får et hjem, det er hva jeg betaler for. Ja, man kan ende med å måtte flytte hvis de selger eller slike ting.. Men så da? 

Kos deg du, ts. Og de mennene som ser ned på deg for å leie... De vil du ikke ha 😉 

Hvem liker vel overfladiske mennesker? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter på nedbetalt bolig med utleiedel, personen som betaler leie til meg betaler 13000,- i mnd med strøm utenom. Takket være personen så har jeg både den boligen i Norge og bolig i Spania 🙂 Å skulle den som leier hos meg flytte får jeg alltid leie ut igjen til noen andre, kommer da til å øke leien med 1500 kr 🙂 

Anonymkode: ce0e3...5ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/27/2024 at 4:08 PM, AnonymBruker said:

Da har du vel aldri leid en gjeldfri bolig da?

Den leien vi betaler hadde ikke vært nok til å dekke renter på et lån. Huseier går såvidt i pluss, men det han har «tjent» på er prisøkningen de siste 15 årene.

Vet du, jeg vil mye heller sponse deg med 100.000 kr kontra å sponse banken med 314.400kr (som er det et lån ville kostet oss i året)

God tur på cruise! 

Anonymkode: afa25...cec

Om dere leie under markedpris så har dere en veldig snill huseier, de fleste har ikke det, husleien pleie ikke å gå ned selv om det ikke er lån på bolig, og om han fordet knapt gå i pluss så må dere jo leie ekstremt billig?

Men generelt har det blitt mindre gunstig med utleie bolig i det siste da rentene har steget mer enn husleia

Jeg skjønner ikke hvordan folk skal krangle over det økonomiske med eie vs leie, er det noen som er i tvil at det er billigere å eie enn å leie? da tenke jeg ikke helt i etablerings fasen, men om noen mene det motsatte så gjerne gi meg utregningen på hvor mye du kan spare på å leie over en tidsperiode på f.eks 20år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sitter på nedbetalt bolig med utleiedel, personen som betaler leie til meg betaler 13000,- i mnd med strøm utenom. Takket være personen så har jeg både den boligen i Norge og bolig i Spania 🙂 Å skulle den som leier hos meg flytte får jeg alltid leie ut igjen til noen andre, kommer da til å øke leien med 1500 kr 🙂 

Anonymkode: ce0e3...5ef

Og jeg tjener mer enn de som tjener mindre enn meg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...