Gå til innhold

Hvorfor halshugges man alltid som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er vel ingen som har nektet for det? Hvorfor ellers betaler man husleie? 

Det motsatte argumentet er at man betaler på andres lån når man leier. Det stemmer jo kun hvis det er gjeld på boligen.

Anonymkode: afa25...cec

Jeg har aldri hørt om noen som har fått redusert husleie fordi boligen er gjeldfri.

Anonymkode: a38a9...a93

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har eid og nå leier jeg helt frivillig. Da jeg Eide følte jeg på et enormt ansvar hele tiden og noe må gjøres. Nå leier jeg og det er helt nydelig. Føler meg fri og lykkelig selv om jeg har barn og mann. Men det å eie for min del gikk på bekostning av frihetsfølelsen. Ikke det at jeg absolutt skal flytte på meg, men muligheten er der. 

Anonymkode: 9de3d...26b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det som er mest negativt med å leie, og kanskje spesielt hvis man har barn, er at man har den usikkerheten om hvor lenge man kan leie. Noen ganger vil kanskje huseieren ta huset i bruk selv, eller det blir solgt. Og man må jo også forholde seg til en huseier.

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å synes noe er dumt fordi det er lite økonomisk gunstig, er ikke synonymt med å se ned på noen.

Jeg mener det er dumt av min venninne å ikke besøke eldre foreldre oftere da jeg tror hun vil angre en dag, men ser ikke ned på henne av den grunn.

Du må jobbe med egen selvfølelse når du tror at andre legger så utrolig mye i dine valg. 

Anonymkode: 74e68...3e7

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er vel ingen som har nektet for det? Hvorfor ellers betaler man husleie? 

Det motsatte argumentet er at man betaler på andres lån når man leier. Det stemmer jo kun hvis det er gjeld på boligen.

Anonymkode: afa25...cec

Vår leietaker har alene sponset at vi skal på cruise for 100 000+ i sommer. Det må da være surere enn å betale på andres lån? 

Anonymkode: 74e68...3e7

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hørt om noen som har fått redusert husleie fordi boligen er gjeldfri.

Anonymkode: a38a9...a93

Da har du vel aldri leid en gjeldfri bolig da?

Den leien vi betaler hadde ikke vært nok til å dekke renter på et lån. Huseier går såvidt i pluss, men det han har «tjent» på er prisøkningen de siste 15 årene.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Vår leietaker har alene sponset at vi skal på cruise for 100 000+ i sommer. Det må da være surere enn å betale på andres lån? 

Anonymkode: 74e68...3e7

Vet du, jeg vil mye heller sponse deg med 100.000 kr kontra å sponse banken med 314.400kr (som er det et lån ville kostet oss i året)

God tur på cruise! 

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da har du vel aldri leid en gjeldfri bolig da?

Anonymkode: afa25...cec

Nei, jeg har ikke det, jeg eier en gjeldfri bolig og nå lurer jeg nesten på om jeg skal skaffe meg flere som jeg kan leie ut, det er jo null problem og finne leietagere og enklere vil det bli når boligprisene stiger.

Anonymkode: a38a9...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Må det være tre samtidige tråder om det samme? Kunne du ikke skrive om deg selv i den større tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg har ikke det, jeg eier en gjeldfri bolig og nå lurer jeg nesten på om jeg skal skaffe meg flere som jeg kan leie ut, det er jo null problem og finne leietagere og enklere vil det bli når boligprisene stiger.

Anonymkode: a38a9...a93

Lykke til med huskjøp!😊. Bare husk at utleie er som å ha en ekstra jobb, det kan fort bli mye arbeid og mye styr. Vedlikehold er også mye arbeid. 

Anonymkode: afa25...cec

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også leier, bryr meg ikke om hva folk måtte tenke om det. Men reagerer også på at man ofte får den kommentaren om at man kaster penger ut av vinduet når man leier. Da lurer jeg på om folk tenker det samme når de bor på hotell, drar på ferie osv. Man betaler jo for å ha et sted å bo, at jeg ikke eier det stedet går helt fint for meg.

Anonymkode: bc2f6...4da

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Vår leietaker har alene sponset at vi skal på cruise for 100 000+ i sommer. Det må da være surere enn å betale på andres lån? 

Anonymkode: 74e68...3e7

Og dere igjen har sponset at andre, for eksempel eiere av og ansatte i banker, matbutikker, klesbutikker, hoteller, cruise-aktører og all annen næringsvirksomhet, skal det samme eller andre kostbare ting.

Det er sånn kapitalismen fungerer 🙂

Anonymkode: d72e6...63d

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Markedet har vært regulert, og det var MASSE SVARTE PENGER i omløp, penger under bordet.

https://onsdagspihlsen.no/2-mars-2016-da-svarte-penger-styrte-boligmarkedet-i-oslo/

Anonymkode: f68f4...5ba

Ja, det var vanlig praksis. Da mine foreldre kjøpte huset jeg vokste opp i, var nesten halvparten kjøpesummen under bordet. Helt normal praksis.

Anonymkode: d72e6...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg også leier, bryr meg ikke om hva folk måtte tenke om det. Men reagerer også på at man ofte får den kommentaren om at man kaster penger ut av vinduet når man leier. Da lurer jeg på om folk tenker det samme når de bor på hotell, drar på ferie osv. Man betaler jo for å ha et sted å bo, at jeg ikke eier det stedet går helt fint for meg.

Anonymkode: bc2f6...4da

Dette.

Jeg eier en hytte, og den er ekstremt viktig for meg (pga familie, barndomsminner etc.). Når jeg er på hytta er det viktig at alt er mitt: Hvert eneste tre, hver eneste gjenstand, og at jeg kan få ha det akkurat som jeg vil.

Hvem som eier huset jeg bor i kunne ikke brydd meg mindre. Å sitte på sofaen og lese bok eller se på Netflix kan jeg gjøre hvor som helst, til og med på hotell.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (18 minutter siden):

Dette.

Jeg eier en hytte, og den er ekstremt viktig for meg (pga familie, barndomsminner etc.). Når jeg er på hytta er det viktig at alt er mitt: Hvert eneste tre, hver eneste gjenstand, og at jeg kan få ha det akkurat som jeg vil.

Hvem som eier huset jeg bor i kunne ikke brydd meg mindre. Å sitte på sofaen og lese bok eller se på Netflix kan jeg gjøre hvor som helst, til og med på hotell.

Samme med å handle mat i butikken, hvem sponser man da? Betaler jo på noen andre.. :) 

Anonymkode: 4d049...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du, jeg vil mye heller sponse deg med 100.000 kr kontra å sponse banken med 314.400kr (som er det et lån ville kostet oss i året)

God tur på cruise! 

Anonymkode: afa25...cec

Du har fått med deg at det meste av dette er avdrag - penger til deg selv? 

Og at du da står med 0 i kostnader til å bo (utover vedlikehold) i god tid før pensjonsalderen, 20+ år uten renter eller husleie er jo en av de viktigste grunnene til å eie. 

Anonymkode: 74e68...3e7

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Og dere igjen har sponset at andre, for eksempel eiere av og ansatte i banker, matbutikker, klesbutikker, hoteller, cruise-aktører og all annen næringsvirksomhet, skal det samme eller andre kostbare ting.

Det er sånn kapitalismen fungerer 🙂

Anonymkode: d72e6...63d

Nå svarte jeg en som synes det var dumt å betale andres gjeld.

Men han føler tydeligvis det er mindre dumt å spandere min sommerferie. 

Og det er jo et valg hver og en må ta. 

Et smutthull i kapitalismen i Norge er imidlertid å eie eget, da det er så utrolig gunstig på alle områder. Kjøpte en grei leilighet i 20-årene, nå er jeg i 40 årene, og om 5 år har jeg og mannen en nedbetalt bolig med markedsverdi på 12mill, som netto vil gå i + som følge av leieinntekter. Samtidig så slipper vi formuesskatt fordi ligningsverdien av bolig er latterlig lav. 

Anonymkode: 74e68...3e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har fått med deg at det meste av dette er avdrag - penger til deg selv? 

Og at du da står med 0 i kostnader til å bo (utover vedlikehold) i god tid før pensjonsalderen, 20+ år uten renter eller husleie er jo en av de viktigste grunnene til å eie. 

Anonymkode: 74e68...3e7

Nei, den summen jeg nevnte er rene rentekostnader til banken, avdrag kommer utenom. 

Jeg er mer bekymret for din økonomiforståelse, som tror det er gratis å bo i en nedbetalt bolig…

Anonymkode: afa25...cec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Lykke til med huskjøp!😊. Bare husk at utleie er som å ha en ekstra jobb, det kan fort bli mye arbeid og mye styr. Vedlikehold er også mye arbeid. 

Anonymkode: afa25...cec

Litt vedlikehold klarer jeg selv og noe kan man leie inn folk til, jeg har nok av fritid siden jeg sa opp jobben for 3 år siden.
Dessverre er det mange utleiere som ikke tar vedlikehold, rett bortenfor meg er det en to-mannsbolig med 160 kvadrat i hver etasje, da den ble solgt ble den lagt ut for under 5 mill. og ble lagt ut til leie for 40000, nå er den delt opp i små båser og det sto en periode 14-15 biler der som jeg så, naboen som bodde nærmest sa det var flere, det ble mindre biler atter at de to naboene innenfor klaget fordi det ikke var mulig å komme ut med bilen lenger, da det ble vannlekasje fikk de ikke tak i eier som bodde i Tyrkia så kommunen måtte fikse lekkasjen.
I tomannsboligen som leies ut nedenfor min bror bor det en del polakker nå og det står 7 biler fra ett entreprenærfirma utenfor der.
Som liten vokste jeg opp i ett lite husbankhus fra 50-tallet med stor hage, der eies nå av en asiat som bor ett annet sted, nå er det minst 3 leiligheter der, plenen er planert og gjort om til parkeringsplass til 5 biler, likevel står det noen i gata, så vedlikehold er det visst ikke alle som bryr seg om.

Anonymkode: a38a9...a93

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også fort avskrevet en i den alderen som en potensiell partner pga det.

De fleste eier dersom de har mulighet til det, så jeg ville fort tolket det som at du hadde surret for mye med økonomi.

Jeg har selv eid siden jeg var 21 år, og har så langt tjent et par millioner på å selge boliger når jeg har flyttet (jeg er fremdeles i 20-årene), og eier nå drømmehuset, og leier ut og skal snart investere mer i eiendom, så det kan betale ned alt av lån. Om man har mulighet til å kjøpe, og velger å leie, så tolker jeg det som at man er litt ufornuftig.

Da jeg hverken ønsker en partner som mangler økonomisk sans, eller som er ufornuftig, tenker jeg at du raskt ville blitt uaktuell for meg. 

Du står selvsagt likevel helt fritt til å leie om det er det du ønsker, men når folk skal velge partner, må man nesten dømme litt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...