Gå til innhold

Fødselspermisjonstid - Arbeidsledighetstrygd


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei,

Er ute i fødselspermisjon nå og skal tilbake i jobb om 5 mnd.

Har en utdannelse som jeg ikke har fått brukt i jobbsammenheng,og har jobbet som servitør de siste årene(jobbet som servitør ved siden av studiene,og fortsatte fulltid etterpå siden jeg ikke fikk annen jobb der jeg bor).

Dette synes jeg er lite tilfredstillende. Det jeg lurer på nå er om jeg kan si opp jobben min som servitør,og få arb.ledighetstrygd når jeg er ferdig med fødselspermisjonen. Det heter seg vel det at sier man seg opp i en jobb har man ikke rett på ard.ledighetstrygd før etter tre måneder...

Det jeg lurte på var om dette gjalt når jeg var i fødeslspermisjon(altså si meg opp 3 mnd. FØR fødselspermisjonen går ut slik at jeg har rett på ard.ledighetstrygt rett etter permisjonstida,og slipper å vente 3 måneder?)

Jeg er SVÆRT interessert i å jobbe,så poenget er ikke å gå på trygd lenge...,men en måned el. to er kanskje nødvendig til jeg finner ny jobb pga. faste utgifter.Skal virkelig ENGASJERE meg i å finne en ny jobb.Mistrives SKIKKELIG i servitør jobben så vil overhodet ikke tilbake dit.Bare VIL /MÅ ha meg en NY jobb..

Det jeg håper å oppnå med å være arb.ledig er at arbeidskontoret STÅR på litt mere for meg enn hva de har gjort.Har gjort en del selv(selvfølgelig),men å få litt hjelp skader jo ikke.

Har 5 års universitetsutdannelse og 2.500 kr. i studielån i mnd. så med min servitørlønn har jeg ikke så mye til overs.

Noen som vet reglene for oppsigelse i permisjonstiden og arb.ledighetstrygd fra første måned etter?

Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde vel snakke med Aetat, men jeg tror faktisk ikke at du kan si opp jobben din uten å miste arbeidsledighetstrygd i en periode. (Trodde det var 6 uker jeg????).

Men snakk med arbeidskontoret. Å jobbe som servitør har jo også en ugunstig arbeidstid nå når du har familie så kanskje de kan hjelpe?

Jobber selv som sykepleier og skal ha et år (minst) lenger permisjon i fra mars grunnet arbeidstiden. Blir litt smått med inntekt, men får jo kontantstøtte for 2 så det skal vel gå på et vis :roll:

Men si i allefall ikke opp jobben din før du har snakket med Aetat. Kanskje de til og med kan ordne deg noe nytt før du skal begynne å jobbe igjen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du opp jobben i permisjonstiden, får du en karantene på 6 uker etter at permisjonen er ferdig. Slik er det bare dessverre.

Men jeg synes du skal ring aetat som tvillingmamma sier.

Lykke til

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...