Gå til innhold

Tjene litt ekstra på småbruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller hva med å dyrke humle som du høste, tørke og selge til de som liker å brygge øl? :) Humle vokser som bare det og trenger knapt hverken vann eller stell :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der jeg kjøper egg innimellom selger også grønnsaker fra eget drivhus når det er avling derfra, og buketter med blomster.  I tillegg så er det flere steder hvor de har selvplukk av solsikker. 
 

Anonymkode: 771c6...7b7

Jeg tror solsikker trenger nokså god plass.

Anonymkode: dc262...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve som Kjetil og Kjartan?

 

Anonymkode: cdb3a...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke et småbruk. Man skal ha mye for å kunne tjene. Arbeidstimer skal inkluderes i det hele. Jeg kjøper aldri grønnsaker av folk som er forelska i småbrukdrømmen fordi de som regel dyrker i næringsfattig jord.

Anonymkode: 72a59...0b3

Så du spør om de er forelska når du handler grønsaker? Jeg kjøper perfekte grønsaker om folk som brenner for og hadde en drøm om et småbruk. Bedre det enn folk som gjør det kun for pengene, for passion er viktigere! 

Anonymkode: 883fe...bb7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kløyv ved på egen tomt, lagre til tørt og selg. Store inntjeningsmuligheter.

Anonymkode: b4d66...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ei venninne med småbruk som satte opp en stall og leier ut til 4 hester, det er nok det eneste som faktisk tjener noen ekte kroner uten for mye utgift, andre dyr krever ordentlige forhold med feks melkerom osv. 

Anonymkode: 44d1c...5b7

Hester krever da også ordentlige forhold for å trives,som en skikkelig stall med rent vann og nok mat,vetrinær,hovslager osv.

Anonymkode: 3bbdc...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hester krever da også ordentlige forhold for å trives,som en skikkelig stall med rent vann og nok mat,vetrinær,hovslager osv.

Anonymkode: 3bbdc...9ad

Vi har ikke hest 

ts

Anonymkode: 51918...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har kjøpt et hus med småbrukspreg. 
Kun 2,5 mål, men vi har høner, 2 sauer og drømmer om bier (kan ikke nok om det til å starte opp enda). 
Vi har en stor kjøkkenhage der vi dyrker en del selv. 
Har noen der ute tips til hva vi kan tjene noen ekstra kroner på? 
Selger litt egg og ull, men er sikker på det ligger en del potensiale her som jeg bare ikke har sett enda.. 

Snakker altså ikke om stor inntekter, men om hobbyer som kan gi en krone her og en krone der 🙂 

 

Anonymkode: 51918...f8c

Jeg tenker at å selge egg og ull er de beste mulighetene dere har. Etterhvert som flere hører om det, så kan dere kanskje øke eggsalget og ha flere høner?

Arealet forøvrig blir for lite til å produsere noe mer enn til eget bruk vil jeg tro?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har kjøpt et hus med småbrukspreg. 
Kun 2,5 mål, men vi har høner, 2 sauer og drømmer om bier (kan ikke nok om det til å starte opp enda). 
Vi har en stor kjøkkenhage der vi dyrker en del selv. 
Har noen der ute tips til hva vi kan tjene noen ekstra kroner på? 
Selger litt egg og ull, men er sikker på det ligger en del potensiale her som jeg bare ikke har sett enda.. 

Snakker altså ikke om stor inntekter, men om hobbyer som kan gi en krone her og en krone der 🙂 

 

Anonymkode: 51918...f8c

Forsiktig med bier ..det er mye tyveri av kuber med bier i ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du spør om de er forelska når du handler grønsaker? Jeg kjøper perfekte grønsaker om folk som brenner for og hadde en drøm om et småbruk. Bedre det enn folk som gjør det kun for pengene, for passion er viktigere! 

Anonymkode: 883fe...bb7

Passion betyr ikke kvaltiet. Bønder jobber naturligvis for lønna, men de er også frofesjonelle. De vet hva de driver med.

Tanta mi har "passion" ang dyrking, men som agronom ser jeg jo at det hun driver med er dårlig. Og det har de fleste med passion til felles. Det er ikke noe fantastisk med selvdyrket. Å dyrke er ren vitenskap og kunnskap uansett hvor mye man romantiserer det.

Anonymkode: 72a59...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kløyv ved på egen tomt, lagre til tørt og selg. Store inntjeningsmuligheter.

Anonymkode: b4d66...b15

Ikke på så liten tomt nei. Du tar ikke med i regnestykket at skogen må vokse opp igjen heller, så det du evt snakker om er en engangssum.

Anonymkode: 72a59...0b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste tilskuddet til økonomien her ligger i selvberging. Spis det dere dyrker selv så kan dere handle litt mindre på butikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...