Gå til innhold

Hvordan håndtere tilbakemelding fra SFO??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer, og for meg høres det ut som et typisk barn som har et behov for å ha en god relasjon til de voksne for å høre på dem. Om barnet stadig får negative tilbakemeldinger og til og med har fått skylden for ting han ikke har gjort er det mulig at barnet sitter med en følelse av at «de voksne liker ikke meg». En del barn er helt avhengig av å like den/de voksne og ha en relasjon for å faktisk høre etter. 
 

Ser du skriver at han ligger langt fremme faglig, har dere vurdert å sjekke for høyt læringspotensiale? Jeg opplever ofte at denne gruppen som «kan svare tilbake» kan høre til der, og ha behov for større faglige utfordringer. 

Anonymkode: a82d6...d17

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har et barn som faktisk ikke hører på beskjeder fra ansatte på SFO, dette må du ta skikkelig tak i før det blir ute av kontroll. At de ansatte er 19/20 år er da ingen unnskyldning! Barnet SKAL høre på voksne. Du gjør barnet en bjørnetjeneste ved å unnskylde denne oppførselen! Ikke rart det er økende problemer på skolene rundt om i landet hvis ikke engang 8-åringer kan følge beskjeder! 

Anonymkode: 4c8dc...464

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

ja, han ligger langt framme i matte og engelsk.

ts

Anonymkode: 3819f...bd3

Kjeder han seg i timene? iom han ligger langt fremme. Det du beskriver kan minne noe om min nevø. Han var langt "fremme" faglig på skolen, og tok ting fort. Dette  spesielt i matematikk. da han mestret muliplikasjon,  da de i timen  regnet med 2+3 på da han gikk i 1. klasse. Det var ingen  problemer i timene., men kunne være oppfarende og et"problem barn" i friminuttene og SFO. BUP ble også koblet inn .

Misstenker det var mye frustasjon, som fikk utløp . Han hadde gledet seg til skolen, og forbentnigene var store Han fikk hjelp og "vokste" dette av seg. Han er en flott ungdom i dag, med fine  verdier moden og reflektert. 

Tenker det er viktig at han blir "sett" av de voksene, og at han lærere å takle føleslene sine . Det er selvsagt viktig at han respekterer de voksene, men det er også viktig at han blir sett fra sitt ståsted, finne ut av hvorfor han reagerer på denne måten.

Anonymkode: c227e...9d0

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

TS her
Ja, det er korrekt. Vi ser at oppførselen "eskalerer" når han er trøtt/sliten. Det ser vi her hjemme, da får han "meltdown". 
 

Anonymkode: 3819f...bd3

Høres veldig kjent ut.

Her blir det ofte meltdowns på ettermiddagene, selv om dagen i forveien har vært fin kan en liten bagatell utløse voldsomme raserianfall. Det å gå på «høygir» en hel dag er slitsomt nok, selv for oss voksne. 

Ikke så lett å korte ned SFO dagene kanskje, men her har vi sett at det hjelper å gå tidligere til sengs om kveldene. Vet ikke om dette er relevant for dere men de trenger mer søvn enn de tror. Er det mulig å få en dialog med SFO på om de kan prøve å tilrettelegge for litt rolige ettermiddager, uten at det skal være bånn gass hele tiden? 

Anonymkode: 8f4e3...242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sfo og skole er to helt ulike verdener, samme med hjemmet. Barn vil respondere på omgivelsene som de er og ikke nødvendigvis likt uavhengig av sted. På Sfo er det de voksne som bestemmer, om de er 19 eller 60 har ikke noe å si. Kan du få gutten til å forsøke å bli flinkere til å høre på de voksne og forklare at ting kanskje blir bedre da? Jeg husker mange diskusjoner med mine barn. Ene ville bare være i legorommet på Sfo, den andre bare i gymsalen. Mye krangling fordi de ikke kunne gjøre det de helst ville hver dag hele tiden. Store Sfo har ofte rullering på de ulike aktivitetene.

Anonymkode: 1444f...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO er oppbevaring uten krav til voksentetthet eller pedagogikk. Sannheten er den at det er stor utskiftning av personalet, og det vil ofte være ustabilitet i lærerne på skolen også. Særlig om det er et litt utagerende guttemiljø. Sønnen din må klare å forholde seg til stadig nye voksne med respekt.

du er veldig opptatt av å ta fra han goder, den typen konsekvenser har vi ikke brukt. Men det vi har gjort er å vise barnet tydelig kommunikasjon både med sfo/skole og de andre foreldrene sånn at det får konsekvenser som å si unnskyld eller at man må komme og rydde opp både fysisk og faktisk rydding

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er lærer, og for meg høres det ut som et typisk barn som har et behov for å ha en god relasjon til de voksne for å høre på dem. Om barnet stadig får negative tilbakemeldinger og til og med har fått skylden for ting han ikke har gjort er det mulig at barnet sitter med en følelse av at «de voksne liker ikke meg». En del barn er helt avhengig av å like den/de voksne og ha en relasjon for å faktisk høre etter. 
 

Ser du skriver at han ligger langt fremme faglig, har dere vurdert å sjekke for høyt læringspotensiale? Jeg opplever ofte at denne gruppen som «kan svare tilbake» kan høre til der, og ha behov for større faglige utfordringer. 

Anonymkode: a82d6...d17

Hei
TS her, takk for tilbakemelding.
Det er korrekt at han er avhengig av å ha en god og trygg relasjon til de voksne, stabilitet. Vi så dette også i barnehagen. Da det ble stabilt der, ble han en helt annen gutt.
Likevel er oppførsel han har på SFO ikke akseptert av oss, og vi må snakke om det.

Når du spør om "høyt læringspotensiale", hva betyr dette og hvordan gjøres det? Lærer han har hatt nå har sagt at han ligger langt framme i matte, og han har jobbet seg igjennom 2. klasse matten. Han snakker også veldig bra engelsk, så det blir til tider kjedelig for han på skolen. Lærer sa han hadde krav på  tilrettelegging, men vi har ikke hørt noe mer (lærer sluttet nå, og ny lærer kommer i 2.klasse).
 

Anonymkode: 3819f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Høres veldig kjent ut.

Her blir det ofte meltdowns på ettermiddagene, selv om dagen i forveien har vært fin kan en liten bagatell utløse voldsomme raserianfall. Det å gå på «høygir» en hel dag er slitsomt nok, selv for oss voksne. 

Ikke så lett å korte ned SFO dagene kanskje, men her har vi sett at det hjelper å gå tidligere til sengs om kveldene. Vet ikke om dette er relevant for dere men de trenger mer søvn enn de tror. Er det mulig å få en dialog med SFO på om de kan prøve å tilrettelegge for litt rolige ettermiddager, uten at det skal være bånn gass hele tiden? 

Anonymkode: 8f4e3...242

TS her
Ja, vi tenker nå å ta kortere dager på SFO og se om vi får til dette. Vi kan jobbe litt hjemme i fra, så det er en løsning til høsten. 
Barnet er A-menneske, så spør innimellom om han kan gå å legge seg, så jeg tror absolutt det å legge seg noe tidligere er også noe vi må prøve. 

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hei

Har en gutt som er ferdig med 1. klasse.

En gutt som er «tøff» men sår og følsom. Mange venner og leker med stort sett alle. Blir fort dratt inn i lek, blir både med det som er fint og moro, men kan samtidig bære med andre gutter å «tulle». Kjedet seg litt på skolen da han ligger lengere fremme enn andre i noen fag. 
 

Har vært et ustabilt år med mange utskiftninger av lærere og voksen personer på skole og sfo.

Liker å tøffe seg, ikke alltid høre og spesielt da på sfo som «ledes» av unge 19/20 åringer.

Vi får tilbakemelding «støtt og stadig» på barnet vårt. Virker som han «provoserer» de voksne, ikke hører på osv.

I klassen har det derimot gått veldig bra, men jeg syntes dette er sårt og barnet blir mye lei seg.

Vi snakker mye om dette hjemme, men den oppførselen han til tider viser på skole (oftest på sfo) ser vi lite av hjemme og i lek med andre (på privaten). Det er ofte vanskelig å «ta han» hvis han er ugrei. 
 

SFO spurte i dag om han hører på oss hjemme, og ja, stort sett da han vet det blir konsekvenser med feks ikke kan gå ut å leke, inndra iPad osv. 

Er heldigvis noen dager igjen før ferie, men det gjør vondt.

Vil nevne at det er flere gutter i klassen som er «ikke». Ødelegger for andre barn, rapper ting, kaster vannflasker osv. Mitt barn er ikke med på det, så hans oppførsel går mer på å ikke høre/snakke tilbake.

Jeg er redd de unge møter barna på litt feil måte enn feks lærer. Samtidig så har det vært så mange nye voksen personer dette året at jeg føler min skal «teste».

BEKLAGER at dette ble rotete, men ville få ut litt tanker. 

Anonymkode: 3819f...bd3

Du sier ditt barn ikke er med på det. Hvordan vet du det? Er du der hele tiden på sfo å ser? 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest svarene du har fått. Og jeg har ingen gode råd, jeg vil bare fortelle deg at tilbakemeldingene på din sønn minner litt om tilbakemeldingene min sønn fikk igjennom hele barneskolen. Forskjellen er at min sønn fikk tilbakemeldinger om at han tøyset mye og satt urolig, ikke at han ikke hørte etter eller var rampete. 

Vi forsøkte i starten etter alle kunstens regler å samarbeide med skolen og barnet, men til ingen nytte. Vi foreslo å la han ta en løpetur rundt skolen, vær streng, gi han vanskeligere oppgaver, gi han tydelig beskjed og send han ut om han ikke følger med, jeg foreslo til og med at jeg kunne komme inn og passe på han selv en periode for å se om det ble bedre. Vi foreslo at de tok inn ppt for å se hva de kunne lære i forhold til hans behov. Han kjedet seg fordi han lå forran og ble fort ferdig, men skolen ville ingenting av noen av tingene vi foreslo. Til slutt ville skolen at vi skulle kjøre han igjennom BUP. Jeg ble altså så sur og motvillig. Jeg hadde ikke tenkt å sende signalet til min sønn om at han måtte fikse noe inni seg for å gjøre skolen glad når de selv ikke løftet en finger. Snakket med en familievenn som arbeider i BUP og han var helt enig med oss i at sønnen vår var ikke en kandidat for å trenge BUP. Antagelig var det bare et forsøk fra skolen på å dytte fakturaen på staten i stedet for til skolen. 

Enden på visa blei at jeg lot tilbakemeldingene om tøys og tull gå inn det ene øret og ut det andre øret. Han hadde TO lærere som forstod han (engelsk og matte) og de gav han utelukkende gode skussmål. De sa han var en helt normal gutt med masse energi i kroppen.

Da han kom over på ungdomsskolen hørte vi ingenting annet enn positivt. Han er sterk og over gjennomsnittet i alle fag unntatt et spesifikt fag han ikke er interessert i, og han får tilbakemeldinger om at han er smart, snill, en god venn, hyggelig mot lærere og en veldig fin og artig gutt. Han har God i både orden og atferd og har så langt i løpet bare fått en eneste anmerkning. Han måtte mistrives alle årene igjennom barneskolen for å få komme på ungdomsskolen og bli anerkjent og sett. Nå har han det kjempebra! Men barneskolen kan bare ta seg en bolle! 

  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dojakitty skrev (35 minutter siden):

Du sier ditt barn ikke er med på det. Hvordan vet du det? Er du der hele tiden på sfo å ser? 

TS

Vi har fått beskjed fra skolen/SFO om dette at det er andre gutter enn min sønn som har vært med på de tingene.

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange barn som ikke oppfører seg likt i forskjellige settinger på skole/SFO/hjemme/hjemme hos andre/fotballtrening osv. Det er forskjellige arenaer med aktiviteter man liker eller ikke liker, og mennesker man har forskjellig kjemi og dynamikk med. Det betyr ikke at  barnet kan velge hvor det skal høre etter eller ikke. Det er viktig å lære barnet å høre på voksne uansett om det er kjedelig, og uansett hvem den voksne er. 

Anonymkode: cbeb4...3d3

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (22 minutter siden):

Jeg har ikke lest svarene du har fått. Og jeg har ingen gode råd, jeg vil bare fortelle deg at tilbakemeldingene på din sønn minner litt om tilbakemeldingene min sønn fikk igjennom hele barneskolen. Forskjellen er at min sønn fikk tilbakemeldinger om at han tøyset mye og satt urolig, ikke at han ikke hørte etter eller var rampete. 

Vi forsøkte i starten etter alle kunstens regler å samarbeide med skolen og barnet, men til ingen nytte. Vi foreslo å la han ta en løpetur rundt skolen, vær streng, gi han vanskeligere oppgaver, gi han tydelig beskjed og send han ut om han ikke følger med, jeg foreslo til og med at jeg kunne komme inn og passe på han selv en periode for å se om det ble bedre. Vi foreslo at de tok inn ppt for å se hva de kunne lære i forhold til hans behov. Han kjedet seg fordi han lå forran og ble fort ferdig, men skolen ville ingenting av noen av tingene vi foreslo. Til slutt ville skolen at vi skulle kjøre han igjennom BUP. Jeg ble altså så sur og motvillig. Jeg hadde ikke tenkt å sende signalet til min sønn om at han måtte fikse noe inni seg for å gjøre skolen glad når de selv ikke løftet en finger. Snakket med en familievenn som arbeider i BUP og han var helt enig med oss i at sønnen vår var ikke en kandidat for å trenge BUP. Antagelig var det bare et forsøk fra skolen på å dytte fakturaen på staten i stedet for til skolen. 

Enden på visa blei at jeg lot tilbakemeldingene om tøys og tull gå inn det ene øret og ut det andre øret. Han hadde TO lærere som forstod han (engelsk og matte) og de gav han utelukkende gode skussmål. De sa han var en helt normal gutt med masse energi i kroppen.

Da han kom over på ungdomsskolen hørte vi ingenting annet enn positivt. Han er sterk og over gjennomsnittet i alle fag unntatt et spesifikt fag han ikke er interessert i, og han får tilbakemeldinger om at han er smart, snill, en god venn, hyggelig mot lærere og en veldig fin og artig gutt. Han har God i både orden og atferd og har så langt i løpet bare fått en eneste anmerkning. Han måtte mistrives alle årene igjennom barneskolen for å få komme på ungdomsskolen og bli anerkjent og sett. Nå har han det kjempebra! Men barneskolen kan bare ta seg en bolle! 

TS her
Jeg sitter igjen med at det er en blanding av utrygghet, kjeder seg, mye negativitet.
Vi har visst fra barnehagen at han ligger langt framme, og da han kom hjem med mattebok fra 2. klasse og jobbet med oppgaver der, samt. at lærer fortalte på utviklingssamtalen i våres at han ligger lang framme og at det kan være at han kjeder seg som også skaper at det blir tull noen ganger...Men lærer sa at han virkelig gjorde det fint på skolen og hadde mange gode dager. Lærer sa også at vårt barn trengte trygghet/stabilitet. 
Så igjen så er det SFO det er størst problem for vår gutt. Jeg sier ikke at SFO gjør ting feil eller all skyld er der, men hvis vi ikke hører noe kan vi ikke ta tak i ting. Og når vi hører noe, tar vi dette opp med vår sønn og snakker mye sammen.
Men leder på SFO opplever ikke vår sønn som de unge som er der. 
Så derfor det er vanskelig. Er enig at voksen er voksen som en er 19 år eller 50 år og respekt skal utvises. 

Anonymkode: 3819f...bd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her
Jeg sitter igjen med at det er en blanding av utrygghet, kjeder seg, mye negativitet.
Vi har visst fra barnehagen at han ligger langt framme, og da han kom hjem med mattebok fra 2. klasse og jobbet med oppgaver der, samt. at lærer fortalte på utviklingssamtalen i våres at han ligger lang framme og at det kan være at han kjeder seg som også skaper at det blir tull noen ganger...Men lærer sa at han virkelig gjorde det fint på skolen og hadde mange gode dager. Lærer sa også at vårt barn trengte trygghet/stabilitet. 
Så igjen så er det SFO det er størst problem for vår gutt. Jeg sier ikke at SFO gjør ting feil eller all skyld er der, men hvis vi ikke hører noe kan vi ikke ta tak i ting. Og når vi hører noe, tar vi dette opp med vår sønn og snakker mye sammen.
Men leder på SFO opplever ikke vår sønn som de unge som er der. 
Så derfor det er vanskelig. Er enig at voksen er voksen som en er 19 år eller 50 år og respekt skal utvises. 

Anonymkode: 3819f...bd3

Eneste trøsten jeg kan gi er at SFO kan de bare gå i til de er ferdige i 4 klasse ;) - Tidligere om han blir selvstendig nok til at kan klarer å ta  bussen/gå hjem og være alene noen timer. 

Kanskje du bare skal ta sommerferien til hjelp og ta en bekymringsfri periode, mye magisk skjer med barna igjennom sommeren. Kanskje ser historien helt anderledes ut til høsten :)

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gutt som har skapt uro i klasserommet på skolen. Heldigvis får vi tilbakemelding på at han er snill og godt likt av medelever. Men lager mye lyder, vil prate med alle rundt seg når det skal være arbeidsro, er impulsiv, og hører ikke alltid på lærer mm. I en grad som overgår det "normale".

For oss hjalp det å ha daglig dialog med lærer slik at vi fikk mulighet til å både slå ned på dårlig oppførsel og å skryte når vi fikk gode tilbakemeldinger. Dette fungerer kanskje ikke i lengden, men ett par uker med daglig dialog gjorde ifølge lærer en kjempestor endring som har holdt seg etterpå. Vi har stående avtale om at vi har lav terskel til å ta kontakt begge veier dersom det skal være noe igjen.

Sønnen vår har også alltid vært mye enklere å håndtere hjemme hos oss, så vi trengte denne dialogen for å vite hvordan det faktisk var på skolen.

Anonymkode: 1166c...c93

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ingenting om hvordan det er på den sfo din sønn går på. Men jeg jobber på skole selv. Mange barn blir tøffe og skal teste og provosere når de møter voksne som de ikke kjenner så godt. Jeg har vært kontaktlærer før, er nå faglærer. Det er stor forskjell. Som kontaktlærer opplevde jeg atort sett at elevene hørte på meg. Nå som faglærer hører jeg ofte at "du er ikke læreren min!". Fordi jeg har de én gang i uka. 

Sånn kan det være med vikarer eller om det er mye utskiftninger av voksne i skole eller sfo. Barna skal alltid teste hvor grensen går, de har ikke fått god nok relasjon med den voksne. De blir usikre og viser det ved å ikke høre etter eller svare tilbake. Bare tenk litt på det selv. Om din mor, en venn eller en god kollega og en helt ukjent ønsker å gi deg skyss hjem en dag. Hvem velger du? Du velger så klart den du kjenner best og vet du kan stole på. Kanskje litt dårlig sammenligning, men det er jo litt samme følelse. Det er en total fremmed som du må forholde deg til. Du vil jo helst forholde deg til noe kjent og forutsigbart.

Vikarer og utskiftninger er det mye av i skole og sfo, dessverre. Det får ikke skolen gjort så mye med. Jeg tenker du kan snakke med sønnen din om det. Og at selv om man ikke nødvendigvis kjenner den voksne så godt, så må man høre etter og være snill. Prøv å spør litt om han kanskje føler seg usikker? Vil han tøffe seg litt og tulle de voksne? Hva tenker han når de blir strenge og sinte? Er det gøy eller blir han lei seg? (Har selv hatt elever som har innrømmet at de syns det er gøy å prøve å få læreren sint fordi de kjeder seg 😅).  Kanskje dere kan bli enige om at han skal prøve å være snill gutt (forklar hva det innebærer så klart), også kan han få masse skryt hvis han får det til? Samarbeid med sfo og be dem gi en tilbakemelding.

Anonymkode: d9241...3ae

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herlighet for Moen svar du får, det er snakk om en 6-7 åring , ikke en. 15-åring 

Anonymkode: a17af...a84

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har et barn som oppfører seg dårlig  mot voksne på SFO - og det jeg egentlig leser her er at du mener det ikke er sønnen din sin feil? 
 

At han blir med når andre «tuller». Da må du rett og slett lære han at alt man gjør får konsekvenser. At man selv velger hva man blir med på.

 

Du minner meg om foreldrene til et par av guttene til sønnen min (nå er de ferdige i 9.trinn) De guttene har aaaldri gjort noe galt (i foreldrene øyne). Men sannheten er at de er gatas skrekk, oppfører seg dårlig mot lærere, mot medelever som ikke er like «kule», etc. men hjemme er de  ok søte mammagutter.

Ikke så greit når mor ser på sønnen sin som den fødte leder (det er fryktelig slitsomt for gutten å være det må du skjønne)? Ellers har man den klassiske «det er jo bare guttestreker»…

 

At den dårlige oppførselen til gutten din kommer på SFO er nok fordi der er det mer fri lek og ikke strenge rammer rundt dem.

Ta tak i sønnen din du, og få bort den dårlige oppførselen med en gang du. Så sparer du både han og deg for mange telefonener fremover.

Anonymkode: afc3d...882

Eh det er stor forskjell på 1.klassing da og 9.klassing 

Anonymkode: a17af...a84

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har en drittunge men nekter å innse det for han lurer deg.

Anonymkode: 5d77c...480

Tullete svar , sier mest om seg som kaller andre drittunge

Anonymkode: a17af...a84

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare punktet at de på SFO spør om han hører hjemme tyder på at de har store mangler i kunnskapen de burde hatt når de jobber med barn. 

Anonymkode: 34947...9eb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...