Gå til innhold

Hvordan håndtere tilbakemelding fra SFO??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

at eleven trenger trygghet og kjente voksne er kode for at han ikke er helt som de andre, og krever mer av de voksne. 

på skolen med pedagoger og hjemme med dere er han godt ivaretatt, fordi dere tilpasser automatisk. klassen er en liten gruppe og hjemme er en veldig liten gruppe. 

på sfo er det mer fritt, og han får ikke denne tilpasningen av ufaglærte. han er i stor gruppe. det virker som at han trenger å tenke over hvem han vil være i en stor gruppe, og få gradvis mer ansvar for valg han tar i denne gruppa. andre vil alltid le av klovnerier og oppfordre til å gjøre mer tull. det er sosial kompetanse å lære seg å stå imot. han hører visst kun på voksne han kjenner, og blir en villbass når gruppa ikke er voksenregulert. det sier meg mye om det dere trenger å jobbe med, og hvilke behov han har, som dere kanskje er litt blinde for fordi dere ikke ser det hjemme (hvor alt er 100% tilrettelagt for trivsel og mestring). 

Anonymkode: bdc4c...32a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Eh det er stor forskjell på 1.klassing da og 9.klassing 

Anonymkode: a17af...a84

Er det?!

Neida, men jeg vet jo det. Men det startet jo allerede i 1.klasse.

Anonymkode: afc3d...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her
Takk for tilbakemelding.

Det er "kun" 1. klasse SFO nå, men er ca. mellom  35-40 barn som er sammen på ettermiddagen. 
Jeg håper når de kommer til 2. klasse får de de som jobber på SFO der nå, men jeg vet ikke. Oppførsel må vi uansett ta tak i. Jeg trenger kun råd for hvordan vi skal gå videre, da jeg ser at det vi gjør ikke fungerer. Vil samtidig påpeke at det er en voksen som har ansvar for 1. klasse SFO - mitt barn hører alltid på henne. 

En annen ting som jeg har nevnt er at mitt barn har fått kjeft for hendelser han faktisk ikke har gjort, der skolen har ringt og beklaget. SFO ansatte (de unge) har også lagt mitt barn i bakken (i følge sfo ved lek), men mitt barn ble så redd og det ble en stor sak der SFO måtte beklage. 

Så ja, har vært et slitsomt år, og jeg gruer meg til hver dag. Vet ikke hva jeg skal gjøre, og er fortvilet. Vi har andre barn som er eldre, der dette ikke har vært en "ting".

Takk for dere som gir meg konstruktiv tilbakemelding og kritikk. Igjen - hvis noen har gode råd så tar jeg de gjerne i mot.


 

Anonymkode: 3819f...bd3

Det er da veldig å mange ganger sønnen din er på feil sted til feil tid. 

Du kan be de sette tiltak på sønnen din, så han blir fotfulgt en kort periode. Da vil observatører se om han er på feil sted til feil tid, blir misforstått eller ikke ser konsekvenser av noe han gjør som trigger andre. 

Anonymkode: 5d77c...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her
Jeg sitter igjen med at det er en blanding av utrygghet, kjeder seg, mye negativitet.
Vi har visst fra barnehagen at han ligger langt framme, og da han kom hjem med mattebok fra 2. klasse og jobbet med oppgaver der, samt. at lærer fortalte på utviklingssamtalen i våres at han ligger lang framme og at det kan være at han kjeder seg som også skaper at det blir tull noen ganger...Men lærer sa at han virkelig gjorde det fint på skolen og hadde mange gode dager. Lærer sa også at vårt barn trengte trygghet/stabilitet. 
Så igjen så er det SFO det er størst problem for vår gutt. Jeg sier ikke at SFO gjør ting feil eller all skyld er der, men hvis vi ikke hører noe kan vi ikke ta tak i ting. Og når vi hører noe, tar vi dette opp med vår sønn og snakker mye sammen.
Men leder på SFO opplever ikke vår sønn som de unge som er der. 
Så derfor det er vanskelig. Er enig at voksen er voksen som en er 19 år eller 50 år og respekt skal utvises. 

Anonymkode: 3819f...bd3

Kanskje han er så god i matte at du kan forklare han at det lønner seg å høre på de voksne. Man får bedre karakterer og bedre jobber og mer penger i lomma.

Anonymkode: 5d77c...480

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

at eleven trenger trygghet og kjente voksne er kode for at han ikke er helt som de andre, og krever mer av de voksne. 

på skolen med pedagoger og hjemme med dere er han godt ivaretatt, fordi dere tilpasser automatisk. klassen er en liten gruppe og hjemme er en veldig liten gruppe. 

på sfo er det mer fritt, og han får ikke denne tilpasningen av ufaglærte. han er i stor gruppe. det virker som at han trenger å tenke over hvem han vil være i en stor gruppe, og få gradvis mer ansvar for valg han tar i denne gruppa. andre vil alltid le av klovnerier og oppfordre til å gjøre mer tull. det er sosial kompetanse å lære seg å stå imot. han hører visst kun på voksne han kjenner, og blir en villbass når gruppa ikke er voksenregulert. det sier meg mye om det dere trenger å jobbe med, og hvilke behov han har, som dere kanskje er litt blinde for fordi dere ikke ser det hjemme (hvor alt er 100% tilrettelagt for trivsel og mestring). 

Anonymkode: bdc4c...32a

Veldig bra det du skriver her. Hjemme er alt trygt og forutsigbart. I klassen er kanskje lærerne gode på rutiner og forutsigbarhet. Det er lite som er opp til tilfeldighetene, og barna trenger ikke ta så mange valg selv. De vet hva som forventes av dem. Mens i sfo er det mer fritt som du sier. Barna må også venne seg til å ta imot beskjeder i slike store grupper. 

Anonymkode: d9241...3ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei

Har en gutt som er ferdig med 1. klasse.

En gutt som er «tøff» men sår og følsom. Mange venner og leker med stort sett alle. Blir fort dratt inn i lek, blir både med det som er fint og moro, men kan samtidig bære med andre gutter å «tulle». Kjedet seg litt på skolen da han ligger lengere fremme enn andre i noen fag. 
 

Har vært et ustabilt år med mange utskiftninger av lærere og voksen personer på skole og sfo.

Liker å tøffe seg, ikke alltid høre og spesielt da på sfo som «ledes» av unge 19/20 åringer.

Vi får tilbakemelding «støtt og stadig» på barnet vårt. Virker som han «provoserer» de voksne, ikke hører på osv.

I klassen har det derimot gått veldig bra, men jeg syntes dette er sårt og barnet blir mye lei seg.

Vi snakker mye om dette hjemme, men den oppførselen han til tider viser på skole (oftest på sfo) ser vi lite av hjemme og i lek med andre (på privaten). Det er ofte vanskelig å «ta han» hvis han er ugrei. 
 

SFO spurte i dag om han hører på oss hjemme, og ja, stort sett da han vet det blir konsekvenser med feks ikke kan gå ut å leke, inndra iPad osv. 

Er heldigvis noen dager igjen før ferie, men det gjør vondt.

Vil nevne at det er flere gutter i klassen som er «ikke». Ødelegger for andre barn, rapper ting, kaster vannflasker osv. Mitt barn er ikke med på det, så hans oppførsel går mer på å ikke høre/snakke tilbake.

Jeg er redd de unge møter barna på litt feil måte enn feks lærer. Samtidig så har det vært så mange nye voksen personer dette året at jeg føler min skal «teste».

BEKLAGER at dette ble rotete, men ville få ut litt tanker. 

Anonymkode: 3819f...bd3

Hei, jeg har en gutt, nå ungdom. Som hadde noen av de samme utfordringene. Det startet i barnehagen og fortsatte gjennom store deler av barneskolen.

Han var som din gutt langt fremme og tester tatt i forbindelse med utredning viste at han er høyt begavet. Han fikk lite  eller ingen tilrettelegg for dette. Lærerne mente at « han fungerte så godt faglig» og at problemet ikke var timene, men overganger og i sær korridorer inn/ ut etc.

Min gutt er også svært følsom og hadde vanskligheter med å regulere følelser. Han var aldri slem, men om andre barn kom for nære han kunne han utagere. Om han da var i en sårbar setting. Han taklet også overganger svært dårlig. Dvs om han var dypt inne i noe og fikk beskjed om å avslutte aktivistene, pusle, bygge lego, ting i timene etc. Ble han ofte vrang. Noe som visstnok er vanlig for høyt begavede. 
 
Min sønn fikk hjelp vis bup og lærte etterhvert å håndtere følelsene og sine egne reaksjoner. Og det bedret seg de siste årene på barneskolen. På ungdomsskolen fikk han svært gode tilbakemeldinger og var godt likt av lærere og medelever. Han ble også godt mottatt faglig.
 

Jeg håper at din sønn lærer å håndtere sine følelser lenge før, enn min sønn klarte. Men mye har sammenheng med å bli forstått og sett for den han er. En har mye å hente av å finne ut av hva som fører til utbruddene og det at han ikke hører etter.  Skjer dette ved aktivitets bytte etc. 
 

Jeg vil tro det er noe utrygge rammer på SFO for din sønn og at han blir tøff, for å skjule følelser. 

 

Anonymkode: 5a09b...378

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hørt med han hvorfor han er sånn med de på Sfo da? Min var rimelig lik frem til jeg tok en samtale med han, og forklarte at på skolen og sfo så bestemmer de voksne like mye som mamma siden mamma ikke er der. 

Du må jo prate med han slik at det blir ett godt samarbeid mellom dere. 

Anonymkode: c0fab...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gutten har problemer. Barn som har det vanskelig blir ofte oppfattet som problemet, og derfor kreves det voksne med utdanning innen pedagogikk for å vite hvordan man møter slike barn. Da kan man forebygge mye.

Anonymkode: 0aa38...83d

Og det får man ikke på SFO, så da får man finne andre løsninger.

Vil du ha utdannede SFO-ansatte så må du betale for det, og det vil "ingen", foreldre klager allerede på hvor dyrt det er på tross av at staten betaler 90% av regninga.

Anonymkode: cb464...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ungen din må selvsagt høre etter selv om voksenpersonene er unge. Hva hvis det var en 19 år gammel fotballtrener(ganske vanlig), skal han ikke høre på den? Ungdomsleder på en leir? Hvis en tenåring skal være barnevakt? 

Han skal vite at han er barn og de voksne er voksne uavhangig om de er gamlinger eller en 17-åring som er lærling(som absolutt er en realitet). Får han beskjed om å rydde på plass leker, slutte å plage andre eller gå inn til lunsj så skal han høre etter. 

Anonymkode: df7c1...073

Takk. Heldigvis hadde mine jenter som jeg var au pair for i USA respekt for meg, selv om jeg bare var 19 år. Viktig at du ikke sier noe negativt om de voksne på skolen/sfo. Dere jobber jo sammen for å lære barnet ditt gode faglige og sosiale verdier. Å være flink faglig betyr ikke at man kan oppføre seg som man vil med andre elever. Ikke let etter unnskyldninger og be barnet ditt beklage sin oppførsel til de voksne på sfo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SFO har lite midler og ofte for få ansatte i forhold til barn. Det er dessverre begrenset hva du kan forvente av SFO. Dette er rett og slett en oppholdsplass for barn siden alternativet er at de er alene. Noen SFO har gode fritidsaktiviteter mann kan melde barna på i så fall er mann heldig.

De ansatte gjør så godt de kan men de fleste mangler den pedagogiske kunnskapen som trengs for å ivareta så mange barn på en gang.

Noen barn reagerer på utrygghet og SFO kan nok oppleves mer utrygt for enkelte barn, spesielt med høyt utskifting av voksen personer.

Du bør snakke med sønnen din. En rolig samtale om hvordan han har det på aks. Dette er den viktigste sosiale arenaen for barn i den alderen. Så det er ikke sikkert du får noe spesielt ut av en slik samtale. Du bør også snakke med sønnen din om dette og lytte til voksene.

Til SFO hadde jeg henvendt meg først til leder og tatt opp at sønnen din trenger trygghet noe han tydeligvis ikke har på SFO viss dette er eneste plassen med en slik utfordring. Viss ikke det hjelper hadde jeg tatt kontakt med skolen. Viktig å ha en god dialog og ikke virke anklagene.

Men dessverre er det grenser for hva du kan forvente fra SFO. Dette tilbudet er og blir en oppholdsplass for oppbevaring av barn.

Skjedde så mye rart på SFO at jeg halverte mitt barn sin plass fra midten av 1 klasse og sa opp plassen i slutten av 2 eller starten av 3.

Anonymkode: 760de...579

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke lest svarene du har fått. Og jeg har ingen gode råd, jeg vil bare fortelle deg at tilbakemeldingene på din sønn minner litt om tilbakemeldingene min sønn fikk igjennom hele barneskolen. Forskjellen er at min sønn fikk tilbakemeldinger om at han tøyset mye og satt urolig, ikke at han ikke hørte etter eller var rampete. 

Vi forsøkte i starten etter alle kunstens regler å samarbeide med skolen og barnet, men til ingen nytte. Vi foreslo å la han ta en løpetur rundt skolen, vær streng, gi han vanskeligere oppgaver, gi han tydelig beskjed og send han ut om han ikke følger med, jeg foreslo til og med at jeg kunne komme inn og passe på han selv en periode for å se om det ble bedre. Vi foreslo at de tok inn ppt for å se hva de kunne lære i forhold til hans behov. Han kjedet seg fordi han lå forran og ble fort ferdig, men skolen ville ingenting av noen av tingene vi foreslo. Til slutt ville skolen at vi skulle kjøre han igjennom BUP. Jeg ble altså så sur og motvillig. Jeg hadde ikke tenkt å sende signalet til min sønn om at han måtte fikse noe inni seg for å gjøre skolen glad når de selv ikke løftet en finger. Snakket med en familievenn som arbeider i BUP og han var helt enig med oss i at sønnen vår var ikke en kandidat for å trenge BUP. Antagelig var det bare et forsøk fra skolen på å dytte fakturaen på staten i stedet for til skolen. 

Enden på visa blei at jeg lot tilbakemeldingene om tøys og tull gå inn det ene øret og ut det andre øret. Han hadde TO lærere som forstod han (engelsk og matte) og de gav han utelukkende gode skussmål. De sa han var en helt normal gutt med masse energi i kroppen.

Da han kom over på ungdomsskolen hørte vi ingenting annet enn positivt. Han er sterk og over gjennomsnittet i alle fag unntatt et spesifikt fag han ikke er interessert i, og han får tilbakemeldinger om at han er smart, snill, en god venn, hyggelig mot lærere og en veldig fin og artig gutt. Han har God i både orden og atferd og har så langt i løpet bare fått en eneste anmerkning. Han måtte mistrives alle årene igjennom barneskolen for å få komme på ungdomsskolen og bli anerkjent og sett. Nå har han det kjempebra! Men barneskolen kan bare ta seg en bolle! 

Dette høres ut som min etter at han fikk ny lærer på midten av barneskolen. Får bare skryt på ungdomsskolen.

Min ble kjørt gjennom bup og har høyt lærings potensiale og adhd. Vil ikke si at bup skal være noe å frykte. De behandler ikke barn uten grunn. Et barn som kjeder seg grunnet høyt læringspotensiale trenger tilrettelegging og et barn med adhd trenger også dette.

Anonymkode: 760de...579

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei

Har en gutt som er ferdig med 1. klasse.

En gutt som er «tøff» men sår og følsom. Mange venner og leker med stort sett alle. Blir fort dratt inn i lek, blir både med det som er fint og moro, men kan samtidig bære med andre gutter å «tulle». Kjedet seg litt på skolen da han ligger lengere fremme enn andre i noen fag. 
 

Har vært et ustabilt år med mange utskiftninger av lærere og voksen personer på skole og sfo.

Liker å tøffe seg, ikke alltid høre og spesielt da på sfo som «ledes» av unge 19/20 åringer.

Vi får tilbakemelding «støtt og stadig» på barnet vårt. Virker som han «provoserer» de voksne, ikke hører på osv.

I klassen har det derimot gått veldig bra, men jeg syntes dette er sårt og barnet blir mye lei seg.

Vi snakker mye om dette hjemme, men den oppførselen han til tider viser på skole (oftest på sfo) ser vi lite av hjemme og i lek med andre (på privaten). Det er ofte vanskelig å «ta han» hvis han er ugrei. 
 

SFO spurte i dag om han hører på oss hjemme, og ja, stort sett da han vet det blir konsekvenser med feks ikke kan gå ut å leke, inndra iPad osv. 

Er heldigvis noen dager igjen før ferie, men det gjør vondt.

Vil nevne at det er flere gutter i klassen som er «ikke». Ødelegger for andre barn, rapper ting, kaster vannflasker osv. Mitt barn er ikke med på det, så hans oppførsel går mer på å ikke høre/snakke tilbake.

Jeg er redd de unge møter barna på litt feil måte enn feks lærer. Samtidig så har det vært så mange nye voksen personer dette året at jeg føler min skal «teste».

BEKLAGER at dette ble rotete, men ville få ut litt tanker. 

Anonymkode: 3819f...bd3

hønemor

Anonymkode: 84586...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette høres ut som min etter at han fikk ny lærer på midten av barneskolen. Får bare skryt på ungdomsskolen.

Min ble kjørt gjennom bup og har høyt lærings potensiale og adhd. Vil ikke si at bup skal være noe å frykte. De behandler ikke barn uten grunn. Et barn som kjeder seg grunnet høyt læringspotensiale trenger tilrettelegging og et barn med adhd trenger også dette.

Anonymkode: 760de...579

Hvem sa noe om frykt for BUP? Jeg? Jeg har aldri fryktet BUP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette høres ut som et barn som ikke klarer å regulere seg selv på en, for ham, utrygg arena. Det går fint hjemme og på skolen, for der er det trygge voksne som er tydelige ledere og setter trygge forutsigbare rammer for ham. Når de voksne ikke er trygge i sin lederrolle på sfo blir heller ikke barna trygge. Et barn som er utrygg i situasjonen, og samtidig autonom, vil kunne reagere med å ikke "høre".

Noen barn trenger å oppleve at de blir sett og likt for å stole på de voksne. Andre barn har et enklere sinn og gjør uansett som de voksne sier. Evt gjør de det av frykt. Barn som trenger en trygg relasjon før de gjør som de voksne sier kan oppleves som vanskelige. Men det er ikke vanskelig. De voksne må vise at de liker ham og støtter ham, og står der stødig og trygg, uansett hva han sier og gjør. De må vise at de skiller sak og person. De er voksne, og jobber med barn. Da har de ansvar for relasjonen. Og for å like barna. 

Man skulle kanskje tenke at et barn som føler seg mislikt av de voksne ville gjøre alt "riktig" for å bli likt. Så enkelt er det bare ikke. Ganske vanlig at de reagerer motsatt, når de føler seg utrygge.

Anonymkode: d3883...069

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her,

Jeg tok en prat med SFO leder i dag, og hun opplever ikke at min barn ikke hører, tuller så mye som han unge på SFO hevder. Det hun sa og var at hun har vært der hele tiden, jobbet der i mange år, og opplevde nok som en trygg havn. Det hadde gått veldig bra i dag, ingen hendelser eller tilbake snakk, så kjenner jeg blir matt. Kan noen på SFO lage mer «problemer» enn nødvendig?! 

Anonymkode: 3819f...bd3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts her,

Jeg tok en prat med SFO leder i dag, og hun opplever ikke at min barn ikke hører, tuller så mye som han unge på SFO hevder. Det hun sa og var at hun har vært der hele tiden, jobbet der i mange år, og opplevde nok som en trygg havn. Det hadde gått veldig bra i dag, ingen hendelser eller tilbake snakk, så kjenner jeg blir matt. Kan noen på SFO lage mer «problemer» enn nødvendig?! 

Anonymkode: 3819f...bd3

Det har vel noe med at han ikke hører på han unge da.

Anonymkode: b86bf...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts her,

Jeg tok en prat med SFO leder i dag, og hun opplever ikke at min barn ikke hører, tuller så mye som han unge på SFO hevder. Det hun sa og var at hun har vært der hele tiden, jobbet der i mange år, og opplevde nok som en trygg havn. Det hadde gått veldig bra i dag, ingen hendelser eller tilbake snakk, så kjenner jeg blir matt. Kan noen på SFO lage mer «problemer» enn nødvendig?! 

Anonymkode: 3819f...bd3

Kanskje lene deg tilbake, puste med magen og tenke på is, jordbær, skrubbsår, humler, bier, vanntemperatur og for eksempel Nina Simone er det du trenger nå! Jeg anbefaler låta: Don't Let Me Be Misunderstood (anbefaler deg på ordentlig å høre på den 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 23.25):

Hei

Har en gutt som er ferdig med 1. klasse.

En gutt som er «tøff» men sår og følsom. Mange venner og leker med stort sett alle. Blir fort dratt inn i lek, blir både med det som er fint og moro, men kan samtidig bære med andre gutter å «tulle». Kjedet seg litt på skolen da han ligger lengere fremme enn andre i noen fag. 
 

Har vært et ustabilt år med mange utskiftninger av lærere og voksen personer på skole og sfo.

Liker å tøffe seg, ikke alltid høre og spesielt da på sfo som «ledes» av unge 19/20 åringer.

Vi får tilbakemelding «støtt og stadig» på barnet vårt. Virker som han «provoserer» de voksne, ikke hører på osv.

I klassen har det derimot gått veldig bra, men jeg syntes dette er sårt og barnet blir mye lei seg.

Vi snakker mye om dette hjemme, men den oppførselen han til tider viser på skole (oftest på sfo) ser vi lite av hjemme og i lek med andre (på privaten). Det er ofte vanskelig å «ta han» hvis han er ugrei. 
 

SFO spurte i dag om han hører på oss hjemme, og ja, stort sett da han vet det blir konsekvenser med feks ikke kan gå ut å leke, inndra iPad osv. 

Er heldigvis noen dager igjen før ferie, men det gjør vondt.

Vil nevne at det er flere gutter i klassen som er «ikke». Ødelegger for andre barn, rapper ting, kaster vannflasker osv. Mitt barn er ikke med på det, så hans oppførsel går mer på å ikke høre/snakke tilbake.

Jeg er redd de unge møter barna på litt feil måte enn feks lærer. Samtidig så har det vært så mange nye voksen personer dette året at jeg føler min skal «teste».

BEKLAGER at dette ble rotete, men ville få ut litt tanker. 

Anonymkode: 3819f...bd3

Jeg fordtår ikke hva tilbakemeldingen er jeg. At de spør dere om han ikke hører hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

min barn ikke hører, tuller så mye som han unge på SFO hevder. Det hun sa og var at hun har vært der hele tiden, jobbet der i mange år, og opplevde nok som en trygg havn. Det hadde gått veldig bra i dag, ingen hendelser eller tilbake snakk, så kjenner jeg blir matt. Kan noen på SFO lage mer «problemer» enn nødvendig?! 

Kan det være at det er noen voksne som ditt barn "ikke lytter til?" Kan det være at han er litt i sin egen verden noen ganger også? Liker han å tulle og le eller er han et stille barn? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...