Gå til innhold

Hvordan tørr man å samsove?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samsovet med 4 unger, alle lever, ingen har blitt kvalt. Sover godt, både jeg og baby. 

Anonymkode: c578d...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt om barn som har dødd under samsoving med mindre det er rus involvert.  Statistikken på babyer i USA som dør i egen seng er derimot ganske høy. 

Anonymkode: 56423...140

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HufsaSlufsa skrev (1 time siden):

Javell..? 🤨 Hvordan? 😂

Som nevnt ovenfor skal det ikke noe mer magisk til enn at vedkommende jobber i nødetaten. Må si JEG blir sjokkert over hvor «sjokkert» flere av dere blir.. 🥴

Anonymkode: f450b...86d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samsov med min fra dag 1. Vi har bred nok seng, vi sov godt alle sammen. Guttungen forsynte seg selv og vi hadde aldri en våkenatta. (bortsett fra den gangen jeg klarte å sparke han ut av sengen i fotenden) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset var veldig streng og nøye på at vi ikke skulle samsove, så våre to babyer sover i egen seng. De to deler riktignok seng da.

Det ene er sikkerheten, som selvsagt er det viktigste. Jeg vet også at det vil ødelegge min søvn å vite at babyene ligger utsatt til mellom meg og faren sin eller meg/faren og kanten av senga. Jeg er også livredd for å ikke få dem ut av senga igjen når de er store men godt vant. Har er vennepar hvor faren nå sover for seg selv på det 8. året mens mor og 3 barn deler foreldresenga. Det passer for noen å gjøre det sånn, men sånn vil ikke vi ha det.

Jeg ser ikke poenget i å tvinge seg selv til å samsove når du tydeligvis ikke ønsker det, og helsevesenet advarer mot det.

Nå sover mine godt i senga si enn så lenge. håper bare det fortsetter🤞🏻

Anonymkode: 42e9b...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket ikke samsove, men har gjort det fra fødsel og gjør det fremdeles (5mnd). Baby var ikke enig med meg om å sove i bedside. Så for å overleve med tanke på søvn, og for å unngå farlig samsoving så ble det sånn. 
Mye bedre å planlegge for trygg samsoving enn å sovne med baby i utrygge situasjoner som under sittende amming, sovne i lenestol osv. 

Forrige barnet mitt sov i egen seng fra begynnelsen og da kunne jeg nok lett kommet med kommenterer som flere her inne. Om at man må venne de fra begynnelsen, å at man ikke tør samsove. 
Men er ikke så lett alltid da

Anonymkode: 0bedc...ab5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olivenolje skrev (3 timer siden):

Nr 1 sov i bedside crib og vi fikk så lite søvn fordi han ville egentlig sove inntil meg. Endte med flere ganger å sovne mens jeg ammet sittende = farlig. Var også så søvndeprivert at jeg ble nær psykotisk..  Nr 2 samsov jeg med siden sykehuset, lærte meg å amme liggende mens jeg holder en beskyttende arm rundt han. Har en ammepute mellom han og mannen / sengekanten.

Vi sover kjempe godt og trygt. 

Som du sov med nr 2 sov jeg også med nr 1 til hun flyttet på eget rom (7 mnd). Vi fikk god info om trygg samsoving allerede på sykehuset og lærte der liggende amming. Jeg følte derfor meg trygg med det hele veien.

Anonymkode: 4c407...25b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sykehuset var veldig streng og nøye på at vi ikke skulle samsove, så våre to babyer sover i egen seng. De to deler riktignok seng da.

Det ene er sikkerheten, som selvsagt er det viktigste. Jeg vet også at det vil ødelegge min søvn å vite at babyene ligger utsatt til mellom meg og faren sin eller meg/faren og kanten av senga. Jeg er også livredd for å ikke få dem ut av senga igjen når de er store men godt vant. Har er vennepar hvor faren nå sover for seg selv på det 8. året mens mor og 3 barn deler foreldresenga. Det passer for noen å gjøre det sånn, men sånn vil ikke vi ha det.

Jeg ser ikke poenget i å tvinge seg selv til å samsove når du tydeligvis ikke ønsker det, og helsevesenet advarer mot det.

Nå sover mine godt i senga si enn så lenge. håper bare det fortsetter🤞🏻

Anonymkode: 42e9b...bb0

Mulig man gir andre råd til tvillinger (som du har?), men vi som fikk en baby av gangen (friske og ved fullgått svangerskap), opplevde at vårt sykehus framsnakket samsoving. Fikk hjelp til å plassere babyen i senga, liggende amming m.m. Ble også opplyst om hva som var viktig ved samsoving, bl.a. å frastå fra alkohol, nikotin og sløvende medisiner.

Anonymkode: 1642c...10c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Mulig man gir andre råd til tvillinger (som du har?), men vi som fikk en baby av gangen (friske og ved fullgått svangerskap), opplevde at vårt sykehus framsnakket samsoving. Fikk hjelp til å plassere babyen i senga, liggende amming m.m. Ble også opplyst om hva som var viktig ved samsoving, bl.a. å frastå fra alkohol, nikotin og sløvende medisiner.

Anonymkode: 1642c...10c

Samme her😊

Anonymkode: 34f7b...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har også vært borti flere tilfeller av dette, uhellet kan fort skje uten alkohol innblandet. Av den grunn samsover jeg ikke med eget barn, det å se pårørende vite at de har skyld i sitt eget barns død er mildt sagt hjerteskjærende.

Og til dere som stusser så fælt på hvorfor noen av oss har opplevd dette, så skyldes det for min del et yrke i nødetaten.

Uansett, hva andre velger å gjøre legger jeg meg ikke opp i - det er en vurdering hver enkelt forelder får ta 😊

Anonymkode: f450b...86d

Men hvis du jobber i nødetaten vet du jo ikke hva som er grunnen til krybbedødsfallene? Det er det jo patolog (og kanskje barnelege?) som konkluderer med etter obduksjon.
 

Og når de fleste foreldre sover sammen med babyen sin, så er det jo logisk at et flertall av krybbedødsfall skjer under soving sammen med foreldre, fordi det er der ungen sover. 

Anonymkode: 34f7b...6ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min i sprinkelseng tett inntil min seng. Med langside mot meg som kunne åpnes. Veldig lettvint.

Er ikke fan av samsoving. Kjenner ingen som har kvelt ungen sin, men kjenner veldig mange som "aldri" får ungen over i egen seng. Ikke så koselig for verken mor, far eller barn med en sprellende 4 - 5-åring på fast basis midt i senga. Og får man flere barn, så blir det jo kaos. Har en bekjent som prøver fortvilet å få 4-åringen over i egen seng, på eget rom 😃. Så om du prøver samsoving, ville jeg anbefalt deg å få barnet over i egen seng når du slutter med nattamming når barnet får tenner. Men sikkert mange som er uenige med meg, og det er helt greit.

Anonymkode: 5ace1...59b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde min i sprinkelseng tett inntil min seng. Med langside mot meg som kunne åpnes. Veldig lettvint.

Er ikke fan av samsoving. Kjenner ingen som har kvelt ungen sin, men kjenner veldig mange som "aldri" får ungen over i egen seng. Ikke så koselig for verken mor, far eller barn med en sprellende 4 - 5-åring på fast basis midt i senga. Og får man flere barn, så blir det jo kaos. Har en bekjent som prøver fortvilet å få 4-åringen over i egen seng, på eget rom 😃. Så om du prøver samsoving, ville jeg anbefalt deg å få barnet over i egen seng når du slutter med nattamming når barnet får tenner. Men sikkert mange som er uenige med meg, og det er helt greit.

Anonymkode: 5ace1...59b

Vi har fått både ettåringen og treåringen over i egen seng, og vi legger oss alene. Men begge to kommer ila natta. Treåringen har begynt å strekke til 6-tiden av seg selv. 

Det er helt greit. Vi har valgt å ikke ta kampen om å ha de over i egen seng, men heller prioritert søvn på alle mann. Vi tenker at ungene trenger den tryggheten det er å sove i mamma og pappas seng. Vi som par sover jo sammen, hvorfor skal vi påtvinge våre barn å sove alene? Vi har plassbygget seng på 270 cm med faste madrasser hele veien, og har trua på at ungene sover natta gjennom i egen seng når tiden er inne. 

Anonymkode: 76cd0...734

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sykehuset var veldig streng og nøye på at vi ikke skulle samsove, så våre to babyer sover i egen seng. De to deler riktignok seng da.

Det ene er sikkerheten, som selvsagt er det viktigste. Jeg vet også at det vil ødelegge min søvn å vite at babyene ligger utsatt til mellom meg og faren sin eller meg/faren og kanten av senga. Jeg er også livredd for å ikke få dem ut av senga igjen når de er store men godt vant. Har er vennepar hvor faren nå sover for seg selv på det 8. året mens mor og 3 barn deler foreldresenga. Det passer for noen å gjøre det sånn, men sånn vil ikke vi ha det.

Jeg ser ikke poenget i å tvinge seg selv til å samsove når du tydeligvis ikke ønsker det, og helsevesenet advarer mot det.

Nå sover mine godt i senga si enn så lenge. håper bare det fortsetter🤞🏻

Anonymkode: 42e9b...bb0

På sykehuset jeg fødte oppfordret de til samsoving for mor og baby. Så helsepersonell er ikke helt enige. 

Anonymkode: 9c6aa...7bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Luksusbia
Millinea skrev (På 27.6.2024 den 9.57):

Startet i sprinkelseng, men søvnen ble ødelagt pga flyttingen ved amming, og behov for byssing osv. Sover nå sammen i dobbeltseng og vi sover godt begge to. Elsker nærheten vi får, og man gjør bedre valg og er mer oppmerksom når man har fått nok søvn... Hun ser på meg og så sovner hun bare. Var veldig på vakt i starten, men slapper av mer nå. Litt bekymret for når hun klarer å snu seg rundt men.. Når hun blir større så flytter vi sammen inn til kællen.

Syns første mnden ble unødvendig ødelagt pga familie rundt meg, som maste om at hun må lære seg til og bli vandt til å sove alene... Angrer på at jeg hørte på dem. Men skjønner at det er et betent tema siden min mor fremdeles kommer med stikk, spydige kommentarer, og skremselsord når hun tenker på at vi samsover. Stakkars gullet hennes får jo uvaner og blir bortskjemt. Alle andre dyr sover sammen, det er naturlig ❤️ 
 

Er faktisk litt bekymret for dette nå, for min mor nesten skryter av at jeg sov på eget rom i egen seng fra jeg var en uke og kom hjem fra sykehuset. Mulig dette var anbefalt i 1987, jeg husker lite av tiden fra før jeg begynte på skole i 94 uansett. Men når jeg nå skal få min første og antagelig eneste baby er trygghet det viktigste, og hvis baby vil sove i dobbeltsengen med meg og far skjønner jeg ikke problemet med dette. Ingen av oss røyker heller, og de første 18 mnd ett menneske lever er det utrolig viktig med grunnleggende tillit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har fått både ettåringen og treåringen over i egen seng, og vi legger oss alene. Men begge to kommer ila natta. Treåringen har begynt å strekke til 6-tiden av seg selv. 

Det er helt greit. Vi har valgt å ikke ta kampen om å ha de over i egen seng, men heller prioritert søvn på alle mann. Vi tenker at ungene trenger den tryggheten det er å sove i mamma og pappas seng. Vi som par sover jo sammen, hvorfor skal vi påtvinge våre barn å sove alene? Vi har plassbygget seng på 270 cm med faste madrasser hele veien, og har trua på at ungene sover natta gjennom i egen seng når tiden er inne. 

Anonymkode: 76cd0...734

Dette regulerer seg selv ja. Ingen 17 år gamle barn vil sove mellom mor og far. Men frem til skolealder er det ikke uvanlig å være mørkeredd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvis du jobber i nødetaten vet du jo ikke hva som er grunnen til krybbedødsfallene? Det er det jo patolog (og kanskje barnelege?) som konkluderer med etter obduksjon.
 

Og når de fleste foreldre sover sammen med babyen sin, så er det jo logisk at et flertall av krybbedødsfall skjer under soving sammen med foreldre, fordi det er der ungen sover. 

Anonymkode: 34f7b...6ef

Når mor våkner av at hun ligger på baby og baby er blå og livløs, er det ganske innlysende hva som trolig er dødsårsaken. Helt sikre kan vi selvfølgelig aldri være med mindre vi er flue på veggen i ulykkesøyeblikket (det er heller ikke vår jobb å skrive dødsattest med endelig dødsårsak), men vi gjør oss selvfølgelig opp tanker basert på kunnskap og tidligere erfaringer. Ofte er vi også i dialog med lege og sykehus i etterkant for å høre deres videre funn og konklusjoner (for læringens del).

Anonymkode: f450b...86d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Når mor våkner av at hun ligger på baby og baby er blå og livløs, er det ganske innlysende hva som trolig er dødsårsaken. Helt sikre kan vi selvfølgelig aldri være med mindre vi er flue på veggen i ulykkesøyeblikket (det er heller ikke vår jobb å skrive dødsattest med endelig dødsårsak), men vi gjør oss selvfølgelig opp tanker basert på kunnskap og tidligere erfaringer. Ofte er vi også i dialog med lege og sykehus i etterkant for å høre deres videre funn og konklusjoner (for læringens del).

Anonymkode: f450b...86d

Jeg lurer fortsatt på om man i disse tilfellene har fulgt rådene for forsvarlig samsoving. Har f.eks. moren i det nevnte tilfellet vært påvirket av alkohol eller sløvende medikamenter? 

For ja, man må absolutt frastå fra samsoving om man røyker, har drukket alkohol eller bruker sløvende medikamenter. Det et ingen som sier man skal samsove uavhengig av omstendighetene. Men hvor mange dødsfall skjer blant de som følger retningslinjene for forsvarlig samsoving?

Anonymkode: 1642c...10c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 1.09):

Har du sett mange barn bli kvelt under samsoving? Lurer på hvordan du har sett det.

Det var en nyhetssak for litt siden om barn som døde etter samsoving. (https://www.nrk.no/sorlandet/10-av-15-barn-som-dode-hadde-samsovet-med-foreldrene-1.16913243). Det var da snakk om kjente risikofaktorer som bl.a. alkohol, sløvende medisiner og sofa.

Jeg skulle ikke samsove med eldste, men han hadde et enormt nærhetsbehov og trengte konstant kroppskontakt for å sove. Da ble det samsoving. Med andremann og tredjemann ble det samsoving allerede på sykehuset. Vi praktiserer samsoving i henhold til retningslinjene til Landsforeningen for uventet barnedød bl.a. friske barn født ved fullgått svangerskap, svært fast madrass, null alkohol/medisinbruk/nikotin, egen babydyne til barnet (jeg brukte ulltrøye på overkroppen i stedet for dyne) m.m. Far sov på eget rom i 6,5 mnd med førstemann, og i over et år med de to neste (fordi han samsov med de andre barna). De gangene han har drukket alkoho, selv små mengder, har han ikke samsovet.

Samsoving har gitt oss mest mulig søvn til flest mulig. Jeg (og mannen) fikk mye mer og bedre søvn fordi vi slapp å gå ut av sengen for å amme eller roe barn som våknet. Jeg ammet lenge. Barna elsker det, og vi har samsovet i flere år.

Jeg anbefaler virkelig samsoving til andre så lenge det skjer på en forsvarlig måte. Følg retningslinjene til LUB https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/sorg-for-forsvarlig-samsoving/

Anonymkode: 1642c...10c

Ett av tilfellene var i byggefeltet der jeg bor, de fant babyen med hodet ned mellom madrassen sin og mors madrass. Tragisk.

Anonymkode: 7bec3...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har folk kontroll over hvor dyna er når man sover? Jeg har ikke det. Selv om jeg sovner med dyna på brystet, har jeg etter kort tid i søvne lagt den over hodet mitt så bare munnen stikker ut av dyna, forteller samboer. Jeg er gravid og kommer ikke til å tørre å samsove grunnet dette, da dyna mi fort kan havne over babyen. Skal kjøpe bedside crib og håpe at det funker greit. 

Anonymkode: 3fe10...990

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan har folk kontroll over hvor dyna er når man sover? Jeg har ikke det. Selv om jeg sovner med dyna på brystet, har jeg etter kort tid i søvne lagt den over hodet mitt så bare munnen stikker ut av dyna, forteller samboer. Jeg er gravid og kommer ikke til å tørre å samsove grunnet dette, da dyna mi fort kan havne over babyen. Skal kjøpe bedside crib og håpe at det funker greit. 

Anonymkode: 3fe10...990

Jeg sov ikke med dyna lengre opp enn over rumpa da jeg samsov (og godt pakket rundt meg) - da skal det litt mer til å dra den opp i søvne. Og så sov jeg heller med klær på overkroppen (som var åpent foran, feks en cardigan eller skjorte).

Jeg var også fast bestemt på å ikke samsove, men så er man trøtt da, og orker ikke at ungen våkner hver time slik min gjorde alene... ikke lå han trygt alene heller, han ble nesten kvelt av eget gulp par ganger (selv om legen påsto dette ikke er mulig) og klarte å få sin egen dyne over hodet som helt nyfødt på sykehuset.. så da ble det samsoving da

Jeg ville rådet deg til å tenke over hvordan du ligger tryggest mulig om du feks ammer liggende i senga om natta, og sikre bedsidecriben godt så det er umulig å falle mellom. For man gjør mye rart når man er trøtt, de farligste situasjonene for oss har vært de gangene jeg ikke skulle samsove (enda), bare amme liggende. For da tenkte jeg ikke over hvordan jeg lå, og når jeg da såklart sovnet likevel, så havnet han for nær puta mi feks.

Anonymkode: 4bdc3...194

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...