Gå til innhold

Hvorfor er folk for pinglete til å diskutere promiskuøsitet i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå kjenner ikke jeg til norsk datingkultur og ei heller bruken av begrepet bodycount. Men slike ting har kanskje blitt viktig nå når det brukes apper for å møte en kjæreste? 

Jeg var ung på 90-tallet og bodde i en middels stor by. Jeg var i en venneflokk med forgreninger, med over hundre mennesker. Kanskje flere også. 

Og kulturen var jo slik at vi alle pulte rundt og hadde det gøy. Jeg opplevde ikke noe snakk om at det var dumt. Det var jo slik det var. 

Når man skulle sjekke litt før man inngikk forhold i voksen alder så forløp samtalen slik:

Jeg herja litt når jeg var ung. Og potensiell kjæreste kunne si at ja, jeg er glad jeg var ung på 90-tallet. Eller hen kunne si at, nei jeg var mer rolig fordi (sykdom, ensom, hadde ikke god sjans, var for ikke noe for hen, opptatt med et ansvar, og what not). 

Diskusjon ferdig. 

Endret av Solanum
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

ingen liker vel å bli kalt "løs" eller konfronteres med sin egen løsluppenhet, de kjenner vel på det og syns ikke det er noe stas å bli stilt til ansvar for dette. Selv om promiskuøs kke handler om seksen alene men om utsvevende livsstil som er preget av tøytesløshet og frihet til å gjøre som man vil er det neppe noen som syns det er hyggelig å bli konfrontert med at andre oppfatter akkurat dette som noe negativt. 

Anonymkode: 04691...f16

Seksen?

Tøytesløshet?

Anonymkode: c6057...cf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (2 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg til norsk datingkultur og ei heller bruken av begrepet bodycount. Men slike ting har kanskje blitt viktig nå når det brukes apper for å møte en kjæreste? 

Jeg var ung på 90-tallet og bodde i en middels stor by. Jeg var i en venneflokk med forgreninger, med over hundre mennesker. Kanskje flere også. 

Og kulturen var jo slik at vi alle pulte rundt og hadde det gøy. Jeg opplevde ikke noe snakk om at det var dumt. Det var jo slik det var. 

Når man skulle sjekke litt før man inngikk forhold i voksen alder så forløp samtalen slik:

Jeg herja litt når jeg var ung. Og potensiell kjæreste kunne si at ja, jeg er glad jeg var ung på 90-tallet. Eller hen kunne si at, nei jeg var mer rolig fordi (sykdom, ensom, hadde ikke god sjans, for ikke noe for hen, opptatt med et ansvar, og what not). 

Diskusjon ferdig. 

Det er en del av narsissismen med dating apper. Samlebåndet og hvor enkelt man hiver mennesker til siden for noe bedre.

Anonymkode: 8bac2...b2c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Når noen selv har hatt få og sier det, så tror jeg det går bra. Men når menn som selv ligger rundt vil shame kvinner som dette, eller kreve kvinner med lavere så er det sexist. 

Anonymkode: ce199...71a

Er ikke noe værre enn damer som er helt mid, men har helt urimelige krav til menn. 

Anonymkode: 759fb...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Seksen?

Tøytesløshet?

Anonymkode: c6057...cf0

jepp, gjelder forøvrig både for kvinner og menn på sammemåte. Ingen liker være sammen med en mann som har lagt ned en haug med damer heller for den del, eller som lever og ånder for sin egen seksualitet. 

Anonymkode: 04691...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som vil snakke så mye om dette, og det sågar på en godt artikulert måte, burde kanskje starte med å lære deg hva det heter. Promiskuøsitet er ikke et ord. 

Det at noen "klikker" har nok sammenheng med en tusenårig historie med slutshaming av kvinner. Jeg tror også menn noen ganger overvurderer hvor mye vi bryr oss om hva de mener vi skal gjøre. Så man kan jo få kort lunte av det, men det spørs jo på sammenhengen det sies i, og måten det sies på. Men en del kvinner er nok pittelitt lei av menn som deg.

Selv kan jeg snakke om alt, men.... det er forskjell på å utveksle erfaringer med en ikke-dømmende person, og å avkreve bodycount fordi man skal stille seg til doms over det. Folk er nok mer komfortable med å være åpne om ting med folk som faktisk har et åpent sinn. 

Endret av Cuntzilla
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jepp, gjelder forøvrig både for kvinner og menn på sammemåte. Ingen liker være sammen med en mann som har lagt ned en haug med damer heller for den del, eller som lever og ånder for sin egen seksualitet. 

Anonymkode: 04691...f16

Hva betyr seksen og tøytesløshet?

Jeg har hørt om sekser, men ikke seksen. Er det et ord du har laget selv?

Betyr tøytesløshet at det tomt for tøyter?

Anonymkode: c6057...cf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er klar over at vi lever i seksuelt liberale tider,
men la oss nå ikke late som at ordet "promiskuøs" er ubetydelig og at slik oppførsel ikke eksisterer.
For det gjør det.

Hvorfor er det så mange i dag, oftest kvinnene, som synes det er så ubehagelig å diskutere
bodycount og promiskuøsitet? Og hvorfor er det slik at hvis en mann,
på en høflig, sivilisert og godt artikulert måte, sier at hans subjektive preferanse
er damer med lavere bodycount......så klikker damene fullstendig?
Hvorfor, av alle questionable preferanser damene har, så er denne spesifikke
preferansen til mannen, så "uakseptabel" for dere?
Og hvorfor er alle for pinglete til å diskutere promiskuøsitet i dag?

Anonymkode: 02908...7c0

Det virker å være et tela der en fort snakker forbi hverandre, der en kan føle seg truffet uten at en egentlig tilhører gruppen som omtales og der det på mange måter kan oppfattes som å ‘sparke nedover’. Sistnevnte er kanskje en ufrivillig erkjennelse.

Så tror jeg vi må være bevisste på at en over tid har forsøkt å normalisere til dels avvikende adferd, og glemt å trygge det normale. Når NRK kjører gladsak om hun på 20 med en ‘liggeliste’ som er mange ganger så lang som for kvinner flest glemmer en at de fleste unge kvinner ikke ligger med mange og heller ikke ønsker det. Jeg er redd det at en pusher for å normalisere det avvikende, samtidig som unge utsettes for en svært seksualiserende kultur, presser mange unge (særlig kvinner) til en mer utsvevende adferd enn de egentlig ønsker. 
 

Så jeg vil slå et slag for å ‘normalisere det normale’, akseptere at de fleste synes ‘det normale’ er å foretrekke, samtidig som en må akseptere og støtte de som velger mindre normalt. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rart å ha en preferanse for noe som ikke påvirker deg? Som, hvis du ikke får det fortalt, er så uviktig at du ikke kan oppdage det selv? 

Jeg slår et slag for at menn bare teller inn på bodycounten hvis de får deg til å komme. 

Selv er min count da på to. 

(Sånn seriøst, ja det vi reagerer mest på er at det kun er kvinner som shames. Og vi vet at grunnen til at dere ønsker lav count er at dere er usikre på dere selv, ønsker uerfarne damer fordi de ikke innser hvor dårlige dere er i senga. De har ikke krav og forventninger, de tror det er sånn det skal være når dere kommer etter tre jokk og så ruller av og sovner. Dersom det faktisk var et problem, ville ikke prostituerte ha kunder.) 

Anonymkode: d29de...c46

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første handler det om dobbeltmoral. Når menn som syns det er usexy at dama har holdt på litt rundt selv har hatt mange partnere, syns jeg de bør klappe igjen. 

Og, hvor mange jeg har hatt sex med har ingen noe med. Det er en privatsak, det handler ikke om at jeg syns det er et problem selv. Er bare ikke interessert i at andre skal mene noe med det, for jeg lurer ikke på deres mening om det, 

Derfor skjønner jeg ikke poenget med å snakke om det. 
 

Noen ligger mer rundt enn andre. Jeg syns ikke det er så attraktivt om en mann har ligget ekstremt mye rundt, så derfor vil jeg heller ikke vite antall. Er det en rundbrenner, vet mange det alt er min erfaring 😅

Anonymkode: c2442...6d0

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns ikke det er så attraktivt om en mann har ligget ekstremt mye rundt

Anonymkode: c2442...6d0

Så det er ålreit for deg å synes at det er uattraktivt om en mann gjør det,
men det er ikke ålreit for menn å tenke det samme om kvinner?

Hm, snodig

Anonymkode: cd3b4...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har aldri forstått hvorfor det å være glad i sex et et problem for andre? 

Har du ikke lyst til å ha mye sex med mange, så la være da.

Hvorfor er andres sexliv noe du føler du må diskutere?

Anonymkode: c1172...965

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det folk reagerer på, er ulike standarder for kvinner og menn. Menn som har ligget med 100 kvinner, men krever at kvinnen nærmest er jomfru.

Det er ingen (eller i alle fall få) som reagerer dersom en mann som har ligget med ingen/få har lyst på en dame med omtrent det samme.

 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irak skrev (8 timer siden):

Hadde heller valgt å se på andre ting jeg da, som adferd feks. Synes det er mye viktigere.

 

Jeg tror det viktigste som de aller fleste ser etter, er om vedkommende man dater faktisk evner å være eksklusiv.

Det å være promiskuøs er ikke feil i seg selv. Vi ønsker jo alle å være litt spesielle for noen. Dersom man er promiskuøs når man møter en annen, så er det en god sjanse for at man faktisk ødelegger for seg selv.

Så når vet man når man ikke skal være promiskuøs lenger?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med likestilling å gjøre som mange sikkert har sagt her. Menn puler rundt, mens kvinner blir shamet om de gjør det. 
 

Rent historisk sett har ikke kvinner alltid vært dydige. At kvinner har flere seksualpartnere er ikke et nytt fenomen. Filmer og bøker får oss til å tro noe annet. Mulig at kvinner holdt seg mer på matten før ekteskap i perioden 1910-1970. Spesielt ble det en trend i starten av 1900/slutten av 1800 at kvinner skulle være jomfru før ekteskapet for å etterligne overklassen. Før den tid var det andre forhold. 
https://www.apollon.uio.no/artikler/2006/rendalen.html

Anonymkode: fe083...b50

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva betyr seksen og tøytesløshet?

Jeg har hørt om sekser, men ikke seksen. Er det et ord du har laget selv?

Betyr tøytesløshet at det tomt for tøyter?

Anonymkode: c6057...cf0

norsk seksen - engelsk sexen - tror det manglet evne til å forstå.. 
tøytesløshet definisjon hentet fra google: 

det å være tøylesløs

 

; løssluppenhet

 

; villskap

Anonymkode: 04691...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Solanum skrev (49 minutter siden):

Nå kjenner ikke jeg til norsk datingkultur og ei heller bruken av begrepet bodycount. Men slike ting har kanskje blitt viktig nå når det brukes apper for å møte en kjæreste? 

Jeg var ung på 90-tallet og bodde i en middels stor by. Jeg var i en venneflokk med forgreninger, med over hundre mennesker. Kanskje flere også. 

Og kulturen var jo slik at vi alle pulte rundt og hadde det gøy. Jeg opplevde ikke noe snakk om at det var dumt. Det var jo slik det var. 

Når man skulle sjekke litt før man inngikk forhold i voksen alder så forløp samtalen slik:

Jeg herja litt når jeg var ung. Og potensiell kjæreste kunne si at ja, jeg er glad jeg var ung på 90-tallet. Eller hen kunne si at, nei jeg var mer rolig fordi (sykdom, ensom, hadde ikke god sjans, for ikke noe for hen, opptatt med et ansvar, og what not). 

Diskusjon ferdig. 

Ikke sant? På 1970-tallet - free nipples på stranda, fri kjærlighet, hippier osv. 2024 - "dama skal være jomfru, punktum". Hva har skjedd?

Anonymkode: 6a90c...706

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

norsk seksen - engelsk sexen - tror det manglet evne til å forstå.. 
tøytesløshet definisjon hentet fra google: 

det å være tøylesløs

 

; løssluppenhet

 

; villskap

Anonymkode: 04691...f16

Nettopp. TØYLELØS, ikke TØYTESLØS. Og nei, på norsk er sex nettopp sex. Seks er 6.

Anonymkode: 6a90c...706

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er en del av narsissismen med dating apper. Samlebåndet og hvor enkelt man hiver mennesker til siden for noe bedre.

Anonymkode: 8bac2...b2c

Tydeligvis. For det er merkelig for meg som voksen at det skal ha noe å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spesielt ble det en trend i starten av 1900/slutten av 1800 at kvinner skulle være jomfru før ekteskapet for å etterligne overklassen. Før den tid var det andre forhold. 
https://www.apollon.uio.no/artikler/2006/rendalen.html

Anonymkode: fe083...b50

Ja, for de var jo "alltid" jomfruer når de giftet seg 🤣.

Konsekvensene var nok en god del større den gangen. Folk tok seg bedre tid til å bli kjent med hverandre. Min farmor og farfar gjorde ihvertfall det. Farmor ville nok vært 100 år om hun fortsatt hadde levd, så da kan man jo tenke litt på hvor annerledes slikt var da.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...