Gå til innhold

Hvorfor er folk for pinglete til å diskutere promiskuøsitet i dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen som helst problem med å diskutere det. Jeg kan i tillegg telle antall sexpartnere på hendene, så er ikke redd for å få en for negativ respons selv fra menn som liker å kalle damer for horer og å være dømmende.

Men jeg vil ikke date, være kjæreste med, eller ha sex med, en mann jeg merker dette er veldig viktig for. Våre holdninger og verdier er for forskjellige.

Endret av Nonstop1
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uanonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nei, median er det tallet som er i midten av et rangert datamateriale. Median er ofte lavere enn gjennomsnitt, fordi gjennomsnitt lett dras opp av enkelte høye tall. Det er det samme som med lønn - medianlønn er et mer realistisk tall enn gjennomsnittslønn.

Typetal var det som den andre brukeren tenkte på som sammen med median og gjennomsnitt vil brukes til å beskrive sentraltendensen i et materiale. 

Antall sexpartnere vil følge en type log normal fordeling med en lang hale ut til høyre. Så du har selvfølgelig rett i at median er mer "riktig" å angi enn gjennomsnitt. Hadde kvinnelige prostituerte vært med i slike material så hadde det i mange land gitt stor påvirkning på gjennomsnitt, men minimal på median. 

Men som noen annen skrev, det vanlige er å avvike fra sentral tendensen. Det vil si at det er mange fler som har hatt færre eller fler sexpartnere enn median. 

Så er dette en utrolig vanskelig variabel. Hvor lang tid er det ikke mellom livets første samleie og det siste. Der livet og samfunnet er i utvikling i løpet av den tiden. En kvinne som idag er 70 år debuterte kanskje seksuelt i 1969....er mye endring på den tiden både i livet hennes og i samfunnet. 

Hva er normalt idag? 

For en 20 år gammel kvinne som ikke har hatt en spesiell oppvekst. 0 til 10 kanskje? Vil treffe sånn mer enn 90 % av kvinner i den alderen. Når hun blir 30 år? 1-25...kanskje er normalt. 

Legger ved som morsom fakta sammenheng mellom IQ og det å ha unormalt høyt antall sexpartnere fra en amerikansk undersøkelse. 

figureintelligence-w640.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herzeleid skrev (3 timer siden):

Det virker å være et tela der en fort snakker forbi hverandre, der en kan føle seg truffet uten at en egentlig tilhører gruppen som omtales og der det på mange måter kan oppfattes som å ‘sparke nedover’. Sistnevnte er kanskje en ufrivillig erkjennelse.

Så tror jeg vi må være bevisste på at en over tid har forsøkt å normalisere til dels avvikende adferd, og glemt å trygge det normale. Når NRK kjører gladsak om hun på 20 med en ‘liggeliste’ som er mange ganger så lang som for kvinner flest glemmer en at de fleste unge kvinner ikke ligger med mange og heller ikke ønsker det. Jeg er redd det at en pusher for å normalisere det avvikende, samtidig som unge utsettes for en svært seksualiserende kultur, presser mange unge (særlig kvinner) til en mer utsvevende adferd enn de egentlig ønsker. 
 

Så jeg vil slå et slag for å ‘normalisere det normale’, akseptere at de fleste synes ‘det normale’ er å foretrekke, samtidig som en må akseptere og støtte de som velger mindre normalt. 

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man trenger absolutt ikke føle seg truffet for å bli støtt av andres påstander.

Anonymkode: 667c0...c68

 

herzeleid skrev (1 time siden):

Det stemmer, men jeg er usikker på hva det har med saken å gjøre?

Det ser jeg at du er, men jeg tror ikke dette er så skrekkelig mye vanskeligere enn at det normale er å ha sex med noen partnere uten at en er unormalt utsvevende, evt. promiskuøs som tråden peker på. Median antall partnere for kvinner er 6 stykker.

Det var en kommentar til det uthevede bare.

Anonymkode: 667c0...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg vil at seksualiten til min fremtidige kone skal ha et likt utgangspunkt som min egen. Jeg har hverken hatt mulighet til eller et ønske om å ha mye uforpliktende sex, og det er framdeles ganske ferskt for meg. Om jeg skal finne meg noen å gifte meg med og forhåpentligvis stifte familie og tilbringe resten av livet mitt med er den seksuelle reisen en jeg vil begi meg ut på, i sin helhet, sammen med henne. For meg er sex noe hellig og eksestensielt, knyttet til kjærlighet og som har et formål, oppstandelsen av nytt liv, og jeg ønsker ikke å gifte meg med noen som behandler det som et leketøy.

Jeg vil oppleve mine første sammen med henne og være en del av hennes første. Jeg vil ikke være en etappe. Jeg vil ikke sammenlignes med noen som helst, å gifte meg med en kvinne som har blitt penetrert dypere enn jeg er i stand til av en mann med større penis er det største og mest ydmykende nederlaget jeg kan forestille meg. Da vil jeg heller leve ut mine dager alene. 

Syns det er en skam at samfunnet har blitt som det har blitt og at livet jeg har ønsket meg siden jeg var liten virker nærmest uoppnåelig 

Anonymkode: 0145a...138

Du beskriver nettopp det jeg tror mange synes er problematisk i diskusjonen rundt antall sexpartnere, nemlig det som gjerne omtales som "retroaktiv sjalusi" og forsøk på å skamlegge kvinner som faller utenfor dine preferanser.  Det er faktisk fullt mulig å være klar på sine preferanser uten å bry seg så mye om de som faller utenfor.

Jeg er en voksen kvinne på 50+ og har hatt 2 sexpartnere i løpet av de siste 30 årene, nemlig de to mennene jeg har vært samboer med. I perioden fra jeg var 18 til jeg var 23, hadde jeg en del kortere "kjæresteforhold" og en håndfull one-night stands, omtrent 15 stk totalt, om jeg husker korrekt. Det blir i snitt 3 sexpartnere pr år, og det er virkelig ikke noe jeg synes en mann som er usikker på seg selv, har rett til å "shame" meg for. Om han synes det er for mange i forhold til hva han øsnker, helt greit - men da sier han det, og trenger ikke utbrodere det mer. 

Anonymkode: b995a...e62

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er klar over at vi lever i seksuelt liberale tider,
men la oss nå ikke late som at ordet "promiskuøs" er ubetydelig og at slik oppførsel ikke eksisterer.
For det gjør det.

Hvorfor er det så mange i dag, oftest kvinnene, som synes det er så ubehagelig å diskutere
bodycount og promiskuøsitet? Og hvorfor er det slik at hvis en mann,
på en høflig, sivilisert og godt artikulert måte, sier at hans subjektive preferanse
er damer med lavere bodycount......så klikker damene fullstendig?
Hvorfor, av alle questionable preferanser damene har, så er denne spesifikke
preferansen til mannen, så "uakseptabel" for dere?
Og hvorfor er alle for pinglete til å diskutere promiskuøsitet i dag?

Anonymkode: 02908...7c0

Du er på date og nevner på en høflig og sivilisert måte at du ønsker deg en kvinne som ikke har hatt så mange sexpartnere, og så klikker damene konsekvent i vinkel? Dette nekter jeg faktisk å tro på 😅 Det er i så fall dråpen som fikk begeret til å renne over, du har kanskje også forkynt klart og tydelig at du elsker Trump, stemmer FRP, forventer at kjerringa tar seg av husarbeidet og ikke tror på klimaendringene?

Anonymkode: a511d...a44

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle de som vil diskutere sex fordi det har vært et problemområde for dem. Om den du møter ikke vil diskutere det, da er det jo bare å ikke date dem?

Jeg er på et sted hvor jeg må snakke om det, så en mann som ikke tåler den samtalen er ikke en mann for meg. Å jeg tror løsningen er at føer bare forstår det, at kollektivt er vi uenige, men i våre private liv har vi uansett en mulighet til å finne en løsning med noen som passer oss til slutt. Krever tålmodighet da.

Anonymkode: ce199...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du beskriver nettopp det jeg tror mange synes er problematisk i diskusjonen rundt antall sexpartnere, nemlig det som gjerne omtales som "retroaktiv sjalusi" og forsøk på å skamlegge kvinner som faller utenfor dine preferanser.  Det er faktisk fullt mulig å være klar på sine preferanser uten å bry seg så mye om de som faller utenfor.

Jeg er en voksen kvinne på 50+ og har hatt 2 sexpartnere i løpet av de siste 30 årene, nemlig de to mennene jeg har vært samboer med. I perioden fra jeg var 18 til jeg var 23, hadde jeg en del kortere "kjæresteforhold" og en håndfull one-night stands, omtrent 15 stk totalt, om jeg husker korrekt. Det blir i snitt 3 sexpartnere pr år, og det er virkelig ikke noe jeg synes en mann som er usikker på seg selv, har rett til å "shame" meg for. Om han synes det er for mange i forhold til hva han øsnker, helt greit - men da sier han det, og trenger ikke utbrodere det mer. 

Anonymkode: b995a...e62

Retroaktiv sjalusi er det faktisk noe å gjøre noe med. Hvis man er sjalu og samtidig mener at samfunnet ikke er innrettet på en måte som gjør at man føler seg komfortabel, så har man ulike løsninger for det. Men det dårligste er å be alle andre seg fordi man selv føler seg dårlig. Det er heller ikke samfunnskritikk å prøve og forandre et samfunn på en sånn måte at man blir mer fornøyd med kvinners sexliv. Det er rett og slett for drøyt hvis det er målet, og det er ganske frekt. Løsninger:

1) Man søker mot noe som ikke forsterker usikkerheten. (Dette vokser man ikke på, men man slipper usikkerhet). Det innebærer dog en tilnærming til dating mange kvinner ikke liker, nemlig at han må grave i sexlivet hennes for å forsikre seg. Ofte er heller ikke dette nok, fordi retrospektiv sjalusi kaller på fullstendig oversikt, og ofte kan man til og med mistenke parten for å juge. Man kan også, med den informasjonen man får, begynne å forestille seg bilder som kommer tilbake og plager en.

2) Man jobber med seg selv, enten alene eller med andre, og klarer på den måten å bli mer trygg i seg selv, på en måte at sånne ting ikke blir like truende.

Jeg var ekstremt sjalu da jeg var 20, og hadde jeg ikke jobbet med det, så hadde jeg ikke blitt en særlig god partner. Og jeg hadde også hatt det verre med meg selv fordi jeg var mer usikker.

 

Anonymkode: 833b7...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Hva får deg til å tro at personer som har ligget med få i mindre grad har sikker sex? Har du noe materiale som underbygger den påstanden?

Vel, jeg for eksempel har aldri brukt kondom i fast forhold/ekteskap. Det er dyrt, upraktisk og lite miljøvennlig. 

Anonymkode: 6a90c...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Det handler nok om at når man vil ha en partner, er man gjerne ute etter en som er trofast og villig til å forplikte seg. Har vedkommende (enten det er mann eller kvinne) ligget med svært mange, er det naturlig å tenke at han/hun kanskje ikke er det. Det er naturlig å være skeptisk dersom man selv har ligget med få eller ingen, og den andre har ligget med flere titalls. Da tenker man vel at man har ulikt syn på sex og forhold.

Dette er både morsomt og feil på samme tid.

Hvor mang man ligger med har selvfølgelig ingen relasjon med ens evne til trofasthet.

Anonymkode: 5102b...60e

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vel, jeg for eksempel har aldri brukt kondom i fast forhold/ekteskap. Det er dyrt, upraktisk og lite miljøvennlig. 

Anonymkode: 6a90c...706

Men det er ikke "usikker sex" å ikke bruke kondom når man har sex med en person man er i et forpliktende forhold til. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dette er både morsomt og feil på samme tid.

Hvor mang man ligger med har selvfølgelig ingen relasjon med ens evne til trofasthet.

Anonymkode: 5102b...60e

Ikke nødvendigvis, men det er jo ikke vanskelig å tenke seg at det kan ha det. Det samme gjelder ønske om forpliktende forhold. Jeg ville ikke sett på en mann som hadde hatt 100 partnere som noen spesielt god kandidat for et forpliktende forhold. Han har hatt sex med 100 kvinner, men nå skal han liksom velge meg for resten av livet? Å ha hatt svært mange partnere tyder jo på at man er mer interessert i tilfeldig sex enn forhold.

Endret av Uanonym bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (12 minutter siden):

Han har hatt sex med 100 kvinner, men nå skal han liksom velge meg for resten av livet? Å ha hatt svært mange partnere tyder jo på at man er mer interessert i tilfeldig sex enn forhold.

VIlle du valgt en som hadde hatt 5 forpliktende forhold da?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er klar over at vi lever i seksuelt liberale tider,
men la oss nå ikke late som at ordet "promiskuøs" er ubetydelig og at slik oppførsel ikke eksisterer.
For det gjør det.

Hvorfor er det så mange i dag, oftest kvinnene, som synes det er så ubehagelig å diskutere
bodycount og promiskuøsitet? Og hvorfor er det slik at hvis en mann,
på en høflig, sivilisert og godt artikulert måte, sier at hans subjektive preferanse
er damer med lavere bodycount......så klikker damene fullstendig?
Hvorfor, av alle questionable preferanser damene har, så er denne spesifikke
preferansen til mannen, så "uakseptabel" for dere?
Og hvorfor er alle for pinglete til å diskutere promiskuøsitet i dag?

Anonymkode: 02908...7c0

Fordi det ofte kommer fra en dobbeltmoralsk mann, som selv har stolthet i hvor mange damer han har knulla. Kvinner er lei av å bli holdt til en annen standard enn menn. 

Anonymkode: 0bd11...4f9

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (1 minutt siden):

VIlle du valgt en som hadde hatt 5 forpliktende forhold da?

Heller det enn 100 tilfeldige partnere, ja.

Jeg har ingen "grenser", altså, det kan jo være mange grunner til at man har ligget med eller vært sammen med så mange som man har. Det er jo helheten som teller. Men sånn rent hypotetisk så synes jeg ikke at det å ha hatt veldig mye tilfeldig sex (særlig ikke kombinert med lite forholdserfaring) tyder på at vedkommende vil bli en trofast partner i et langvarig forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva er det egentlig å diskutere?

Anonymkode: ffb9f...acf

At ts trenger en runk kanskje? Er ikke det en bedre måte å få utløp på? 

Anonymkode: c39aa...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (19 minutter siden):

Men det er ikke "usikker sex" å ikke bruke kondom når man har sex med en person man er i et forpliktende forhold til. 

Ikke nødvendigvis, men det er jo ikke vanskelig å tenke seg at det kan ha det. Det samme gjelder ønske om forpliktende forhold. Jeg ville ikke sett på en mann som hadde hatt 100 partnere som noen spesielt god kandidat for et forpliktende forhold. Han har hatt sex med 100 kvinner, men nå skal han liksom velge meg for resten av livet? Å ha hatt svært mange partnere tyder jo på at man er mer interessert i tilfeldig sex enn forhold.

Det er usikker sex når man har sex med noen som ikke har testet seg for STD. Fast forhold er uvesentlig i den sammenhengen - du kan bli smittet uansett forhold eller ikke. Kondom er det beste middel for å unngår å bli smittet (utenom å avstå fra sex såklart). I faste forhold bør man teste seg før man dropper kondom. Er en av partnerne utro kan man også bli smittet.

Hvorfor skal en person som har hatt sex med 100 ha problemer med å forplikte seg mer enn en som aldri har hatt sex? Noen lever det glade ungdomslivet frem til de møter «den rette» og bestemmer seg da for å roe ned. De fleste kommer dit etterhvert. Kanskje den som aldri har hatt sex er uattraktiv og aldri har fått tilbudet før - de kan jo like godt velge å være utro om de får muligheten til det? 

 

Anonymkode: 96e90...d46

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er klar over at vi lever i seksuelt liberale tider,
men la oss nå ikke late som at ordet "promiskuøs" er ubetydelig og at slik oppførsel ikke eksisterer.
For det gjør det.

Hvorfor er det så mange i dag, oftest kvinnene, som synes det er så ubehagelig å diskutere
bodycount og promiskuøsitet? Og hvorfor er det slik at hvis en mann,
på en høflig, sivilisert og godt artikulert måte, sier at hans subjektive preferanse
er damer med lavere bodycount......så klikker damene fullstendig?
Hvorfor, av alle questionable preferanser damene har, så er denne spesifikke
preferansen til mannen, så "uakseptabel" for dere?
Og hvorfor er alle for pinglete til å diskutere promiskuøsitet i dag?

Anonymkode: 02908...7c0

Jeg driter i om en fyr har ligget med mange så lenge han er trofast mot meg og det samme gjelder han. 
Vi er mennesker og de fleste av oss liker sex. 
Er han et ekte mannfolk så driter han i hvor mange partnere jeg har hatt. 
Vil mannfolk ha jomfruer så værsågod. 
 

Anonymkode: 6e991...dc6

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er både morsomt og feil på samme tid.

Hvor mang man ligger med har selvfølgelig ingen relasjon med ens evne til trofasthet.

Anonymkode: 5102b...60e

Syns det er to grøfter i slike diskusjoner:

- Dem som skal overtolke og legge inn massevis kring det med antall sexpartnere

- Dem som skal late som at det ikke samvarier med noe, at det er kun tilfeldig at noen har hatt tre og en annen 300.

Seksuell impulskontroll. Bruk av alkohol og andre rusmidler (som påvirker seksuell impulskontroll). Holdninger til å ha sex uten følelser. Muligheter i sosial kontekst. Flere ekser (til forskjell mot myter, så er ekser folk vi gjerne er utro sammen med). 

Det finnes nok så mye som tilsier at hvis du finner 1000 tilfeldige menn som er 30 år og som har hatt mer enn 100 sexpartnere så vil dem ha flere som blir utro, enn 1000 menn som er 30 år og som har hatt tre sexpartnere. Men det handler om samvariasjon på gruppenivå, og ikke en type deterministisk effekt av å ha hatt mange sexpartnere. 

Tar et eksempel med en mannlig bekjent. Ekstremt lojal i forhold, typen som gjør alt for den han er sammen med. Men når han er singel så ender han opp med mange sexpartnere fordi han må få bekreftelse i form av sex på første date. Stakkers mann, hvis det ikke blir sex på første date, så klarer han ikke å møte henne igjen, da han blir alt for usikker. Men hvis det blir sex så blir han utrolig massete og skremmer bort dama. Så i hans tilfelle så ha jeg tenkt at det er ting ved hans personlighet som både gjør at han har mye "tilfeldig" sex som singel og samtidig er svært lojal i et forhold. 

Fra fiksjon kan jeg ta et annet eksempel, han mannen i serien Parterapi med sin sjef mellom beina. En karikatur på en mann uten seksuell impulskontroll. Som både gjør at han har mye sex som singel og er utro. 

Kan vi ikke bare ekseptere at vi er unike individer med ulike historier, følelser, og personlighet istedenfor å lage enkle kategorier å se på diverse gjennomsnitt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Men det er ikke "usikker sex" å ikke bruke kondom når man har sex med en person man er i et forpliktende forhold til. 

Ikke nødvendigvis, men det er jo ikke vanskelig å tenke seg at det kan ha det. Det samme gjelder ønske om forpliktende forhold. Jeg ville ikke sett på en mann som hadde hatt 100 partnere som noen spesielt god kandidat for et forpliktende forhold. Han har hatt sex med 100 kvinner, men nå skal han liksom velge meg for resten av livet? Å ha hatt svært mange partnere tyder jo på at man er mer interessert i tilfeldig sex enn forhold.

Dette er ment som en nyanse. Jeg og kunne fått bakoversveis av 100 stk hvis det hadde kommet frem.

MEN det er faktisk en del av oss som ikke er interessert i forhold med mindre vi er forelska. Og en del av oss forelsker oss sjeldent. Og noen av oss igjen har en del sex fordi vi er single. (Jeg er nok ikke den med bakoversveis-tall). Men når jeg er forelska, da velger jeg den partneren med hud og hår. Kjærlighet er ingen konkurranse. Den slår inn om man vil eller ei. Det er bare sånn det er. Så når du sier - og da skal han liksom velge meg foresten av livet?, så tenker jeg, ja, hvis han er forelska i deg, så er det nettopp det han kanskje gjør.

Anonymkode: 833b7...ba8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

av alle questionable preferanser damene har,

Du er på feil forum. Prøv heller her reddit.com/incel.

 

 

 

Anonymkode: ef6a5...d62

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Med andre ord: median er bare det tallet som dukker opp flest ganger.

Anonymkode: 833b7...ba8

Jeg ville heller sagt at det er det ‘midterste’ tallet, der omtrent halve utvalget vil befinne seg på eller på en av sidene av fordelingen. I dette tilfellet vil det si at de fleste kvinner vil sortere i 7 eller færre partnere.

https://snl.no/median

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...