Gå til innhold

Hva gjør man når lærerne på barnas skole er komplett umotiverte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig dette gjelder generelt for norsk skoleverk, men mine barn møter lærere som stort sett har jevnt over lav motivasjon, arbeidslyst og stå-på vilje for elevene sine. Legg til lang ferie og en måned før skoleslutt med pjatt som ikke gir læringsverdi i det hele tatt.

Jeg og mannen min har ikke høyere utdanning, og vi legger barna våre i hendene til lærerne for at de skal ha andre muligheter enn oss. Likevel opplever jeg at jeg nesten kan like mye av fagene som det lærerne på ungdomsskolenivå underviser i hver dag!

Jeg føler den egentlige læringen skjer hjemme og i omgangskretsen, har man intelektuelt interesserte og aktive foreldre/familie eller ikke. Vi bruker mye tid på å holde oss oppdaterte på politikk, teknologi og kultur så barna våre kan være gode og oppdaterte samfunnsborgere i et moderne samfunn, og det tar på enormt mye. Skulle ønske at lærerne hadde samme engasjement for sine elever. 

Anonymkode: dc0d0...447

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mulig dette gjelder generelt for norsk skoleverk, men mine barn møter lærere som stort sett har jevnt over lav motivasjon, arbeidslyst og stå-på vilje for elevene sine. Legg til lang ferie og en måned før skoleslutt med pjatt som ikke gir læringsverdi i det hele tatt.

Jeg og mannen min har ikke høyere utdanning, og vi legger barna våre i hendene til lærerne for at de skal ha andre muligheter enn oss. Likevel opplever jeg at jeg nesten kan like mye av fagene som det lærerne på ungdomsskolenivå underviser i hver dag!

Jeg føler den egentlige læringen skjer hjemme og i omgangskretsen, har man intelektuelt interesserte og aktive foreldre/familie eller ikke. Vi bruker mye tid på å holde oss oppdaterte på politikk, teknologi og kultur så barna våre kan være gode og oppdaterte samfunnsborgere i et moderne samfunn, og det tar på enormt mye. Skulle ønske at lærerne hadde samme engasjement for sine elever. 

Anonymkode: dc0d0...447

Lærere er ulike som alle andre. Men for å nevne noe, så er vi gode på ulike ting. Jeg er dritgod på noen fag, ikke andre. Så derfor bør jeg undervise i de jeg er dreven i👍🏻 Da blir det bra! Er uengasjert innimellom, men aldri i elevene føler jeg. Mer ulike fag 🤣

Anonymkode: dcae0...7fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

og en måned før skoleslutt med pjatt som ikke gir læringsverdi i det hele tatt.

Lurer litt på hva du legger i dette? Det mange opplever som "pjatt" og fjas - som turer i fjæra, toppturer, utedager, sykkeldager, samle kvister osv. - er utrolig fin læring i relasjoner, samarbeid, sosiale grupper etc. Dette er det psykososiale som barna også skal lære og er det psykososiale miljøet godt er barn, og voksne, mer mottagelig både for læring, endring, motgang og motstand.

Så da lurer jeg på hva som menes med "pjatt". Ikke fordi jeg ikke tror på deg, men fordi mange har en tendens til å undervurdere disse dagene og ukene som kan oppfattes av voksne som tull og tøys. 

Anonymkode: 8a696...f5f

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet det sosiale også er viktig , derfor har de endel av det før skoleslutt 

Anonymkode: 07c6d...594

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pjatt som ikke gir læringsverdi", skriver du. Hva mener du? Barn skal ikke bare lære norsk, matte og engelsk på skolen. De skal også lære seg å bli velfungerende samfunnsborgere som forstår (også i praksis) hva det vil si å leve i et demokrati, sammen med mennesker som er svært ulik en selv. Dette kan ikke læres i når elevene sitter bak pultene sine, og de to siste ukene før ferie bruker mange skoler til sosial læring. Da må vi ut. 

Du må bare slappe av og stole på at lærerne til barna dine vet hva de driver med. De har studert i minst 5 år, og undervisningsopplegget er alltid faglig forankret i læreplanen. 

Og side note: fremtiden vil ikke være avhengig av at vi kan masse fag, pugging og regellæring, slik som i gamledager. Teknologien vil ha svaret på et nanosekund. Fremtidens kunnskap vil i stor grad være å kunne omgås andre mennesker, omstille oss og ha evnen til å lære nyte ting, være kreativ og empatisk. 

Anonymkode: 3ee12...133

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig dette gjelder generelt for norsk skoleverk, men mine barn møter lærere som stort sett har jevnt over lav motivasjon, arbeidslyst og stå-på vilje for elevene sine. Legg til lang ferie og en måned før skoleslutt med pjatt som ikke gir læringsverdi i det hele tatt.

Jeg og mannen min har ikke høyere utdanning, og vi legger barna våre i hendene til lærerne for at de skal ha andre muligheter enn oss. Likevel opplever jeg at jeg nesten kan like mye av fagene som det lærerne på ungdomsskolenivå underviser i hver dag!

Jeg føler den egentlige læringen skjer hjemme og i omgangskretsen, har man intelektuelt interesserte og aktive foreldre/familie eller ikke. Vi bruker mye tid på å holde oss oppdaterte på politikk, teknologi og kultur så barna våre kan være gode og oppdaterte samfunnsborgere i et moderne samfunn, og det tar på enormt mye. Skulle ønske at lærerne hadde samme engasjement for sine elever. 

Anonymkode: dc0d0...447

1. det er mye arbeid foreldre og elever ikke «ser» som folk da ikke forstår at lærere gjør. Hvordan vet du med sikkerhet at læreren ikke har stå på vilje for elevene?

2. ofte har foreldre urealistiske forventninger til hva læreren skal gjøre for sitt eget barn og ser ikke helheten. Én lærer på 32 barn hvor foreldrene krever «stå på vilje» blir veldig krevende og urealistisk. 

3. skolen pålegger lærerne mye ekstra-arbeid og byråkrati som går ut over elevene, så problemene du sikter til er ikke lærerens feil. Penger skal spares og strikken tøyes lenger for hvert år. Hvor er spesialpedagogene, skolepsykologene, helsesykepleierne, veilederne, miljøarbeiderne og sosiallærere? Skolene sparer penger på at lærerne forsøker å fylle alle disse rollene. Som sier seg selv at er umulig. For hvert år blir klassene litt større, litt færre voksne, litt mindre ressurser. Alt blir jo derfor raskt ganske halvveis og i tillegg møter man bare dritt hos uforstående og kravstore foreldre som ikke forstår. 
 

4. den måneden med «pjatt» er like frustrerende for lærerne som for foreldrene. Dette er ikke noe læreren rår over, men et strukturelt problem i skolen. Eksamensavvikling fra mai krever masse dilldall og logistikk både på 10 og de andre trinnene. Og prøv å motivere 10.klasse til å lære når alle karakterer er satt 😬 og karakterene må settes to uker før skoleslutt på grunn av klagefristen 🥲

Så det er åpenbart en del her du ikke vet. Så ville kanskje vært litt forsiktig med å angripe lærerne og kritisere den «lange ferien» 😅 Du vet de jobber et komprimert skoleår med 42 timer i uken?

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi vi motiverte lærere som gjør noe ekstra blir ikke verdsatt 

Anonymkode: 8728d...f83

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre har selvfølgelig hovedansvaret for sine barn. Så er det jo forskjell på lærere også..

Anonymkode: be2af...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som svært motivert lærer som stadig prøver å gi elevene gode læringssituasjoner savner jeg i blant noen rosende ord for alt jeg gjør som jeg strengt tatt ikke må gjøre. Jeg ville ha fått samme lønn og langt mindre arbeid av å bare lese tekstene i læreboka sammen med elevene. Så kanskje foreldre (og elever) bør begynne å vise at de setter pris på lærerne som gjør det lille (store) ekstra? Elevene er mer takknemlige om de slipper å lære noe (dvs. gå gå tidlig, se film etc)

Anonymkode: 778bb...9ea

  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde et par slike første året på vgs. Byttet skole året etter. Da ble det bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av dette ligger i at veldig mange foreldre oppdrar ikke barna sine hjemme lenger så lærerne bruker masse tid på oppdragelse fremfor læring på skolen som gjør at vi går mot et skifte at oppdragelse skjer på skolen og skolen blander seg inn i oppdragelsen. På den andre siden må da læringen skje hjemme og vinforeldre blander oss dermed i læringen på skolen. 

Vi foreldre bør ta oppdragelsen og skolen bør ta læringen og vi bør ikke blande oss så himla opp i hva oppdragelsen eller læringen går i. 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (1 time siden):

Jeg tror mye av dette ligger i at veldig mange foreldre oppdrar ikke barna sine hjemme lenger så lærerne bruker masse tid på oppdragelse fremfor læring på skolen som gjør at vi går mot et skifte at oppdragelse skjer på skolen og skolen blander seg inn i oppdragelsen. På den andre siden må da læringen skje hjemme og vinforeldre blander oss dermed i læringen på skolen. 

Vi foreldre bør ta oppdragelsen og skolen bør ta læringen og vi bør ikke blande oss så himla opp i hva oppdragelsen eller læringen går i. 

Helt sant. Vi bruker mye tid på på oppdragelse. Samtidig er elever som tidligere var på "spesialskole", inne i klasserommet. Er den voksne assistenten til denne/disse eleven(e) syk, så må du ikke tro at jeg får inn en ny assistent. Da må jeg prøve og beskytte resten av klassen fra vold, skriking, rasering av klasserommet etc. 

Anonymkode: 4befe...331

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever er veldig forskjellige. Ofte er man en voksen på 20-30 elever. Det sier seg selv at det ikke nytter å gjennomføre undervisning til enhver tid med dagens oppdragelse og kultur. Vi har ikke autoritet lenger. Vi er helt nødt til å bruke mye tid på andre ting, som styrker relasjonen både mellom elevene og lærerne, men også innad i klassen. Dette kan på sikt føre til mer respekt. Jeg har vært lærer i "bare" 10 år, men har sett en enorm endring på den tiden. Da jeg startet som ung og usikker, var det fortsatt mulig å gjennomføre all undervisning jeg skulle, på tross av at jeg var en mye dårligere klasseleder og var mye mindre trygg på meg selv.

Anonymkode: ed95a...7a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle barn som elsker å lære. Jeg har en 10 åring som ikke er så veldig skoleintressert. Ting kan ta tid å lære, fordi han ikke er interessert. Kan for eksempel ikke klokken godt nok.

Men noen barn er bare slik. Kunne aldri falt meg inn å skylde på lærerne. Dette er personlighetsrelatert. 

Anonymkode: 80d68...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har måtte legge det faglige nivået lavt i noen klasser. Det er så mye uro og konflikter og annet som skjer. Undervisning er ikke det viktigste lenger.

Anonymkode: e9d9e...3ee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig innlegg. Fordi du forstår det ungdomsskoleeleven din har på timeplanen så betyr det at læreren har lite kunnskap? Altså du har vel bestått ungdomsskolen selv om du ikke har høyere utdanning? Sannsynligvis kan læreren mye mer, men de forholder seg til det som skal undervises på det aktuelle alderstrinnet. Man underviser ikke et barn på 8.trinn i å beregne vektorer i rommet når det ikke stå på læreplanen, selv om læreren kan det. Mye du vurderer som pjatt har nok også en hensikt, selv om du ikke forstår hensikten. Hvis du er så begavet, hvorfor tar du ikke mer utdanning og blir lærer selv?

Anonymkode: 43a2c...c59

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du med ungene på skolen eller driver for du med en eller annen form for ulovlig videoovervåkning? Eller hvordan kommer du fram til disse konklusjonene?

Kan foreldrene se lærers motivasjon når de ikke ser læreren i det daglige? Hvordan? 

Her er jeg som lærer selv bare nysgjerrig, og kanskje jeg til og med får noen tips og råd til egen praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Mulig dette gjelder generelt for norsk skoleverk, men mine barn møter lærere som stort sett har jevnt over lav motivasjon, arbeidslyst og stå-på vilje for elevene sine. Legg til lang ferie og en måned før skoleslutt med pjatt som ikke gir læringsverdi i det hele tatt.

Jeg og mannen min har ikke høyere utdanning, og vi legger barna våre i hendene til lærerne for at de skal ha andre muligheter enn oss. Likevel opplever jeg at jeg nesten kan like mye av fagene som det lærerne på ungdomsskolenivå underviser i hver dag!

Jeg føler den egentlige læringen skjer hjemme og i omgangskretsen, har man intelektuelt interesserte og aktive foreldre/familie eller ikke. Vi bruker mye tid på å holde oss oppdaterte på politikk, teknologi og kultur så barna våre kan være gode og oppdaterte samfunnsborgere i et moderne samfunn, og det tar på enormt mye. Skulle ønske at lærerne hadde samme engasjement for sine elever. 

Anonymkode: dc0d0...447

Du føler mye, men hvordan kan du vite at det barnet dit forteller fra skoledagen er sant. For jeg går ut i fra at du ikke kjenner læreres indre driv og motivasjon, eller at du setter på ett kamera på klærne til din tenåring. Å snikfilme er ikke lovlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du klager på lærere samtidig som du synes det er slitsomt å bruke tid på dannelsen til ditt eget barn. Hvordan tror du det da er for lærere? Vi må også holde oss oppdatert, drive faglig utvikling og i tillegg tilegne oss kunnskap om psykisk helse som er langt utenfor det vi helst skulle drevet med i klasserommet. 
 

De fleste lærerne jeg kjenner gjør så godt de kan med de ressursene de har tilgjengelig. Selvsagt finnes det et fåtall som ikke er med på å dra lasset, og her har den norske skolen et stort problem: det er ingen konsekvenser for dårlige lærere, samt ingen goder/belønning/anerkjennelse for flinke lærere. Dersom jeg er flink, noe jeg er, blir jeg belønnet med mer arbeid, flere elever med komplekse utfordringer og vanskelige klasser. Det er et system som er dømt til å kollapse. 

Anonymkode: a3ccf...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...