Gå til innhold

Nesten 30år med psykisk sykdom, og sliten - spørsmål om ufør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk❤️ Hvordan foregikk utredningen? Hos psykolog? Og tok det lang tid? 

Anonymkode: dcd33...8ba

Jeg ble først sendt til dps, og så til Glenne autismesenter. Utredningen tok 3 måneder.

Man kan også ta det privat.

Anonymkode: d4abb...a13

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glenne kan forresten være vanskelig å få diagnosen ved, har jeg hørt fra andre i forskjellige grupper.

Så jeg ville hørt litt rundt. De vet mye i gruppene på Facebook.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ble først sendt til dps, og så til Glenne autismesenter. Utredningen tok 3 måneder.

Man kan også ta det privat.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Glenne kan forresten være vanskelig å få diagnosen ved, har jeg hørt fra andre i forskjellige grupper.

Så jeg ville hørt litt rundt. De vet mye i gruppene på Facebook.

Det er da ikke alle som får/trenger Glenne?

Jeg ble utredet ved DPS i Oslo. De fleste timene foregikk hos vanlig psykolog, men testene ble gjennomført av nevropsykiater på dps. 

Ventet 8 uker fra henvisning til første time. Utredningen tok totalt 3 mnd - da med noen utsatte timer.

Anonymkode: c656d...cc7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst er tynt grunnlag å bli ufør for. Det er fult mulig å bli frisk. Du beskriver ikke en gang en diagnose.

Du må finne en jobb som passer med de utfordringene du har.

Anonymkode: 070c1...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kjenner meg igjen. Er i midten av 30-årene og utslitt av å utfordre meg selv og angsten hver eneste skapte dag. Har vært i flere runder med behandling, innleggelse, AAP.

Nå har jeg endelig fått autisme diagnose og med den ser det ut til å ha løsnet. Lege og dps har sagt at de støtter meg og at vi sikter lot 50% ufør. Jeg hadde vel kanskje helst ønsket 100, men 50% er 50% mindre tid jeg må bruke et lass energi jeg ikke har på å stå i jobb.

Håper det løser seg for deg. Det er utrolig tungt å stå opp hver dag for å ta opp kampen med seg selv nok en gang.

Men nå er det ikke lege og dps som bestemmer dette det er NAV

Anonymkode: 9c00e...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at du bør utredes for Autismespekterforstyrrelse 😊 Mange av tingene du sliter med er typisk (spiseforstyrrelse, angst, depresjon, sliten/utmattelse (som gjerne kommer av maskering for å fungere sosialt på jobb osv. Avbrudd i behandling og hyppig jobb bytte kan også skyldes at du blir utslitt eller at det rett å slett er vanskelig å tilpasse seg, nettopp fordi det krever mer av deg sosial enn andre (og da kommer gjerne angsten tilbake). 

Be om henvisning til nevropsykolog , eller gå privat (det er ofte kjappest, men koster litt). 

Hvis du skulle få diagnosen så er det også mye lettere å få riktig oppfølging ift nav, jobb, eventuelt riktig skolegang for å klare å stå i jobb, og eventuelt medisiner som kan dempe noe av symptomene dine. Det er også enklere å forstå seg selv og hva som trigger de forskjellige symptomene. Maskering er det mange som sliter med, da det tapper deg for energi og motivasjon, og kan trigge frem forskjellige symptomer. 

Les om autistisk utbrenthet :) 

Anonymkode: f835a...6de

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må be om å bli skikkelig utredet for hva som ligger bak angsten og sf'en. Autisme er en ting men det finnes også engstelig unnvikende pf feks. Disse to har en del fellestrekk.

Anonymkode: fa6d7...92f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du må be om å bli skikkelig utredet for hva som ligger bak angsten og sf'en. Autisme er en ting men det finnes også engstelig unnvikende pf feks. Disse to har en del fellestrekk.

Anonymkode: fa6d7...92f

En av tingene som gjorde det enklere å skille de to for mitt vedkommende var at jeg har intens interesse for diverse emner.

Men ikke alle autister har dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men nå er det ikke lege og dps som bestemmer dette det er NAV

Anonymkode: 9c00e...898

Likevel stor forskjell fra før jeg fikk autisme diagnose. Da ble jeg presset fra alle kanter om å ta meg sammen. Lege og dps snudde helt med autisme diagnose.

Tror ikke nav blir et problem. De fleste autister havner utenfor arbeidslivet på et eller annet tidspunkt, dette vet nav også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Likevel stor forskjell fra før jeg fikk autisme diagnose. Da ble jeg presset fra alle kanter om å ta meg sammen. Lege og dps snudde helt med autisme diagnose.

Tror ikke nav blir et problem. De fleste autister havner utenfor arbeidslivet på et eller annet tidspunkt, dette vet nav også.

Absolutt. Dette er mitt inntrykk og min erfaring også.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (12 timer siden):

Må vel være en jobb du kan fungere i som du ikke trenger å møte folk eller lignende, lager, vaske på kveld, tlf salg eller noe?

Å bli sittende hjemme er jo værste man kan gjøre

Jeg tror ikke dette er en realitet lenger, alle jobber nå som ikke krever utdannelse innebærer en god del samhandling. 

Anonymkode: 502eb...b89

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (12 timer siden):

Må vel være en jobb du kan fungere i som du ikke trenger å møte folk eller lignende, lager, vaske på kveld, tlf salg eller noe?

Å bli sittende hjemme er jo værste man kan gjøre

Min behandler sa at det å ha Asperger og en familie er uforenlig med arbeidslivet.

All energi brukes opp mye raskere enn hos "vanlige" mennesker. Man mangler filter for lyder, lys og sanseinntrykk.

En med Asperger klarer seg ofte godt alene med å dykke inn i sine spesielle interesser.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min behandler sa at det å ha Asperger og en familie er uforenlig med arbeidslivet.

All energi brukes opp mye raskere enn hos "vanlige" mennesker. Man mangler filter for lyder, lys og sanseinntrykk.

En med Asperger klarer seg ofte godt alene med å dykke inn i sine spesielle interesser.

Dette. Etter jeg fikk barn knelte jeg helt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette. Etter jeg fikk barn knelte jeg helt. 

Samme her❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...