Gå til innhold

Nabojente uten hjelm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har jeg ikke sakt. Men det er lettere å falle få en sykkel enn å falle fra egen høyde, så når man kan få livstruende hodeskader ved å falle fra egen høyde, burde man bruke hjelm på sykkel hvor det er større sannsynlighet å pådra seg en hodeskade ved velt. 

Men for all del fortsett å la barn sykle uten hjelp. 

Kan jo spørre hva som er kulest. Sykle uten hjelm eller være død/leve livet med en hodeskade?

Anonymkode: 929aa...52e

Kan jo også spørre hva som er kulest av å uten hjelm eller å være død...
Siden det nå var du som dro inn det at folk hadde dødd av å falle fra stående er jeg litt overrasket over at du ikke tar konsekvensen av dette...
Vet ikke hvorfor du tilsynelatende mener man faller fra så mye større høyde på sykkel, det er vel snakk om en 10 cm opp fra bakken kanskje, og for en som er helt nybegynner kan det jo være greit å sette setet så lavt at begge beina når bakken.
Om man sammenligner et barn som sykler i gangfart på en parkeringsplass, selv om plassen er full av steiner man kan slå hodet i, og som faller kanskje en drøy meter om de velter, med en voksen, som vaser rundt i gatene med blikket limt til telefonen og smeller hodet inn i et veiskilt mens vedkommende faller baklengs nesten to meter ut i gata foran en semitrailer som kjører over personen, er jeg ikke i tvil om hvem som har størst risiko for livstruende hodeskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Forskere har faktisk funnet ut at der hjelmbruk vil spare desidert flest liv er under bilkjøring. Mange flere sparte liv og hardt skadede enn ved bruk av hjelm under sykling. 

Anonymkode: d7143...092

Interessant. Lurer på om man dermed vil begynne å anbefale hjelm ved bilkjøring. Hva med buss?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk litt pes for et innlegg jeg skrev tidligere i tråden, da jeg synes man fint kan nevne hjelm til forelderen. 

Jeg skrev også noe om å innøve vanen i å bruke hjelm. "Det handler om å få inn en vane til å bruke hjelm. Den må innøves, og den må læres hvor viktig den er."

Jeg tenkte det var verdt å nevne på nytt, da flere nevner "hun er jo sammen med pappaen, pappa passer på, hun øver, hun sykler sakte...". Ja. Akkurat nå er det slik. Men så lærer hun å sykle, pappa er ikke der, farta øker desto flinkere hun blir, hun sykler og har det gøy - uten hjelm. For hun vet kanskje ikke at man bør bruke hjelm, hvorfor det er viktig. Hun har ikke fått innøvd vanen til å bruke den. Å bruke hjelm bør innøves samtidig med sykkeltrening. 

Anonymkode: fdde1...fdd

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (4 timer siden):

Interessant. Lurer på om man dermed vil begynne å anbefale hjelm ved bilkjøring. Hva med buss?

På 60-tallet ble det anbefalt å bruke hjelm i bil, i hvert fall i Sverige. Folk pleide å ha den liggende til utstilling i bakvinduet. De var ofte rutete….

Anonymkode: c3ee3...fa3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Må alt dras mot rasisme. 

Så hvis denne jenta mot formodning skulle skade seg. Så er det vel fortsatt rasisme hvis ingen bryr seg. 

Her skriver jo folk at vi ikke skal bry oss. For et kalt samfunn enkelte her ønsker å ha... 

Anonymkode: 929aa...52e

Det er snakk om å ikke bry seg fordi jenta øvelsessykler på gårdsplassen. De fleste hadde vel reagert om jenta var ute i trafikken å herja, men det er ikke tilfelle her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (15 minutter siden):

Det er snakk om å ikke bry seg fordi jenta øvelsessykler på gårdsplassen. De fleste hadde vel reagert om jenta var ute i trafikken å herja, men det er ikke tilfelle her.

Hvorfor skal man bry seg om det da, har ikke faren kontroll

Anonymkode: 929aa...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man bry seg om det da, har ikke faren kontroll

Anonymkode: 929aa...52e

Jo det har han jo helt sikkert. Men siden det likevel er på en gårdsplass syns jeg folk er hysteriske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

got2go skrev (4 minutter siden):

Jo det har han jo helt sikkert. Men siden det likevel er på en gårdsplass syns jeg folk er hysteriske.

Hvor står det at det er på en gårdsplass? Det står en parkeringsplass. Det kan like gjerne være utenfor et kjøpesenter. 

Anonymkode: 929aa...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor står det at det er på en gårdsplass? Det står en parkeringsplass. Det kan like gjerne være utenfor et kjøpesenter. 

Anonymkode: 929aa...52e

Ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 10:06 PM, AnonymBruker said:

Da er det jo "ekstra kjipt" å dø pga manglende hjelm... 

Eller?

Anonymkode: fdde1...fdd

lol

"ekstra kjipt" å dø

Anonymkode: 50eaa...929

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte aldri hjelm som tenåring og ung voksen. Syntes det så dumt ut med hjelm på. Så flyttet jeg til København hvor alle sykler hele tiden. En bekjent av meg som syklet uten hjelm en helt vanlig morgen på vei til jobb. Hun ble da truffet av en bil og smalt i asfalten. Hun bor nå på et slags sykehjem med varig hjerneskade, såpass alvorlig at hun aldri kommer til å kunne leve et normalt liv igjen... Etter dette har jeg alltid hatt hjelm, og ungene får ikke bevege seg en centimeter på sykkel uten hjelm! 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2024 at 9:10 PM, AnonymBruker said:

Det ser ut til at nabojenten på 8 år endelig har fått seg sykkel. Far er ute og øver med henne på parkeringsplassen uten hjelm. Bør jeg si noe?

Anonymkode: 92593...e85

Antar at du opplyser foreldrene til overvektige barn om hvor farlig dette er?

Øvelsessykling på en parkeringsplass med faren til stede tror jeg går helt fint 😄

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (1 time siden):

Jeg brukte aldri hjelm som tenåring og ung voksen. Syntes det så dumt ut med hjelm på. Så flyttet jeg til København hvor alle sykler hele tiden. En bekjent av meg som syklet uten hjelm en helt vanlig morgen på vei til jobb. Hun ble da truffet av en bil og smalt i asfalten. Hun bor nå på et slags sykehjem med varig hjerneskade, såpass alvorlig at hun aldri kommer til å kunne leve et normalt liv igjen... Etter dette har jeg alltid hatt hjelm, og ungene får ikke bevege seg en centimeter på sykkel uten hjelm! 

Så da går du også alltid med hjelm om du er nær trafikk, i tilfelle du blir påkjørt av en bil? Det er jo like farlig å bli påkjørt av biler når man går til fots 🙄

Anonymkode: 86ca4...0ee

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så da går du også alltid med hjelm om du er nær trafikk, i tilfelle du blir påkjørt av en bil? Det er jo like farlig å bli påkjørt av biler når man går til fots 🙄

Anonymkode: 86ca4...0ee

Nei, risikoen for hodeskade er naturligvis ikke like stor om går til fots som når man er på sykkel i markant høyere fart 🙄

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 10.27):

Må alt dras mot rasisme. 

Så hvis denne jenta mot formodning skulle skade seg. Så er det vel fortsatt rasisme hvis ingen bryr seg. 

Her skriver jo folk at vi ikke skal bry oss. For et kalt samfunn enkelte her ønsker å ha... 

Anonymkode: 929aa...52e

Hvorfor i all verden måtte ts nevne at far så utenlandsk ut da? Hvordan er det relevant hvis ikke det er for å trekke slutninger basert på generaliseringer og fordommer rundt hans etniske bakgrunn? 

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (16 timer siden):

Jeg brukte aldri hjelm som tenåring og ung voksen. Syntes det så dumt ut med hjelm på. Så flyttet jeg til København hvor alle sykler hele tiden. En bekjent av meg som syklet uten hjelm en helt vanlig morgen på vei til jobb. Hun ble da truffet av en bil og smalt i asfalten. Hun bor nå på et slags sykehjem med varig hjerneskade, såpass alvorlig at hun aldri kommer til å kunne leve et normalt liv igjen... Etter dette har jeg alltid hatt hjelm, og ungene får ikke bevege seg en centimeter på sykkel uten hjelm! 

Hva har dette med sykling å gjøre? Hun hadde vel blitt like skadet av å bli truffet av denne bilen gående? 

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

snurk skrev (12 timer siden):

Nei, risikoen for hodeskade er naturligvis ikke like stor om går til fots som når man er på sykkel i markant høyere fart 🙄

Men det var jo bilen som traff henne? 

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvorfor i all verden måtte ts nevne at far så utenlandsk ut da? Hvordan er det relevant hvis ikke det er for å trekke slutninger basert på generaliseringer og fordommer rundt hans etniske bakgrunn? 

Anonymkode: 01d2e...e1e

Det er ikke noe nytt at enkelte utlendinger ikke er oppdatert på sikkerhet. 

Anonymkode: 929aa...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men det var jo bilen som traff henne? 

Anonymkode: 01d2e...e1e

Ja, og fordi når man sykler så sykler man blant trafikk og risikoen er derfor mye større for å smelle i bakken. Hun kunne like gjerne blitt truffet av en annen person på sykkel, fått dekket i en sprekk i asfalten, en hund/barn hadde løpt ut i veien - mulighetene er uendelig men poenget er fortsatt det samme! Har man hjelm på seg så reduserer du risikoen for alvorlig skade betraktelig. Hvorfor er dette så vanskelig å forstå? 

Er det slik at hvis en person kjører bil uten belte og kræsjer med en annen bil, så bruker du logikken at skaden oppstod fordi hun traff en annen bil? Og ikke fordi hun ikke hadde belte på seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg skulle sagt, For jeg sykler selv uten hjelm . .  Hjelmbruk har blitt hysteri, som mye annet.

Uansett ville jeg latt foreldrene styre det uten innblanding.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...