Gå til innhold

Nabojente uten hjelm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anonyme-meg skrev (8 minutter siden):

Jeg har tatt i mot pasienter som har falt fra egen høyde og slått hode, enkelte har faktisk dødd.

Men det er større sannsynlighet å falle å slå hode, enn å falle fra egenhøyde å slå hode så fremt det ikke er en annen grunn til at man faller om... 

 

Så da går du inn for hjelm ved gange, altså?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enda en tulling skrev (Akkurat nå):

Så da går du inn for hjelm ved gange, altså?

Det har jeg ikke sakt. Men det er lettere å falle få en sykkel enn å falle fra egen høyde, så når man kan få livstruende hodeskader ved å falle fra egen høyde, burde man bruke hjelm på sykkel hvor det er større sannsynlighet å pådra seg en hodeskade ved velt. 

Men for all del fortsett å la barn sykle uten hjelp. 

Kan jo spørre hva som er kulest. Sykle uten hjelm eller være død/leve livet med en hodeskade?

Anonymkode: 929aa...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 21.18):

Jeg synes folk som legger seg opp i våre saker er irriterende! Hadde det vært meg hadde du øyeblikkelig blitt stemplet som "Karen" og en masete nabo.

Anonymkode: c0adc...dd8

Fordi du vil heller at barnet ditt på 8 skal bli hjerneskada fordi du ikke tåler å få en påminnelse? 

Anonymkode: 1d7ab...7e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi du vil heller at barnet ditt på 8 skal bli hjerneskada fordi du ikke tåler å få en påminnelse? 

Anonymkode: 1d7ab...7e3

Ro ned egoet, det er ingen som blir hjerneskada av at dere passer deres egne saker.

Anonymkode: 20e4a...108

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ro ned egoet, det er ingen som blir hjerneskada av at dere passer deres egne saker.

Anonymkode: 20e4a...108

Nei, men man kan bli gjerneskadet av å slå hode eller enda verre man kan faktisk dø. 

Anonymkode: 929aa...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (4 timer siden):

Kopiert fra tryggtrafikk

- I en studie gjennomført av statens veivesen etterforsket man årsak til 71 dødsulykker på sykkel som skjedde mellom 2005 og 2012. Av de 71 menneskelivene som gikk tapt blant alle aldre var det hele 46 som ikke brukte hjelm. Man tror at 25 av disse kunne overlevd hadde de brukt sykkelhjelmen.

  • I 2014 ble det gjennomført en studie blant over 2000 sykkelskadede ved Oslo legevakt. Der fant man at 20 prosent av skadene var hodeskader. I en svensk studie  fant man at sykkelhjelm reduserer sjansen for kroniske hodeskader ved sykkelulykker for opp mot 60 prosent.
  • Mellom 2010 og 2014 var det hele 134 hardt skadde og dødsfall som følge av sykkelulykker i aldersgruppen 16 – 44 år i Norge.

Er en uting at man sykler uten hjelm. Når barn lærer seg å sykle bør dem også lære seg å bruke hjelm. 

Selv om far er der, er det fort gjort å velte på sykkel uansett og hvis han ikke rekker å ta i mot og slår hue i en stein eller noe annet. Sannsynligheten for at det er skjer er sikkert ikke stor, men er man ikke interessert at barnet skal ferdes tryggest mulig ute... 

 

Så hele 25 personer døde, fordelt på 7 år - hele 3,5 personer i året som døde av å ikke ha på hjelm.

 

3,5 av 5550000. Jeg klarer ikke engang å regne ut sannsynligheten, den er så nær null. 

Anonymkode: 86ca4...0ee

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Så hele 25 personer døde, fordelt på 7 år - hele 3,5 personer i året som døde av å ikke ha på hjelm.

 

3,5 av 5550000. Jeg klarer ikke engang å regne ut sannsynligheten, den er så nær null. 

Anonymkode: 86ca4...0ee

Er det ikke bra at tallene er så lave, fordi folk flest er flink å bruke hjelm? :)

 

Anonymkode: 875b9...f6e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass dine egne saker.

Anonymkode: 43802...565

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 21.20):

Bedre det enn at jenta dør som følge av foreldrenes uansvarlighet :)

 

Anonymkode: 875b9...f6e

En dør ikke nødvendigvis av å ikke bruke hjelm fordi en sykler et par meter.

Anonymkode: 43802...565

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (5 timer siden):

Jeg regner med at dere som insisterer på hjelm i denne situasjonen, også insisterer på hjelm når man er ute og går.

For når man tross alt risikerer å falle og slå hodet mot en stein når det sykles i gangfart på en parkeringsplass, er selvfølgelig også denne risikoen til stede når man går på bena i gangfart, eller enda verre, løper, som mange barn gjør.

Forskere har faktisk funnet ut at der hjelmbruk vil spare desidert flest liv er under bilkjøring. Mange flere sparte liv og hardt skadede enn ved bruk av hjelm under sykling. 

Anonymkode: d7143...092

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja særlig at det har skjedd

Anonymkode: 8bf45...a90

Tja, nederlenderne sier det jo selv. Ikke vanskelig å finne eksempler. F.eks i en av kommentarene her:

https://www.skyscrapercity.com/threads/cycling-in-the-netherlands.1629383/

 There is no way Dutch people would accept mandatory helmets. We usually make fun of Germans riding their bikes in the Netherlands at 15 km/h with a helmet on :lol:

 

Anonymkode: d7143...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 11.06):

Syns det er idiotisk med alle som sykler uten hjelm. Men vokse burde klare å tenke selv, barn derimot er det vi voksne som må tenke for. 

Anonymkode: 929aa...52e

Og her har barnet en far som har tenkt for barnet. Slutt å bry deg borti noe du ikke har noe med! 

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Bagateller?  Om ett barn skader seg for livet så hadde du nok angret etterpå fordi du ikke sa noe

Anonymkode: 8bf45...a90

Ha barnet skader seg nok for livet når far løper etter i 5 kilometer i timen🙄

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ser mange i denne tråden her redder liv. Jeg jobber på akuttmottak. For noen år siden hadde vi et barn i barneskolealder påkjørt mens hun syklet over gangveien. Estimert fart på bilen var ikke stor. Likevel var hjelmen filleknust. Men hodet og hjernen inni  uskadd. Hadde det ikke vært for hjelmen, ville det være kraniet og hjernen som tok skaden og støyten.

og jeg har utallige voksne syklister som har fått store skader av å ikke bruke hjelm. Mens de med hjelm får uskadd hode

hjelm redder liv dere, bruk hjelm! En knust legg eller arm gror og du blir bra til slutt , det blir du ikke av en skadet hjerne 

Anonymkode: bc658...8a1

Hun hadde blitt akkurat like skadet om hun GIKK over denne veien. Bør alle GÅ med hjelm? 

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn generelt har et veldig urealistisk syn på farer og risiko, mener jeg.

Og bare fordi noe er farlig, betyr ikke at det ikke burde gjøres.

Anonymkode: 3747a...538

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alle disse "Karen"-bemerkningene syns jeg er litt hersketeknikk. 

Jeg syns det hadde vært veldig ukult å si fra, men jeg mener man er moralsk forpliktet til å gjøre det.

Jeg jobber som intensivsykepleier og har sett utfallet av mange ulykker uten hjelm. Jeg hadde ikke tvilt et sekund om å si fra, selv om jeg der og da hadde følt meg belærende. Visste du at bruken av hjelm er den viktigste årsaken til at antallet hodeskader har gått drastisk ned?

Jeg vet det ikke er det samme, men jeg vil sammenligne det med situasjoner på jobben min. Hvis noen utfører en steril prosedyre ikke sterilt, da er det utrolig ubehagelig å si fra om det, og det letteste er å la være, men pasientene er uskyldige og hvis jeg ser noen gjøre noe de ikke burde så tenker jeg at de nok blir glad for at noen gir beskjed. 

Vi har blitt så opptatt av å passe våre egne saker, noe jeg tror er farlig og dumt. Jeg tenker man gjør den utenlandske familien en tjeneste ved å si at man bør bruke hjelm (og at det er vanlig) før enda flere reagerer på dette (og kanskje velger å ikke si noe). 

Anonymkode: 411c6...a06

Ingenting av dette har relevans for hi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og her har barnet en far som har tenkt for barnet. Slutt å bry deg borti noe du ikke har noe med! 

Anonymkode: 01d2e...e1e

Ja vi får slutte å bry oss om andre barns ve og vel, foreldre tar et valg på barns vegne så da går det bra med alle da. 

Anonymkode: 929aa...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi beskjed! Far til mine barn er utenlandsk og hans familie (som bor i Norge) hadde ikke peiling på sikring av barn. Husker onkelen hans som har 5 barn spurte min ex-mann om hvorfor babyen vår satt feil vei i bilstolen. Da min ex forklarte dette, ble onkel veldig takknemlig for han hadde latt 3 barn sitte fremovervendt fra babystadiet 🥵 De to neste barna satt bakovervendt! Far til mine barn visste heller ikke at barn som sitter bakovervendt, sitter tryggest. De syklet også uten hjelm, men nå er den en selvfølge at alle barna bruker hjelm. Bading på stranda alene var også ok, helt til jeg og barnefar påpekte at det er livsfarlig - særlig når barna ikke er svømmedyktige. Traff nemlig barna hans på stranda i mai, alene, med armringer på. Barna går på samme skole som mine og onkelen ringer meg ofte om det er noe han er usikker på.

Min far som også er utenlandsk sier at han har lært veldig mye av nordmenn. Konen (som også er fra Midtøsten) er barne- og ungdomsarbeider og de er veldig takknemlig for alt de har lært av den norske kultur, særlig med sikring av barn. 

Anonymkode: af2ec...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre Gud for en gjeng med fordomsfulle kjærringer som svarer i denne tråden. Fordi far har et utenlandsk utseende så er han både uvitende, dum og flyktning som trenger hjelp av naboen for å oppdra egne barn🙄

 

pass på dere selv og egne fordommer! 

Anonymkode: 01d2e...e1e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herre Gud for en gjeng med fordomsfulle kjærringer som svarer i denne tråden. Fordi far har et utenlandsk utseende så er han både uvitende, dum og flyktning som trenger hjelp av naboen for å oppdra egne barn🙄

 

pass på dere selv og egne fordommer! 

Anonymkode: 01d2e...e1e

Må alt dras mot rasisme. 

Så hvis denne jenta mot formodning skulle skade seg. Så er det vel fortsatt rasisme hvis ingen bryr seg. 

Her skriver jo folk at vi ikke skal bry oss. For et kalt samfunn enkelte her ønsker å ha... 

Anonymkode: 929aa...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...