Gå til innhold

Nabojente uten hjelm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 21.54):

Si ifra på et vis. Har du en hjelm liggende? Ellers ville jeg faktisk dratt på Biltema eller lignende, hvor de har rimelige hjelmer, og tatt med og sagt at du hadde en liggende du tenkte var fin til henne. Finner du ikke en som er "passende fin" så kan man kjøpe fargenøytral hjelm og så kan hun evt. klistre på fine klistremerker.

Det handler om å få inn en vane til å bruke hjelm. Den må innøves, og den må læres hvor viktig den er. Min far syklet i en sving med bittelitt grus i relativt lav fart, og knakk armen og kragebeinet, og hjelmen smuldret opp til ingenting. Han ville vært død uten hjelm. Hjelm kan være livs viktig!

Anonymkode: fdde1...fdd

Klistremerker skal man ikke ha på hjelmer. Det kan ødelegge materialet og sikkerheten. Står om det på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 22.14):

Er det så farlig å bry seg da? Dette er jo på ingen måte vondt ment. Hjelm burde være påbudt!

Anonymkode: c38a2...385

Men det er det altså ikke. 

Mange av oss har vokst opp i en tid da sykkelhjelmer ikke fantes. Gikk helt fint.

Anonymkode: c3ee3...fa3

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er det altså ikke. 

Mange av oss har vokst opp i en tid da sykkelhjelmer ikke fantes. Gikk helt fint.

Anonymkode: c3ee3...fa3

For dere. For mange andre så gikk det ikke fint. Som med bilbelte. 

Anonymkode: 598ae...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er en elendig sammenligning da det er helt lov å ikke bruke hjelm på sykkel, mens det er ulovlig og potensielt straffbart å ikke følge hygienerutinene på sykehuset.

Du kan heller sammenligne det med å spise toro/halvfabrikata eller junkfood til middag - potensielt skadelig og veldig teit, men innenfor de tingene man har lov å gjøre uten at politi eller barnevern eller den nesevise nabokjerringa skal blande seg.

 

Anonymkode: 86ca4...0ee

Det var ihvertfall en dårlig sammenligning. 

Hvis en kollega kommer borti noe som skal være sterilt med en usteril hånd/frakk osv er det gjerne et uhell, og ikke sikkert de legger merke til det. Ikke straffbart, så vanskelig skal det ikke være å være helsepersonell, da hadde ingen blitt det. Men veldig greit å gi beskjed om. Jeg vil ikke sammenligne det å ikke bruke hjelm med å spise toro, men heller som å putte barna i bilen uten setebelte og kjøre i 100-sonen. Kanskje ikke barnevern-sak men absolutt nok til å gi beskjed om. Det må ikke være barnevernet eller ingenting.

Anonymkode: 411c6...a06

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bagateller?  Om ett barn skader seg for livet så hadde du nok angret etterpå fordi du ikke sa noe

Anonymkode: 8bf45...a90

Faren er der og passer på. Jenta øver, og jeg regner med at farten ikke er stor. En risikoanalyse ville landet på grønn. 

Endret av Meowmere
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange i denne tråden her redder liv. Jeg jobber på akuttmottak. For noen år siden hadde vi et barn i barneskolealder påkjørt mens hun syklet over gangveien. Estimert fart på bilen var ikke stor. Likevel var hjelmen filleknust. Men hodet og hjernen inni  uskadd. Hadde det ikke vært for hjelmen, ville det være kraniet og hjernen som tok skaden og støyten.

og jeg har utallige voksne syklister som har fått store skader av å ikke bruke hjelm. Mens de med hjelm får uskadd hode

hjelm redder liv dere, bruk hjelm! En knust legg eller arm gror og du blir bra til slutt , det blir du ikke av en skadet hjerne 

Anonymkode: bc658...8a1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo bare urkomisk. Flykter for å slippe å få bomber i huet. Kommer til Norge der privilegerte nordmenn med puter under arma breier seg for å påpeke at jentungen må ha hjelm på. Når hun sykler i to kilometer i timen mens pappa passer på.

Anonymkode: 20e4a...108

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser mange i denne tråden her redder liv. Jeg jobber på akuttmottak. For noen år siden hadde vi et barn i barneskolealder påkjørt mens hun syklet over gangveien.

Anonymkode: bc658...8a1

Problemet her er at hun ikke skal sykle over gangveien. Dette er noe jeg synes barn generelt er veldig flinke til, sikkert fordi de har blitt opplært av skolen før de kan sykle til skolen. Voksne er ikke så flinke på akkurat dette punktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For dere. For mange andre så gikk det ikke fint. Som med bilbelte. 

Anonymkode: 598ae...7f1

Færre barn dør i trafikken, mens 1000 x flere barn har angst, depresjon, er overvektige og sliter både mentalt og fysisk. Jammen godt vi har byttet ut farene i samfunnet 😂 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var ihvertfall en dårlig sammenligning. 

Hvis en kollega kommer borti noe som skal være sterilt med en usteril hånd/frakk osv er det gjerne et uhell, og ikke sikkert de legger merke til det. Ikke straffbart, så vanskelig skal det ikke være å være helsepersonell, da hadde ingen blitt det. Men veldig greit å gi beskjed om. Jeg vil ikke sammenligne det å ikke bruke hjelm med å spise toro, men heller som å putte barna i bilen uten setebelte og kjøre i 100-sonen. Kanskje ikke barnevern-sak men absolutt nok til å gi beskjed om. Det må ikke være barnevernet eller ingenting.

Anonymkode: 411c6...a06

Å kjøre 100 km/t uten sikkerhetsbelte er både politisak og barnevernssak, i motsetning til å sykle i 2 km/t på en parkeringsplass sammen med pappa.

Anonymkode: 86ca4...0ee

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Færre barn dør i trafikken, mens 1000 x flere barn har angst, depresjon, er overvektige og sliter både mentalt og fysisk. Jammen godt vi har byttet ut farene i samfunnet 😂 

Å kjøre 100 km/t uten sikkerhetsbelte er både politisak og barnevernssak, i motsetning til å sykle i 2 km/t på en parkeringsplass sammen med pappa.

Anonymkode: 86ca4...0ee

Enig med du her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopiert fra tryggtrafikk

- I en studie gjennomført av statens veivesen etterforsket man årsak til 71 dødsulykker på sykkel som skjedde mellom 2005 og 2012. Av de 71 menneskelivene som gikk tapt blant alle aldre var det hele 46 som ikke brukte hjelm. Man tror at 25 av disse kunne overlevd hadde de brukt sykkelhjelmen.

  • I 2014 ble det gjennomført en studie blant over 2000 sykkelskadede ved Oslo legevakt. Der fant man at 20 prosent av skadene var hodeskader. I en svensk studie  fant man at sykkelhjelm reduserer sjansen for kroniske hodeskader ved sykkelulykker for opp mot 60 prosent.
  • Mellom 2010 og 2014 var det hele 134 hardt skadde og dødsfall som følge av sykkelulykker i aldersgruppen 16 – 44 år i Norge.

Er en uting at man sykler uten hjelm. Når barn lærer seg å sykle bør dem også lære seg å bruke hjelm. 

Selv om far er der, er det fort gjort å velte på sykkel uansett og hvis han ikke rekker å ta i mot og slår hue i en stein eller noe annet. Sannsynligheten for at det er skjer er sikkert ikke stor, men er man ikke interessert at barnet skal ferdes tryggest mulig ute... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Tull, ingen blir mobbet for det

Anonymkode: 8bf45...a90

Jeg leste akkurat en tråd på Reddit om en som syklet med hjelm i Amsterdam. Folk dunket ham på hjelmen, pekte, ristet på hodet og annen generell latterliggjøring.  Så får man vurdere selv om det kvalifiserer til "mobbing" eller ikke. 

Anonymkode: d7143...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ok å si fra på en hyggelig måte. Hvis man har møtt noen som har fått livsvarige skader etter å ha slått hodet etter fall på sykkel uten hjelm er det utenkelig å sykle uten. Mange innvandrere synes ikke å ha peiling på barn i det hele tatt, og forstår sikkert ikke viktigheten med å utstyre barna med noe så enkelt som en hjelm. Det er så lite tiltak.

Anonymkode: 871d1...9b0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (34 minutter siden):

Kopiert fra tryggtrafikk

- I en studie gjennomført av statens veivesen etterforsket man årsak til 71 dødsulykker på sykkel som skjedde mellom 2005 og 2012. Av de 71 menneskelivene som gikk tapt blant alle aldre var det hele 46 som ikke brukte hjelm. Man tror at 25 av disse kunne overlevd hadde de brukt sykkelhjelmen.

  • I 2014 ble det gjennomført en studie blant over 2000 sykkelskadede ved Oslo legevakt. Der fant man at 20 prosent av skadene var hodeskader. I en svensk studie  fant man at sykkelhjelm reduserer sjansen for kroniske hodeskader ved sykkelulykker for opp mot 60 prosent.
  • Mellom 2010 og 2014 var det hele 134 hardt skadde og dødsfall som følge av sykkelulykker i aldersgruppen 16 – 44 år i Norge.

Er en uting at man sykler uten hjelm. Når barn lærer seg å sykle bør dem også lære seg å bruke hjelm. 

Selv om far er der, er det fort gjort å velte på sykkel uansett og hvis han ikke rekker å ta i mot og slår hue i en stein eller noe annet. Sannsynligheten for at det er skjer er sikkert ikke stor, men er man ikke interessert at barnet skal ferdes tryggest mulig ute... 

 

Jeg regner med at dere som insisterer på hjelm i denne situasjonen, også insisterer på hjelm når man er ute og går.

For når man tross alt risikerer å falle og slå hodet mot en stein når det sykles i gangfart på en parkeringsplass, er selvfølgelig også denne risikoen til stede når man går på bena i gangfart, eller enda verre, løper, som mange barn gjør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (7 timer siden):

Faren er der og passer på. Jenta øver, og jeg regner med at farten ikke er stor. En risikoanalyse ville landet på grønn. 

Du antar ja🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8bf45...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leste akkurat en tråd på Reddit om en som syklet med hjelm i Amsterdam. Folk dunket ham på hjelmen, pekte, ristet på hodet og annen generell latterliggjøring.  Så får man vurdere selv om det kvalifiserer til "mobbing" eller ikke. 

Anonymkode: d7143...092

Ja særlig at det har skjedd

Anonymkode: 8bf45...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men det er det altså ikke. 

Mange av oss har vokst opp i en tid da sykkelhjelmer ikke fantes. Gikk helt fint.

Anonymkode: c3ee3...fa3

Så fint du overlevde , ikke alle gjorde det

Anonymkode: 8bf45...a90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du antar ja🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8bf45...a90

Er ikke så vanskelig å skjønne med tanke på at hun øver. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (44 minutter siden):

Jeg regner med at dere som insisterer på hjelm i denne situasjonen, også insisterer på hjelm når man er ute og går.

For når man tross alt risikerer å falle og slå hodet mot en stein når det sykles i gangfart på en parkeringsplass, er selvfølgelig også denne risikoen til stede når man går på bena i gangfart, eller enda verre, løper, som mange barn gjør.

Jeg har tatt i mot pasienter som har falt fra egen høyde og slått hode, enkelte har faktisk dødd.

Men det er større sannsynlighet å falle å slå hode, enn å falle fra egenhøyde å slå hode så fremt det ikke er en annen grunn til at man faller om... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...