Gå til innhold

Nabojente uten hjelm.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

De er utenlandske og dette er første gang jeg ser de utenfor med datteren sin. Kanskje de ikke vet bedre?

Tenker å si "så fin sykkel, husk hjelm"

Anonymkode: 92593...e85

Pass på deg selv du 😉

Anonymkode: 3afee...cd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier du i fra til alle voksne uten hjelm som freser rundt på elsparkesykkel og? 

Anonymkode: d75a4...245

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg synes folk som legger seg opp i våre saker er irriterende! Hadde det vært meg hadde du øyeblikkelig blitt stemplet som "Karen" og en masete nabo.

Anonymkode: c0adc...dd8

Ja, tenkt så fælt at barnet ditt kanskje slipper å bli alvorlig skadet… Barns sikkerhet faktisk andre noe med! Selv om det er lite sannsynlig, så hadde jeg aldri tatt sjansen når det faktisk er regler for dette! 

Anonymkode: 68ab8...ad7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sier du i fra til alle voksne uten hjelm som freser rundt på elsparkesykkel og? 

Anonymkode: d75a4...245

Syns det er idiotisk med alle som sykler uten hjelm. Men vokse burde klare å tenke selv, barn derimot er det vi voksne som må tenke for. 

Anonymkode: 929aa...52e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å sykle uten hjelm er kanskje «barnemat» i fht  utryggheten fra hjemlandet, bare et perspektiv.. 

Anonymkode: 1e4fe...d28

Eller så kommer man fra et land der det ikke er kultur for hjelmbruk. I f.eks Nederland bruker ingen hjelm etter fylte 5 år, og om man som voksen bruker hjelm blir man regelrett mobbet og sett rart på av alle. Da er nok terskelen også høyere for å ikke bruke hjelm i andre land. 

Anonymkode: d7143...092

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du får fortsette å håpe at folk ikke bryr seg, den dagen ulykken inntreffer da... 

Anonymkode: 929aa...52e

Det handler ikke om å bry seg: dette gjelder en voksen manns barn… alle vet det er lurt å bruke hjelm. Ikke tro at du går rundt og oppdrar og endrer andre folk.. vær heller et forbilde og bruk hjelm selv!
 

 

Anonymkode: 6dff4...f15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok sagt noe sånt som «så flink du er til å sykle! Glemte du hjelmen hjemme?» hvis jeg gikk forbi dem.
Heldigvis slipper jeg den problemstillingen, for jeg har unger som er dønn ærlige. Kommer det noen på sykkel forbi, enten det er voksne mennesker eller barn, uten hjelm, passer snart 6-åringen min på å spørre høyt hvorfor de ikke bruker hjelm og at det må man bruke når man sykler 😅 faktisk et par voksne på sykkel som ble litt brydd av det, og svarte henne at det selvfølgelig helt rett og at den skal de huske fra nå av 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 026bb...0e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sier du i fra til alle voksne uten hjelm som freser rundt på elsparkesykkel og? 

Anonymkode: d75a4...245

Da tenker jeg at i beste fall så er det Darwins prinsipper og naturlig utvalg i aksjon. 

Anonymkode: 9f71f...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Eller så kommer man fra et land der det ikke er kultur for hjelmbruk. I f.eks Nederland bruker ingen hjelm etter fylte 5 år, og om man som voksen bruker hjelm blir man regelrett mobbet og sett rart på av alle. Da er nok terskelen også høyere for å ikke bruke hjelm i andre land. 

Anonymkode: d7143...092

Ingen i København heller..

Anonymkode: d75a4...245

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det handler ikke om å bry seg: dette gjelder en voksen manns barn… alle vet det er lurt å bruke hjelm. Ikke tro at du går rundt og oppdrar og endrer andre folk.. vær heller et forbilde og bruk hjelm selv!
 

 

Anonymkode: 6dff4...f15

Bruker alltid hjelp. Har jobbet på intensiven og sett hvordan det ser ut når pasienter ikke bruker hjelm. Har også sett det hos barn...

Anonymkode: 929aa...52e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes du skal si fra, på en hyggelig måte selvsagt

 

Anonymkode: af8e3...c1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 22.06):

Da er det jo "ekstra kjipt" å dø pga manglende hjelm... 

Eller?

Anonymkode: fdde1...fdd

hvor mange i Norge dør hvert år av å sykle uten hjelm? 

Herrgud så hysteriske folk er.

Anonymkode: 86ca4...0ee

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (På 27.6.2024 den 1.23):

Folk har det med å legge seg opp i bagateller i andres familier.

Faren er med og passer. Slapp av litt.

Bagateller?  Om ett barn skader seg for livet så hadde du nok angret etterpå fordi du ikke sa noe

Anonymkode: 8bf45...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Eller så kommer man fra et land der det ikke er kultur for hjelmbruk. I f.eks Nederland bruker ingen hjelm etter fylte 5 år, og om man som voksen bruker hjelm blir man regelrett mobbet og sett rart på av alle. Da er nok terskelen også høyere for å ikke bruke hjelm i andre land. 

Anonymkode: d7143...092

Tull, ingen blir mobbet for det

Anonymkode: 8bf45...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hvor mange i Norge dør hvert år av å sykle uten hjelm? 

Herrgud så hysteriske folk er.

Anonymkode: 86ca4...0ee

Kjenpehystdeisk å ville unngå skader for livet 

Anonymkode: 8bf45...a90

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen til mitt barn ble reddet av at han hadde på hjelm, å vite hvor ille det hadde blitt uten hjelm er nok for meg til at jrg bryr meg når andre ikke har på hjelm. 

Anonymkode: 8bf45...a90

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rotemor skrev (19 minutter siden):

Karen!

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8bf45...a90

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse "Karen"-bemerkningene syns jeg er litt hersketeknikk. 

Jeg syns det hadde vært veldig ukult å si fra, men jeg mener man er moralsk forpliktet til å gjøre det.

Jeg jobber som intensivsykepleier og har sett utfallet av mange ulykker uten hjelm. Jeg hadde ikke tvilt et sekund om å si fra, selv om jeg der og da hadde følt meg belærende. Visste du at bruken av hjelm er den viktigste årsaken til at antallet hodeskader har gått drastisk ned?

Jeg vet det ikke er det samme, men jeg vil sammenligne det med situasjoner på jobben min. Hvis noen utfører en steril prosedyre ikke sterilt, da er det utrolig ubehagelig å si fra om det, og det letteste er å la være, men pasientene er uskyldige og hvis jeg ser noen gjøre noe de ikke burde så tenker jeg at de nok blir glad for at noen gir beskjed. 

Vi har blitt så opptatt av å passe våre egne saker, noe jeg tror er farlig og dumt. Jeg tenker man gjør den utenlandske familien en tjeneste ved å si at man bør bruke hjelm (og at det er vanlig) før enda flere reagerer på dette (og kanskje velger å ikke si noe). 

Anonymkode: 411c6...a06

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle disse "Karen"-bemerkningene syns jeg er litt hersketeknikk. 

Jeg syns det hadde vært veldig ukult å si fra, men jeg mener man er moralsk forpliktet til å gjøre det.

Jeg jobber som intensivsykepleier og har sett utfallet av mange ulykker uten hjelm. Jeg hadde ikke tvilt et sekund om å si fra, selv om jeg der og da hadde følt meg belærende. Visste du at bruken av hjelm er den viktigste årsaken til at antallet hodeskader har gått drastisk ned?

Jeg vet det ikke er det samme, men jeg vil sammenligne det med situasjoner på jobben min. Hvis noen utfører en steril prosedyre ikke sterilt, da er det utrolig ubehagelig å si fra om det, og det letteste er å la være, men pasientene er uskyldige og hvis jeg ser noen gjøre noe de ikke burde så tenker jeg at de nok blir glad for at noen gir beskjed. 

Vi har blitt så opptatt av å passe våre egne saker, noe jeg tror er farlig og dumt. Jeg tenker man gjør den utenlandske familien en tjeneste ved å si at man bør bruke hjelm (og at det er vanlig) før enda flere reagerer på dette (og kanskje velger å ikke si noe). 

Anonymkode: 411c6...a06

Det er en elendig sammenligning da det er helt lov å ikke bruke hjelm på sykkel, mens det er ulovlig og potensielt straffbart å ikke følge hygienerutinene på sykehuset.

Du kan heller sammenligne det med å spise toro/halvfabrikata eller junkfood til middag - potensielt skadelig og veldig teit, men innenfor de tingene man har lov å gjøre uten at politi eller barnevern eller den nesevise nabokjerringa skal blande seg.

 

Anonymkode: 86ca4...0ee

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...