Gå til innhold

Jeg blir sjokkert over at foreldre lar ungene sine skrike uten begrensninger ute i det offentlige rom


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barn lager lyd, og det blir hyl og skrik når de leker.

Når det er sagt, så er det forskjell på barn ja... Noen ganger tenker jeg også, at man kanskje kunne lære barn å ta noe hensyn til sine omgivelser. Noen barn bare brøler for å brøle.

Irriterer meg mest over foreldre som står og roper - man skjønner jo da, hvor det kommer fra. 

Anonymkode: c72ec...ea7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der med "innestemme og utestemme" er noe jævla piss som mange ser ut til å ikke forstå....... Ja takk til barn som leker og koser seg, ler, synger og prater. Nei takk til barn som skriker og hyler som noen sinnssyke apekatter! Luksus å lære ungene sine folkeskikk tydeligvis. Når man er ute blant folk så tar man hensyn, og dette kan barna lære fra de er ganske små! 

Anonymkode: 9232e...00c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PurpleTuliip skrev (1 time siden):

Men så si ifra da? Spør på en hyggelig måte om de kan prøve å dempe seg litt. Hører de ikke etter så bitch deg opp litt og gjenta strengt men tydelig at de gjør parkopplevelsen direkte slitsomt for alle andre. 
 

 

Jeg hadde lyst å gi beskjed flere ganger, men så tenkte jeg at disse foreldrene som roper høyt selv og som ikke snakker til barna når barna lager et vanvittig spektakel, hadde ikke forstått tilsnakk og det hadde blitt sure i miner.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det en selvfølge at barn lærer å ta hensyn til de rundt seg i offentlig rom, helt grunnleggende grensesetting. Betyr ikke at de ikke har lov til å lage lyd.

 

Men skjønner jo at dette er noe som provoserer mange i dag at det stilles helt grunnleggende krav til oppførsel og respekt.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde lyst å gi beskjed flere ganger, men så tenkte jeg at disse foreldrene som roper høyt selv og som ikke snakker til barna når barna lager et vanvittig spektakel, hadde ikke forstått tilsnakk og det hadde blitt sure i miner.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

Folk er forskjellige og har forskjellig toleranse. Ikke sikkert de tenker over det før du forteller de hvor bråkete det er selv, men kan skjønne deg og altså. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skrikingen er så bak mål i utgangspunktet at jeg har ikke ord.

Anonymkode: a8ac2...aaa

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler at dette er utviklingen.  Var i karibien nylig, og alle som snakket i mobiltelefonen der brukte høytaler.  Uansett hvor de var....  Skulle nesten ikke tro at de fantes air pods der nede.    

Anonymkode: 86de7...9ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man failet som forelder når andre stikker fordi ungene er så bråkete og ute av kontroll! Hadde nappet tak i ungen min og dratt rett hjem om det oppførte seg sånn ute blant folk! Grøss og gru!

Anonymkode: 397fa...8ef

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Et hoi her og der er greit, men konstant skrik og høy lyd, er ikke ok. Da syns jeg foreldre burde si ifra.

Ja, jeg har selv to barn.

Anonymkode: 51d20...ac8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig utestemme er både normalt og greit på lekeplasser, parker etc. Men om ungen er sint/sliten og hyler ekstremt høyt, så bør kanskje foreldrene skjønne at barnet trenger en pause i skyggen, og litt hvile etter en lang dag i barnehage/skole. Kanskje dra hjem. Hva er vitsen med å være i parken hvis ungene ikke koser seg?

Anonymkode: 8328e...af6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene mine får ikke lov til å være ute og skrike/hyle. Vanlig utelekestemme er grei, men når de i dag begynte å søskenkrangle på trampolina hvor den ene begynte å frustrasjonshyle(gråte) og den andre sto og ropte, var det rett inn og roe seg ned før de fikk fortsette. 
 

De siste dagene har vi også hatt noen runder på at nei de får ikke lov til å leke hos venner mens vennene ikke er hjemme. Foreldrene til vennene sa ja, jeg sa nei (fordi jeg mistenker at også de er av typen som ikke helt tør sette grenser for barna).

Og her om dagen når vi var på besøk hos en eldre slektning gikk ungene mine til naboen og spurte per om de kunne få leke med barna der og hoppe på trampolina. Foreldrene der også sa ja, men jeg så at det som skjedde var at ungene mine overtok trampolina slik at barna som eide den ikke turte være der. Foreldrene der sa heller ingenting, men jeg roper ungene mine hjem og forklarte at man går ikke over i hagen til andre og bare overtar. Da  leker man forsiktig tilpasset barna som bor der (som nok var 2 og 3, og mine er 6 og 7). 

Jeg er glad for at ungene mine hvertfall spør hos andre da, men jeg synes det er litt synd at det virker som om mange foreldre ikke helt tør si nei verken til sine eller andre barn, sånn at man ikke helt får den opplæringen som trengs innenfor normal folkeskikk.  Det kommer jo ikke av seg selv, men er en prosess hvor alle foreldre burde samarbeide.

Anonymkode: 8bae6...551

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Typisk norsk å ikke tåle lyd fra barn. Barn lager lyd, det gjorde du også som barn. 

Anonymkode: e5b89...d66

Nei det typiske her er at det kommer noen som insisterer på at hyling og skriking er normalt. Kanskje er det foreldrene til de ungene det gjelder, men det er langt ifra typisk å ha så uskikkede og ufordragelige unger.

Anonymkode: f0987...fd6

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ungene mine får ikke lov til å være ute og skrike/hyle. Vanlig utelekestemme er grei, men når de i dag begynte å søskenkrangle på trampolina hvor den ene begynte å frustrasjonshyle(gråte) og den andre sto og ropte, var det rett inn og roe seg ned før de fikk fortsette. 
 

De siste dagene har vi også hatt noen runder på at nei de får ikke lov til å leke hos venner mens vennene ikke er hjemme. Foreldrene til vennene sa ja, jeg sa nei (fordi jeg mistenker at også de er av typen som ikke helt tør sette grenser for barna).

Og her om dagen når vi var på besøk hos en eldre slektning gikk ungene mine til naboen og spurte per om de kunne få leke med barna der og hoppe på trampolina. Foreldrene der også sa ja, men jeg så at det som skjedde var at ungene mine overtok trampolina slik at barna som eide den ikke turte være der. Foreldrene der sa heller ingenting, men jeg roper ungene mine hjem og forklarte at man går ikke over i hagen til andre og bare overtar. Da  leker man forsiktig tilpasset barna som bor der (som nok var 2 og 3, og mine er 6 og 7). 

Jeg er glad for at ungene mine hvertfall spør hos andre da, men jeg synes det er litt synd at det virker som om mange foreldre ikke helt tør si nei verken til sine eller andre barn, sånn at man ikke helt får den opplæringen som trengs innenfor normal folkeskikk.  Det kommer jo ikke av seg selv, men er en prosess hvor alle foreldre burde samarbeide.

Anonymkode: 8bae6...551

Og må bare understreke at det var ikke det at det var grenseløse foreldre som gjorde at ungene mine fikk leke der, det er fordi jeg mener at man ikke skal leke i andres hager og lignende når ikke barna de egentlig vil leke med er der. Naboungene får ikke lov til å holde på i hagen her når ikke ungene her er hjemme. Unntak om det er avtalt barnevakt eller om ungene mine er på vei og det egentlig er snakk om vente noen minutter. 

Men beklager ts, nå dro jeg inn et sidespor i tråden din. Selv om essensen er det samme. Folkeskikk og foreldre som ikke setter grenser. 

Anonymkode: 8bae6...551

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er førskolelærer og har jobbet flere år i barnehage, men likevel reagerer jeg på volumet som mange barn har når de leker i offentlige parker og lekeplasser.

Jeg bor i Bergen og i ettermiddag lå jeg på gresset i en park og solte meg.

Det kom etter hvert barnefamilier med barn i barnehage og småskole alder og flere var nok trøtte og slitne etter en dag i barnehagen, men da synes jeg ikke at foreldre skal ta med barna ut i stekende sol, men heller gå hjem så de får hvile.

Noen av barna i 4-7 års alderen gikk helt bananas, og hadde VELDIG HØYT volum når de lekte og snakket, og flere av de som lå og solte seg pakket sammen og gikk pga volumet på barna.

Foreldrene var også høylytte når de kommuniserte med barna sine, og de ropte til barna 10-15 meter unna, istedenfor å gå bort og snakke til barna sine med normalt stemmeleie.

Feks stod en mor og ropte veldig høyt:

"Ka er det du sier?

Skal du pisse? Du har jo pisset!

Eg hører ikkje ka du sier. Hæ?

Du må rope høyere. Du har pisset Kaja, du skal ikke på do igjen no.

Kenneth, kan ikkje du gå hem så hon får pisse?"

(Reagerer forøvrig på at en mor bruker uttrykkene "pisse" til sitt lille barn, og ikke "tisse", men det er en annen diskusjon)

Jeg vet at mange foreldre tenker at ute kan barna skrike i vilden sky, men slik er det ikke i det offentlige rom og heller ikke barnehager.

Vi har en inne og utestemme, men selv på lekeplassen i barnehager må barna dempe seg litt, hvis ikke så ender både store og små opp med hørselskader.

Det å lære seg å ta hensyn med sitt stemmevolum, er en del av sosialiseringen.

 

 

Anonymkode: 127bb...2e0

Får barna løpe inne i barnehagen? Min nevø løper og hopper og leker høylytt inne hele tiden. Han har ikke gått i barnehage før og han er snart 3 år. Begynner til høsten. 

Jeg har vært på besøk hos de i noen dager nå og synes synd på naboene under de. Det er mange timer hver dag med løping og leker som dunker i gulvet 

Anonymkode: f8a10...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får barna løpe inne i barnehagen? Min nevø løper og hopper og leker høylytt inne hele tiden. Han har ikke gått i barnehage før og han er snart 3 år. Begynner til høsten. 

Jeg har vært på besøk hos de i noen dager nå og synes synd på naboene under de. Det er mange timer hver dag med løping og leker som dunker i gulvet 

Anonymkode: f8a10...279

Barn får jo bevege seg og hoppe og løpe, men vi har egne rom som de kan utfolde seg i, og så er det jo utendørs på lekeplassen.

Ts

Anonymkode: 127bb...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...