Gå til innhold

Ble skjelt ut idag....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag så satt jeg i sola, like ved en ballplass hvor flere barn sparket ball.

En ball ble sparket over nettet og barna sto å ropte til forbipasserende for at noen skulle sende ballen tilbake.

Jeg reiste meg opp, men det kom et par i slutten av tenårene meg i forkjøpet og de kastet ballen over nettet.

Ungene fortsatte å sparke, men jeg la merke til at de som sendte ballen over reagerte på at det ikke ble sakt takk. (I min verden er det naturlig, ungene kunne godt ropt takk!)

Så da guttene var ferdig med leken, passerte de meg -sammen med en voksen. Jeg sa........ Unnskyld, jeg la merke til dette at de mistet en ball og at de fikk den tilbake. og de som sendte den over reagerte på at det ikke ble sagt takk..... Kanskje litt fint å gjøre det -sa jeg med ett smil.

Og da ble jeg skjelt ut av voksenpersonen, jeg måtte faen ikke forvente at en 7 åring sa takk. Og dette var helt klart rasisme, og jeg kunne dra til helvete😲

Så ble jeg litt paff da, skulle nok bare passet mine egne saker, men i alle dager, er det ikke en hel landsby som skal til for å oppdra barn da?

Var sikker på at voksenpersonen skulle gå til angrep på meg, og jeg sa jeg bare skulle være hyggelig- når vi lever i ett samfunn må vi alle være hyggelige.

Var det feil av meg??????

Anonymkode: f312f...ff1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig hadde jeg bare holdt det for meg selv, men nei, det er ingenting galt med å si ifra. Man kan ikke forvente 100% privatliv når man går ut døra, man aksepterer at andre kan kommunisere med deg når man er ute i offentlighet.

Å rope og skrike eller å skjelle ut folk er bare akseptabelt i ekstreme situasjoner, ikke i slike situasjoner som det her...

Anonymkode: 37763...31a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smule overreaksjon fra den voksne, men samtidig så er det ikke opp til fremmede å oppdra andres barn. 

Anonymkode: 4ec4a...9de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig - når du begynner å belære og oppdra fremmede om bagateller som ikke hadde noe med deg å gjøre og som de involverte ikke reagerte på, må du regne med at det ikke akkurat vil bli møtt med glede og takknemlighet. Utskjelling var å trekke det litt langt, men hadde jeg vært i den voksnes sted her ville min reaksjon også vært å ta barna i forsvar mot en fremmeds kritikk. 

Velg dine kamper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei meg for at dette skjedde med deg. 

Men det jeg tenker det illustrerer er jo hvorfor barna ikke sa takk. Når deres forelder eller verge reagerte med å skjelle deg ut. Det er helt uhørt. Du gjorde ikke noe feil. ❤️ 

Anonymkode: 852c9...b0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

En smule overreaksjon fra den voksne, men samtidig så er det ikke opp til fremmede å oppdra andres barn. 

Anonymkode: 4ec4a...9de

Daria skrev (Akkurat nå):

Helt ærlig - når du begynner å belære og oppdra fremmede om bagateller som ikke hadde noe med deg å gjøre og som de involverte ikke reagerte på, må du regne med at det ikke akkurat vil bli møtt med glede og takknemlighet. Utskjelling var å trekke det litt langt, men hadde jeg vært i den voksnes sted her ville min reaksjon også vært å ta barna i forsvar mot en fremmeds kritikk. 

Velg dine kamper.

Dette er grunnen til at folk får dårligere og dårligere folkeskikk. Det er viktig og bra å gi tilbakemeldinger til hverandre. Og en trenger ikke å ta det som kritikk. Folk som skal gå i forsvar for den minste ting trenger å bli tryggere på seg selv. Det går også an å si "ja, vi har noe å jobb med der". 

Anonymkode: 852c9...b0c

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig til overreaksjon fra den voksne. 

Anonymkode: 097f9...319

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er grunnen til at folk får dårligere og dårligere folkeskikk. Det er viktig og bra å gi tilbakemeldinger til hverandre. Og en trenger ikke å ta det som kritikk. Folk som skal gå i forsvar for den minste ting trenger å bli tryggere på seg selv. Det går også an å si "ja, vi har noe å jobb med der". 

Anonymkode: 852c9...b0c

Så hvis jeg sitter på nabobordet og reagerer på hvordan jeg overhører at du snakker til kelneren, er det helt greit for deg at jeg gir deg tilbakemelding på dette? Du vil ikke se dette hverken som frekt, utidig eller kritikk, kun en god ting som gir deg mulighet til å se at du har noe å jobbe med? Pussig nok tviler jeg...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 minutter siden):

Så hvis jeg sitter på nabobordet og reagerer på hvordan jeg overhører at du snakker til kelneren, er det helt greit for deg at jeg gir deg tilbakemelding på dette? Du vil ikke se dette hverken som frekt, utidig eller kritikk, kun en god ting som gir deg mulighet til å se at du har noe å jobbe med? Pussig nok tviler jeg...

Hvis jeg behandler kelneren ufint så synes jeg absolutt du bør gi en tilbakemelding ja. Og hvis jeg hadde vært en som behandlet kelnere ufint ville jeg nok nettopp reagert på deg som ufin også men jeg hadde fått den nødvendige skammen til å kanskje skjerpe meg ved senere anledning. Men mer enn det, så vil det jo gi et viktig signal til andre rundt om at sånn oppfører man seg ikke og til kelneren om at noen står opp for dem som yrkesgruppe. 

Skam er en viktig følelse for å motivere til prososial atferd. 

Er man derimot åpen for at man stadig har noe å jobbe med blir ikke skammen stor og behovet for å gå i forsvar oppstår ikke. Flere ganger har folk gitt tilbakemelding til meg, og jeg setter pris på det, fordi jeg tror fullt og helt at det skaper bedre fellesskap. 

Anonymkode: 852c9...b0c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstremt ufint og faktisk frekk reaksjon fra den voksne, voldsomt overreagering. Men jeg synes det var unødvendig av deg å kommentere det. Du hadde jo ingenting med det å gjøre. Hadde det vært du som leverte tilbake ballen så kunne du ha sagt det der og da, etterpå blir det bare dumt.

Anonymkode: e2caa...f6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Daria said:

Så hvis jeg sitter på nabobordet og reagerer på hvordan jeg overhører at du snakker til kelneren, er det helt greit for deg at jeg gir deg tilbakemelding på dette? Du vil ikke se dette hverken som frekt, utidig eller kritikk, kun en god ting som gir deg mulighet til å se at du har noe å jobbe med? Pussig nok tviler jeg...

Jeg tror ikke dette er unikt for meg, men jeg anser det som naturlig å ta servicepersonell i forsvar dersom de blir åpenbart dårlig behandlet.

Anonymkode: e411a...993

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er grunnen til at folk får dårligere og dårligere folkeskikk. Det er viktig og bra å gi tilbakemeldinger til hverandre. Og en trenger ikke å ta det som kritikk. Folk som skal gå i forsvar for den minste ting trenger å bli tryggere på seg selv. Det går også an å si "ja, vi har noe å jobb med der". 

Anonymkode: 852c9...b0c

Grunnen tim at folk får dprligere oppførsel er fordi fremmede passer sine egne saker? Kanskje ta en titt på foreldrene først eller? 

Anonymkode: 4ec4a...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grunnen tim at folk får dprligere oppførsel er fordi fremmede passer sine egne saker? Kanskje ta en titt på foreldrene først eller? 

Anonymkode: 4ec4a...9de

Ja, det må man gjerne gjøre. Og faktum er at mange foreldre er overveldet, stresset og altfor mye av det kollektive ansvaret som man før tok i grupper blir lagt på dem. Folk har sluttet å bry seg om en døyt fordi folk blir krenket og "føler seg kritisert" av den minste ting. Ingen tør å bry seg, eller delta med tilbakemeldinger eller stå for det de mener er rett og konsekvensen er en folkeskikk på avveie. 

Anonymkode: 852c9...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt fortjent utskjelling (som neppe fant sted i virkeligheten).

Anonymkode: 05761...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du fikk som fortjent.

Du skal bare være glad til at dette var stabile voksne som bare ga deg voksenkjeft.

 Vi var på stranda og var vitne til at en Karen som deg nesten ble slått ned for hun la seg opp i bagateller som ikke hadde med henne å gjøre.

Anonymkode: 254e9...22e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En smule overreaksjon fra den voksne, men samtidig så er det ikke opp til fremmede å oppdra andres barn. 

Anonymkode: 4ec4a...9de

Før hett det:Det trengs en landsby å oppdra er barn

Før kunne en faktisk fortelle ande sine barn at slik oppfører en seg ikke, eller veilede de ved å si det er normalt å si takk osv

 

Anonymkode: 577f6...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis jeg behandler kelneren ufint så synes jeg absolutt du bør gi en tilbakemelding ja. Og hvis jeg hadde vært en som behandlet kelnere ufint ville jeg nok nettopp reagert på deg som ufin også men jeg hadde fått den nødvendige skammen til å kanskje skjerpe meg ved senere anledning. Men mer enn det, så vil det jo gi et viktig signal til andre rundt om at sånn oppfører man seg ikke og til kelneren om at noen står opp for dem som yrkesgruppe. 

Skam er en viktig følelse for å motivere til prososial atferd. 

Er man derimot åpen for at man stadig har noe å jobbe med blir ikke skammen stor og behovet for å gå i forsvar oppstår ikke. Flere ganger har folk gitt tilbakemelding til meg, og jeg setter pris på det, fordi jeg tror fullt og helt at det skaper bedre fellesskap. 

Anonymkode: 852c9...b0c

Hvis du hadde glemt å si takk til kelneren så hadde du akseptert at vedkommende på bordet ved siden av hadde sagt til deg at de hadde lagt merke til at du ikke hadde sagt takk og fortalte deg at det må du gjøre? 

Anonymkode: 31fe3...0aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er lei meg for at dette skjedde med deg. 

Men det jeg tenker det illustrerer er jo hvorfor barna ikke sa takk. Når deres forelder eller verge reagerte med å skjelle deg ut. Det er helt uhørt. Du gjorde ikke noe feil. ❤️ 

Anonymkode: 852c9...b0c

Er du veldig lei deg?

Anonymkode: d1e68...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av dere ser ut til å ha noe særlig sans for proporsjoner.

Det virker noe merkelig å henge seg så opp i en bagatell som at noen unger ikke sa "takk" at man ruger på det og føler behov for å kommentere det lenge etterpå.

Men uansett hvor merkelig dette måtte være, virker det også temmelig urimelig å gå helt av skaftet på grunn av en slik kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...