Gå til innhold

Voksen hund og valp/unghund går ikke overens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Den «voksne» hunden min på 1,5år og valpen på 7mnd har plutselig blitt uvenner. De har vært bestevenner helt frem til for rundt 2uker siden, men nå fyker de på hverandre! Har tatt med den «voksne» til veterinær for å utelukke noen fysiske feil, men alt så bra ut. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 9b3e4...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den yngste hunden er i første bølgen av kjønnsmodning nå, og den eldste nærmer seg to år, som er den tiden de blir fullvoksne, tolererer mindre osv.

Du må nesten si noe mer om i hvilke situasjoner de fyker på hverandre, hva "fyker på" egentlig innebærer osv. 

Jeg ville uansett forhørt meg med en atferdskonsulent om du ønsker å vite hvorfor de ikke går overens nå, og eventuelt hva man kan gjøre for å løse det. 

Anonymkode: b2ff3...745

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hundene av samme kjønn? Begge to er i en alder med mye hormoner, så det er ikke uvanlig at de bruser litt mot hverandre.

Anonymkode: f5e43...1ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste begynner å knurre, den yngste reagerer med å gå i angrep. Altså de biter hverandre til de begynner å blø, aldri store sår men sår blir det. Er håpløst å få de fra hverandre. Per nå er de adskilt så mye som mulig.

Anonymkode: 9b3e4...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den eldste begynner å knurre, den yngste reagerer med å gå i angrep. Altså de biter hverandre til de begynner å blø, aldri store sår men sår blir det. Er håpløst å få de fra hverandre. Per nå er de adskilt så mye som mulig.

Anonymkode: 9b3e4...7cd

 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er hundene av samme kjønn? Begge to er i en alder med mye hormoner, så det er ikke uvanlig at de bruser litt mot hverandre.

Anonymkode: f5e43...1ac

Begge er tisper

Anonymkode: 9b3e4...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dem atskilt, og skaff hjelp av en kyndig atferdsterapeut. De må få fred fra hverandre, og du må bidra til å bygge opp igjen relasjonen mellom dem. Jo flere hendelser der de går til krig, jo verre blir det å rette dette i ettertid. Det er en grunn til at man anbefaler en aldersforskjell på minst to år. 

Anonymkode: 0c0fd...122

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hold dem atskilt, og skaff hjelp av en kyndig atferdsterapeut. De må få fred fra hverandre, og du må bidra til å bygge opp igjen relasjonen mellom dem. Jo flere hendelser der de går til krig, jo verre blir det å rette dette i ettertid. Det er en grunn til at man anbefaler en aldersforskjell på minst to år. 

Anonymkode: 0c0fd...122

De bor selvsagt ikke sammen nå, nettopp for å forhindre at de «legger hverandre for hat».

Anonymkode: 9b3e4...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det raser som er kjent for sammekjønnsaggresjon? I så fall vil tiden ikke endre på stort.. Om det er raser som trenger flokk kan tiden og organisert samvær være mulig. En god atferdsterapeut er nok lurt 

Anonymkode: c8ea1...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei! Den «voksne» hunden min på 1,5år og valpen på 7mnd har plutselig blitt uvenner. De har vært bestevenner helt frem til for rundt 2uker siden, men nå fyker de på hverandre! Har tatt med den «voksne» til veterinær for å utelukke noen fysiske feil, men alt så bra ut. Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 9b3e4...7cd

Den "voksne" hunden din er ikke voksen når den bare er 1.5 år, men midt i et stort hormonelt hopp og modningsfase. 

Avhengig av rase - så er jo noen raser kjent for samkjønnsagresjon. 

Skaff profesjonell hjelp. 

Anonymkode: 437cd...d70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

 

Begge er tisper

Anonymkode: 9b3e4...7cd

Det kan gjøre ting vanskelig. Når tisper legger hverandre for hat til det punktet hvor de biter hverandre, så kan det bli svært vanskelig å gjenforene de. Selv om man får det til, så kan man aldri stole 100% på de, og bør aldri la de være alene hjemme sammen uten en sperre imellom de. Tisper kan fort finne på å kjempe til døden.

Du bør ta kontakt med en atferdskonsulent, også bør du være mentalt forberedt på å omplassere den yngste om nødvendig. Å holde to hunder som hater hverandre i samme hus i 15+ år, kan bli svært slitsomt, også for hundene. 

Anonymkode: b2ff3...745

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan gjøre ting vanskelig. Når tisper legger hverandre for hat til det punktet hvor de biter hverandre, så kan det bli svært vanskelig å gjenforene de. Selv om man får det til, så kan man aldri stole 100% på de, og bør aldri la de være alene hjemme sammen uten en sperre imellom de. Tisper kan fort finne på å kjempe til døden.

Du bør ta kontakt med en atferdskonsulent, også bør du være mentalt forberedt på å omplassere den yngste om nødvendig. Å holde to hunder som hater hverandre i samme hus i 15+ år, kan bli svært slitsomt, også for hundene. 

Anonymkode: b2ff3...745

Har tenkt tanken, er heldigvis så heldig at mine foreldre gjerne overtar valpen hvis det ikke skulle gå.

Anonymkode: 9b3e4...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper kan være en utfordring dersom de ikke liker hverandre. Hvordan er de i lynne? Er begge to høyenergi? 

Anonymkode: f5e43...1ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. det kan være at den yngste nærmer seg løpetid, da blir de noe hormonelle og «ufine» mot hverandre.

Anonymkode: f5e43...1ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være litt "skummelt" å ha to av samme kjønn så nær hverandre i alder sammen. Det kan bli vanskeligere for dem å finne ut av forholdet med hverandre. Hvis dominansforholdet ikke er avklart så blir det konflikter. Og jo mer konflikter, jo mer mistenksom blir de mot den andre og som regel blir det da bare lettere og lettere konflikt. 

Hvis dere skal snu dette så må de ikke lenger få negative erfaringer med hverandre, dvs ikke flere konflikter. Se om dere kan finne ut i hvilke situasjoner det skjer (ofte skjer det gjerne i forbindelse med ressurser - mat, vann, leker, tyggebein, liggeplasser eller eiere - eller hvis de f.eks kommer for tett på hverandre i en smal gang. 

La de gjerne kun møtes ute på tur i en periode (båndtur uten hilsing) slik at de igjen kan lære seg å slappe av rundt hverandre og gjenoppbygge en god relasjon. 

Men ha i bakhodet at det er ikke sikkert det går. Litt som oss så er det ikke alle man liker og det er ikke alltid det kan gjøres noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hold dem atskilt, og skaff hjelp av en kyndig atferdsterapeut. De må få fred fra hverandre, og du må bidra til å bygge opp igjen relasjonen mellom dem. Jo flere hendelser der de går til krig, jo verre blir det å rette dette i ettertid. Det er en grunn til at man anbefaler en aldersforskjell på minst to år. 

Anonymkode: 0c0fd...122

Jeg har har to tisper med kun 9 måneders aldersforskjell og det går veldig bra. De er gode venner hele veien.

Anonymkode: 34338...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har har to tisper med kun 9 måneders aldersforskjell og det går veldig bra. De er gode venner hele veien.

Anonymkode: 34338...2f1

8,5 måneder er det mellom dem. 

Anonymkode: 34338...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har har to tisper med kun 9 måneders aldersforskjell og det går veldig bra. De er gode venner hele veien.

Anonymkode: 34338...2f1

Det er ingenting som er absolutter. At to av samme kjønn lik i alder øker sjansen for konflikter betyr ikke at det ikke finnes eksempler hvor det fungerer konflitkfritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har har to tisper med kun 9 måneders aldersforskjell og det går veldig bra. De er gode venner hele veien.

Anonymkode: 34338...2f1

Og jeg har to tisper med 1 års aldersforskjell, og de går kjempefint overens. Men med tisper, om det først går galt, så går det veldig galt. At du og jeg har tisper som går godt overens, er irrelevant til ts sin situasjon. 

Anonymkode: b2ff3...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...