Gå til innhold

Gjeldsrådgiver fra NAV «hjalp» meg med å sperre for at jeg får tatt lån. Nå får jeg aldri tatt lån selv om økonomien er god i dag…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er det sikkert, men jeg kan betale det ned neste lønning. Har jo sparepenger men burde hatt litt til for å få en fin tur.

Anonymkode: 2a8dc...46e

Vil det si at når du kommer hjem fra ferien så er alle sparepengene brukt opp? For å så fall har du ikke god nok økonomi til ferietur. Spar litt mer og ta deg en tur neste sommer.

Anonymkode: d2596...bc0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vil det si at når du kommer hjem fra ferien så er alle sparepengene brukt opp? For å så fall har du ikke god nok økonomi til ferietur. Spar litt mer og ta deg en tur neste sommer.

Anonymkode: d2596...bc0

Det blir nok det for skal vi først på en tur, vil jeg på et ordentlig hotell osv. Når jeg fikk tenkt meg om i to minutter, frister en tur til 60 000kr mer enn 12. Sparer til neste sommer og takker for råd! 

Anonymkode: 2a8dc...46e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en venninne av meg som feiret at hun hadde betalt ned all kredittgjelden sin med å kjøpe ny mobil og nettbrett på avbetaling. Hun havnet på kjøret igjen
 

du bør virkelig ikke låne penger for ferie. Lag en dreams eller sparekonto til ferie, og ha sparepengene du har nå som buffer til uforutsette utgifter! 

Anonymkode: 74517...eb8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok jeg er overbevist. Jeg skal ikke ta lån for noe sånt men heller spare. Trenger bare å spare en til to måneder uansett. Hvor er det varmt i september?

Anonymkode: 2a8dc...46e

Veldig mange steder! Se på restplasser vel, når du har spart opp?

Anonymkode: a3b29...66b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok jeg er overbevist. Jeg skal ikke ta lån for noe sånt men heller spare. Trenger bare å spare en til to måneder uansett. Hvor er det varmt i september?

Anonymkode: 2a8dc...46e

Ikke bare er det billigere, men ofte mye bedre vær (27 i stedet for 40 grader) mange steder i Europa, Asia, USA m.fl. Ellers er jeg enig med de andre: har ALDRI opplevd at noen jeg kjente tok opp lån til ferie - det er det grunner til!

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig hvis du ikke er bundet til skoleferie, det er da det er dyrest. Og sommeren i Norge er jo landets beste årstid. Selv reiser jeg i midten/slutten av september, ofte til Tyrkia eller Kypros. Middelhavet er fremdeles godt og varmt, temperatur på dagen ikke lengre over 30. I januar/februar reiser du til kanarieøyene.

Anonymkode: f8ee7...4d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri, og kommer aldri til å ta opp lån for å dra på ferie. Men jeg har brukt kredittkort for å kjøpe og betale ferier, noe jeg tipper at de fleste gjør.

Anonymkode: 248dc...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke flink med penger. 

Anonymkode: 3dc8d...53f

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Situasjonen var ni år på arbeidsavklaringspenger, altså kun 12000kr inntekt i måneden. Husleie hvor  jeg leide av min far, for 8000kr. Han klarte også å sette både sin egen strømregning i mitt navn, samt sitt internettabonnement i mitt navn så jeg måtte betale doble strømregninger og internettregningee. Jeg ble lurt. Han forsøkte også å få meg til å betale formueskatten sin. Dette kom frem da jeg ordnet meg time med økonom.
 

Jeg er flink med økonomi, men ble lurt og svindlet av min egen far i tillegg til at jeg var i en vanskelig økonomisk situasjon i utgangspunktet. 12000kr er virkelig ingenting når husleien er på 8000kr uten noenting inkludert. 
 

Nå derimot, er økonomien god, jeg har inntekt, ingen gjeld, lav husleie og jeg ser at jeg kan avse noen tusen… Har spart halvparten, mangler bare litt som jeg betaler tilbake måneden etter. 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Da venter du til neste år slik resten av oss gjør. Du havnet ikke i økonomisk uføre fordi din far sendte deg strømregningen sin, det er det dummeste jeg har hørt. Du havnet i økonomisk uføre fordi du har grunnleggende dårlige holdninger og tror at forbrukslån er et alternativ når du har lyst til å dra på ferie.

Anonymkode: 66456...9a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da venter du til neste år slik resten av oss gjør. Du havnet ikke i økonomisk uføre fordi din far sendte deg strømregningen sin, det er det dummeste jeg har hørt. Du havnet i økonomisk uføre fordi du har grunnleggende dårlige holdninger og tror at forbrukslån er et alternativ når du har lyst til å dra på ferie.

Anonymkode: 66456...9a9

Jo, jeg betalte hans strømregning på en enebolig, i fem år. Hans Internett også, i fem år. (Er du klar over hvor mye penger det er tilsammen…)

 

Hadde mer enn nok med utgiftene fra før på bare 12000kr inntekt i mnd. Trenger ikke å ha mange hjernecellene for å forstå at det ikke gikk rundt med de utgiftene på så lite inn. Utrolig at du forsvarer svindling. Men alt er vel greit så lenge man kan sparke noen som har

vært innen nav… 

Anonymkode: 2a8dc...46e

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Nei, du er ikke flink med penger. 

Anonymkode: 3dc8d...53f

Prøv å overleve selv, på bare 12000kr inn. Strømregning på 1200 per måned på en enebolig som ikke er din.

internett 500kr på et abonnement din far snylter deg for.

 

så har du din egen Internett, tv-abonnement, mobilabonnement, strøm, mat, studielån og andre utgifter, pluss husleie på 8000kr i mnd så ser du at det ikke går rundt uansett hvordan man forsøker. Og da har man ikke tatt

med matutgiftene enda. 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det du har å gjør det du kan ut av det. Ikke lån penger til ferie. Når du er komt igjen fra ferie begynner du heller  å spare til neste ferie. 

Anonymkode: 037fc...3dd

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jo, jeg betalte hans strømregning på en enebolig, i fem år. Hans Internett også, i fem år. (Er du klar over hvor mye penger det er tilsammen…)

 

Hadde mer enn nok med utgiftene fra før på bare 12000kr inntekt i mnd. Trenger ikke å ha mange hjernecellene for å forstå at det ikke gikk rundt med de utgiftene på så lite inn. Utrolig at du forsvarer svindling. Men alt er vel greit så lenge man kan sparke noen som har

vært innen nav… 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Altså, på strømregningen står det spesifisert hvilken bolig strømmen er fra.

Anonymkode: bd9d1...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør jeg? 
 

Dette er et par år siden. Jeg hadde boliglån, studielån og gjeld. Fikk hjelp til å rydde opp i, og hadde attpåtil huslån og felleskostnader som til sammen utgjorde opptil 14000 Per måned. 
 

Jeg solgte leiligheten med fortjeneste, kjøpte meg bil, og har kvittet meg med alt av gjeld. Husleie er nå på bare 2000kr. 

Nå som jeg ønsker en liten ferietur, får jeg ikke et lite lån engang, jeg har ingen inkasso. Jeg lurer på hvordan i all verden jeg skal få nøstet opp i dette her? Må jo åpne for å kunne ta lån, husker jeg «gikk med» på å stenge for å ta opp lån, men nå som situasjonen er en annen, får jeg ikke gjort det engang og vil åpne for det så jeg kan ta et lite lån for å ha en litt mer hyggelig sommer enn det som har vært i de siste årene… Hvordan går jeg frem? 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Hvor uvitende og hjelpeløs er det mulig å gjøre seg på kvinneguiden? 
 

Du er vel sperret for kreditt hos de store kredittselskapene? 
Du logger deg inn  med bankid og åpner opp når du trenger det og så logger du deg inn og setter sperren på igjen når de du skal ta opp kredittkort, mobilabn eller strøm hos har utført sin kredittsjekk i det firmaet de bruker. Du spør så klart om hvilket kredittselskap de sjekker deg hos, så du slipper å åpne opp alle på en gang. 
 

Alle bør følge anbefalinger og sperre seg frivillig for kreditt, slik at en ved id tyveri ikke gjør det mulig for kjeltringer å ta opp lån og gjøre kredittkjøp i ditt navn. 
 

Bruk Google, kredittselskap, logg inn. 

 

Anonymkode: 1abe1...653

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Situasjonen var ni år på arbeidsavklaringspenger, altså kun 12000kr inntekt i måneden. Husleie hvor  jeg leide av min far, for 8000kr. Han klarte også å sette både sin egen strømregning i mitt navn, samt sitt internettabonnement i mitt navn så jeg måtte betale doble strømregninger og internettregningee. Jeg ble lurt. Han forsøkte også å få meg til å betale formueskatten sin. Dette kom frem da jeg ordnet meg time med økonom.
 

Jeg er flink med økonomi, men ble lurt og svindlet av min egen far i tillegg til at jeg var i en vanskelig økonomisk situasjon i utgangspunktet. 12000kr er virkelig ingenting når husleien er på 8000kr uten noenting inkludert. 
 

Nå derimot, er økonomien god, jeg har inntekt, ingen gjeld, lav husleie og jeg ser at jeg kan avse noen tusen… Har spart halvparten, mangler bare litt som jeg betaler tilbake måneden etter. 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Da er det jo ikke lån du trenger, men kredittkort. 

Anonymkode: a07c2...a1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ut som du trenger økonomisk verge hvis du betaler andres regninger i flere år uten å skjønne at det er feil. 

Dessuten er det helt idiotisk å ta lån for å dra på ferie. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Prøv å overleve selv, på bare 12000kr inn. Strømregning på 1200 per måned på en enebolig som ikke er din.

internett 500kr på et abonnement din far snylter deg for.

 

så har du din egen Internett, tv-abonnement, mobilabonnement, strøm, mat, studielån og andre utgifter, pluss husleie på 8000kr i mnd så ser du at det ikke går rundt uansett hvordan man forsøker. Og da har man ikke tatt

med matutgiftene enda. 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Jeg lurer på hvordan du overlevde det der. Det går jo ikke an å ha utgifter på mer enn det du har inn hver mnd, så hva levde du på? Hvordan fikk du betalt alt det der? Hvilke penger brukte du for å kjøpe mat osv? 

Hvordan klarte faren din å lure deg til å betale hans internett og strøm? 

Anonymkode: 41ca4...24a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Da er det jo ikke lån du trenger, men kredittkort. 

Anonymkode: a07c2...a1b

Ok men det er høye renter så det lar jeg være. Takk for svar. 
 

forlater denne tråden nå da den kommer til å eskalere med hatytringer og er virkelig ikke det jeg trengte i dag. Takk til de som gav gode råd dog. 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan du overlevde det der. Det går jo ikke an å ha utgifter på mer enn det du har inn hver mnd, så hva levde du på? Hvordan fikk du betalt alt det der? Hvilke penger brukte du for å kjøpe mat osv? 

Hvordan klarte faren din å lure deg til å betale hans internett og strøm? 

Anonymkode: 41ca4...24a

Nettopp. Jeg overlevde knapt og vurderte morgendagen hver eneste natt… 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sansx skrev (27 minutter siden):

Det høres jo ut som du trenger økonomisk verge hvis du betaler andres regninger i flere år uten å skjønne at det er feil. 

Dessuten er det helt idiotisk å ta lån for å dra på ferie. 

Spar meg. Dette var før det var så kjent med svindling. Jeg ble svindlet. Er mange år siden dette nå.  Vanskelig å forstå for noen som ikke har vært utsatt for det, men han til og med forsøkte å få meg til å betale formuesskatten sin. (Og fa kontakta jeg øk rådgivning)

Jeg hadde mange krangler med internettselskapet hvor regningene kom fra og jeg avlyste og det kom bare stadig nytt. Foreldre har sine barns personnumre og han hadde det han trengte for å føre opp ting på meg. 
 

 

Anonymkode: 2a8dc...46e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...