Gå til innhold

Gjeldsrådgiver fra NAV «hjalp» meg med å sperre for at jeg får tatt lån. Nå får jeg aldri tatt lån selv om økonomien er god i dag…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså, på strømregningen står det spesifisert hvilken bolig strømmen er fra.

Anonymkode: bd9d1...dda

Hva med svindel forstår du ikke..? 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med svindel forstår du ikke..? 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Hva er det med strømfaktura du ikke forstår?

Anonymkode: bd9d1...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva gjør jeg? 
 

Dette er et par år siden. Jeg hadde boliglån, studielån og gjeld. Fikk hjelp til å rydde opp i, og hadde attpåtil huslån og felleskostnader som til sammen utgjorde opptil 14000 Per måned. 
 

Jeg solgte leiligheten med fortjeneste, kjøpte meg bil, og har kvittet meg med alt av gjeld. Husleie er nå på bare 2000kr. 

Nå som jeg ønsker en liten ferietur, får jeg ikke et lite lån engang, jeg har ingen inkasso. Jeg lurer på hvordan i all verden jeg skal få nøstet opp i dette her? Må jo åpne for å kunne ta lån, husker jeg «gikk med» på å stenge for å ta opp lån, men nå som situasjonen er en annen, får jeg ikke gjort det engang og vil åpne for det så jeg kan ta et lite lån for å ha en litt mer hyggelig sommer enn det som har vært i de siste årene… Hvordan går jeg frem? 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Høres ikke ut som du er helt klar for å få opphevet den sperren uansett…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye svære folk i tråden her. Herregud for et nivå.

Anonymkode: 8eaad...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man drar ikke på ferie når man ikke har egenkapital og/eller eid bolig, og bufferkonto!

Da har man ikke råd!

 

Anonymkode: 8e616...2ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye svære folk i tråden her. Herregud for et nivå.

Anonymkode: 8eaad...b60

Det er derfor noen alltid vil være fattige.

De tar hele tiden dårlige valg i livet.

Og skylder på andre.

Ferie er en luksus ikke alle kan ta.

Anonymkode: 8e616...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det høres litt rart ut.

1/2 år siden min gjeldsordning var ferdig. Da gikk det max 1 uke eller to, før jeg var inne å sjekket om namsmannen hadde slettet alle anmerkninger, og jeg sendte «prøve søknader» på lån og forsikringer for å se om det var sant. Søknadene hadde gått igjennom hvis jeg fullførte.

Min økonomirådgiver i NAV ringte også til meg i den tiden og lurte på hvordan jeg vil gjøre det nå. Altså om vi skal "rive den frivillige ordningen i to", eller hvordan jeg så på det og hvordan jeg ønsket det videre.

Jeg har laangt i fra så bra inntekt som deg, = ufør / minstesatser som skal dekke strøm, tlf, leie, internett osv. som du vet.

Jeg ba derfor om å fortsette at hun prøver å holde av og betale alt dette faste, inntil jeg får sett an hvor mye kontroll jeg egentlig har på feks. uforutsette utgifter. Ødelagt vaskemaskin, eu kontroll som ikke gikk helt som det skulle, strømregning som man ikke får strømstøtte til fordi man leier osv.

Men ( forbruks ) og lån får jeg.

Men vil du bli "fri", er det bare til å kontakte din økonomiske rådgiver i NAV, og si du vil takke for hjelpen men at du nå vil "terminere" / si opp / oppheve / kansellere din frivillige økonomiske rådgivning fra NAV.

Men det høres som sagt veldig rart ut, da NAV ikke har annen myndighet enn å sperre sine egne utbetalinger fra NAV. Kun Namsmann som kan gjøre lønnstrekk, sperre og annet, etter diverse varsler om det.

Anonymkode: a683d...4d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du solgte boligen, og at du leide hos din far. Hva stemmer?

Anonymkode: 8f207...3d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Det høres litt rart ut.

1/2 år siden min gjeldsordning var ferdig. Da gikk det max 1 uke eller to, før jeg var inne å sjekket om namsmannen hadde slettet alle …..,,,,,,.

Anonymkode: a683d...4d0

Jeg glemte å si det, men med din økonomi nå, så ta deg en god og velfortjent ferie!! ☺️👍 vi har begge lært, og for min del, lærer enda 💸🫣

Anonymkode: a683d...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, jeg betalte hans strømregning på en enebolig, i fem år. Hans Internett også, i fem år. (Er du klar over hvor mye penger det er tilsammen…)

 

Hadde mer enn nok med utgiftene fra før på bare 12000kr inntekt i mnd. Trenger ikke å ha mange hjernecellene for å forstå at det ikke gikk rundt med de utgiftene på så lite inn. Utrolig at du forsvarer svindling. Men alt er vel greit så lenge man kan sparke noen som har

vært innen nav… 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Men er du så nedsnødd at du ikke får med deg hva pengene dine går til i 5 år....? Ta ansvar. 

Anonymkode: 66456...9a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor forsvant fortjenesten fra leiligheten du solgte? Du burde fortsatt ha lånesperre.

Anonymkode: cf756...b71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spar meg. Dette var før det var så kjent med svindling. Jeg ble svindlet. Er mange år siden dette nå.  Vanskelig å forstå for noen som ikke har vært utsatt for det, men han til og med forsøkte å få meg til å betale formuesskatten sin. (Og fa kontakta jeg øk rådgivning)

Jeg hadde mange krangler med internettselskapet hvor regningene kom fra og jeg avlyste og det kom bare stadig nytt. Foreldre har sine barns personnumre og han hadde det han trengte for å føre opp ting på meg. 
 

 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Det er godt mulig, men når du vil ta opp lån for å dra på ferie så sier det seg selv at du ikke er lur med penger. 

Anonymkode: 037fc...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Det blir nok det for skal vi først på en tur, vil jeg på et ordentlig hotell osv. Når jeg fikk tenkt meg om i to minutter, frister en tur til 60 000kr mer enn 12. Sparer til neste sommer og takker for råd! 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Kjære HI, du kan få en like fin ferie til 20.000 som til 60.000. Det handler bare om fleksibilitet. Om ikke du må reise i skoleferie eller til bestemte steder kan man få veldig mange fine restferier. Det er dog ofte med kort varsel.

Tror du bør jobbe litt med deg selv i forhold til hva som er bra å bruke penger på og i hvilket omfang. Ja, en fin ferie er kult, men hva med morgendagen. Alltid greit å ha noen kroner stående på konto til uforutsette hendelser i livet (sykdom, arbeidsløshet eller bare så enkelt som til pensjon)

Lykke til videre med din jobb med økonomien

Anonymkode: d2596...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men.. Hvis det var så viktig med ferie for deg, hvorfor har du ikke spart til det? :klo:

Anonymkode: a9ef3...755

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60.000 for ferie som enslig? Det er mye! 

Denne ideen om at kun det beste er godt nok vil få deg i trøbbel 

Anonymkode: 19277...cdc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde en tabbe, dro på ferie med lån /på kreditt med min nye kjæreste som sto mellom to  jobber, ville ikke vise ikke hadde råd eller en solid buffer selv om jeg eide bolig. Vi valgte ikke den dyreste ferie og avtalte a t vi hadde tre tusen i forbruk i uka. Hver. Restplass til Kanariøyene. En svært minneverdig ferie sa han som hadde reist jorda rundt, og det var den fordi hjelpes, har en sykdom som gjør meg svimmel og satte oss i situasjoner der jeg bannet som "det verste fruentimmer"  og sa en del feil på engelsk som også fikk de bak disken og på kjøkkenet til å  le. 

Kjæresten min syntes ferien var fantastisk komisk, og det var den. Men ville ikke betalt med kreditt i m . Har en ok buffer, men synes ikke 90K er stort nok til ferie, må spare.  Tenker vil gå 20K pluss i lavsesong, Jeg slet og betalte kun minstebeløp, og brukte  mer av kreditten, det ballet på seg...men fikk et privat lån med null utsettelser. 

Tenk deg om ts.

Anonymkode: cac07...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det blir nok det for skal vi først på en tur, vil jeg på et ordentlig hotell osv. Når jeg fikk tenkt meg om i to minutter, frister en tur til 60 000kr mer enn 12. Sparer til neste sommer og takker for råd! 

Anonymkode: 2a8dc...46e

Du må huske at du må ha en buffer på 3xmånedsinntekt, så du har ikke råd til ferie før du har spart ferdig buffer + turpenger. 

Anonymkode: ab6d1...c16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...