AnonymBruker Skrevet 26. juni #21 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): PTSD av alt som ikke hendte? Anonymkode: 1aa45...221 Du må skille mellom KPTSD og PTSD... Anonymkode: 757d8...dad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #22 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må skille mellom KPTSD og PTSD... Anonymkode: 757d8...dad Nå får man ikke kompleks PTSD uten å ha symptomene/oppfylle kriteriene PTSD Anonymkode: 9acc3...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #23 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå får man ikke kompleks PTSD uten å ha symptomene/oppfylle kriteriene PTSD Anonymkode: 9acc3...702 Og dette kan man få av omsorgssvikt. Omsorgssvikt handler om mer enn vold og overgrep. Anonymkode: 757d8...dad 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #24 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Og dette kan man få av omsorgssvikt. Omsorgssvikt handler om mer enn vold og overgrep. Anonymkode: 757d8...dad Det har jeg ikke sagt noe på. Og jeg har selv diagnosen så jeg trenger ikke noe belæring. Anonymkode: 9acc3...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 26. juni #25 Del Skrevet 26. juni Mangel på omsorg, primært. Kombinert med en del andre livshendelser i barndommen som kanskje hadde opplevelses langt mindre traumatisk dersom jeg hadde hatt et trygt støtteapparat, eller bare noen som viste at de var i mitt hjørne. Jeg har ingen stor traume, jeg har mange små. Det var derfor det tok en evighet å forstå hva det egentlig var jeg måtte jobbe med for å bli bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #26 Del Skrevet 26. juni 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå får man ikke kompleks PTSD uten å ha symptomene/oppfylle kriteriene PTSD Anonymkode: 9acc3...702 De har ikke de samme diagnosekriteriene. Anonymkode: 5364d...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myml1 Skrevet 26. juni #27 Del Skrevet 26. juni Narkoman stefar, psykisk syk mor. Psykisk vold. Vitne til rus og vold. Er noen av tingene. Det som ødela meg var nokk den generelle frykten jeg bar på hele min barndom. Frykten for mitt liv, frykten for min mors liv, etterhvert også frykten for mine halvsøskens liv. Jeg har heldigvis klart meg veldig bra i livet, til tross for min diagnose. Selv om veien har vært litt mer kronglete enn for den gjennomsnittlige nordmann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #28 Del Skrevet 26. juni 17.11 skrev (2 minutter siden): Mangel på omsorg, primært. Kombinert med en del andre livshendelser i barndommen som kanskje hadde opplevelses langt mindre traumatisk dersom jeg hadde hatt et trygt støtteapparat, eller bare noen som viste at de var i mitt hjørne. Jeg har ingen stor traume, jeg har mange små. Det var derfor det tok en evighet å forstå hva det egentlig var jeg måtte jobbe med for å bli bedre. Ja… Hvordan tar man tak i mange små ting? Det er nettopp en helt annen tilnærming enn traumer med stor T. Jeg har maaange traumer med liten t. Mange. Så mange, at totalvekten av de, er større enn summen av de små. Anonymkode: f154b...6cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #29 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De har ikke de samme diagnosekriteriene. Anonymkode: 5364d...d79 Man får ikke kompleks PTSD diagnosen uten å også oppfylle kriteriene til PTSD var det jeg skrev. Ja man må ha flere symptomer for å få kompleks PTSD, men de grunnleggende symptomene er like. Så et tips er å lese hva som egentlig blir skrevet før du kommenterer Anonymkode: 9acc3...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #30 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det har jeg ikke sagt noe på. Og jeg har selv diagnosen så jeg trenger ikke noe belæring. Anonymkode: 9acc3...702 Veldig mange vet ikke det, derfor jeg forklarte. Anonymkode: 757d8...dad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #31 Del Skrevet 26. juni Mitt inntrykk, etter å ha jobbet endel i rusomsorgen, er at de fra "alt på stell"-hjem, men med manglende varme, genuin omsorg og ivaretakelse, men mange "små t"-traumer, klarer seg mye bedre enn de fra "ingenting-på-stell og mange "stor T-traumer". Der man i hjem med ting på stell får en viss innføring i akseptert atferd og ikke, hva som skal til for å fungere i normalsamfunnet m.m. er mange av de tyngste traumeofrene både for traumatisert og uten samfunnskompetanse eller evne til fungering i det hele tatt. Vi snakker her om en gruppe mennesker som ofte ikke engang har boevne, langt mindre er istand til å ta utdanning eller å ivareta egne barn. Anonymkode: 97d7a...5e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #32 Del Skrevet 26. juni 8 minutter siden, AnonymBruker said: Man får ikke kompleks PTSD diagnosen uten å også oppfylle kriteriene til PTSD var det jeg skrev. Ja man må ha flere symptomer for å få kompleks PTSD, men de grunnleggende symptomene er like. Så et tips er å lese hva som egentlig blir skrevet før du kommenterer Anonymkode: 9acc3...702 De er egentlig ikke det. Dette er ulike diagnoser. Jeg leser hva du skriver, takk skal du ha. Anonymkode: 5364d...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #33 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mitt inntrykk, etter å ha jobbet endel i rusomsorgen, er at de fra "alt på stell"-hjem, men med manglende varme, genuin omsorg og ivaretakelse, men mange "små t"-traumer, klarer seg mye bedre enn de fra "ingenting-på-stell og mange "stor T-traumer". Der man i hjem med ting på stell får en viss innføring i akseptert atferd og ikke, hva som skal til for å fungere i normalsamfunnet m.m. er mange av de tyngste traumeofrene både for traumatisert og uten samfunnskompetanse eller evne til fungering i det hele tatt. Vi snakker her om en gruppe mennesker som ofte ikke engang har boevne, langt mindre er istand til å ta utdanning eller å ivareta egne barn. Anonymkode: 97d7a...5e1 problemet med "inntrykket" ditt er at det finnes skikkelig syke, pregete mennesker som tar både utdanning, jobber i gode jobber, stofter familie og tilsynelatende ser friske og ressurssterke ut. Men tro meg - vi fungerer egentlig ikke. Og en dag sprekker den ballongen. Anonymkode: f154b...6cf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #34 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Mitt inntrykk, etter å ha jobbet endel i rusomsorgen, er at de fra "alt på stell"-hjem, men med manglende varme, genuin omsorg og ivaretakelse, men mange "små t"-traumer, klarer seg mye bedre enn de fra "ingenting-på-stell og mange "stor T-traumer". Der man i hjem med ting på stell får en viss innføring i akseptert atferd og ikke, hva som skal til for å fungere i normalsamfunnet m.m. er mange av de tyngste traumeofrene både for traumatisert og uten samfunnskompetanse eller evne til fungering i det hele tatt. Vi snakker her om en gruppe mennesker som ofte ikke engang har boevne, langt mindre er istand til å ta utdanning eller å ivareta egne barn. Anonymkode: 97d7a...5e1 Det som blir veldig feil med inntrykket ditt er jo at det nettopp er basert på at du har jobbet særlig med denne gruppen. Anonymkode: 4bfaa...3de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #35 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ja… Hvordan tar man tak i mange små ting? Det er nettopp en helt annen tilnærming enn traumer med stor T. Jeg har maaange traumer med liten t. Mange. Så mange, at totalvekten av de, er større enn summen av de små. Anonymkode: f154b...6cf Ikke meg du spør men… Har samme problemet. Møtte en psykolog som så pent kalte det multi traumatisert. Søsknene mine har hatt god hjelp av EMDR behandling, men deres traumer hadde ikke like stor plass i livene deres (om det gir mening, jeg har vært gjennom mer enn dem siden jeg var det sorte får i familie men de ble likevel utsatt for en del og påvirket av alt men) Jeg holder på med EMDR nå, men må betale det selv siden det offentlige mener det ikke er håp om noe betydelig bedring. Må egentlig si meg litt enig men må prøve likevel. Men jeg har bipolar lidelse i tillegg også da. Men det er så mye jeg ikke husker og alle opplevelsene glir liksom i ett på en måte. For det var liksom så mye av det samme. Anonymkode: cbc15...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #36 Del Skrevet 26. juni Utgangspunktet var jeg nok sårbar, men ble utsatt for vold av forelder og hadde søsken som hele tiden plaget meg og brukte meg som "punchingball". Ble mobbet på skolen, og opplevde mange utrygge situasjoner med relasjoner av mine foreldre som var fulle. Foreldrene mine er veldig umodne og evner ikke å gi emosjonell støtte - og det er vel det som har preget meg mest. Anonymkode: e8a24...64b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #37 Del Skrevet 26. juni 6 minutter siden, AnonymBruker said: Det som blir veldig feil med inntrykket ditt er jo at det nettopp er basert på at du har jobbet særlig med denne gruppen. Anonymkode: 4bfaa...3de Syns du ikke sånn rent logisk at det gir mening, altså? Etter å ha jobbet med denne gruppen er det så rart å høre folk mene seg utsatt for det samme, men så har de altså en og flere utdanninger, livspartner, godt ivaretatte barn, sitter i foreldrerådet, trener jevnlig, spiser sunn mat og er ellers vel-regulerte og velfungerende mennesker. Det er jo nettopp mangelen på evnen til å regulere seg selv og selvagens som blir ødelagt av en serietraumatisk oppvekst, men så har man altså de som har, sett utenfra, vært velfungerende i alle år, som mener de mangler dette? Nei, jeg syns det er rart. Men hvem bryr seg om hva jeg mener, dette er jo også hva traumeforskere sier på kursdager på jobben min. Noe om grad av traumatisering + støtteapparat/hvor integrert man er i storsamfunnet via f.eks. skole, idrett, venner + medfødt temperament = hvor alvorlig traumeplager man får. Syns så absolutt det gir mening, men du er hjertelig velkommen til å forklare meg hvorfor du mener det ikke er slik. Anonymkode: 97d7a...5e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #38 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Syns du ikke sånn rent logisk at det gir mening, altså? Etter å ha jobbet med denne gruppen er det så rart å høre folk mene seg utsatt for det samme, men så har de altså en og flere utdanninger, livspartner, godt ivaretatte barn, sitter i foreldrerådet, trener jevnlig, spiser sunn mat og er ellers vel-regulerte og velfungerende mennesker. Det er jo nettopp mangelen på evnen til å regulere seg selv og selvagens som blir ødelagt av en serietraumatisk oppvekst, men så har man altså de som har, sett utenfra, vært velfungerende i alle år, som mener de mangler dette? Nei, jeg syns det er rart. Men hvem bryr seg om hva jeg mener, dette er jo også hva traumeforskere sier på kursdager på jobben min. Noe om grad av traumatisering + støtteapparat/hvor integrert man er i storsamfunnet via f.eks. skole, idrett, venner + medfødt temperament = hvor alvorlig traumeplager man får. Syns så absolutt det gir mening, men du er hjertelig velkommen til å forklare meg hvorfor du mener det ikke er slik. Anonymkode: 97d7a...5e1 Du skjønner ingenting av denne lidelsen. Kan kalles kompleks av en grunn……. man kan være veldig syk og preget, samtidig som man tar utdanninger, har gode jobber og stifter familie. Anonymkode: f154b...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #39 Del Skrevet 26. juni Just now, AnonymBruker said: Du skjønner ingenting av denne lidelsen. Kan kalles kompleks av en grunn……. man kan være veldig syk og preget, samtidig som man tar utdanninger, har gode jobber og stifter familie. Anonymkode: f154b...6cf Du skjønner ikke så mye du heller når dette er ditt beste argument... Anonymkode: 97d7a...5e1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #40 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): De er egentlig ikke det. Dette er ulike diagnoser. Jeg leser hva du skriver, takk skal du ha. Anonymkode: 5364d...d79 Jo det er det og du burde lese det opp. Anonymkode: 9acc3...702 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå