Gå til innhold

Er det uvanlig å ikke ha noen plager i forbindelse med overgangsalder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min venninne er 61 år og har ikke merket noe som helst med tanke på overgangsalderen. Hun har ikke hatt humørsvingninger, svettetokter, tørre  slimhinner i underlivet, øyne eller andre steder på kroppen, ikke blitt tørrere i huden, ikke merket at sexlysten dabber av, ikke mistet energi, ikke tynnere hår, vektproblemer eller problemer med psyken.

Hun har ikke noe spesielt sunt kosthold eller lever spesielt sunt, og trener ikke styrke eller kondis.

Jeg er 6 år yngre enn henne, trener styrke jevnlig og spiser ganske sunt.

Jeg røyker ikke og drikker nesten ikke alkohol.

Har mistet veldig mye hår, mistet energi, fått knusktørre slimhinner i underlivet, veldig tørr i huden, psyken har bare gått nedover, hetetokter osv.

Jeg skjønner det bare ikke🤨

Anonymkode: a5383...612

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Jeg var en av de heldige som ikke hadde noe ubehag under overgangsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt i og kjenner ingenting så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er forskjellige. De sier at man ofte får de samme plagene eller mangel på plager som sin mor. Vet ikke hvor sant det er.

Anonymkode: 2e5bc...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min venninne er 61 år og har ikke merket noe som helst med tanke på overgangsalderen. Hun har ikke hatt humørsvingninger, svettetokter, tørre  slimhinner i underlivet, øyne eller andre steder på kroppen, ikke blitt tørrere i huden, ikke merket at sexlysten dabber av, ikke mistet energi, ikke tynnere hår, vektproblemer eller problemer med psyken.

Hun har ikke noe spesielt sunt kosthold eller lever spesielt sunt, og trener ikke styrke eller kondis.

Jeg er 6 år yngre enn henne, trener styrke jevnlig og spiser ganske sunt.

Jeg røyker ikke og drikker nesten ikke alkohol.

Har mistet veldig mye hår, mistet energi, fått knusktørre slimhinner i underlivet, veldig tørr i huden, psyken har bare gått nedover, hetetokter osv.

Jeg skjønner det bare ikke🤨

Anonymkode: a5383...612

Jeg er midt i og eneste er at jeg tåler varme dårligere de første dagene med høye temperaturer og legger litt lettere på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangsalderen er ett eksempel på at livsstil ikke behøver å ha noen innvirkning. Vi har blitt tutet ørene fulle av at trening og kosthold fikser alt, men det er dessverre ikke alltid tilfelle. Noen opplever lindring av symptomene av å trene og spise bra, men slett ikke alle. Det er faktisk ikke alltid det hindrer den beryktede vektøkningen i overgangsalderen, heller. Joda, kanskje det hadde blitt enda verre uten, men mange opplever å legge på seg noen kilo uansett.

En tredjedel opplever ingen plager i overgangsalderen, en tredjedel får moderate plager og en tredjedel får store plager. Informasjon tatt fra https://www.uib.no/med/165669/11-spørsmål-og-svar-om-overgansalderen

 

 

Endret av every woman
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg merker er at matlysten er dårligere og jeg har gått ned i vekt. 

Verken mamma, mormor, farmor eller tantene mine hadde noe særlig plager i overgangsalderen. Mulig jeg er genetisk heldig der

Anonymkode: 48d01...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (3 timer siden):

Jepp. Jeg var en av de heldige som ikke hadde noe ubehag under overgangsalderen.

Er det arvelig? 

Anonymkode: f0636...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er forskjellige. De sier at man ofte får de samme plagene eller mangel på plager som sin mor. Vet ikke hvor sant det er.

Anonymkode: 2e5bc...871

Fy f....Hvis det er arvelig, gleder jeg meg IKKE til det. Min mor hadde skikkelig store plager under overgangsalderen. 

Anonymkode: f0636...956

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

every woman skrev (7 minutter siden):

Overgangsalderen er ett eksempel på at livsstil ikke behøver å ha noen innvirkning. Vi har blitt tutet ørene fulle av at trening og kosthold fikser alt, men det er dessverre ikke alltid tilfelle. Noen opplever lindring av symptomene av å trene og spise bra, men slett ikke alle. Det er faktisk ikke alltid det hindrer den beryktede vektøkningen i overgangsalderen, heller. Joda, kanskje det hadde blitt enda verre uten, men mange opplever å legge på seg noen kilo uansett.

En tredjedel opplever ingen plager i overgangsalderen, en tredjedel får moderate plager og en tredjedel får store plager. Informasjon tatt fra https://www.uib.no/med/165669/11-spørsmål-og-svar-om-overgansalderen

 

 

Det er de som mener de får lettere hetetokter fordi de trener, mine ble verre.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fy f....Hvis det er arvelig, gleder jeg meg IKKE til det. Min mor hadde skikkelig store plager under overgangsalderen. 

Anonymkode: f0636...956

Du arver også andre gener fra din fars side så det behøver ikke bli likt din mor.

Anonymkode: 796e3...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at 1/3 merker veldig lite, 1/3 har moderate plager og 1/3 har store plager. Anbefaler podcasten til Dora Thorhallsdottir som heter Hetebølgen. Mye god informasjon fra både "vanlige damer" og fagfolk.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fy f....Hvis det er arvelig, gleder jeg meg IKKE til det. Min mor hadde skikkelig store plager under overgangsalderen. 

Anonymkode: f0636...956

Min hadde hetetokter til hun var over 70, så jeg vet hva jeg har å se fram til. Kanskje... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå?

Noen hetetokter, men ikke så ille. Har fort blitt varm tidligere også.

Ellers merker jeg ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huldraisør skrev (4 minutter siden):

Det sies at 1/3 merker veldig lite, 1/3 har moderate plager og 1/3 har store plager. Anbefaler podcasten til Dora Thorhallsdottir som heter Hetebølgen. Mye god informasjon fra både "vanlige damer" og fagfolk.

Stand up-showet hennes var fabelaktig! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldraisør skrev (13 minutter siden):

Det sies at 1/3 merker veldig lite, 1/3 har moderate plager og 1/3 har store plager. Anbefaler podcasten til Dora Thorhallsdottir som heter Hetebølgen. Mye god informasjon fra både "vanlige damer" og fagfolk.

Takk! Skal sjekke podcasten. 

Anonymkode: f0636...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er forskjellige. De sier at man ofte får de samme plagene eller mangel på plager som sin mor. Vet ikke hvor sant det er.

Anonymkode: 2e5bc...871

Stemmer ikke på meg. Min mor hadde ifølge henne selv ingen plager. Jeg har tørre slimhinner, humørsvingninger, vonde ledd, indre uro. Har foreløpig ikke hetetokter 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er du sikker på at hun er ærlig med seg selv?

Kjenner ei på 60 som har alle symptomer du ramser opp. Hun benekter særlig humørsvinging som går ut over alle rundt henne privat og på jobb. Mye rynker men innbiller seg at hun ser ut som hun er 45 år.

Jeg har ingen symptomer bortsett fra at mensen har forsvunnet. Er 50 år gammel. 

Anonymkode: 2a6de...e51

Nja, nå kan det jo hende du lider av samme fornektelsessyndrom som hu på 60, da😜

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var overgangsalderen utelukkende positiv.  Mensen forsvant, og ellers skjedde det ingenting.  Sånn var det med moren og bestemoren min også.  
At huden blir tørr er noe som skjer gradvis fordi man eldes.  Så også med med, som nå er over 70.  Har heller ingen helseplager for øvrig, og jeg har aldri gjort annen trening enn å gå tur og jobbe i hagen.  
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det arvelig? 

Anonymkode: f0636...956

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fy f....Hvis det er arvelig, gleder jeg meg IKKE til det. Min mor hadde skikkelig store plager under overgangsalderen. 

Anonymkode: f0636...956

Kan jo hende du arver fra farssiden :) 

Anonymkode: 01bd2...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...