Gå til innhold

Hvordan er det å skulle lyve for demente?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som jobber i eldreomsorgen, hvordan er det? Tenker dere at de demente kan gjennomskue dere fordi løgnen kanskje ikke er troverdig nok?

Faren til en venninne er på avlastning på et helsehus nå. Venninna mi er alvorlig syk og innlagt på sykehus på den andre siden av landet. Han kan derfor ikke klare seg alene.  At dattera er syk tror jeg bare ville gjort han opprørt, så det tror jeg de dropper å si til han. 

Hva ville dere sagt til en dement person l en slik situasjon?

 

Anonymkode: 40940...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hva han spør om da. «Har du sett Grete i dag?» «Nei, ikke i dag.» «Hvor er Grete?» «Jeg er ikke helt sikker på hvor hun er. Jeg skal si ifra når jeg ser henne.» 

Anonymkode: b6615...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørs hva han spør om da. «Har du sett Grete i dag?» «Nei, ikke i dag.» «Hvor er Grete?» «Jeg er ikke helt sikker på hvor hun er. Jeg skal si ifra når jeg ser henne.» 

Anonymkode: b6615...55b

Spørsmål som "hvorfor er jeg her?" "Når kan jeg dra hjem?

Anonymkode: 40940...eaf

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmål som "hvorfor er jeg her?" "Når kan jeg dra hjem?

Anonymkode: 40940...eaf

Si det som det er, de glemmer det uansett og spør om det samme etter to minutter.

Anonymkode: 6aaa1...aaf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hvor langt det er kommet på ham. Jobber selv med det og forteller dem ingenting de blir triste og redde av hvis jeg ikke må, for selv om de kanskje glemmer hvorfor de er opprørt etterpå så har det påvirket dem.  

Hvis de ikke har noe tidsbegrep lengre kunne jeg kanskje sagt at han bare skal være der for en dag og to mens familien tar en viktig, ufarlig undersøkelse f.eks. En dame sa vi fikk behandling for et lite magesår når hun egentlig hadde stor kreftoperasjon. Når vedkommende ville ringe familien sa vi at de var trøtte etter behandling, men kunne snakke neste dag. Neste dag bare gjentok vi det. 

Anonymkode: 9b854...af9

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Si det som det er, de glemmer det uansett og spør om det samme etter to minutter.

Anonymkode: 6aaa1...aaf

Det gjelder vel ikke for alle demente? Noen har bedre hukommelse for det som blir sagt men kan ikke være alene fordi de kan finne på å skru på stekeovner uten å vite hva de brukes til.

 

Anonymkode: 40940...eaf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De på institusjonen er uansett vant til å håndtere slikt og klarer det veldig fint i de aller fleste tifeller :)

Endret av Sneips
Skriveleif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lyver ikke fordi man ikke sier at datteren er alvorlig syk. Jeg ville ha sagt noe sånt som at hun var borte og at hun sikkert kom neste gang hun hadde anledning. Hadde han spurt hvor hun var hadde jeg sagt hvor hun bodde nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sneips skrev (26 minutter siden):

De på institusjonen er uansett vant til å håndtere slikt og klarer det veldig fint i de aller fleste tifeller :)

Jeg tenker det må være ekstra utfordrende når det er snakk om kortidsplasseringer på Helsehus. Det må være vanskelig for de som jobber der å ha pasienter som egentlig skulle vært der en uke, men hvor de må tenke på en mer permanent løsning. Hadde han fått sykehjemsplass så hadde nok de ansatte satt av nok tid til å bli kjent.

For helsehus er det i prinsippet sykehjem? Er flesteparten av de som er der eldre og demente?

Anonymkode: 40940...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spørsmål som "hvorfor er jeg her?" "Når kan jeg dra hjem?

Anonymkode: 40940...eaf

Når man skal svare på slikt, bør man mimre litt tilbake i tid med beboeren/pasienten også veilede dem i samtalen til at det er her på avdeling han skal være nå. 

Anonymkode: 4cd98...8e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man skal svare på slikt, bør man mimre litt tilbake i tid med beboeren/pasienten også veilede dem i samtalen til at det er her på avdeling han skal være nå. 

Anonymkode: 4cd98...8e4

Blir de roligere av det, eller hjelper det å si at de blir hentet i morgen? 

Anonymkode: 40940...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Spørsmål som "hvorfor er jeg her?" "Når kan jeg dra hjem?

Anonymkode: 40940...eaf

Du kan fra hjem om et par dager,frem til det skal jeg være ssmmen med deg nn skal stikke innom og i morgen kommer aa. Bare slapp av og se for deg st du er på et lite ferieopphold hvor alle de snille folkene her ønsker å passe godt på deg.

Anonymkode: be09a...793

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg tenker det må være ekstra utfordrende når det er snakk om kortidsplasseringer på Helsehus. Det må være vanskelig for de som jobber der å ha pasienter som egentlig skulle vært der en uke, men hvor de må tenke på en mer permanent løsning. Hadde han fått sykehjemsplass så hadde nok de ansatte satt av nok tid til å bli kjent.

For helsehus er det i prinsippet sykehjem? Er flesteparten av de som er der eldre og demente?

Anonymkode: 40940...eaf

Helsehus med korttidsopphold er for en blandet pasientgruppe. De som er ferdigbehandlet på sykehus, men foreløpig for reduserte til å klare seg hjemme får ofte et kort opphold der i mellomtiden. Demente og syke eldre der pårørende trenger avlastning eller skal reise bort er ofte der ja, og eldre og syke som står i kø for sykehjemsplass, men ikke har fått enda og ikke kan være hjemme til det løser seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I noen tilfeller er det til det beste å utelate informasjon, nettopp fordi det blir glemt i neste sekund. Opplevde en gang en kollega som svarte pasienten ærlig for hver gang pasienten spurte «hvor er mannen min?» hvorpå min kollega svarer «han er dø». Hva skjedde? Jo, pasienten fikk et dødsbudskap 14 ganger i løpet av en time. Tenk for en sorg. Kollegaen fikk selvfølgelig veiledning på dette i etterkant, men det er faktisk noe å tenke på at de som har demens i de fleste tilfeller glemmer fort og at det å utelate sannheten er for å Skåne de for mange vonde følelser.

Anonymkode: 68772...763

  • Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere som jobber i eldreomsorgen, hvordan er det? Tenker dere at de demente kan gjennomskue dere fordi løgnen kanskje ikke er troverdig nok?

Faren til en venninne er på avlastning på et helsehus nå. Venninna mi er alvorlig syk og innlagt på sykehus på den andre siden av landet. Han kan derfor ikke klare seg alene.  At dattera er syk tror jeg bare ville gjort han opprørt, så det tror jeg de dropper å si til han. 

Hva ville dere sagt til en dement person l en slik situasjon?

 

Anonymkode: 40940...eaf

Ikke helt samme sak, men uansett en «hvit» løgn til en person som ikke var seg selv, var forvirret, redd etc. 

Når min bestefar lå på det siste på lindrende avdeling, hadde han klare øyeblikk innimellom. Samtidig var han lettere forvirret, surret og det ble verre etterhvert. 

En av de siste gangene vi pratet sammen, var jeg inne på rommet sammen med moren min og en sykepleier. Han tok meg i hånden og sa: Hvorfor er dere her nå da? Trodde dere at jeg skulle dø? Jeg svarte da at vi selvfølgelig er redde for å miste han, og at han var veldig syk akkurat nå. Når han kikket på meg og sa at han ikke skulle dø, så det trengte jeg ikke bekymre meg for, svarte jeg ikke at jo det skal du… Jeg sa bare at det var fint at han følte seg bedre! Man vil jo ikke skremme en person som ligger der, og det var av kjærlighet. 
 

Jobber man med folk som har demens, gjør man det beste ut av situasjonen. Det er oftest det beste, og absolutt gjort av kjærlighet til den syke! Husk det❤️ Man vil berike livet deres og evt. klare øyeblikk, forståelig nok😊

Anonymkode: 55a1c...10c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har Alzheimer, og jeg juger nesten aldri til henne. Ja, jeg unnlater å gi informasjon eller svarer på en måte som kan tolkes på mange måter, men veldig sjeldent løgn. 

 

«har du sett pappa i dag?» (han døde for mange år siden) 

«nei, jeg har ikke sett pappa i dag»

«Kan du si at han skal ringe meg når du hører fra ham?»

«Jada, det kan jeg gjøre». 

Anonymkode: e05f7...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...