Gå til innhold

Omgangssyke - jeg blir så stressa!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sommerfugl154 skrev (10 minutter siden):

Huff, så kjipt! Jeg sliter skikkelig med frykt for omgangssyke selv…. Men tenker at det var rart det slo ut så lenge etterpå! Kan de være at smitte har hengt igjen på gjenstander som har vært med i barnehagen da? Ytterklær, sko, sekk ol? Har hørt at virus kan overleve lenge på diverse overflater 

Kan jo være, jeg har jo ikke gått over slike ting (sko etc). Jeg synes også det er veldig overraskende. 

Huff, føler sånn med deg! Det er forferdelig å være så engstelig, så sender deg en klem.'

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Norovirus kan leve i opp til to uker på overflater. Om barnehagen ikke har kokt og kloret ned hele avdelingen, så vil det garantert være smitte der.

Anonymkode: e2dff...554

Tviler på de har gått så dypt til verks, og det var barn som kastet opp i starten av forrige uke. Ingen på slutten av uken. Og så begynner barnet mitt å kaste opp fem dager etter det sist var i barnehagen. Har kloret ned overflater her hjemme, men klarer ikke å få med meg alt til enhver tid. Gjør så godt jeg kan, men det er så smittsomt at det vanskelig å unngå å få det selv. 

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når covid var på det nyeste så fikk vi ingen sykdommer her. Så jeg har trua på at håndhygiene og sprite fingrene hjelper mye. Så innfør det igjen når det går omgangssyken. Mulig det hjelper dere. Er mange år siden vi har hatt slik i hus. Fordelen med at barna blir store. Men jeg husker på den tiden med skrekk og gru. 

Anonymkode: 26710...413

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 18.42):

Det bygger ikke immunforsvar og man blir ikke immun. Det som har skjedd er at ungene blir eldre og slutter å putte alt i munnen, ergo mindre smitte.

Føler med deg ts, jeg er helt lik. Jeg hadde tatt sykt barn dager og holdt ungen hjemme. 

Anonymkode: 073f1...f6e

Helt enig, det er det at ungene blir eldre som stopper akkurat den smitten. Men generelt så bygger små barn opp immunforsvaret hele tida ❤️ O hellige barnehagetid, dette vekket minner 😅 Er så glad jeg har en snart 14 åring nå, men vi fikk vår del også den gangen. 

Anonymkode: 9f2c5...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Når covid var på det nyeste så fikk vi ingen sykdommer her. Så jeg har trua på at håndhygiene og sprite fingrene hjelper mye. Så innfør det igjen når det går omgangssyken. Mulig det hjelper dere. Er mange år siden vi har hatt slik i hus. Fordelen med at barna blir store. Men jeg husker på den tiden med skrekk og gru. 

Anonymkode: 26710...413

Samme her, vi var nesten ikke syke i det hele tatt. Nå vasker jeg hendene grundig (pleier jo selvfølgelig det, men enda mer nå) og har gått over enda en runde med kloring av håndtak, blandebatteri osv. Men ser jo at det er umulig at det syke barnet ikke skal ta på leker, og jeg har ikke sjangs til å vaske over det hele tiden. Det kom ikke oppkast på noen leker, men noen blir jo puttet i munn, hostet eller nyst på, men jeg gjør så godt jeg kan. 

De med eldre barn har det jo ikke så ofte heldigvis, men det er jo fortsatt mange år igjen i barnehagen.. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt enig, det er det at ungene blir eldre som stopper akkurat den smitten. Men generelt så bygger små barn opp immunforsvaret hele tida ❤️ O hellige barnehagetid, dette vekket minner 😅 Er så glad jeg har en snart 14 åring nå, men vi fikk vår del også den gangen. 

Anonymkode: 9f2c5...8cd

Immunforsvaret trenger å bli bygget opp, så det er jo fint hver gang det er feber, forkjølelse osv. Men akkurat omgangssyke blir man aldri immun mot og det bygger ingen verdens ting. Så det er en særdeles unødvendig sykdom - fysj! 

Litt godt å høre at det er flere som har hatt runde på runde med omgangssyken før, for man føler seg jo veldig alene om det selv om man logisk sett forstår at det ikke ser kun ens egen familie det gjelder. 

 

Takk for gode ord og råd alle som skriver - det er godt å ikke kjenne seg alene eller unormal fordi jeg har angst for dette. Og som jeg har skrevet før, så forstår jeg at min uro er over det normale, så jeg må søke hjelp for å takle det bedre mentalt. Enn så lenge er det fint med alle dere som gir råd og kommer med oppbacking for noe som tross alt er helt normalt. Takk ❤️ 

 

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pepperkorn og slike kjerringråd er selvsagt bare tull. Du må gjerne gjøre det om du vil, men det er ikke det som holder unna omgangssyke. Det aller aller viktigste er god håndhygiene. Vask hendene straks dere er hjemme fra barnehagen og selvsagt etter bleieskift, før matlaging og spising og generelt bruk sunn fornuft. Skjønner godt at dette bekymrer deg, omgangssyke er noe herk. Kan trøste deg med at det blir sjeldnere når barna blir eldre og selv passer på å vaske hender samt ikke putter ting i munnen. Har ikke hatt omgangssyke siden barna våre gikk i barnehagen (bank i bordet). 

Anonymkode: 2ac6f...c1c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg må innrømme at jeg begynte å ta hele pepperkorn i går da minstemann begynte å kaste opp. Om det ikke fungerer hjelper det i det minste litt på psyken fordi jeg føler at jeg gjør noe proaktivt. Men konsentrer meg veldig på god håndhygiene mellom hvert toalettbesøk, før matlaging osv. Med en liten en er det vanskelig å holde hendene rene til enhver tid (så rene at de ikke har smitte på seg, jeg mener ikke skitne hender), så da forflytter det seg relativt raskt. Har som sagt gått over flater tidligere i dag (og i går), og skal gjøre det igjen etterpå. Da bruker jeg hansker. 

 

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 13.21):

Fikk melding fra barnehagen i går om at det går omgangssyken på avdelingen til 2-åringen. 

Jeg har lenge hatt en stor frykt mot omgangssyke fordi vi har hatt så mye av det og jeg blir slått ut i et par, tre dager hver gang. 2-åringen skal gå i barnehagen ut denne uken før 4 uker sommerferie. I fjor hadde vi omgangssyken tre runder over sommeren. Vi er en stor familie på syv personer, så det tar lang tid før vi er ferdig med den når vi først får det. Jeg vasker med klor, bruker hansker ved bleieskift, har egne håndklær osv, men allikevel blir vi alltid smittet. I fjor hadde jeg selv fem runder på et halvår..

Jeg går med et stort stress og klarer ikke spise skikkelig fordi jeg er så redd for å bli dårlig. Nå føles det som at vi "lever på lånt tid" og for hver time barnet er i barnehagen, så er vi nærmere smitte. Både mannen min og jeg skal ha fire uker ferie med barna, og har ikke mulighet å ta barnet ut av barnehagen tidligere (hvis vi ikke blir syke og må ha sykt-barn-dager). 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, men jeg trenger rett og slett litt støtte, og råd til hvordan jeg kan håndtere dette på kort sikt (har begynt å se på terapi for å håndtere det da jeg tror dette kan regnes som en fobi, men det blir på sikt). Takk 💛

Anonymkode: be616...eda

Skjønner godt at du er redd for omgangssyke - det er helt grusomt.

Men hvis du hadde fem runder med omgangssyke på et halvt år i fjor, bør du oppsøke lege. Det er ikke normalt å bli smitta så ofte. Høres ut som om du kan ha dårlig immunforsvar. Selv småbarn blir som regel ikke smitta med enn 1-2 ganger i sesongen. At en voksen blir smitta fem ganger på så kort tid, er ikke normalt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt at du er redd for omgangssyke - det er helt grusomt.

Men hvis du hadde fem runder med omgangssyke på et halvt år i fjor, bør du oppsøke lege. Det er ikke normalt å bli smitta så ofte. Høres ut som om du kan ha dårlig immunforsvar. Selv småbarn blir som regel ikke smitta med enn 1-2 ganger i sesongen. At en voksen blir smitta fem ganger på så kort tid, er ikke normalt.

 

Hvordan kan jeg få sjekket dette? Bare spørre fastlegen om å sjekke immunforsvaret mitt?

Jeg tenker også at det heller ikke er normalt, men ettersom vi var flere i familien som fikk det så var det sånn det var. 

Anonymkode: be616...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan jeg få sjekket dette? Bare spørre fastlegen om å sjekke immunforsvaret mitt?

Jeg tenker også at det heller ikke er normalt, men ettersom vi var flere i familien som fikk det så var det sånn det var. 

Anonymkode: be616...eda

Jeg vet ikke, men jeg ville i alle fall ha snakka med legen om det. Fortell hvor ofte du blir smitta og ta det derfra.

Så vidt jeg har forstått, er man vanligvis immun i noen måneder etter å ha hatt omgangssyke (litt avhengig av hvilket virus det var). Derfor høres det veldig voldsomt ut å bli smitta så ofte som du. Og frykten din for denne sykdommen blir jo selvfølgelig ikke mindre av at du blir så lett smitta heller... Høres veldig slitsomt ut, jeg ville som sagt oppsøkt lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke, men jeg ville i alle fall ha snakka med legen om det. Fortell hvor ofte du blir smitta og ta det derfra.

Så vidt jeg har forstått, er man vanligvis immun i noen måneder etter å ha hatt omgangssyke (litt avhengig av hvilket virus det var). Derfor høres det veldig voldsomt ut å bli smitta så ofte som du. Og frykten din for denne sykdommen blir jo selvfølgelig ikke mindre av at du blir så lett smitta heller... Høres veldig slitsomt ut, jeg ville som sagt oppsøkt lege!

Takk for tips. Det høres veldig merkelig ut å bli smittet flere ganger hvis det er sånn ja, men minstebarnet som går i barnehagen fikk tre runder på halvannen måned, dermed fikk jeg det også. Og da jeg snakket med barnehagen om det sa de ansatte at det er flere barn som får det flere ganger i samme omgangssykerunde. Som du skriver blir frykten større ettersom jeg blir så lett smittet og blir veldig kvalm, for det hadde jo vært lettere å håndtere om det ikke kom så ofte. Da de andre barna var mindre hadde vi omgangssyke på de og oss omtrent en gang i måneden, så det ligger tydeligvis lett for oss å få det. Jeg har alltid vært veldig opptatt av håndvask, antibac og klor, så mannen min mener at det har en sammenheng med at jeg fortere får det enn han (som ikke er like hysterisk på hygiene som meg). 

Anonymkode: be616...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme hver gang det blir nevnt det går omgangssyke I barnehagen. Blir dårlig bare av å lese det 😆 men heldigvis har vi sluppet unna de 2 siste gangene. Jeg sender selvom det står det. Man kan ikke unngå hverdagen. Man kan få det overalt Man er der det er mennesker.

Anonymkode: afaa0...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2024 den 11.17):

Samme her, vi var nesten ikke syke i det hele tatt. Nå vasker jeg hendene grundig (pleier jo selvfølgelig det, men enda mer nå) og har gått over enda en runde med kloring av håndtak, blandebatteri osv. Men ser jo at det er umulig at det syke barnet ikke skal ta på leker, og jeg har ikke sjangs til å vaske over det hele tiden. Det kom ikke oppkast på noen leker, men noen blir jo puttet i munn, hostet eller nyst på, men jeg gjør så godt jeg kan. 

De med eldre barn har det jo ikke så ofte heldigvis, men det er jo fortsatt mange år igjen i barnehagen.. 

Immunforsvaret trenger å bli bygget opp, så det er jo fint hver gang det er feber, forkjølelse osv. Men akkurat omgangssyke blir man aldri immun mot og det bygger ingen verdens ting. Så det er en særdeles unødvendig sykdom - fysj! 

Litt godt å høre at det er flere som har hatt runde på runde med omgangssyken før, for man føler seg jo veldig alene om det selv om man logisk sett forstår at det ikke ser kun ens egen familie det gjelder. 

 

Takk for gode ord og råd alle som skriver - det er godt å ikke kjenne seg alene eller unormal fordi jeg har angst for dette. Og som jeg har skrevet før, så forstår jeg at min uro er over det normale, så jeg må søke hjelp for å takle det bedre mentalt. Enn så lenge er det fint med alle dere som gir råd og kommer med oppbacking for noe som tross alt er helt normalt. Takk ❤️ 

 

Anonymkode: be616...eda

Joda man blir immun til en viss grad mot Norovirus etter infeksjon. Problemet er at immuniteten er relativt kortvarig og viruset muterer hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...