Gå til innhold

Omgangssyke - jeg blir så stressa!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår deg så godt TS. Hadde det helt likt. Ble i tillegg alene med våre tre barn etter faren forlot oss. I ettertid så er dette mine verste minner. Da vi hadde omgangssyke, og ungen kastet opp, og jeg var så dårlig selv. 

3 ganger i løpet av 2- 3 måneder. Til slutt måtte jeg bare ta 3 dager ekstra der jeg holdt ungene hjemme og fikk komme meg. Jeg brukte klor overalt og vasket hender som besatt. Jeg var helt ødelagt...

Anonymkode: 99611...55f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

storetora skrev (14 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. Holder ikke barn hjemme fra barnehage og skole fordi en er redd smitte, hva lærer man barna da.. ikke rart det er mye fravær blant folk. Jo en bygger imunforsvar når en er i den fasen i livet. 

Ved pågående omgangssyke på avdelingen i barnehagen, så er det helt innafor å holde hjemme. En 2 åring er meget utsatt. 

Og du trenger å lese deg opp på Noro-virus. Dere ble ikke plutselig immune en dag.

Anonymkode: 073f1...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt samme opplegget hos oss. De siste to gangene minste har vært syk har det vært kloring, kokvask av sengetøy, ekstremt nøye på håndhygiene oppsatt hår. Full kropps- og hårvask ved oppkast på klær og kropp. Ingen andre har blitt syk, selv om jeg har ligget sammen med barnet og det har kastet opp på fanget mitt. Også fått oppkast på meg selv, men har bare vært ekstremt nøye med å få vasket alt og meg selv umiddelbart. Og så har vi brukt hansker ved håndtering av sengetøy osv. også kokvasket kosedyr og alt som potensielt kunne fått oppkast på seg, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ved pågående omgangssyke på avdelingen i barnehagen, så er det helt innafor å holde hjemme. En 2 åring er meget utsatt. 

Og du trenger å lese deg opp på Noro-virus. Dere ble ikke plutselig immune en dag.

Anonymkode: 073f1...f6e

Nå var vell dette ikke snakk om noro virus, men en helt vanlig omgangssyke. Joda en har 10 dager barn sykdomsdager så om en kommer gjennom året med å holle barna hjemme sånn i tilfelle så er det helt og holdent opp til hver enkelt heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater omgangssyke. Men ofte opplever vi at bare en eller to i familien får det og ikke alle. Så jeg gidder rett og slett ikke å drive med full nedvask og andre tiltak. Vi er selvfølgelig påpasselig med at den/de syke har eget tørkehåndkle, vasker sengetøy, plasserer tannkost for seg, den/de syke får ikke tilberede mat, gå i kjøleskap selv, vaske hender og den slags. Men vi friske gjør ikke annet enn å være ekstra påpasselig med håndhygienen. 
Bor man mange så er det nesten umulig å unngå uansett. Så ikke vits å kave. Smittet og syk tror jeg man blir uansett. Og i noen tilfeller er man heldig og står over støyten.

Anonymkode: d0c76...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

storetora skrev (1 time siden):

Nå var vell dette ikke snakk om noro virus, men en helt vanlig omgangssyke. Joda en har 10 dager barn sykdomsdager så om en kommer gjennom året med å holle barna hjemme sånn i tilfelle så er det helt og holdent opp til hver enkelt heldigvis.

Og hva er helt vanlig omgangssyke, hvilke virus forårsaker det? 

Anonymkode: 073f1...f6e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

storetora skrev (2 timer siden):

Nå var vell dette ikke snakk om noro virus, men en helt vanlig omgangssyke. Joda en har 10 dager barn sykdomsdager så om en kommer gjennom året med å holle barna hjemme sånn i tilfelle så er det helt og holdent opp til hver enkelt heldigvis.

Omgangssyke er stort sett pga norovirus… 

Anonymkode: 35eaa...199

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg hadde hyperemesis med nummer to, og er etter det jeg har fått angst for oppkast og kvalme. Primært kvalme egentlig.

Jeg leverte barnet i barnehagen i dag og mannen er hjemme med barnet i morgen om vi får smitte i huset. Han har forstått alvoret for meg nå tror jeg, og det at han tar det på alvor gjør at jeg kjenner det er bittelitt bedre. 

Kjøpte inn flere liter med klor, fem 10 liters bøtter, flere pakker med salte kjeks og noen med tørre kjeks. Føler meg litt mer forberedt nå. Spurte barnehagen i går om det var flere på avdelingen som hadde blitt syke i går, men det var det ikke. Da kjente jeg også at det roet seg litt, selv om det ikke trenger å bety noe. 

Anonymkode: be616...eda

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt, TS. Jeg synes det er helt idiotisk at de på skolen til mine barn, rett før alle ferier, skal ha en felles buffet der barna har med mat og forsyner seg fra samme bordet, når man VET at omgangssyka går.

Jeg hadde holdt mitt barn hjemme i et par dager fra bhg i denne situasjonen. Men jeg har emetofobi og ligger søvnløs og grubler og stresser under slike perioder. Lytter etter hver minste lyd som kan tyde på at barna er kvalme på rommene sine. Og kjenner meg kjempekvalm og tror jeg har blitt smitta. Tiden før jul og før påske er grusom.

Anonymkode: d0aa3...c10

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skjønner deg godt, TS. Jeg synes det er helt idiotisk at de på skolen til mine barn, rett før alle ferier, skal ha en felles buffet der barna har med mat og forsyner seg fra samme bordet, når man VET at omgangssyka går.

Jeg hadde holdt mitt barn hjemme i et par dager fra bhg i denne situasjonen. Men jeg har emetofobi og ligger søvnløs og grubler og stresser under slike perioder. Lytter etter hver minste lyd som kan tyde på at barna er kvalme på rommene sine. Og kjenner meg kjempekvalm og tror jeg har blitt smitta. Tiden før jul og før påske er grusom.

Anonymkode: d0aa3...c10

TS her. Dette er så gjenkjennbart og akkurat sånn jeg også har det. Nå er barnet i barnehagen, men jeg tenker på om jeg kanskje får en telefon annenhvert minutt. Barnet har ikke vist noen tegn til verken kvalme eller uvelhet hjemme, men det kommer jo fote helt plutselig når de er så små. Så fort noen av barna nevner at de er kvalme e.l. får jeg noia og blir redd for omgangssyken. Jeg har ingen problemer med oppkast om jeg vet at årsaken til det ikke er smittsom. Så det er redselen for kvalme og at flere skal bli dårlige. 

Anonymkode: be616...eda

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...