Fremmed fugl Skrevet 26. juni #21 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har dere noen tips til hvordan jeg kan få mannen til å forstå alvoret med vekta hans og ta grep? Samme hva jeg og andre sier, så når det ikke gjennom. Ikke engang når leger sier tydelig ifra. Jeg kjenner jeg har null tålmodighet igjen når han klager på at knærne gjør vondt når han har gått en liten tur, og er så dritt lei av å ikke sove pga. snorkingen og pustestoppene hans. Det er så ekstremt at naboene våre (bor i blokk) kommenterer det. Anonymkode: 57bde...40a Han vet helt sikkert at han har et kjempeproblem. Problemet er at han ikke ser en realistisk løsning på problemet. Så prøv å hjelp han med det. Idag finnes det bra legemidler. Så er det en meget grei måte å trene. Walk-Run-Walk. Støtt og vær positiv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #22 Del Skrevet 26. juni Lag han god biff hver dag så orker han ikke dytte i seg all mulig drit. Anonymkode: 5a966...355 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 26. juni #23 Del Skrevet 26. juni Jeg mener, som en annen over her, at du må sette grenser for deg selv, og ta ansvar for deg og ditt. Du kan ikke forandre ham. Bare han kan forandre seg selv. Du kan ikke trylle fram motivasjon for ham. Bare han kan finne motivasjonen for seg. Det du KAN gjøre er å fortelle ham at du ikke lenger kan sove på samme rom som ham, da han ødelegger nattesøvnen din. Du kan også fortelle ham at du ikke gidder å høre på klaging over smerter som skyldes fedmen, så lenge han ikke selv tar tak og gjør noe med det. Du kan også si at hvis han vil ta grep, så vil du være der for ham og støtte ham i det han gjør. Du vil selvsagt være med på et sunt kosthold og mer aktivitet sammen, hvis han trenger det. Si fra til ham at det går ut over din motivasjon i samlivet (for det har jeg inntrykk av at det gjør), men ikke still ultimatum til ham hvis du ikke virkelig mener det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #24 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kan man også gjøre dette mot kvinner som er overvektige? Anonymkode: b3ffe...681 Jeg skjønte ikke hvor svær jeg var før jeg ble filmet på en ferie en gang, og jeg forferdet så meg selv vagge rundt. Jeg gikk ned 40 kilo etterpå. Så det kan funke. Anonymkode: 7dad3...165 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #25 Del Skrevet 26. juni Realistisk sett i voksen alder er det ikke så mye som hjelper over tid. Varige løsninger er gastric bypass eller ozempic/wegovy Anonymkode: d3e2f...36d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 26. juni #26 Del Skrevet 26. juni (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tror du virkelig ikke at han vet at han er veldig overvektig? Jeg er helt uenig med deg her, utifra det ts skriver tror jeg dette kan gjøre mer skade. Og derfor råder jeg ts til å ta kontakt med profesjonelle. Anonymkode: 8f480...9dc Ja, det tror jeg virkelig. Har du ikke sett hvor mange her inne som har skrevet at de ikke visste hvor overvektige de var? Et nærliggende eksempel er meg selv. Jeg hadde sett meg selv stående naken mange ganger. Så jeg trodde jeg visste hvordan jeg så ut. Til den dagen jeg var på et hotell som hadde speil rett overfor doen. Å se meg selv sittende naken, var vondt å se. Da kom jo alle de voldsomme valkene til sin rett. Jeg visste virkelig ikke at det var så ille. Jeg ble kvalm ved tanken på at det synet så min mann omtrent daglig. Så ja, det gav motivasjon til slanking. Endret 26. juni av Hulderen 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #27 Del Skrevet 26. juni Hulderen skrev (1 minutt siden): Ja, det tror jeg virkelig. Har du ikke sett hvor mange her inne som har skrevet at de ikke visste hvor overvektige de var? Et nærliggende eksempel er meg selv. Jeg hadde sett meg selv stående naken mange ganger. Så jeg trodde jeg visste hvordan jeg så ut. Til den dagen jeg var på et hotell som hadde speil rett overfor doen. Å se meg selv sittende naken, var vondt å se. Da kom jo alle de voldsomme valkene til sin rett. Jeg visste virkelig ikke at det var så ille. Jeg ble kvalm ved tanken på at det synet så min mann omtrent daglig. Så ja, det gav motivasjon til slanking. Jeg mener at det du skriver her er fettfobisk. Greit nok at du snakker om din egen kropp, men å omtale kroppen din, med valker på denne måten tyder på internalisert fettfobi. Det er vel og bra at folk velger å ta vare på helsa si, og kroppen sin, og at de mener de er penere, deiligere osv. som slankere, men det er unødvendig å omtale feite kropper som om de er vemmelige. Anonymkode: 88469...999 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 26. juni #28 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Eh.. tynne folk snorker ikke? Anonymkode: effc2...33d Hvor står det at tynne folk ikke snorker? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 26. juni #29 Del Skrevet 26. juni Hvordan har han det psykisk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #30 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg mener at det du skriver her er fettfobisk. Greit nok at du snakker om din egen kropp, men å omtale kroppen din, med valker på denne måten tyder på internalisert fettfobi. Det er vel og bra at folk velger å ta vare på helsa si, og kroppen sin, og at de mener de er penere, deiligere osv. som slankere, men det er unødvendig å omtale feite kropper som om de er vemmelige. Anonymkode: 88469...999 "fettfobi" er det dummeste jeg har hørt om. Anonymkode: b5e72...220 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solanum Skrevet 26. juni #31 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har dere noen tips til hvordan jeg kan få mannen til å forstå alvoret med vekta hans og ta grep? Samme hva jeg og andre sier, så når det ikke gjennom. Ikke engang når leger sier tydelig ifra. Jeg kjenner jeg har null tålmodighet igjen når han klager på at knærne gjør vondt når han har gått en liten tur, og er så dritt lei av å ikke sove pga. snorkingen og pustestoppene hans. Det er så ekstremt at naboene våre (bor i blokk) kommenterer det. Anonymkode: 57bde...40a Kontakt advokat og si til han at dere må få orden i ektepakten, testamentene og fremtidsfullmaktene. Så ber du han rydde i bod og garasje. Og når han spør hvorfor sier du at du ikke makter alt styret når han dauer snart, så han kan bare rydde opp med en gang. Det er selve Døden du må spille ut som kort når ingenting annet nytter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #32 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "fettfobi" er det dummeste jeg har hørt om. Anonymkode: b5e72...220 Ja, fettfobi er veldig dumt. Samtidig også veldig utbredt. Men nå mente du kanskje å si at det er dummeste du har hørt om fordi du mener at det ikke finnes fordi ingen er jo redd for fett? Vel, veldig mange er nettopp redd for fett, man kan også kalle det fetthat. En vil ikke assosiere seg med feite mennesker, eller være et feitt menneske, fordi man assosierer det med uhelse og stigma. Det er mange grunner til at fobi er det riktige ordet. Om du ikke liker det, kan du jo heller velge fetthat. Selv om overvektige er majoriteten av befolkningen så blir de i stor grad diskriminert. Ikke minst internaliseres fetthatet. Det er en utbredt tanke om seg selv og andre, at størrelsen på kroppen har en slags moralsk verdi. Anonymkode: 88469...999 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #33 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, fettfobi er veldig dumt. Samtidig også veldig utbredt. Men nå mente du kanskje å si at det er dummeste du har hørt om fordi du mener at det ikke finnes fordi ingen er jo redd for fett? Vel, veldig mange er nettopp redd for fett, man kan også kalle det fetthat. En vil ikke assosiere seg med feite mennesker, eller være et feitt menneske, fordi man assosierer det med uhelse og stigma. Det er mange grunner til at fobi er det riktige ordet. Om du ikke liker det, kan du jo heller velge fetthat. Selv om overvektige er majoriteten av befolkningen så blir de i stor grad diskriminert. Ikke minst internaliseres fetthatet. Det er en utbredt tanke om seg selv og andre, at størrelsen på kroppen har en slags moralsk verdi. Anonymkode: 88469...999 Jeg synes det er idiotisk at det ses på som negativt å ha "fettfobi", beklager. Selvfølgelig skal man unngå å ha for mye fett på kroppen, det sier seg selv. Anonymkode: b5e72...220 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #34 Del Skrevet 26. juni tussi84 skrev (1 time siden): Jo det kan du. Det er ikke ditt ansvar hva eller hvor mye voksne mennesker spiser, og heller ikke hvor mye han beveger seg. Han har ansvar for seg selv ikke du. Og ja han vet selv godt at han er overvektig. Men enten vil han ikke, eller så trives han sånn. Det finnes de som trives i kroppen som overvektige. Jeg er ikke ts. Jeg synes overdreven spising er på lik linje med rusproblemer. Jeg hadde ikke sittet og sett på at mannen min ruset seg til døde. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan man også gjøre dette mot kvinner som er overvektige? Anonymkode: b3ffe...681 🙄 Man kan ikke gjøre det med tilfeldige folk, nei. Her snakker vi om en person man er i et forhold med over lenger tid, som ikke er bare overvektig, men helseskadelig overvektig. Anonymkode: 1a754...7c5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #35 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg synes det er idiotisk at det ses på som negativt å ha "fettfobi", beklager. Selvfølgelig skal man unngå å ha for mye fett på kroppen, det sier seg selv. Anonymkode: b5e72...220 Hvorfor beklage meningene dine? Det er ikke noe likhetstegn mellom fettfobi og ønsket om å unngå å ha for mye fett på kroppen. Å hate feite mennesker gjør dem ikke slankere, og det er ganske idiotisk og lavpannet å tenke at stigma og hat fører til motivasjon og at folk får bedre helse. Faktum er at mange av de negative konsekvenser av fedme ikke kommer av fedmen i seg selv, og men fra stigmaet og hatet. Ditt hat er helseskadelig. Det gjelder ikke bare folk som faktisk er feite, det rammer også de som frykter å bli feite. Fettfobi er et folkehelseproblem, og bidrar til økt press på helsevesenet. Flere ting er sant samtidig. Fedme fører til helseproblemer og andre utfordringer. Og fetthat fører til det samme. Fetthat bidrar også til å gjøre det vanskeligere å gjøre noe med vekten sin. Giftig skam er ikke en god motivator for atferdsendring. Anonymkode: 88469...999 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #36 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor beklage meningene dine? Det er ikke noe likhetstegn mellom fettfobi og ønsket om å unngå å ha for mye fett på kroppen. Å hate feite mennesker gjør dem ikke slankere, og det er ganske idiotisk og lavpannet å tenke at stigma og hat fører til motivasjon og at folk får bedre helse. Faktum er at mange av de negative konsekvenser av fedme ikke kommer av fedmen i seg selv, og men fra stigmaet og hatet. Ditt hat er helseskadelig. Det gjelder ikke bare folk som faktisk er feite, det rammer også de som frykter å bli feite. Fettfobi er et folkehelseproblem, og bidrar til økt press på helsevesenet. Flere ting er sant samtidig. Fedme fører til helseproblemer og andre utfordringer. Og fetthat fører til det samme. Fetthat bidrar også til å gjøre det vanskeligere å gjøre noe med vekten sin. Giftig skam er ikke en god motivator for atferdsendring. Anonymkode: 88469...999 Beklager at jeg ikke utdypte, jeg ser at mitt første innlegg kan misforstås. Anonymkode: b5e72...220 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #37 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Beklager at jeg ikke utdypte, jeg ser at mitt første innlegg kan misforstås. Anonymkode: b5e72...220 Aha. Så du tenker det er positivt å hate feite folk, møte dem med stigma, diskriminering og fordommer? Fordi hvis du tenker det er positivt å ha fettfobi så er det det det innebærer. Hvorfor er det positivt tenker du? Anonymkode: 88469...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #38 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aha. Så du tenker det er positivt å hate feite folk, møte dem med stigma, diskriminering og fordommer? Fordi hvis du tenker det er positivt å ha fettfobi så er det det det innebærer. Hvorfor er det positivt tenker du? Anonymkode: 88469...999 Jeg tenker at det ikke er negativt å ha "fettfobi", på den måten (i følge deg) @Hulderen har det. Jeg vil heller si det var fint at hun ble oppmerksom på hvordan hun egentlig så ut, og tok grep. Det er godt jobba! Anonymkode: b5e72...220 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBrukerNeida Skrevet 26. juni #39 Del Skrevet 26. juni Du kan jo prøve å "skremme" han litt ved å skrive ned punkter over økte sjanser for hjerte- og karsykdommer, diabetes, leddskader, osv. Så kan du også skrive ned plager han har trolig på grunn av overvekt, for eksempel snorking, leddskader, osv. Det bør også være løsninger du kommer med, og ting også du kan hjelpe til med slik at dere begge kommer i mål sammen. Da kan man si at "Her er problemer du har, om vi gjør så og så blir du kvitt disse problemene og det gjør vi sammen". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni #40 Del Skrevet 26. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at det ikke er negativt å ha "fettfobi", på den måten (i følge deg) @Hulderen har det. Jeg vil heller si det var fint at hun ble oppmerksom på hvordan hun egentlig så ut, og tok grep. Det er godt jobba! Anonymkode: b5e72...220 Vi er enige om at det er godt jobba. Og det kunne hun jo gjort både da og nå uten å snakke om feite kropper som at de er vemmelige. Anonymkode: 88469...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå