Gå til innhold

Stebarn forsyner seg uten å spørre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lag en egen kurv som hun kan forsyne seg av. 

Anonymkode: 2bc18...c96

 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje en ide å snakke med barnet da eller? Ingen som har sagt at det skal være fri tilgang, eller at kurven skal ha masse brus feks 

Anonymkode: 2bc18...c96

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er det nok. Men å ha en egen kurv kan være til hjelp, og er en veldig enkel løsning når man er enig med barnet. 

Anonymkode: 2bc18...c96

Mye gnål om denne kurven.

Anonymkode: c799a...5e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liljerød skrev (1 time siden):

Neida, de får ikke barndommen ødelagt selv om de har regler ift brus eller godsaker å forholde seg til.

Her i huset har alle de samme reglene, også mine biologiske barn må spørre før de forsyner seg av ting. De spør til og med før de lager seg vanlig mat, selv om jeg aldri har sagt at de må det så gjør de det likevel.

De får slett ikke barndommen ødelagt av den grunn, men de lærer seg å ta hensyn til andre, finne ut av om man kan ta ting i skuffer og skap eller om det er ment for noe annet. 

Jeg synes det er vanlig høflighet, og ikke noe som ødelegger noenting. 

Snakk om t poenget fløy over hodet på en! Tror du virkelig ikke stebarn har regler, eller at problemet med stebarn sin barndom er at noen grensesetter…?!? nei! Problemet er den konstante kritikken de utsettes for av sjalu og smålige stemødre som ikke klarer samarbeide med faren, også straffer de stebarna via å pøse ut sin frustrasjon, sinne og kritikk mot barnet. Man ser det i tråden her også; TS latterliggjør stebarnet og sier at det drikker brus «hele dagen» og spiser godteri hver dag, når det er til mor. Denne måten å snakke ned et barn på; er stemødre eksperter i. Men du synes sikkert det er greit? 

Anonymkode: 35b8c...62a

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet bor der også. Da må barnet få lov til å oppføre seg som om det er hjemme. Ting DU ikke vil at barnet skal ha foreslår jeg heller at DU gjemmer vekk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig unaturlig og smålig om barna må spørre om å ta mat generelt fra kjøleskapet. Unntaket er selvsagt brus, snop og middag og det må kommuniseres tydelig hva som er greit å forsyne seg av og hva man må spørre om. Jeg synes det også er sært og smålig å kjøpe vanlig sunn mat som bare er til enselv. Mat er noe man har felles.

Endret av Tuba
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Far er enig med meg, MEN blir usikker når han vet moren aldri sier nei

der drikker hun brus hele dagen hver dag og sikkert godteri hele uka

Anonymkode: ff53a...397

Er mannen din litt konfliktsky? Virker som han prøver å please både deg og dattera ved å ikke ta standpunkt. Dere må jo bli enige om hva som gjelder. Og så er det kanskje ikke nødvendig å ha store mengder snacks og brus tilgjengelig? Kjøp heller inn når dere trenger det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barnet har vokst opp med at brus, snop og lignende kun handles inn i helgen, så kan det være vanskelig for henne å begrense seg selv, dersom dere plutselig har dette tilgjengelig hele tiden. Det kan umulig være vanskelig for dere å handle inn i helgene, de ukene hun er hos dere? Dette er også hennes hjem, og et barn skal ikke trenge å be om tillatelse hver gang de forsyner seg fra kjøleskapet. Enten så gjemmer dere bort godis og brus så hun ikke finner det før det er helg, eller så får dere endre på vanene for når dere handler inn godis. Her har jo far vært med å bygge barnets vaner, da blir det helt feil at du (som stemor) skal komme inn å endre på disse tingene. 

Anonymkode: c6d12...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har voksne barn/stebarn nå. De har aldri rørt brus og godteri uten å spørre, heldigvis. Vi har jo gjort det klart at det ikke er lov. De har heller ikke forsynt seg av ting jeg har bakt og frosset ned. Det har jeg lagt såpass med jobb i, at jeg vil ha kontroll på.

Ellers har de klart seg med de faste måltidene her. Stekt seg egg og bacon eller lagd ostesmørbrød til kvelds innimellom, og det var selvfølgelig ok. Har hatt barn som var fornøyde med å leve ganske sunt, og å møte opp sulten til middag uten å ha stappet i seg noe rett før.

Om jeg hadde hatt barn som forsynte seg av godteri og brus uten lov, så hadde jeg sluttet å ha det i hus. Vi som foreldre/steforeldre har jo et ansvar for at de skal leve sunt.

Anonymkode: 72d7d...95f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakk om t poenget fløy over hodet på en! Tror du virkelig ikke stebarn har regler, eller at problemet med stebarn sin barndom er at noen grensesetter…?!? nei! Problemet er den konstante kritikken de utsettes for av sjalu og smålige stemødre som ikke klarer samarbeide med faren, også straffer de stebarna via å pøse ut sin frustrasjon, sinne og kritikk mot barnet. Man ser det i tråden her også; TS latterliggjør stebarnet og sier at det drikker brus «hele dagen» og spiser godteri hver dag, når det er til mor. Denne måten å snakke ned et barn på; er stemødre eksperter i. Men du synes sikkert det er greit? 

Anonymkode: 35b8c...62a

Nei, selvsagt er det ikke ok å snakke slik til verken stebarn eller egne barn, og det har jeg da heller ikke sagt.

Jeg er på generelt plan sliten av at stemødre hetses i slike tråder, og nærmest reduseres til nikkedokker i egne hjem som ikke har noe de skulle sagt over verken sin egen bakst, sine egne innkjøpte klær eller mat, eller i sitt eget hus generelt hvorav de er prisgitt hva de biologiske foreldrene bestemmer over sine egne barn.

Jeg går da ikke rundt og bestemmer hva mine barn skal gjøre i sin far og stemors hus, og lærer dem da ikke opp til at de skal forholde seg til mine regler i deres hus. Tvert imot lærer jeg dem at de må forholde seg til de reglene der de måtte befinne seg er. 

Jeg synes ikke at det å ha regler ift kjøleskap og matinntak er over grensen for hva man kan bestemme i eget hjem, så lenge alle får spise seg mette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (1 time siden):

Neida, de får ikke barndommen ødelagt selv om de har regler ift brus eller godsaker å forholde seg til.

Her i huset har alle de samme reglene, også mine biologiske barn må spørre før de forsyner seg av ting. De spør til og med før de lager seg vanlig mat, selv om jeg aldri har sagt at de må det så gjør de det likevel.

De får slett ikke barndommen ødelagt av den grunn, men de lærer seg å ta hensyn til andre, finne ut av om man kan ta ting i skuffer og skap eller om det er ment for noe annet. 

Jeg synes det er vanlig høflighet, og ikke noe som ødelegger noenting. 

Jeg hadde blitt irritert om barns spirte om å få ta noe mat og andre ting,,jeg er på jobb trossalt, da kan man ikke svare på meld om å få ta drikke, is eller mat. Men jaggu har de ikke lært å ta hensyn til andre likevel 

Anonymkode: 1c8e7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok en grunn til at de spør uansett. De fleste barn hadde ikke følt at de måtte spørre om å få ta seg en brødskive eller to.

Anonymkode: 07c40...a77

Enig i dette

Anonymkode: 1c8e7...7d1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liljerød skrev (1 minutt siden):

Nei, selvsagt er det ikke ok å snakke slik til verken stebarn eller egne barn, og det har jeg da heller ikke sagt.

Jeg er på generelt plan sliten av at stemødre hetses i slike tråder, og nærmest reduseres til nikkedokker i egne hjem som ikke har noe de skulle sagt over verken sin egen bakst, sine egne innkjøpte klær eller mat, eller i sitt eget hus generelt hvorav de er prisgitt hva de biologiske foreldrene bestemmer over sine egne barn.

Jeg går da ikke rundt og bestemmer hva mine barn skal gjøre i sin far og stemors hus, og lærer dem da ikke opp til at de skal forholde seg til mine regler i deres hus. Tvert imot lærer jeg dem at de må forholde seg til de reglene der de måtte befinne seg er. 

Jeg synes ikke at det å ha regler ift kjøleskap og matinntak er over grensen for hva man kan bestemme i eget hjem, så lenge alle får spise seg mette. 

I utgangspunktet er ingenting  feil eller riktig. Men. Man må jo som stemor ha respekt for at man kommer inn i en familie som allerede HAR en etablert kultur for hva som er greit og ikke. Far og barn har vært vant til en ting, og så kommer det en ny person inn i bildet som skal bestemme at NEI, det er ikke greit lenger. Da må man jo for det første ha som utgangspunkt at man ikke er så veldig dømmende på hvordan ting har vært, og for det andre etablere en enighet med far om hvordan det skal være. Det er vel ikke helt gitt at det er kvinnen i huset som skal bestemme over kjøleskapet?

Uansett. Når man har så store stebarn som TS, så  det være mulig for dem å få ta seg en brødskive uten å måtte ringe stemor.

Anonymkode: 30cd4...7fe

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Snakk om t poenget fløy over hodet på en! Tror du virkelig ikke stebarn har regler, eller at problemet med stebarn sin barndom er at noen grensesetter…?!? nei! Problemet er den konstante kritikken de utsettes for av sjalu og smålige stemødre som ikke klarer samarbeide med faren, også straffer de stebarna via å pøse ut sin frustrasjon, sinne og kritikk mot barnet. Man ser det i tråden her også; TS latterliggjør stebarnet og sier at det drikker brus «hele dagen» og spiser godteri hver dag, når det er til mor. Denne måten å snakke ned et barn på; er stemødre eksperter i. Men du synes sikkert det er greit? 

Anonymkode: 35b8c...62a

Ro ned titsa. Som et nå voksent stebarn fulgte jeg samme regler som husets andre barn og tok ingen skade av det. Steforeldra mine samarbeida godt med foreldra mine, og om det var noen frustrasjon så var ikke jeg offer for det med mindre jeg med overlegg hadde begått et regelbrudd. 

For øvrig i hus hvor barna blei opplært til at vi spør før vi forsyner oss på kjøkkenet, uten at vi noensinne sulta i hjel av den grunn, og sjelden fikk "nei" med mindre de voksne sto over komfyren med middag. 

TS reagerer på et barn med et ubegrensa kosthold. Det er ikke "latterliggjøring av barnet" å påpeke at det ikke fordrer et sunt forhold til mat at brus og godteri er hverdagskost, det er å øve kritikk mot biomor som bedriver noe som de meir hysteriske mandelmødrene her vil omtale som omsorgssvikt. 

Anonymkode: 14951...e0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ro ned titsa. Som et nå voksent stebarn fulgte jeg samme regler som husets andre barn og tok ingen skade av det. Steforeldra mine samarbeida godt med foreldra mine, og om det var noen frustrasjon så var ikke jeg offer for det med mindre jeg med overlegg hadde begått et regelbrudd. 

For øvrig i hus hvor barna blei opplært til at vi spør før vi forsyner oss på kjøkkenet, uten at vi noensinne sulta i hjel av den grunn, og sjelden fikk "nei" med mindre de voksne sto over komfyren med middag. 

TS reagerer på et barn med et ubegrensa kosthold. Det er ikke "latterliggjøring av barnet" å påpeke at det ikke fordrer et sunt forhold til mat at brus og godteri er hverdagskost, det er å øve kritikk mot biomor som bedriver noe som de meir hysteriske mandelmødrene her vil omtale som omsorgssvikt. 

Anonymkode: 14951...e0b

TS vet selvsagt ikke hvordan det er hos mor. Uansett er det barnslig å skylde på moren for alt man ikke liker. Åpenbart at jenta har vært vant til det samme hos far også.

Det er vel bare for TS å ikke ha kjøleskapet fullt av godteri og brus da? Eller innføre en regel om at man må spørre stemor for hvert eneste eple eller brødskive man tar, hvis det er så langt hun ønsker å trekke det.

Anonymkode: 30cd4...7fe

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun er ikke vant med å spør hos moren din, så derfor tar raider hun skap og kjøleskap for ting hun liker.

er dette dagens barn, å bare ta brus fra kjøleskap uten å spørre?

Anonymkode: ff53a...397

Vel det kommer vel an på hva barn har lært hjemme det. Her i huset løste jeg det slik at jeg ikke hadde brus, godis og snacks i huset med mindre det var lov å ta av det. Mitt barn støvsugde kjøleskap, skuffer og skap for alt og det hjalp ingenting med kjeft, regler osv for lot seg friste så fort jeg var et annet sted. Derfor hadde jeg bare sånt i huset på fredag/lørdag.

Det bør jo være samme regel for alle i huset, så unødvendig å ha brus i kjøleskapet hver dag. 😉

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelja skrev (1 time siden):

Barnet ditt er så lite at det ikke er naturlig at det henter mat selv, men du kommer dit du også. Da vil du nok angre litt på at stebarnet ikke fikk lov, til noe så dagligdags som å ta seg noe å spise. Når det kommer til snacks og brus synes jeg det er en annen diskusjon. Dette burde dere heller ha en klar regel på at er til lørdager, eller spesielle merkedager. Kanskje dere ikke trenger å ha det tilgjengelig i hverdagen? For her går det vel ikke på at barnet må spørre først, men at svaret i utgangspunktet er nei. 

 

Tuba skrev (56 minutter siden):

Jeg synes det er veldig unaturlig og smålig om barna må spørre om å ta mat generelt fra kjøleskapet. Unntaket er selvsagt brus, snop og middag og det må kommuniseres tydelig hva som er greit å forsyne seg av og hva man må spørre om. Jeg synes det også er sært og smålig å kjøpe vanlig sunn mat som bare er til enselv. Mat er noe man har felles.

Nå sier jo ikke TS at stebarnet må spørre for å ta seg en brødskive, heller. :roll: Det er snakk om brus/snacks og usunne ting, som jeg godt skjønner TS ikke vil at eget barn skal lære seg til er hverdagskost.

Jeg har for ordens skyld kun egenfødte barn, og de vet godt at det ikke er fritt frem å forsyne seg av det som går utover vanlig mat, så dette har ingenting med stebarn å gjøre, men er sunn fornuft og folkeskikk. Når det er sagt må jo TS og mannen komme frem til en felles policy overfor både det aktuelle barnet her og fellesbarn, ellers er det ikke rart det blir misnøye for alle parter.

Anonymkode: 20a34...99b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

 

Nå sier jo ikke TS at stebarnet må spørre for å ta seg en brødskive, heller. :roll: Det er snakk om brus/snacks og usunne ting, som jeg godt skjønner TS ikke vil at eget barn skal lære seg til er hverdagskost.

Jeg har for ordens skyld kun egenfødte barn, og de vet godt at det ikke er fritt frem å forsyne seg av det som går utover vanlig mat, så dette har ingenting med stebarn å gjøre, men er sunn fornuft og folkeskikk. Når det er sagt må jo TS og mannen komme frem til en felles policy overfor både det aktuelle barnet her og fellesbarn, ellers er det ikke rart det blir misnøye for alle parter.

Anonymkode: 20a34...99b

Det står ikke at det er snakk om brus/snacks, det står at hun raider kjøleskap og skap for «ting hun liker», også tar ts brus frem som ett eksempel. 

Derfor skrev jeg at brus/snacks er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 92d32...9a9

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står ikke at det er snakk om brus/snacks, det står at hun raider kjøleskap og skap for «ting hun liker», også tar ts brus frem som ett eksempel. 

Derfor skrev jeg at brus/snacks er en annen diskusjon. 

Anonymkode: 92d32...9a9

Denne skulle ikke bli anonym, vet ikke hvorfor det skjedde

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset kan de forsyne seg av vanlig mat når de vil, men ikke rundt middagstid. 
Men de tar ikke brus, godteri, kjeks og snacks uten å spørre. Kun om det står en åpen pakke eller skål fremme:) dette gjelder både egne barn og bonusbarnet. De må også spørre før de begynner å bake, etter noen episoder jeg kom hjem og de var i full sving på kjøkkenet, som førte til at middagen ble noen timer forsinket😌

 

forøvrig er det forskjell på barn og voksne. Barna mine vet at for de er brus forbeholdt helgen, med noen unntak. Som de sier, mamma drikker brus istedet for kaffi😅 de tåler fint om jeg tar meg en boks brus eller energidrikk på en onsdag uten at de får. 

Anonymkode: 14795...2ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor og har et annet hjem og regler enn det stebarna hadde. Da samboer og eks bodde sammen var det et kjøleskap med lite innhold, middag ble handlet på vei hjem. Samboer sier han var vant til at de var på butikken hver dag, ofte flere ganger om dagen.

Jeg er en helt annen type, jeg planlegger mat for lang tid fremover og handler stort. Klart vårt kjøleskap da er ganske fullt og det sier seg selv at stebarna ikke kan komme innom å raide kjøleskapet. Det har de forsåvidt aldri gjort, men klart det måtte forklares hvorfor vi hadde mye mat. Tok ikke lange tiden før matplanen var populær og poenget tatt. 
 

Pålegg, frukt, jus, yoghurt og grønnsaker kan de spise så mye de vil av. Jeg legger i egen hylle ting som skal brukes til noe spesielt. 
 

Brus og godteri står i egen bod.

Anonymkode: dca7d...bf1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dagens foreldre, å ha noe så usunt som brus tilgjengelig i kjøleskapet? 

Anonymkode: c8a69...5ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...