Gå til innhold

Stebarn forsyner seg uten å spørre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis du har kjøpt inn en god del til helgens selskap du skal holde, så er det helt greit at ungdommen i huset tømmer alt sammen? 

Anonymkode: 39409...fa1

Da har hun sikkert sagt i fra til ungdommen sin at «hey, har handlet det og det til selskapet til helgen..»

Anonymkode: 913c5...885

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er jeg heldigvis ikke stemor og kommer aldri til å bli det heller.

Anonymkode: c7a28...93f

Basert på dine to (siste) innlegg er det nok det beste at du ikke blir stemor.

Anonymkode: a146d...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (1 minutt siden):

Fullt så enkelt er det vel ikke. Vi mennesker er ikke maskiner heller. Av og til kan man bli fristet hvis man har noe godt tilgjengelig. :) Men seff, vi forventer at barnet ikke spiser opp middagen som var planlagt til senere. :P 

Hjemme hos oss spør barna i hvert fall om det er greit at de tar godteri, brus osv av "kosemat". Vanlig mat derimot kan de forsyne seg som de vil av.

Anonymkode: 5af0d...2dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat er fritt vilt. Brus og snacks spør man om. 
Frukt er alltid ubegrenset. 

Anonymkode: 5fa7d...e45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke "dagens barn". Dette er barnet som din utkårede har vært med å oppdra, så han har halve skylda. Barn har den utrolig evnen at de skjønner forskjell på her og der, så hvis hun gjør det hjemme hos dere og du ikke synes det er greit, ja, da må bare far (og du) si det til henne. Sikkert gjentatte ganger, men en annen utrolig evne barn har er at de faktisk har mulighet til å lære..

Anonymkode: d1407...52d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hjemme hos oss spør barna i hvert fall om det er greit at de tar godteri, brus osv av "kosemat". Vanlig mat derimot kan de forsyne seg som de vil av.

Anonymkode: 5af0d...2dc

Og du sier at de ALLTID spør om dette eller hender det kanskje at de sniker til seg noe også? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da er det da vel like enkelt å snakke med barnet og fortelle hva som er greit å ta i kjøleskapet og hva man må spørre om...?

Anonymkode: 5af0d...2dc

Ja det er det nok. Men å ha en egen kurv kan være til hjelp, og er en veldig enkel løsning når man er enig med barnet. 

Anonymkode: 2bc18...c96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Far er enig med meg, MEN blir usikker når han vet moren aldri sier nei

der drikker hun brus hele dagen hver dag og sikkert godteri hele uka

Anonymkode: ff53a...397

Slutt å ha brus og godteri tilgjengelig da! Jeg har aldri det tilgjengelig i uka, det kjøpes inn på lørdager, kun da. Så har jeg en kjekspakke e.l på lur i tilfelle tur eller besøk. 

Anonymkode: 1570b...aeb

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skjønner jo at dette er starten på sommerferien for mange. Det er absolutt ingenting med spørsmålet her som trenger at en vet at det er stebarn det er snakk om. Men for å provosere mest mulig så er det viktig å nevne naturligvis, og senere kommer det (naturligvis) frem at de og har felles barn.

Enten troller TS (det jeg tror mest), eller så er vi på vei en nedoverbakke i samfunnet hvor en ikke klarer å tenke selv eller ta selvstendige avgjørelser. Må en virkelig spørre anonyme mennesker på et forum om de synes det er greit at stebarnet forsyner seg fritt, når en selv ikke synes det?

Totalt uavhengig av hva som kommer frem her (bortsett fra det nødvendige fokuset på ste- problemet) så er det uansett TS og samboer/ektefelle så må bli enige seg imellom om felles kjøreregler i deres hjem.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

En skjønner jo at dette er starten på sommerferien for mange. Det er absolutt ingenting med spørsmålet her som trenger at en vet at det er stebarn det er snakk om. Men for å provosere mest mulig så er det viktig å nevne naturligvis, og senere kommer det (naturligvis) frem at de og har felles barn.

Enten troller TS (det jeg tror mest), eller så er vi på vei en nedoverbakke i samfunnet hvor en ikke klarer å tenke selv eller ta selvstendige avgjørelser. Må en virkelig spørre anonyme mennesker på et forum om de synes det er greit at stebarnet forsyner seg fritt, når en selv ikke synes det?

Totalt uavhengig av hva som kommer frem her (bortsett fra det nødvendige fokuset på ste- problemet) så er det uansett TS og samboer/ektefelle så må bli enige seg imellom om felles kjøreregler i deres hjem.

Hvis du tror dette er troll har du ikke vært lenge på KG, her er det flust av tråder opprettet av stemødre som ikke vil ha stebarna på stua etter kl 18.00 (de vil jo ha TVen for seg selv) - ikke vil ha ungene på døra når det ikke er obligatorisk samværshelg, ikke tilbringe ferien med stebarn osv osv. Forskning viser at stebarn har en skyhøy odds i forhold til barn som bor med begge biologiske foreldre: når det gjelder både vold og drap. 
 

TS trenger tråden for å legitimere at det er stebarnet det er noe galt med. Så kan hun springe til far og si : «se her! Så feil du og ekskona di har, og så feil stebarnet er»! 
 

Å være stebarn er virkelig livets lodd. Stebarn er barn som alltid sitter igjen med svarteper på hånda. Takket være stemødre son oppretter tråder som denne. 

Anonymkode: 35b8c...62a

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Far er enig med meg, MEN blir usikker når han vet moren aldri sier nei

der drikker hun brus hele dagen hver dag og sikkert godteri hele uka

Anonymkode: ff53a...397

😂😂 ka for du vet selvsagt dette 

Anonymkode: 1c8e7...7d1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Syns det er en uting å bare ta, jeg er vant med at man spør voksne. 
du kan ikke likestille voksne og barn på hva de får lov til å ta fra skap/kjøleskap

hun er 12, og vårt barn er 18 mnd, og jeg vil at vårt barn skal lære å spørre og ikke bare ta.

 

Anonymkode: ff53a...397

Du svarer jo ikke på mitt innlegg i det hele tatt. Jeg har ikke skrevet noe om at det ikke er forskjell på barn og voksne osv.

Det jeg prøvde å forklare deg (som det ikke virker som du forstår) er at dette handler om ulike familiekulturer. DU synes det er en uting at stebarnet forsyner seg uten å spørre. Men det er det hun er vant til og som din mann også har praktisert helt til han fikk ny kone. Du og din mann må jo bli enige om hvordan det skal være hos dere og gi jenta beskjed om det.

Men du, jeg må nesten spørre deg: Jenta er 12 år. Hun er vel en del alene hjemme etter skolen osv. Mener du at hun skal måtte ringe deg hver gang hun har lyst på en brødskive?

 

Anonymkode: 30cd4...7fe

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (18 minutter siden):

En skjønner jo at dette er starten på sommerferien for mange. Det er absolutt ingenting med spørsmålet her som trenger at en vet at det er stebarn det er snakk om. Men for å provosere mest mulig så er det viktig å nevne naturligvis, og senere kommer det (naturligvis) frem at de og har felles barn.

Enten troller TS (det jeg tror mest), eller så er vi på vei en nedoverbakke i samfunnet hvor en ikke klarer å tenke selv eller ta selvstendige avgjørelser. Må en virkelig spørre anonyme mennesker på et forum om de synes det er greit at stebarnet forsyner seg fritt, når en selv ikke synes det?

Totalt uavhengig av hva som kommer frem her (bortsett fra det nødvendige fokuset på ste- problemet) så er det uansett TS og samboer/ektefelle så må bli enige seg imellom om felles kjøreregler i deres hjem.

Jo, det er vesentlig at det er stebarn. For hvis det var ts sitt eget barn hadde hun ikke behøvd å be om råd, hun hadde håndhevet de grensene hun selv synes er riktige. Stemødre får ikke lov til det, de får ikke lov til å sette grenser i eget hjem. Og det blir spesielt interessant når fellesbarnet kommer og opplever at halvsøsken får lov til «alt» mens de selv får normale grenser.

Anonymkode: 94ac2...43a

  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det er vesentlig at det er stebarn. For hvis det var ts sitt eget barn hadde hun ikke behøvd å be om råd, hun hadde håndhevet de grensene hun selv synes er riktige. Stemødre får ikke lov til det, de får ikke lov til å sette grenser i eget hjem. Og det blir spesielt interessant når fellesbarnet kommer og opplever at halvsøsken får lov til «alt» mens de selv får normale grenser.

Anonymkode: 94ac2...43a

Joda, på KG er det sånn, men i virkeligheten så bor alle i samme bolig og det er de voksne som bestemmer over felles kjøreregler. I dette tilfelle er kjøleskapet felles, med felles mat, kjøpt av de voksne - og da kan de voksne bestemme dette uavhengig av stebarn eller felles barn.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, det er vesentlig at det er stebarn. For hvis det var ts sitt eget barn hadde hun ikke behøvd å be om råd, hun hadde håndhevet de grensene hun selv synes er riktige. Stemødre får ikke lov til det, de får ikke lov til å sette grenser i eget hjem. Og det blir spesielt interessant når fellesbarnet kommer og opplever at halvsøsken får lov til «alt» mens de selv får normale grenser.

Anonymkode: 94ac2...43a

Ja, fordi alle stebarn har jo «unormale» grenser og «får lov til alt»? 🙄

Anonymkode: 35b8c...62a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Syns det er en uting å bare ta, jeg er vant med at man spør voksne. 
du kan ikke likestille voksne og barn på hva de får lov til å ta fra skap/kjøleskap

hun er 12, og vårt barn er 18 mnd, og jeg vil at vårt barn skal lære å spørre og ikke bare ta.

 

Anonymkode: ff53a...397

Mens mange ikke er vant med at man må spørre voksne.... Dette er noe du og din mann må bli enige om, og ikke bare at "jeg ønsker at det skal være slik". Er 100 prosent sikker på at du blir slakkere når det blir ditt barn som tar mat uten å spørre. Mine barn måtte ringt meg flere ganger for dagen når jeg er på jobb, hvis vi skulle levd etter din regel. Hos oss får stebarn og barn ta mat når de er sulten. Eneste regelen vi har, er at når det nærmer seg middagstider, er det litt ugreit å spise seg stappmett på noe annet. Snop osv. er utilgjengelig i ukedagene. 

Anonymkode: 07c40...a77

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme her😵‍💫😵‍💫

De tømmer alt. Spesielt stesønnen. Vi er 5 i hus, og det er såvidt vi andre i hus får spise/drikke av noe før det er tomt. Her om dagen tok jeg han på fersken i å drikke juice rett fra kartongen. Altså æsj. Og nei, det er ikke fordi han er stesønn at det er æsj, det er faktisk æsj uansett hvem som gjør det. Drikke rett fra kartongen kan man gjøre hvis man bor alene eller skal tømme siste rest av kartongen.

 

er så lei 

Anonymkode: ca3bb...2bc

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, det er vesentlig at det er stebarn. For hvis det var ts sitt eget barn hadde hun ikke behøvd å be om råd, hun hadde håndhevet de grensene hun selv synes er riktige. Stemødre får ikke lov til det, de får ikke lov til å sette grenser i eget hjem. Og det blir spesielt interessant når fellesbarnet kommer og opplever at halvsøsken får lov til «alt» mens de selv får normale grenser.

Anonymkode: 94ac2...43a

Hvorfor er det alltid "mor i huset" sine regler som gjelder? Hvis far synes det er greit at barna tar mat uten å spørre, så må stemor og far bli enige om regler. Jeg er stemor selv, og det er ikke kun "mine" regler som gjelder fordi "jeg må så sette grenser i eget hjem"..... Stemødre er jo i et parforhold, og da må hun og partner bli enige sammen om hvilke regler som skal gjelde for barna, enten det er egne eller stebarn.

Anonymkode: 07c40...a77

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Nok et barn som skal få barndommen sin ødelagt av ei misfornøyd stemor. Kritikken er godt i gang ser jeg. 
 

Dette er problemstillinger biologiske barn heldigvis ALDRI trenger å forholde seg til. TS: hva spiller det for en rolle hvordan andre organiserer dette hjemme hos seg, når du allerede har bestemt at DU synes det er «en uting» og DU altså mener 12 åringen gjør noe «feil». Dette gjør 12 åringen fordi hun tar det for gitt, tenker det er normalt og greit. Men i din verden er det vel noe «galt» med 12 åringen som våger å tillate seg å gjøre noe som barnet har lært at er greit.

Å ha steforeldre er faktisk et stort traume for så mange barn. Ufattelig at voksne ikke ser dette. En dømmende, negativ og kritisk «omsorgsperson» som «henger over» barnet, alltid klar til pøse på med kritikken. 
 

Tragisk. 

Anonymkode: 35b8c...62a

Neida, de får ikke barndommen ødelagt selv om de har regler ift brus eller godsaker å forholde seg til.

Her i huset har alle de samme reglene, også mine biologiske barn må spørre før de forsyner seg av ting. De spør til og med før de lager seg vanlig mat, selv om jeg aldri har sagt at de må det så gjør de det likevel.

De får slett ikke barndommen ødelagt av den grunn, men de lærer seg å ta hensyn til andre, finne ut av om man kan ta ting i skuffer og skap eller om det er ment for noe annet. 

Jeg synes det er vanlig høflighet, og ikke noe som ødelegger noenting. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her😵‍💫😵‍💫

De tømmer alt. Spesielt stesønnen. Vi er 5 i hus, og det er såvidt vi andre i hus får spise/drikke av noe før det er tomt. Her om dagen tok jeg han på fersken i å drikke juice rett fra kartongen. Altså æsj. Og nei, det er ikke fordi han er stesønn at det er æsj, det er faktisk æsj uansett hvem som gjør det. Drikke rett fra kartongen kan man gjøre hvis man bor alene eller skal tømme siste rest av kartongen.

 

er så lei 

Anonymkode: ca3bb...2bc

Da må jo du og mannen ta dette opp sammen og forklare at sånn kan man ikke gjøre - enten det er stebarnet eller fellesbarnet/egne barn som gjør dette.  

Anonymkode: 07c40...a77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...