Gå til innhold

Stebarn forsyner seg uten å spørre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barna bor også i huset, og de får forsyne seg av det vi har uten å måtte spørre om lov. De bor jo her like mye som oss voksne, og er også hjemme alene til tider. 

Men, noen unntak er det:

- brus, godteri, is, kjeks osv må de spørre om før de tar

- det som brukes til middagsmat må de spørre om, slik at de ikke plutselig står det midt i middagslagingen og oppdager at kyllingfiletene er borte 

- hvis de blir sulten rundt middagstid kan de ta noe lite, evt spørre om det er lenge til middag. Vi vil ikke at de skal spise seg mett på noe annet like før felles mpltid

Anonymkode: 65788...71b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dette er noe du må forstå som stemor: hver familie har sin kultur. I den «gamle» familien var det tillatt (ja! Mannen din var også med på dette) å forsyne seg av mat uten å spørre. Det ville det også vært hos far, hvis ikke det hadde kommet en ny «sjef» (deg) i hus. Her er det ikke riktig eller galt, men hva dere blir enige om, altså du og din mann. Er han enig i at det skal være på din måte, så må dere jo fortelle det til barnet.

Anonymkode: 30cd4...7fe

Syns det er en uting å bare ta, jeg er vant med at man spør voksne. 
du kan ikke likestille voksne og barn på hva de får lov til å ta fra skap/kjøleskap

hun er 12, og vårt barn er 18 mnd, og jeg vil at vårt barn skal lære å spørre og ikke bare ta.

 

Anonymkode: ff53a...397

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (3 minutter siden):

Barnet vårt kan fint forsyne seg fritt fra kjøleskap/skap. Vi passer på å ikke ha usunne ting på hverdager som potetgull kjeks og lignende. Synes det blir litt for nazi og måtte spørre hver gang hun vil ha noe. "Pappa kan jeg ta meg en brødskive?" Lord.

Man bør da kunne ha alt mulig i kjøleskap og matskap og at barn forstår forskjellen på hva man kan forsyne seg fritt av og hva man må spørre om når man har forklart dem det.

Anonymkode: 5af0d...2dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er en uting å bare ta, jeg er vant med at man spør voksne. 
du kan ikke likestille voksne og barn på hva de får lov til å ta fra skap/kjøleskap

hun er 12, og vårt barn er 18 mnd, og jeg vil at vårt barn skal lære å spørre og ikke bare ta.

 

Anonymkode: ff53a...397

Hva mener faren da? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hva mener du ts? Får ikke barnet spise mat, bortsett fra når du bestemmer at det kan spise? Det er i så fall helt normalt at alle som deler en bolig, også kan spise mat når man er sulten. 

Eller er det slik at barnet tar å lager seg opp middagsmaten dere har planlagt for dagen, og spiser alt selv? Det er selvsagt ikke greit (men da må dere også vurdere om dere bør begynne å beregne mer middagsmat per pers). 
 

Er det sånn at barnet går i skapene for å finne godteri, is og potetgull, så bør dere selvsagt begrense det, for barnets helse sin del.

Anonymkode: 87595...695

Det handler om snacks og brus og bortgjemte ting.

ikke vanlig mat og frukt og div

det må gå an å ha ting i hus uten å fråtse

Anonymkode: ff53a...397

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med felles barn ikke bare får forsyne seg heller. Jeg er vokst opp med at man kan forsyne seg fritt av noen ting, f.eks saft, frukt, brødmat osv. men middagsingredienser, godteri, brus osv må man spørre om først fordi det er kanskje til middagen eller lørdagskvelden. Mine barn har det likt. Uansett vil jeg ikke lære barna mine å gå å drikke brus hele tiden og spise godteri så det er ikke fritt frem der av den grunn også. 

Anonymkode: 3a91a...e59

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det er en uting å bare ta, jeg er vant med at man spør voksne. 
du kan ikke likestille voksne og barn på hva de får lov til å ta fra skap/kjøleskap

hun er 12, og vårt barn er 18 mnd, og jeg vil at vårt barn skal lære å spørre og ikke bare ta.

 

Anonymkode: ff53a...397

Igjen: DU synes det er en uting, mens andre synes det er helt ok. 
Våre barn kan forsyne seg med mat, men tar ikke snop og is uten å spørre. Men om det er sommer, og vi ikke er hjemme- så tar de gjerne seg en is likevel. Og jaggu meg forsyner de eldste seg med brus innimellom også. Sånn er kutyme i vår familie, og det er ikke galt hos oss. Om du er uenig, så må du, SAMMEN med far, gi beskjed om hvordan reglene er hos dere. 

Anonymkode: d23ab...3b3

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angry Man skrev (8 minutter siden):

Barnet vårt kan fint forsyne seg fritt fra kjøleskap/skap. Vi passer på å ikke ha usunne ting på hverdager som potetgull kjeks og lignende. Synes det blir litt for nazi og måtte spørre hver gang hun vil ha noe. "Pappa kan jeg ta meg en brødskive?" Lord.

Sa ingenting å brødskive, kast litt bensin på bålet lizzom

Anonymkode: ff53a...397

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurvetjofsa skrev (4 minutter siden):

Hva mener faren da? 

Far er enig med meg, MEN blir usikker når han vet moren aldri sier nei

der drikker hun brus hele dagen hver dag og sikkert godteri hele uka

Anonymkode: ff53a...397

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får ungdommene forsyne seg av det som er i kjøleskapet. Er de i tvil om noe skal brukes til middagslaging så spør de bare. 
Har de lyst på et glass brus, så tar de det - akkurat som jeg eller mannen.

Anonymkode: 913c5...885

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns det er en uting å bare ta, jeg er vant med at man spør voksne. 
du kan ikke likestille voksne og barn på hva de får lov til å ta fra skap/kjøleskap

hun er 12, og vårt barn er 18 mnd, og jeg vil at vårt barn skal lære å spørre og ikke bare ta.

 

Anonymkode: ff53a...397

Nok et barn som skal få barndommen sin ødelagt av ei misfornøyd stemor. Kritikken er godt i gang ser jeg. 
 

Dette er problemstillinger biologiske barn heldigvis ALDRI trenger å forholde seg til. TS: hva spiller det for en rolle hvordan andre organiserer dette hjemme hos seg, når du allerede har bestemt at DU synes det er «en uting» og DU altså mener 12 åringen gjør noe «feil». Dette gjør 12 åringen fordi hun tar det for gitt, tenker det er normalt og greit. Men i din verden er det vel noe «galt» med 12 åringen som våger å tillate seg å gjøre noe som barnet har lært at er greit.

Å ha steforeldre er faktisk et stort traume for så mange barn. Ufattelig at voksne ikke ser dette. En dømmende, negativ og kritisk «omsorgsperson» som «henger over» barnet, alltid klar til pøse på med kritikken. 
 

Tragisk. 

Anonymkode: 35b8c...62a

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Far er enig med meg, MEN blir usikker når han vet moren aldri sier nei

der drikker hun brus hele dagen hver dag og sikkert godteri hele uka

Anonymkode: ff53a...397

Har du ikke mer drit du kan spy ut nå når du er så godt i gang? 

Anonymkode: 35b8c...62a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sa ingenting å brødskive, kast litt bensin på bålet lizzom

Anonymkode: ff53a...397

Vel, du sa ingenting i første innlegget ditt om hva hun forsyner seg med, og om det var greit at hun tok enkelte ting. Det fremsto som at hun ikke skulle få forsyne seg med noe. 

Hvis det er brus og snacks hun spiser på hele uka så synes jeg det er på sin plass å sette foten ned. Det er forskjell på å forsyne seg med mat og med snacks. 

Anonymkode: 65788...71b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal ikke barnet føle seg hjemme?

Anonymkode: 9ef9e...951

Dét spørs litt hvor hen bor. Stemor flyttet inn i fars hus – ja.

Far flytter inn i stemors hus – spør først. 
 

Jeg eier stort hus, og ville for øvrig aldri ha flyttet til et mindre hus. Mitt hus, mine regler. 

Anonymkode: c7a28...93f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg heldigvis ikke stemor og kommer aldri til å bli det heller.

Anonymkode: c7a28...93f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man bør da kunne ha alt mulig i kjøleskap og matskap og at barn forstår forskjellen på hva man kan forsyne seg fritt av og hva man må spørre om når man har forklart dem det.

Anonymkode: 5af0d...2dc

Fullt så enkelt er det vel ikke. Vi mennesker er ikke maskiner heller. Av og til kan man bli fristet hvis man har noe godt tilgjengelig. :) Men seff, vi forventer at barnet ikke spiser opp middagen som var planlagt til senere. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her er det helt lov å forsyne seg med det som er i hus , ingen må spørre om det. 
 

 

Anonymkode: 1c8e7...7d1

Så hvis du har kjøpt inn en god del til helgens selskap du skal holde, så er det helt greit at ungdommen i huset tømmer alt sammen? 

Anonymkode: 39409...fa1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Sa ingenting å brødskive, kast litt bensin på bålet lizzom

Anonymkode: ff53a...397

Hehehehe. Det ble ikke spesifisert hva det var snakk om utover "noe hun liker". ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angry Man
Just now, AnonymBruker said:

Så hvis du har kjøpt inn en god del til helgens selskap du skal holde, så er det helt greit at ungdommen i huset tømmer alt sammen? 

Anonymkode: 39409...fa1

Det du kommer med der er et unntak. Ingen regel uten unntak. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du ikke mer drit du kan spy ut nå når du er så godt i gang? 

Anonymkode: 35b8c...62a

Sier du.......for du fremstår jo som så hyggelig selv..

Anonymkode: 39409...fa1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...