Gå til innhold

Egg kvalitet i butikker ?


MissAnne

Anbefalte innlegg

Noen andre som sliter med å finne egg med god kvalitet ? 

 

jeg kan kun spise ett merke og det er sol egg , alle andre typer er helt uspiselige , flesteparten av dem er også helt umulit å renske/skrelle bort egget , spesiellt de så kallte økologiske egg , jeg må bare kaste pakkene rett i søppla helt umulig å renske ... sitter igjen med kun eggeplummen etter rensking av skall helt forferdelig kvalitet

 

og når det kommer til frokost egg , er det i det hele tatt ekte egg ? for et møkka produkt , de går det heller ikke ann å skrelle bort skall på men prøver du å steke dem krymper de til bitte biltte små klatter med egg , de er 4 ganger minder en vanlige egg , helt 100% uspiselige

 

kun sol egg som er normale og gode , alt anna er helt dritt 

 

noen som har samme erfaring ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eggene du kjøper i butikken er helt ferske. Når du koker helt ferke egg, setter skallet seg fast i egget. 

Jeg har høner selv, og har et system på at jeg koker de eldste eggene jeg har for å unngå nettopp dette. Eggene jeg koker har stått i kjøleskapet i alle fall 1-2 uker. Det er ikke kvaliteten som er dårlig, men at du må kjøpe en pakke og la dem stå en stund før du koker dem. 

 

Anonymkode: e18c0...845

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipper ikke skallet er eggene for varme, legg de et øyeblikk i litt kaldt vann så slipper de letter.

Anonymkode: 6431c...91c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok lenger, og la de ligge i iskaldt vann i et par minutter etter de er ferdig kokt.

Anonymkode: 315e7...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart jeg ikke har det problemet med solegg .... uansett frokostegg er små dritt egg , kan ikke brukes til steking

 

jeg har bare iskaldt vann på de i 20 sec før jeg rensker , så da får jeg prøve å la dem ligge 2 min i kaldt vann da

 

og så må det ha sammenheng med at egga er alt for nye / ferske da ..... ok greit å vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått med deg at det er de ferskeste/best eggene som er vanskeligst å få skallet av?

Bare kjøp en av de bedre typene, la de ligge i kjøleskapet 20-30 dager før du koker de, så vil det være enkelt å fjerne skall. 

Anonymkode: b26cd...2df

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissAnne skrev (3 timer siden):

Rart jeg ikke har det problemet med solegg .... uansett frokostegg er små dritt egg , kan ikke brukes til steking

 

"Små egg"= bedre dyrevelferd. Verpehøns er avlet frem til å være små høns som legger alt for store egg for kroppen deres. Det fører til at store deler av hønene får brystbeinsbrudd som er svært smertefullt for dem. Det er stort sett dyreplageri dog uansett hvilke egg du kjøper i butikken da eggene kommer fra disse verperasene, men det er bedre å kjøpe "små drittegg" enn de som er større, for hønas del. 

Jeg har noen høner som er dvergraser som legger egg på bare 35 gram. Bruker to egg i stedet for ett, og eggene er absolutt brukbare selv om de er små

Anonymkode: e18c0...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du avkjøler rett og slett ikke eggene godt nok. Med hardkokte egg lar jeg de alltid ligge i kaldt vann til de er avkjølte. Tar jeg de før blir de ofte vanskeligere å skrelle. Har ikke merket forskjell fra ulike eggprodusenter, men kan oppleve at en hel pakke har ‘vanskelige’ egg. Og da er det nok som de over sier - eggene er for ferske.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper egg rett fra bonden - har en stor "eggfabrikk" rett nede i gata - så stort ferskere egg får du ikke, og de er allikevel lette å skrelle, så at det skal avhenge av hvor ferske eggene er, har jeg litt problemer med å tro på. 

Anonymkode: c4374...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skreler dem under kalt rennend vann, funker bra.

Anonymkode: 48dfe...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...