Gå til innhold

Uskyldig å la barnet sitt stjele fra lekeplasser o.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Elsker sjokolade skrev (8 minutter siden):

Husker jeg rydda i lekene som barna her ikke brukte lenger. Det var bøtter, spader, små biler o.l.

Tok med alt og la det i sandkassa på lekeplassen.

Gikk forbi to dager senere og alt var borte. 

Jeg gir sånt til lokal SFO, åpen barnehage og et flyktningmottak. Bare tips! :)

Men kjekt for et barn ute på tur å finne spade og bøtte, såklart. 

Anonymkode: c0758...150

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leker som ikke er dine er ikke dine. Litt som at kompisens kule genser ikke er din når du er 14…. Jeg blir helt matt av foreldre i dag🙈

Anonymkode: a356d...992

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg som må prøve å oppdra ett barn i samarbeid med en sånn mann.

Mine barn har en bestefar som stadig prøver å presse barna mine til å snike i køer (fordi ingen bryr seg når små barn sniker ifølge han, og han gidder ikke å vente). Jeg har barn med sterk rettferdighetssans og de stritter imot, men han prøver å presse dem til det uansett. Heldigvis er han bare bestefar, og jeg sier så klart strengt ifra til min far om at dette synes jeg ikke er greit, og barna vet det er jeg som er øverste autoritetsperson så de slapper av når jeg sier at de ikke må høre på bestefar. Men han prøver seg stadig...

Jeg tenker at å snike i kø en gang, eller ta med seg en spade fra lekeplassen en gang i seg selv ikke er kjempeille. Men lærdommen de får ut av det anser jeg som skadelig. Barna skal lære forskjellen på rett og galt. Og det er ikke særlig kult den dagen barnet har tatt noens sykkel. Jeg vil ikke bidra til dårlige holdninger. Jeg vil ha empatiske barn som behandler andre fint og med respekt.

Så konklusjonen er vel at jeg er helt enig med deg ts. Synd det blir far og barn mot deg i denne settingen. Jeg håper du finner en måte å nå inn til barnet på 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er jeg teit som henger meg opp i dette? Barnefar mener det er uskyldig å la barnet ta med seg en leke fra lekeplassen, jeg mener dette er feil og lærer barnet å stjele.

Han sier ikke «du kan ta med deg den leken/en leke om du vil», men stopper ikke barnet i å gjøre det heller. 

Anonymkode: 06499...0bd

NEI😳

Mitt-ditt. Man forsyner seg ikke av det som ikke er sitt med mindre det er en gave. Ferdig snakka.

Dette bør du faktisk slå hardt ned på. Om barnet lærer at det er ok å ta med seg hjem ting som ikke er sitt, kommer det nesten garantert til å utvikle seg til flere ting, feks hjemme hos venner eller nasking i butikker senere. Fordi barnet ikke lærer seg å skjønne hvor galt det er. 

Bruk eksempler for barnet. Feks dersom han har glemt noe ute, feks en ball eller en sparkesykkel. Hadde han ikke han blitt veldig lei seg da om han dro tilbake for å hente det og noen hadde tatt (stjålet) det?
Kanskje han på denne måten ser situasjonen bedre. Tar han noe som ikke er hans vil han gjøre en person lei seg.

Selv erfarte vi dette senest sist uke. Mini på 4 år glemte den store  favoritt TY bamsen sin på bussen. Vi oppdaget det i det bussen kjørte og busssjåføren så ikke at vi veivet for harde livet Vi ringte bussselskapet og hittegodsen men den dukket aldri opp. Dro også direkte til hittegodsen for å se om den var der, men nei. Det kan nesten ikke bety annet enn at noen har valgt å ta den. Eneste alternativet er at bussjåføren kastet den tross etterlysningene og det tviler jeg egentlig på. 

Personen som tok denne bamsen må dermed ha hatt samme holdninger som barnets far. Rett og slett tarvelig.

Anonymkode: 5cb05...752

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forskjell på låne og stjeling... 

Stjeling er aldri greit. 

Anonymkode: f30d9...5bf

Joda, men å låne noe uten tillatelse er heller ikke greit!

Anonymkode: 5cb05...752

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lær heller barnet at man ikke tar med seg ting man ikke eier. Barn har godt av å lære at de ikke alltid kan få alt de vil ha. 
Man tar ikke med seg andres ting hjem, så enkelt er det. 

Anonymkode: 8b51c...3af

Sukk… er man alene på en lekeplass med barnet og det lyser en gul spade i sandkassen gidder jeg ikke si nei, vi tar den jo ikke med hjem. Og ikke hadde vi med leker denne fiktive eksempelet mitt. Dramaqueen

Anonymkode: 84055...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Far til mine barn hadde samme mentalitet, å jeg har slitt lenge med at eldste nasker i butikken. Det har jo alltid vært greit🫣Far gjør det samme med minste enda, så når han kommer hjem igjen så må han se at jeg enten kaster det far har sagt han kan ta, eller han må levere det der han fant det, di gangene det blir kastet er når han har tatt med noe fra en plass jeg ikke kan levere tilbake( borte fra der vi bor) ellers må han selv gå å legge ting der han fant det, jeg kan ikke bestemme hva far gjør når barnet er hos han, men han får ikke ta hjem ting som vi ikke har kjøpt

Anonymkode: c86af...3a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

NEI😳

Mitt-ditt. Man forsyner seg ikke av det som ikke er sitt med mindre det er en gave. Ferdig snakka.

Dette bør du faktisk slå hardt ned på. Om barnet lærer at det er ok å ta med seg hjem ting som ikke er sitt, kommer det nesten garantert til å utvikle seg til flere ting, feks hjemme hos venner eller nasking i butikker senere. Fordi barnet ikke lærer seg å skjønne hvor galt det er. 

Bruk eksempler for barnet. Feks dersom han har glemt noe ute, feks en ball eller en sparkesykkel. Hadde han ikke han blitt veldig lei seg da om han dro tilbake for å hente det og noen hadde tatt (stjålet) det?
Kanskje han på denne måten ser situasjonen bedre. Tar han noe som ikke er hans vil han gjøre en person lei seg.

Selv erfarte vi dette senest sist uke. Mini på 4 år glemte den store  favoritt TY bamsen sin på bussen. Vi oppdaget det i det bussen kjørte og busssjåføren så ikke at vi veivet for harde livet Vi ringte bussselskapet og hittegodsen men den dukket aldri opp. Dro også direkte til hittegodsen for å se om den var der, men nei. Det kan nesten ikke bety annet enn at noen har valgt å ta den. Eneste alternativet er at bussjåføren kastet den tross etterlysningene og det tviler jeg egentlig på. 

Personen som tok denne bamsen må dermed ha hatt samme holdninger som barnets far. Rett og slett tarvelig.

Anonymkode: 5cb05...752

Tro meg, jeg forsøker, men når far såpass tydelig går i mot meg her, er det klart at barnet heller vil høre på han.

Å oppdra barnet til å ha respekt og empati for andre, er svært viktig for meg. Derfor er det fryktelig frustrerende når samboer jobber i mot meg og de verdiene jeg prøver å lære barnet.

Noen ganger lurer jeg på om det er jeg som er for rigid, men ut i fra kommentarfeltet skjønner jeg jo at det ikke er tilfellet hvertfall i denne situasjonen.

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Far til mine barn hadde samme mentalitet, å jeg har slitt lenge med at eldste nasker i butikken. Det har jo alltid vært greit🫣Far gjør det samme med minste enda, så når han kommer hjem igjen så må han se at jeg enten kaster det far har sagt han kan ta, eller han må levere det der han fant det, di gangene det blir kastet er når han har tatt med noe fra en plass jeg ikke kan levere tilbake( borte fra der vi bor) ellers må han selv gå å legge ting der han fant det, jeg kan ikke bestemme hva far gjør når barnet er hos han, men han får ikke ta hjem ting som vi ikke har kjøpt

Anonymkode: c86af...3a8

Blir frustrert på både dine og mine vegne. Noe så utrolig unødvendig… jeg skjønner ikke hvor noen får holdningene sine fra, og at de er så tafatte at de ikke skjønner hvor idiotisk det er å lære bort til barna sine.

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tro meg, jeg forsøker, men når far såpass tydelig går i mot meg her, er det klart at barnet heller vil høre på han.

Å oppdra barnet til å ha respekt og empati for andre, er svært viktig for meg. Derfor er det fryktelig frustrerende når samboer jobber i mot meg og de verdiene jeg prøver å lære barnet.

Noen ganger lurer jeg på om det er jeg som er for rigid, men ut i fra kommentarfeltet skjønner jeg jo at det ikke er tilfellet hvertfall i denne situasjonen.

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

Du vil mest trolig ikke greie det når du fortsetter å bo sammen med denne mannen...

Når du stadig har lignende kamper om ting som kosthold og annet veldig viktig for barnets fremtid, så er det lite håp i å fortsette å bo med denne mannen. Han vil sabottere alt du forsøker å lære barnet, og barnet vil se at du "godtar" det ved å bli.

Jeg hadde mistet respekten for en mann med slike holdninger og ansvarsløshet :(

 

Anonymkode: 2178f...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du vil mest trolig ikke greie det når du fortsetter å bo sammen med denne mannen...

Når du stadig har lignende kamper om ting som kosthold og annet veldig viktig for barnets fremtid, så er det lite håp i å fortsette å bo med denne mannen. Han vil sabottere alt du forsøker å lære barnet, og barnet vil se at du "godtar" det ved å bli.

Jeg hadde mistet respekten for en mann med slike holdninger og ansvarsløshet :(

 

Anonymkode: 2178f...9d8

Ja, jeg begynner å innse at dette er veldig problematisk. Bekymringen er om det egentlig vil bli bedre om vi går fra hverandre og far skal ha samvær alene. Barnet vil vokse opp med disse holdningene uansett, og jeg vil ikke være der for å «korrigere»…

Ts

Anonymkode: 06499...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sukk… er man alene på en lekeplass med barnet og det lyser en gul spade i sandkassen gidder jeg ikke si nei, vi tar den jo ikke med hjem. Og ikke hadde vi med leker denne fiktive eksempelet mitt. Dramaqueen

Anonymkode: 84055...129

Å leke med lekene på lekeplassen er jo noe helt annet enn å ta med lekene hjem. Og her diskuteres ikke hvorvidt det er greit å leke med leker på lekeplassen. Lurt å vite hva du svarer på. 

Anonymkode: 8b51c...3af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvorfor gjør dere det? Hvor lenge låner dere? Har dere ikke egne leker?

Det vanlige er jo at leker som ligger på lekeplassen enten er felles-leker, eller noe som andre har glemt igjen og kanskje kommer for å hente senere. Det er jo ikke noe man tar med seg hjem! Hallo, ha litt sosiale antenner da. 

Anonymkode: b5a20...aff

Det kan likegodt være leker som barn har lagt ifra seg imens de leker med noe annet. Uansett frekt å stjele eller "låne" med seg hjem felleskapets leker. 

Anonymkode: ab168...e59

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...