Gå til innhold

Når ble det normalt at 8-10-åringer legger seg klokken 22?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk er jo hysteriske. Her i gata er ungene ute å leker sammen til 21-22 på sommerkvelder. Min niåring kom hjem litt før ni i dag for han var sulten. Så da gikk vi ut å grilla pølser i hagen. Så spurte han om vi skulle ta en tur i boblebadet før vi gikk inn, og da var plutselig klokka 23! Når vi da kom inn hadde tenåringene satt på en film som han gjerne ville se, så derfor er han fortsatt ikke i seng. Men som han koser seg! 😊

Skikkelig feriefølelse ☀️

Anonymkode: 87e9c...be1

Heldige unger ❤️ God feriefølelse, og nydelige barndomsminner 😍

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.37):

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

"..da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år." Hvem er "vi"? Du og søskna dine? Eller mener du at du snakker for alle som er voksne nå, men var barn samtidig med deg? 😂

Anonymkode: 1ea73...216

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.10):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Nå kommer du vel til å svime av, husker under en bursdagsfeiring i bhg da barna gikk nest siste året. Noen som ikke la barna før klokka 22:00 i den vante hverdagen. Jeg tror de har stålkontroll da begge foreldrene garantert har høyere utdannelse enn deg og ansvar for menneskers liv på jobb.

 

Bor du på bygda siden leggetidene er så spikra? 😂 I morgen går barna ut i ferie her siste dag på AKS. Skal jeg legge kidsa mine klokka 20:00 liksom? Ferie er ferie 2015 og 2016 modeller, beste årgangene. 🤗😉

Anonymkode: b363a...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

"..da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år." Hvem er "vi"? Du og søskna dine? Eller mener du at du snakker for alle som er voksne nå, men var barn samtidig med deg? 😂

Anonymkode: 1ea73...216

Words 👏🏻👏🏻👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bor du på bygda siden leggetidene er så spikra? 😂 I morgen går barna ut i ferie her siste dag på AKS. Skal jeg legge kidsa mine klokka 20:00 liksom? Ferie er ferie 2015 og 2016 modeller, beste årgangene. 🤗😉

Anonymkode: b363a...908

Hva har bygda med saken å gjøre? :klo:

Anonymkode: 08c4e...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente barn på 90-tallet som ikke la seg før da også. Forskjellen er at vi ikke diskuterte det på internettet...

Og på sommeren sovner min 9 og 11 åring senere enn vanlig. Skjønner jeg jo godt. 

La folk være!

Anonymkode: 36044...861

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her hører vi på lydbok på verandaen på sene sommerkvelder ❤️ Hele gjengen. Det er kjempedeilig! Vannmelon i magen, og kjerneminner i hodet ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.10):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

min la sg 20 når hn var 8, 21 når han var 9 og 10-11 år 22,men hn trenger ikke mye søvn, i helger og ferier er jeg ike streng og hn legger seg når hn vil, ca 00-0130

Anonymkode: cd720...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (På 26.6.2024 den 12.03):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

Hvorfor tror du morgenen er så mye bedre enn kvelden? Fordi det er din personlige preferanse? 

Her nyter vi kveldene om sommeren. Solen går ikke ned før nærmere 23 og da blir det håpløst å legge seg kl 20. På den tiden har vi ikke spist middag en gang på sommerstid. I dag kom vi akkurat hjem fra stranden nå, det var fullt av familier der. På dagtid er solen sterk og det er lett å bli brent ved vannet, så det er en mye mer fornuftig tid for dem som har en døgnrytme som tåler det. Det er null og nix som skal rekkes for barnas del om morgenen, de våkner når de er uthvilte. Som ofte er rundt 8 om de kommer seg i seng kl 22. Jeg ser ærlig talt ikke at det er en dyd å stå opp tidligst mulig.

Anonymkode: 780f4...347

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 9 åring legger seg kl 20 når det er skole. Siden vi må stå opp mellom 6:15-6:30 så blir hun trøtt om hun legger seg senere. I helgene legger hun seg kl 21 men hun sover fortsatt til kl 6-7. Hun er en morgenfugl så håper at hun kommer til å sove lenger nå som hun har sommerferie. 

Anonymkode: eaf2c...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er 8 og 10 år, legger seg kl 21.30-22.00 ca på hverdager. Senere i helger og ferier. Skulle ønske de la seg ca kl 21, hadde vært deilig 😂 selv er jeg i seng alt fra kl 23-03.00..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.10):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Når de ikke må opp kl. 06. Mine barn har aldri måttet stå opp tidligere enn 7.30. 

Når begynte foreldre å ville ha "alenetid" på kvelden, og ikke istedet med en kaffekopp om morgen? Hvis du sover kl. 22 hver kveld, spretter du vel opp kl. 06? Hvorfor det i sommerferien? Og hvorfor vil du være sammen med våkne barn da, og ikke om kvelden? 

 

Anonymkode: db949...af0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.28):

Er det dette det nå skal moraliseres om🙄 mammapolitiet altså. Nå har en kranglet som busta fyker om de som kvir seg litt til ferie med små barn og de som er hevet langt over dette og er alt for gode til å kunne ha en slitsom ferie med barn og nå er det altså søvnen det skal kveruleres om. Nå på sommeren med lyset og varmen får de fleste, ja dette inkluderer også barn mindre søvn enn om vinteren. Helt normalt. Barn er også individuelle skapninger akkurat som voksne, noen trenger mer søvn enn andre. Å ligge i sengen bare for å ligge i sengen ser ikke jeg noe hensikt i. 

Anonymkode: a4af6...459

Mammapoliti omgang stiller et spørsmål? Du virker litt tom faktisk!

Anonymkode: ee3ab...252

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/26/2024 at 9:37 AM, AnonymBruker said:

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Jeg var liten på 90 tallet og husker jeg syns synd på de som la seg 8 da jeg var 8. Jeg la meg nok nærmere 9

Anonymkode: b1a7e...855

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd.

Forekomsten av fedme, psykiske lidelser, utviklingsforstyrrelser, lærevansker, konsentrasjonsproblemer mm - alt skyter i været. Norske barn er skolefaglig svakere enn alle indikatorer burde tilsi. Søvn er utrolig viktig for barn, og søvn er ikke søvn uavhengig av når den skjer - vi er biologisk og evolusjonært tilpasset å sove på natten. Sola og vår indre klokke styrer døgnrytmen vår, det kommer vi ikke unna. Dette er menneskets fysiologi. Selvsagt har det noe å si om vi sover med eller mot kroppens egen biologi.

Vi forskyver forøvrig ikke leggetiden i feriene, er nok av feriefølelse her likevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er gått innenfor anbefalt mengde søvn på våre uten at åtteåringen trenger å bære i søvn til 20.00 hver kveld. 
 

8ECD1C3A-3F26-4235-A58C-C307453E8445.jpeg

Anonymkode: 650e5...aa4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Marimma skrev (14 minutter siden):

Interessant tråd.

Forekomsten av fedme, psykiske lidelser, utviklingsforstyrrelser, lærevansker, konsentrasjonsproblemer mm - alt skyter i været. Norske barn er skolefaglig svakere enn alle indikatorer burde tilsi. Søvn er utrolig viktig for barn, og søvn er ikke søvn uavhengig av når den skjer - vi er biologisk og evolusjonært tilpasset å sove på natten. Sola og vår indre klokke styrer døgnrytmen vår, det kommer vi ikke unna. Dette er menneskets fysiologi. Selvsagt har det noe å si om vi sover med eller mot kroppens egen biologi.

Vi forskyver forøvrig ikke leggetiden i feriene, er nok av feriefølelse her likevel :) 

 Du tenker det er fordi enkelte barn har et søvnmønster som ligner mer på resten av verden enn Norge, at flere og flere får fedme, psykiske lidelser og lærevansker? 
 

Jeg tror heller det er på grunn av manglende samsoving (som hadde vært mer naturlig for mennesker), ultraprosessert mat, utbrakt bruk av skjerm, sosiale medier etc.

Hvorfor har barn og voksne i Vesten, som i snitt har mer strikte leggetider, både mer fedme og mer angst og depresjon enn barn  og voksne i latinamerikanske og asiatiske land?

Anonymkode: e47db...7e2

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle trenger samme mengde søvn. Når jeg var 6-7 la jeg meg 21, men ved 8-9årsalderen var det 22, for ellers våknet jeg 5:30-6.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Marimma said:

Interessant tråd.

Forekomsten av fedme, psykiske lidelser, utviklingsforstyrrelser, lærevansker, konsentrasjonsproblemer mm - alt skyter i været. Norske barn er skolefaglig svakere enn alle indikatorer burde tilsi. Søvn er utrolig viktig for barn, og søvn er ikke søvn uavhengig av når den skjer - vi er biologisk og evolusjonært tilpasset å sove på natten. Sola og vår indre klokke styrer døgnrytmen vår, det kommer vi ikke unna. Dette er menneskets fysiologi. Selvsagt har det noe å si om vi sover med eller mot kroppens egen biologi.

Vi forskyver forøvrig ikke leggetiden i feriene, er nok av feriefølelse her likevel :) 

Og hva med oss som bor der solen aldri går ned om sommeren? :P

Anonymkode: 08c4e...1be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor stort søvnbehovet er da….? Ingen kan kaste tryllestøv i øynene på barna klokka 20.00 og forvente at de deretter sover i 10-12 timer. Min 11 åring kommer ofte hjem rundt 21.00, og er da ute med sine jevngamle venner frem til det, så vil anta det er ganske normalt for alderen. Ofte er det fortsatt barn ute når hun drar hjemover 21.00. Hun sovner som regel 22.00. Hun er oppe 06.30 hver dag i ukedagene, frisk, rask og opplagt. 
 

Det finnes ikke noe mer norskt enn «malen» på at barn skal legges 19.00 og at de SKAL ha 12 timers nattesøvn til de er i tenårene omentrent. Hvor kommer denne sinnsyke tvangstanken fra? Foreldre fortviler for at barna er oppe 05.00 på morgenen, men stusser ikke det minste over at barna allerede da har sovet 10-11 timer. 

Anonymkode: b729d...4f2

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...