Gå til innhold

Når ble det normalt at 8-10-åringer legger seg klokken 22?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo faktisk et poeng med det! Det viktigste er ikke søvnen, men hvilen. 

Anonymkode: b4c2c...df1

Tenker vi fint vurderer om han skal sitte i stua med familien eller ligge alene i senga lenge før han er trøtt. Han leser på senga ca 30 min før han sovner og det er helt greit. 

Anonymkode: 8cb33...03b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo være de 8-10 åringene som har eldre søsken? Kan jo selvfølgelig pusse tennene og følge hen på rommet kl 20, men så lenge søskenene fortsatt gamer/ser på film/har besøk/lager pizza, så sovner jo ikke minstemann.

Teit spørsmål 

Anonymkode: 95f9a...b14

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Vi kan stå opp samme tid hver dag i ukevis og ungen er grisetrøtt på morgenen. Sovner fortsatt ikke før 21.00 på de beste dagene. Kan fort bli 22.00-22.30. Og da kan jeg meddele at jeg er trøtt lenge før…. Hva som er grunnen aner jeg virkelig ikke! Tro meg når jeg sier at jeg skulle ønske det var barnefri fra 20.00 til jeg sovner sjæl 🤣

Anonymkode: 152d8...e4d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (8 timer siden):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

Man er ikke slepphendte bare fordi man tar andre valg en deg. 

At du bruker ord som ar du ikke gidder å ha barnet opp til langt på kveld kan jo virke som at du er slepphendt. Men jeg regner med at du tar et valg som passer for din datter og familie.  

Min 11 åring legger seg sent hver eneste kveld nå på sommeren. Innimellom godt over midnatt. Vi elsker lange sene sommerkvelder,  og liker å sove lenge når vi endelig kan. Vi er på ingen måte slepphendte, vi tar bare et valg som passer vårt barn og vår familie.  

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med to barn og syns ikke at det er gøy å stå opp kl 6-7 i ferien min. Derfor har jeg hver sommerferie de siste årene snudd døgnet litt på begge ungene. De legger seg kl 22-23 og sover til mellom kl 8 og 9. Helt perfekt 🤩 

På hverdager sover de ca kl 21 - 7. 

Anonymkode: 729c1...8e9

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på leggetid og når de sovner da. Tiåringen min må gå på badet halv ni, legge seg ni, men sovner sjelden før ti. Hun trenger den tiden for å roe seg ned for soving. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine på 7 og 9 sovna for en halvtime siden. Legger seg rundt halv ti nå i sommerferien, og strekker det fort til kl 22+

Men, de sover jo fort til 9+ også, da. 

Anonymkode: 82834...7b2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er sommerferie nå da…. Min 9 åring er raskt våken til 22 da. I hverdagen, nei. 

Anonymkode: 16393...d67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Jeg syns du skulle ta en vurdering på dine egne barns leggetid selv, ikke henge deg opp i hva andre gjør med sine barn. Jeg kjenner folk som legger barna sent fordi de ikke sovner likevel, og de som legger barna tidlig. Hvorfor tenker du det er riktig å basere deg på hva andre gjør?

Anonymkode: 2a2cb...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo hysteriske. Her i gata er ungene ute å leker sammen til 21-22 på sommerkvelder. Min niåring kom hjem litt før ni i dag for han var sulten. Så da gikk vi ut å grilla pølser i hagen. Så spurte han om vi skulle ta en tur i boblebadet før vi gikk inn, og da var plutselig klokka 23! Når vi da kom inn hadde tenåringene satt på en film som han gjerne ville se, så derfor er han fortsatt ikke i seng. Men som han koser seg! 😊

Skikkelig feriefølelse ☀️

Anonymkode: 87e9c...be1

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene oppstår jo når man ferierer med folk som har helt andre forhold til leggetider enn deg selv, og man har jevnaldrende barn.

Nå er barna på ferie med meg, og jeg er ganske avslappet i forhold til leggetider. Det er ferie, og hele familien er utpregede B-mennesker. Det betyr at vi kan sitte oppe til 01-02 om natten, og heller sove lenger om morgenen. 9-åringen legger seg rundt 22.00, mens 13-åringen er i seng mellom 23.00 og midnatt. Det er tross alt ferie.

Om et par uker skal vi imidlertid tilbringe en uke sammen med min svigerinne, svoger og deres barn. Disse foreldrene er helt "nazi" på leggetider, og barna på 10 og 8 må være i seng innen 20.30, uansett om det er hverdag eller ferie. Dette skaper vansklige situasjoner, da vår 9-åring får være lenger oppe en deres 10-åring.

Anonymkode: a7d18...84d

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket jeg ble beordret i seng rundt kl 20 da jeg var 10 år. Resultatet var at mange bøker ble lest kveldstid, siden jeg ikke sovnet før 22. 

Anonymkode: 9c09c...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Problemene oppstår jo når man ferierer med folk som har helt andre forhold til leggetider enn deg selv, og man har jevnaldrende barn.

Nå er barna på ferie med meg, og jeg er ganske avslappet i forhold til leggetider. Det er ferie, og hele familien er utpregede B-mennesker. Det betyr at vi kan sitte oppe til 01-02 om natten, og heller sove lenger om morgenen. 9-åringen legger seg rundt 22.00, mens 13-åringen er i seng mellom 23.00 og midnatt. Det er tross alt ferie.

Om et par uker skal vi imidlertid tilbringe en uke sammen med min svigerinne, svoger og deres barn. Disse foreldrene er helt "nazi" på leggetider, og barna på 10 og 8 må være i seng innen 20.30, uansett om det er hverdag eller ferie. Dette skaper vansklige situasjoner, da vår 9-åring får være lenger oppe en deres 10-åring.

Anonymkode: a7d18...84d

Det får så være. Har feriert med sånne noen ganger ene paret mente sågar at ene barnet vårt på 12 burde legge seg samtidig som deres 6 åring.... Gadd aldri reinvitere de på hytta.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ferie: 

13 åring: 23.00- 10.00

8 åring: 21.00 - 08.00

 

skoledag:

13 åring: 21.30- 07.30

8 åring: 20.00- 06.30 

disse leggetidene har vi kommer frem til funker best for våre barn. 
 

hva andre gjør= opp til hver enkelt å vurdere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble det vanlig å klage så mye på hva andre gjør fordi de ikke følger klagers regler? 

Anonymkode: f0200...32c

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nærmere 15-16 år siden når jeg hadde barn i den alderen, så var leggetiden senere om somrene og helgene enn i skoledager. I 8 årsalderen kanskje i seng rundt 8:30 i skoledagene, mens klokka gjerne ble 22 om somrene. I lange lyse sommerkvelder lekte ungene i gata utover kveldene, og så var det litt tv tid, lesing i bok, kanskje en time med spill i helgene  og litt kos om kveldene. Nå var sønnen min en type barn som regulerte spilling og søvn selv. Han lagde seg regler som han styrte selv med ingen spilletid i ukedagene i, og gikk selv i seng når han var trøtt. Aldri noe krangel å styr om å være oppe lengre. 

Anonymkode: 28d68...9f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.37):

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Hvorfor tenker du at din families rutiner skal være en fasit for alle?

Mitt barn har lite søvnbehov og er B-menneske.  Nabobarna har mer søvnbehov og er A-mennesker. Derfor legger mott barn seg senere enn nabobarna. Nabobarna våkner også tidlig, både i helger og ferier. Mitt barn gjør ikke.

Jeg vet ikke hva du mener med «vanlig», men blant våre bekjente og i klassen til barnet er det varierende leggetider. Fordi barn er forskjellige, og det er viktigere å ta hensyn til individet enn å være den mest korrekte. Barn som blir sure og grinete om de får være oppe lenger enn vanlig, bør legges. Barn som blir liggende våkne og glo i taket i tre timer uansett, bør få være oppe til de er trøttere. Etter at vi begynte å legge 21.30 sovner ungen stort sett før 22. (senere nå i ferien). Da vi prøvde å legge 20 en periode første det til mye stress og mindre søvn. Følte seg dum og «slem» som ikke sovnet, det å sove ble en slags prestasjon, tankene spant, klokka ble gjerne midnatt før hen sovnet.

Anonymkode: e47db...7e2

  • Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemene oppstår jo når man ferierer med folk som har helt andre forhold til leggetider enn deg selv, og man har jevnaldrende barn.

Nå er barna på ferie med meg, og jeg er ganske avslappet i forhold til leggetider. Det er ferie, og hele familien er utpregede B-mennesker. Det betyr at vi kan sitte oppe til 01-02 om natten, og heller sove lenger om morgenen. 9-åringen legger seg rundt 22.00, mens 13-åringen er i seng mellom 23.00 og midnatt. Det er tross alt ferie.

Om et par uker skal vi imidlertid tilbringe en uke sammen med min svigerinne, svoger og deres barn. Disse foreldrene er helt "nazi" på leggetider, og barna på 10 og 8 må være i seng innen 20.30, uansett om det er hverdag eller ferie. Dette skaper vansklige situasjoner, da vår 9-åring får være lenger oppe en deres 10-åring.

Anonymkode: a7d18...84d

Det er lettere å feriere med folk som har mer like regler som enn selv, men dette gjelder jo flere ting. Jeg synes det er kjipt å være på ferie med folk som spiser usunn mat hver dag, is hver dag, som lar barna holde på med skjerm hele dagene, sånne ting. De synes sikkert det er kjipt at min unge ikke legger seg og sovner klokka 20, der de sikkert er vant med voksentid.

Anonymkode: e47db...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine små, de er 3 og snart 6, men begge har lagt seg og som regel sovnet før åtte her. Spesielt eldste er helt avhengig av å legge seg i rimelig tid ellers blir neste dag fylt med surving, grining og masing fordi hun er sliten. Mine sover ikke noe særlig lenger om morgenen når de legger seg senere, så vi kjører samme sengetid i helga som i hverdager, og store deler av ferien er det også samme leggetid. De våkner mellom 6 og 7 uansett når de legger seg 🤷🏻‍♀️ 

Eldste til samboer er ni, og jeg vet hun pleier å sitte oppe til 22/23-tiden i helger og ferier hjemme hos mor. Det gjør hun ikke her, fordi hun starter dagen omtrent samtidig med småsøsknene sine, så det blir for sent. Her er hun i seng til ca 2030. 

Anonymkode: b81c3...e1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Problemene oppstår jo når man ferierer med folk som har helt andre forhold til leggetider enn deg selv, og man har jevnaldrende barn.

Nå er barna på ferie med meg, og jeg er ganske avslappet i forhold til leggetider. Det er ferie, og hele familien er utpregede B-mennesker. Det betyr at vi kan sitte oppe til 01-02 om natten, og heller sove lenger om morgenen. 9-åringen legger seg rundt 22.00, mens 13-åringen er i seng mellom 23.00 og midnatt. Det er tross alt ferie.

Om et par uker skal vi imidlertid tilbringe en uke sammen med min svigerinne, svoger og deres barn. Disse foreldrene er helt "nazi" på leggetider, og barna på 10 og 8 må være i seng innen 20.30, uansett om det er hverdag eller ferie. Dette skaper vansklige situasjoner, da vår 9-åring får være lenger oppe en deres 10-åring.

Anonymkode: a7d18...84d

Sånn vil det alltid være uansett området gjelder leggetid, regler, kosthold etc. 

Folk og familier er ulike. Barn har ulike behov. Folk kan ikke ha standardiserte regler og rutiner fordi de skal passe alle andre. 

Min søster sin 6 åring er våken til kl 23 i helgene. Hennes 5 barn har hatt friflyt på leggetid hele livet så og si - for dem fungerer det. Noe leggerutiner fra skolealder, men fremdeles mye senere enn hva mine barn. Min bror likedan - min mor har alltid syns det er slitsomt når de er på besøk over lengre tid fordi barna er våken like lenge som de voksne - uavhengig av alder - der er ingen rutine og søvn er styrt av barna selv. 

Mens mine barn har hatt faste leggetider siden de var små. Alderstilpasset og behovstilpasset. Eldste har alltid trengt mye søvn - tidlig i seng, sov sammenhengende og lenge helt fra baby, mellomste har alltid trengt lite søvn - sovnet sent, våknet tidlig, sov mer avbrutt og oppdelt. Yngste nå har godt sovehjerte og sover tungt, men er tidlig i seng, mens står opp tidlig. Vi har prøvd å legge senere, men da våknet barnet bare enda tidligere. 

Forstår at andres rutiner kan virke "nazi" for andre, men stort sett så er det en grunn til at familier har de rutinene de har - og det mener jeg ingen bør dømme. Dere tar valg for deres barn og familie - så la andre ta valg for sine barn og familie. Jeg reiser gjerne på ferie med mine søsken "på tross" av deres manglende rutiner, men jeg lar ikke deres foreldrestil og rutiner påvirke mine. 

Vi skal på ferie med min søster i sommer. Hennes 6 åring er oppe like lenge som min 14 åring. Min 10åring er i seng før hennes 6 åring. Men vet du.. Sånn er livet. Jeg slipper iallefall sure barn dagen etter fordi de har fått nok søvn.. 

Ulike barn = ulike behov - sånn vil det alltid være. 

Anonymkode: 50ff9...705

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...