Gå til innhold

Når ble det normalt at 8-10-åringer legger seg klokken 22?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger seg 20 i ukedagene og 20. 30 i helgene. De leser så lenge de orker, men sovner 21.00 ca. 

Her må de legge seg tidlig siden 11 åringen ikke takler å sove for lite. Da er hele dagen ødelagt for hele familien. 

Anonymkode: 293ae...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke rart at 8-åringer ikke klarer å finne roen og sovne kl 20 hvis de sitter på rumpa og glor på skjerm i flere timer først. Kl 22 er de vel så utmattet av skjermen at de nærmest svimer av. Her legger 7-åringen seg kl 20, 11-åringen kl 21 og 13-åringen kl 21:30 (han trener veldig mye og trenger masse søvn).  

Anonymkode: 648f7...443

😂 så mye dumme svar 

Anonymkode: f0200...32c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (25 minutter siden):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

Du gidder ikke nei! Vi derimot nyter det og gjør masse fint sammen. 

Anonymkode: f0200...32c

  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare la andre få bestemme når deres barn skal legge seg? Så legger du dine barn når det passer deg?

Jeg er så glad jeg ikke er, og aldri har vært hysterisk på leggetider til barna. 

Anonymkode: c7873...661

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (29 minutter siden):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du gidder ikke nei! Vi derimot nyter det og gjør masse fint sammen. 

Anonymkode: f0200...32c

Haha, gidder ikke 😂 Er så glad jeg nyter spesielt sommerkveldene med barna. Ute  seint på trampolina eller kubbspill, goddis og brus ute på verandaen. Så legger vi oss når vi er trøtte. Nyter tiden maks ❤️

Anonymkode: c7873...661

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 9 år, da kunde jeg vel ende opp å lese Hemiway eller noe fra en gresk filosof til langt utpå natten. Tror ikke det ødela utviklingen av min hjerne. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du gidder ikke nei! Vi derimot nyter det og gjør masse fint sammen. 

Anonymkode: f0200...32c

Samme her! I går var vi ute i sola helt til kvelden senket seg, så bunkret vi oss på stua med film, serier og litt godt. Da regnet det ute. Såååå koselig for liten og stor, skikkelig kvalitetstid, familietid. Vi har en tenåring også, og det hadde føltes så ekskluderende å tvinge 10 åringen til å gå i seng kl 20.00, for at resten av familien skal sitte oppe å kose seg flere timer sammen. Jeg våknet ca 08.30 i morrest, og 10 åringen kom tuslende opp ca kl 09.00. Da etter 10 timers søvn.

Dere som legger 8-10 åringen kl 20.00 når står 10 åringen opp? Når legger du deg selv? Og når står du opp? 
Hvis de voksne uansett sitter opp til kl 23.00, (slik jeg gjør) - så ønsker jeg også å sovne til jeg våkner, og jeg trenger også minst 8 timers søvn. Helst 8,5/9. dvs at jeg uansett ikke ønsker å våkne før tidligst kl. 8-9.

Hvis jeg hadde lagt 10 åringen kl 20.00 så må barnet enten sove i 12 timer da, eller våkne og sitte alene i timesvis om morgenen fordi familien som koset seg med familiekveld, sover. 

Nei; vår 10 åring er en del av familien og skal derfor ikke ha noe «parallelt liv» med resten av oss. 

Anonymkode: 60d24...dc5

  • Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sommerferie! Jeg husker jeg hadde innetid kl 9 da jeg var i den alderen, så det er ikke spesielt nytt.

Her starter ikke ferie-SFO før kl 10 for de som har halvdagsplass, så de har ingen grunn til å stå opp tidlig. Det er like greit at de er våkne lenge on kvelden mens foreldrene er hjemme som at de er våkne om morgenen når foreldrene er på jobb.

Anonymkode: 37fd1...fe5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skoleåret legger mine barn seg til følgende tider:

17-åringen: Mellom 23.00 og 00.00

15-åringen: 22.00

Fireåringen og toåringen: 19.00-20.00

Babyen: Mellom 19.00 og 21.00 avhengig av når siste dupp var. 
 

Nå i sommerferien bestemmer tenåringene leggetida si selv (men de har innetid til 23.00), barnehagebarna legger seg rundt 21 (eller før om de er trøtte), og babyen følger sin vanlige rutine som han har hatt siden han var 6 uker. 

Søvn er viktig, og mange barn/unge sover for lite og er uopplagte på skolen på grunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er vanlig leggetid for andres 8-10-åringer, og at ts selv tydeligvis legger seg kl 22, er både irrelevant og uinteressant for oss. Min yngste har hatt 22 som av-med-lyset-tid på hverdager fra han var ca 8. Og han sover da til ca 7:20. Han har aldri trengt mye søvn. Unger er forskjellige. Og joggu henger han ikke sabla godt med på skolen også, og får alternativ mattelekse flere trinn over egen alder. Og han driver med en idrett. Det går fint med både hodet og kroppen hans, altså 🤷‍♀️

Anonymkode: 1ea73...216

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 åringen vår legger seg 20.30 når han skal på skolen, men blir gjerne nærmere 22.00 nå i ferien. Sover til 08.30 eller mer. Null problem 😁

Anonymkode: 74482...113

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye har jo med når en ska opp om morgenen. Men vet mange søvn forskere sier en del barn på barnetrinnet får ofte for lite søvn. Pga det er så mye som skjer og dermed får ikke barna ro til å sovne og dermed blir urolige og virker som de ikke trenger å legge seg før seint på kvelden.

Samtidig får nå familier gjøre som de selv vil.

Her når unga var i den alderen var den ene i seng ved 18.30/19 og den andre 19/19.30. Og stod opp ved 06.30 siden skolebuss og taxi kom ved 8. 

Anonymkode: 56755...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

 

Haha, gidder ikke 😂 Er så glad jeg nyter spesielt sommerkveldene med barna. Ute  seint på trampolina eller kubbspill, goddis og brus ute på verandaen. Så legger vi oss når vi er trøtte. Nyter tiden maks ❤️

Anonymkode: c7873...661

Enig 

Anonymkode: f0200...32c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten89 skrev (1 time siden):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

Og andre orker ikke at de står opp kl 07 eller før hele ferien… Både barms behov og voksnes preferanser er ulike. Jeg heller mot sen leggetid og ikke stå opp tidlig. 

Anonymkode: 60d5e...488

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei på 11 som legger seg kl 22 i skoleferiene. Er vi vekke på ferie så kan det bli seinere og. Men det er ikkje så ofte, fordi då våkna igjen til samme tid uansett kor tid ho legger seg

Anonymkode: 196b6...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

om disse sure, dysregulerte ungene skal henge med mine unger, så er det greit å vite

Anonymkode: b6d1a...0fd

Mine barn er ikke sure eller disregulert. De får den søvnen de trenger, står opp når alarmen piper, lager sin egen mat til skolen, steller seg og går avgårde til skolen på egenhånd. Selvstendige, blide, hyggelige barn som har regler, rutiner og leggetider tilpasset seg og sine behov. 

Vil de legge seg før fordi de er trøtte, så gjør de det. De har kevldsrutiner de følger og klarer seg utmerket. 

Anonymkode: 50ff9...705

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7,5-åringen min legger seg i god tid før kl. 22, men sovner ikke før kl 22:30. Og våkner av seg selv rundt kl. 06:00 🙄 Vi skulle ønske at han sovnet tidligere,, men det gjør han altså ikke.

Han har alltid trengt lite søvn, helt fra han var liten baby. Aner ikke hvordan det blir når han er 10 år, men tipper han ikke sover mer da.  

Anonymkode: 84fcb...c8f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på når de står opp. Jeg kjenner flere som legger seg sent, men de klarer å sove utover morgenen. Min våkner tidlig uansett og blir skikkelig grinete av å være trøtt, så hun må legge seg før.

Anonymkode: 9d289...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min på 9,5 sovner ofte rundt 21.30-22.00 denne tiden av året. Han sovnet tidligere i vinter/vår. Tja, hva skal jeg gjøre med det? Han sovner rett og slett ikke før. Han leser litt på senga før han sovner, men jeg ser ikke poenget i at han skal ligge i senga lenge før han faktisk er trøtt. 

Anonymkode: 8cb33...03b

Det er jo faktisk et poeng med det! Det viktigste er ikke søvnen, men hvilen. 

Anonymkode: b4c2c...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Samme her! I går var vi ute i sola helt til kvelden senket seg, så bunkret vi oss på stua med film, serier og litt godt. Da regnet det ute. Såååå koselig for liten og stor, skikkelig kvalitetstid, familietid. Vi har en tenåring også, og det hadde føltes så ekskluderende å tvinge 10 åringen til å gå i seng kl 20.00, for at resten av familien skal sitte oppe å kose seg flere timer sammen. Jeg våknet ca 08.30 i morrest, og 10 åringen kom tuslende opp ca kl 09.00. Da etter 10 timers søvn.

Dere som legger 8-10 åringen kl 20.00 når står 10 åringen opp? Når legger du deg selv? Og når står du opp? 
Hvis de voksne uansett sitter opp til kl 23.00, (slik jeg gjør) - så ønsker jeg også å sovne til jeg våkner, og jeg trenger også minst 8 timers søvn. Helst 8,5/9. dvs at jeg uansett ikke ønsker å våkne før tidligst kl. 8-9.

Hvis jeg hadde lagt 10 åringen kl 20.00 så må barnet enten sove i 12 timer da, eller våkne og sitte alene i timesvis om morgenen fordi familien som koset seg med familiekveld, sover. 

Nei; vår 10 åring er en del av familien og skal derfor ikke ha noe «parallelt liv» med resten av oss. 

Anonymkode: 60d24...dc5

Legger meg halv elleve. Trenger litt tid for meg selv på kvelden. Både jeg og barnet mitt våkner til samme tid uansett om vi legger oss senere. Våkner når sola kommer inn vinduet og når fuglene synger og det funker ikke med ørepropper (jeg tar de ut i søvne) eller blendingsgardin (kommer lys inn på siden). Kjipt men det er bare sånn. Derfor ingen natterangel på oss. Men andre må få gjøre som det passer de så klart. 

Anonymkode: 9d289...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...