Gå til innhold

Når ble det normalt at 8-10-åringer legger seg klokken 22?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke helt normalt, men barn er forskjellige. Noen barn sovner rett og slett ikke før den tiden, uansett når man prøver å legge dem. Du har vel hørt om B mennesker? De våkner opp om kvelden, og det gjelder like mye barn som voksne. Kroppen er ikke i stand til å falle til ro om kvelden, fordi man er for våken. 

Jeg har vært B menneske hele mitt liv. Det var umulig for meg som barn å sove før rundt kl 22 på kvelden. Jeg ble forsøkt lagt både 20,2030, 2100 osv, men ble bare liggende å vri meg i senga i flere timer til rundt kl 22, for da sovnet jeg. Til slutt ble liggetiden min rett før kl 22, og jeg sovnet stort sett innen ti minutter. Dette var mens jeg var mellom 7- 10 år. Min mann er også B menneske, og da han var liten var det umulig for han å sovne før rundt 2130 på kvelden.

Nå har vi selv to barn. Et på 3 og et halvt som går i bhg, og en på 2 mnd. Den eldste står opp 07.30 -08.30 engang (kl 09 ca I helgen), og sovner omtrent aldri før rundt 2130. Da har han blitt lagt 1930. Vi har prøvd å legge tidligere med resultat at han bare er enda flere timer våken i senga. Han er rett og slett ikke klar for å sove før etter kl 21 virker det som. Så han er også tydelig et B menneske.

 

Jeg skulle gjerne ønske at det sovnet rundt kl 20, men det gjør det altså ikke. Hva som skjer når barnet begynner på skolen vet jeg ikke, men det kan være at det blir værende slik det er nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør på en veldig dømmende måte, ts, når du videre påstår at det bare var for å spørre. 

Jeg undrer meg derimot over at ikke voksne mennesker forstår at alle barn ikke er lik sine egne barn eller seg selv når de var små (iallfall slik de husker det, realiteten var nok ofte litt annerledes)? Barn har ulike behov, og derfor har også foreldrene ulike regler for dem og familier har ulike levesett. Det er så enkelt som det ts, så det at noen barn er våken til 22, betyr ikke at du må «sitte oppe» med barna dine om 2 år.

Anonymkode: 29e49...630

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Men barn er jo forskjellige og har forskjellig søvnbehov og mønster. Det er jo ikke sånn at alle 9-10 åringer legger seg kl 22 fordi du leser det her inne. Mange legger seg nok tidligere. 

Anonymkode: 8cb33...03b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør vel hva du vil med dine barn? Eller har du ikke ryggrad nok til å bestemme over egne barn?

Hvorfor skriver du at dette er det normale?

Hva angår det deg hva andre gjør?

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Null problem her , sover lenger også neste dag. 

Anonymkode: f0200...32c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

om disse sure, dysregulerte ungene skal henge med mine unger, så er det greit å vite

Anonymkode: b6d1a...0fd

:laugh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at barn er ulike, akkurat som oss voksne. Vår 8 åring legger seg 20.30 når det er skole- men sovner som regler ikke før 21-21.30,  og rundt 22 i helger og ferier. Dette fungerer på vårt barn. Har venner med barn, som må legge de tidligere, ellers blir ikke dagene ok, pga for lite søvn. Så dette er individuelt. Så lenge barna er aktiv, ikke viser tegn på søvnunderskudd el, mener jeg vi foreldre kan regulere dette ut fra egne barna behov. 
ps- da jeg var lita, ba jeg omtrent om å få legge meg. Eller jeg bare sovnet ved kveldsmat. Søsteren min hadde lakenskrekk. Som voksne er vi helt lik. Jeg sovner som regel forran tvn, før jeg rekker å legge meg, og søsteren min har (dessverre) søvnproblem om kveldene.

Anonymkode: 51826...03a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

om disse sure, dysregulerte ungene skal henge med mine unger, så er det greit å vite

Anonymkode: b6d1a...0fd

Så mye du skulle bry deg med, da? Får ikke barna dine lov til å ha sure venner? 😆

Anonymkode: bad92...b1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at 8-åringer ikke klarer å finne roen og sovne kl 20 hvis de sitter på rumpa og glor på skjerm i flere timer først. Kl 22 er de vel så utmattet av skjermen at de nærmest svimer av. Her legger 7-åringen seg kl 20, 11-åringen kl 21 og 13-åringen kl 21:30 (han trener veldig mye og trenger masse søvn).  

Anonymkode: 648f7...443

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, når ble det normalt? De små kroppene og hjernene er nødt til å ha masse søvn da de er i konstant vekst. Når ble det vanlig at så små barn legger seg så sent?  Og sover like kort som voksne gjør? 

 

Anonymkode: b6d1a...0fd

Min 10 åring kan legge seg 22.00, selv om vi forsøker å ha sengetid rundt 21.00. Hun kan sove til kl 07.00 i ukedager, så da får hun uansett 9 timer søvn. 

Anonymkode: 60d24...dc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er forskjellige og har ulike behov.  

Mine to gutter er det tå år i mellom.  Nr en kunne legge seg ved 20.30 tiden da han var 8-9 år. Han sovnet fort og sov natten igjennom.  

Nr 2 kunne ikke legge seg før han var stup trøtt. Om han lå våker sengen i mer enn 10 minutter, så hadde han ladet nok til å holde det gående til langt på natt.  

Så han har lagt seg sent fra tidlig skolealder.  

Anonymkode: 58414...733

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over her, kan legge til at nå som det er sommerferie får hun sitte oppe til kl 23.00. Sov til kl 09.00 i morrest, = 10 timer søvn. Jeg ser ikke problemet med hvordan min familie organiserer seg, plager deg, TS..? 

Anonymkode: 60d24...dc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ungene har også ferie. Vår niåring er i seng alt mellom 22-01 nå i ferien. Trettenåringen aner jeg ikke. Gamer sikker hele natta. 

Anonymkode: 87e9c...be1

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For ungene har også ferie. Vår niåring er i seng alt mellom 22-01 nå i ferien. Trettenåringen aner jeg ikke. Gamer sikker hele natta. 

Anonymkode: 87e9c...be1

Du har jo ansvar for helsen til barna dine selv om det er sommer! Barn trenger nok søvn for å utvikle seg. Og selv om barna sover utpå blir det ikke samme kvaliteten og man sover bort timer man kunne vært fysisk aktiv og ute i dagslys. 

Anonymkode: 5e658...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Katten89 skrev (4 minutter siden):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

Niåringen her sover 10,5-11 timer per natt. Verken jeg eller han er så glad i å stå opp tidlig, så ser ikke problemet med at vi skyver leggetid til kl 22 i ferien. Sover like mange timer uansett. Og snur raskt tilbake før skolestart. Så vil ikke akkurat si vi er slepphendte fordi vi inntar den rytmen som kjennes naturlig for oss på sommeren. Vi nyter kveldene, dere morgenene 

Anonymkode: ff73b...1f4

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Sønnen min på 8 år legger seg ca. 21. Det er ikke mulig å få til tidligere legging når han er hjemme fra trening kl 19.30.

Anonymkode: 74e4c...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (16 minutter siden):

fordi foreldre er slepphendte med leggetid. spesielt på sommeren. Barn 8-10 år trenger vel typ 10-11timer så enten får de for lite søvn eller så purker de lenge utover morgenen. Jeg gidder ikke å ha min 8-åring oppe til langt på kveld. Hun legger seg kl 20 ca. 

Hva du gidder eller ikke har lite å si, om hun sovner greit rundt 20 så er det jo ikke noe problem. Mens for andre betyr det ikke at de sovner den tiden foreldrene mener det er leggetid. 

Anonymkode: 8cb33...03b

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du har jo ansvar for helsen til barna dine selv om det er sommer! Barn trenger nok søvn for å utvikle seg. Og selv om barna sover utpå blir det ikke samme kvaliteten og man sover bort timer man kunne vært fysisk aktiv og ute i dagslys. 

Anonymkode: 5e658...c0a

Ikke meg du siterer, men søvn er søvn uansett når på døgnet det er. Man kan ikke tvinge våkne barn til å sovne, og i sommerferien synes jeg de skal få lov til å sove lenger enn vanlig. Det er jo lyst til langt på natt, så utetid får de uansett.

Alle barn er forskjellige, også blant søsken. Noen blir trøtte seinere enn andre, selv med helt lik oppvekst. Sønnen vår har adhd, og en av vanskene i så måte er mangel på melatonin i hjernen og store søvnproblemer. Han må derfor ta Melatonin for i det hele tatt å bli trøtt. 

Anonymkode: 410cf...7cb

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...