Gå til innhold

Når ble det normalt at 8-10-åringer legger seg klokken 22?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har stor aldersforskjell mellom meg og mine søsken, så de er fortsatt barn. Ene er 8 og andre er 10. De kan gjerne fortelle meg at de er oppe til både 1 og 2 om natten før de legger seg. Syns det er veldig dumt at min far har blitt så "slapp" med oppdragelsen fordi de får jo ikke nok søvn når de er 8-10 år og legger seg 1-2 tiden og så opp igjen i 7-8 tiden...

Anonymkode: 203df...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var på den alderen var det helt vanlig å være oppe lenge i sommerferien, og det er mine barn nå, vi ser an dagsformen så det varierer litt når de legger seg, lar ikke grinete trøtte barn være oppe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og hva med oss som bor der solen aldri går ned om sommeren? :P

Anonymkode: 08c4e...1be

Skal liksom ikke lenger enn Trondheim da 🤭

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 9 år, snart 10 legger seg nærmere 22 i hverdagen nå. Det vet jeg samtlige av kompisene hans også gjør. Han får mer enn nok søvn. 

Jeg var også tilsvarende lenge våken når jeg var like gammel på tidlig 2000-tallet. Brukte å se det som gikk på tv i mellom kl. 20-21.30, farmen f.eks. 

Anonymkode: fd95a...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 20.10):

Kan jo være de 8-10 åringene som har eldre søsken? Kan jo selvfølgelig pusse tennene og følge hen på rommet kl 20, men så lenge søskenene fortsatt gamer/ser på film/har besøk/lager pizza, så sovner jo ikke minstemann.

Teit spørsmål 

Anonymkode: 95f9a...b14

Hæ? Jeg var minstemann og jeg ble selvsagt lagt og sovnet før de eldre barna. At de andre satt oppe ble jeg jo vandt til. 

Anonymkode: b4c2c...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del blir det alltid normalt så fort skoleferien starter. Når den er over er vi tilbake i ca 20.00.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/26/2024 at 9:37 AM, AnonymBruker said:

Moraliseres? Traff jeg et sårt punkt? Mammapoliti? 😂

Jeg bare spør, for da vi var små la vi oss klokken 20 da vi var 8 år. Og jeg har selv 6-åringer og lurer på om det virkelig er sånn at de skal sitte opp med meg til jeg legger meg om bare 2 år.

Anonymkode: b6d1a...0fd

Det der innebærer kanskje korrekthet for deg, men når jeg var 10 år på 80 tallet var jeg oppe til 22 på sommeren og ofte lengre også. 

Anonymkode: f5ab2...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.6.2024 den 14.38):

Sånn vil det alltid være uansett området gjelder leggetid, regler, kosthold etc. 

Folk og familier er ulike. Barn har ulike behov. Folk kan ikke ha standardiserte regler og rutiner fordi de skal passe alle andre. 

Min søster sin 6 åring er våken til kl 23 i helgene. Hennes 5 barn har hatt friflyt på leggetid hele livet så og si - for dem fungerer det. Noe leggerutiner fra skolealder, men fremdeles mye senere enn hva mine barn. Min bror likedan - min mor har alltid syns det er slitsomt når de er på besøk over lengre tid fordi barna er våken like lenge som de voksne - uavhengig av alder - der er ingen rutine og søvn er styrt av barna selv. 

Mens mine barn har hatt faste leggetider siden de var små. Alderstilpasset og behovstilpasset. Eldste har alltid trengt mye søvn - tidlig i seng, sov sammenhengende og lenge helt fra baby, mellomste har alltid trengt lite søvn - sovnet sent, våknet tidlig, sov mer avbrutt og oppdelt. Yngste nå har godt sovehjerte og sover tungt, men er tidlig i seng, mens står opp tidlig. Vi har prøvd å legge senere, men da våknet barnet bare enda tidligere. 

Forstår at andres rutiner kan virke "nazi" for andre, men stort sett så er det en grunn til at familier har de rutinene de har - og det mener jeg ingen bør dømme. Dere tar valg for deres barn og familie - så la andre ta valg for sine barn og familie. Jeg reiser gjerne på ferie med mine søsken "på tross" av deres manglende rutiner, men jeg lar ikke deres foreldrestil og rutiner påvirke mine. 

Vi skal på ferie med min søster i sommer. Hennes 6 åring er oppe like lenge som min 14 åring. Min 10åring er i seng før hennes 6 åring. Men vet du.. Sånn er livet. Jeg slipper iallefall sure barn dagen etter fordi de har fått nok søvn.. 

Ulike barn = ulike behov - sånn vil det alltid være. 

Anonymkode: 50ff9...705

Ja, sånn er det, og for oss som har en ganske avslappet foreldrestil, så blir det ekstremt slitsomt å forholde seg til andre som har veldig strenge regler på alt. Blant annet så har ikke vi noe problemer med at barna våre får brus til maten i helgene, men det får ikke deres fetter og kusine. Og når det gjelder dette med leggetid, er dette noe foreldrene er strenge på fordi de ønsker egentid på kvelden. Med det resultat at barna deres er oppe kl 07.00 i helgene, og vekker resten av huset, og mine barn, som gjerne kan sove til 9-10, blir stresset og vil stå opp fordi søskenbarna er oppe.

Det er jo klart at barn som er vant til å ha faste tidspunkter å legge seg på hver dag, blir sure og trøtte om leggetiden blir utsatt en dag, de er jo ikke vant til å kunne være oppe senere.

Anonymkode: a7d18...84d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammapolitiet på gang igjen, hva med og tenke på seg selv og sitt liv i stedenfor og legge deg oppi hva andre gjør. du gjør det som er best for deg og andre gjør det beste for seg selv

Anonymkode: cd720...6e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn på 6, 8 og 11 år. Er lengre oppe i ferien vi. Fisketurer, fjellturer, se på midnattsolen, båtturer, kos rundt bålpanna, spille kubb på stranda med venner +++. Til vanlig legger de seg rundt 21 og 21:30, men de står ikke opp før 08:40😊 

Anonymkode: 1f93b...f6d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...