Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er vel fordi utleiemarginene er så små at de rikeste i Norge har blitt det av å leie ut boliger. 

Anonymkode: 45a88...d06

De blir i så fall rike av boligprisoppgang, men de aller fleste hadde allerede mye penger og bolig er bare en diversifisering av porteføljen din. 

Eiendomsutvikling kan du derimot bli rik på, men det er jo noe helt annet, langt mer komplekst, kapitalkrevende og risikofylt. Det er næringsvirksomhet.
 

Har du noen eksempler på folk som er blitt rike av bare utleie? Om du arver noen bygårder i oslo så er du ikke rik pga utleie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er bare på veldig kort sikt at det lønner seg å leie, kjære dere…

Avstanden mellom lånet og inntekten minsker årlig pga inflasjon, så etter noen få år med lån vil man ha mye bedre råd enn de første par årene. Og så sitter man med en større og større eierandel i boligen sin. 
 

Det er dessverre, må jeg si, økonomisk dumt å leie uansett hvordan man vrir og vender på det. Bortsett fra hvis man vet man kun skal bli boende et sted et par år, da blir omkostningene ved kjøp og salg høyere enn det du sparer.

Anonymkode: d6ffb...cce

Det er virkelig hakk i plata på dette forumet. Kjære deg… Nei, det lønner seg ikke ALLTID å eie, akkurat som det ikke ALLTID lønner seg å leie. 

Skulle ønske folk kunne slutte å spre usannheter som denne seiglivede myten, men jeg skjønner jo at det er umulig i dette selskapet🙄

Anonymkode: c2329...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 10.50):

Hvor mye er dette lånet? Du betaler altså 15 000kr pr mnd i leie til banken din...for å låne disse pengene 😳

Penger som er skapt av intet, opprettet som tall på en skjerm.

Anonymkode: 8d2fb...d73

På cirka 3,5 millioner kroner. Og det er helt sant, det føles vannvittig bortkastet. Bor oss ihjel. I tillegg kommer studielånet. Skulle blitt elektriker. 

Anonymkode: 6d851...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På cirka 3,5 millioner kroner. Og det er helt sant, det føles vannvittig bortkastet. Bor oss ihjel. I tillegg kommer studielånet. Skulle blitt elektriker. 

Anonymkode: 6d851...3e4

Ja, men du kan jo leve på NAV. Da slipper du å eie noe :) Vi tar imot mennesker hvert år som kan dette...

Anonymkode: 8d2fb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.10):

Dette med at mange velger å makse lånet er et veldig viktig poeng. Jeg blir like frustrert hver gang noen her inne spør "hvor mye kan jeg låne?"

For spørsmålet er "hvor mye bør jeg låne?"

Om du fikk tilbud om en råflott leilighet til 30 000 i leie ville du jo takket nei-takk.

Så hvorfor takker du ikke nei når banken tilbyr deg et lån som gjør at du må betale 30 000+ i måneden? 

Anonymkode: de6a5...44c

Jeg er veldig glad vi har makset lånet hver gang vi har kjøpt (i Oslo). Det er det som har gjort at vi har kunnet kjøpt oss oppover for hver gang. Hvis vi ikke hadde vært tøffe og  «Gutset» litt hver gang hadde vi aldri sittet her vi er i dag. Boligene vi har kjøpt har økt masse i verdi for hvert salg, og det er det som har muliggjort det hele. 

Anonymkode: e6e85...1f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig glad vi har makset lånet hver gang vi har kjøpt (i Oslo). Det er det som har gjort at vi har kunnet kjøpt oss oppover for hver gang. Hvis vi ikke hadde vært tøffe og  «Gutset» litt hver gang hadde vi aldri sittet her vi er i dag. Boligene vi har kjøpt har økt masse i verdi for hvert salg, og det er det som har muliggjort det hele. 

Anonymkode: e6e85...1f5

Hadde du gjort det samme med aksjer hadde du vært mye rikere enn du er i dag.

Anonymkode: c2329...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er veldig glad vi har makset lånet hver gang vi har kjøpt (i Oslo). Det er det som har gjort at vi har kunnet kjøpt oss oppover for hver gang. Hvis vi ikke hadde vært tøffe og  «Gutset» litt hver gang hadde vi aldri sittet her vi er i dag. Boligene vi har kjøpt har økt masse i verdi for hvert salg, og det er det som har muliggjort det hele. 

Anonymkode: e6e85...1f5

Ja, men er det alltid så lurte å jakte på en større bolig? Det er jo mer kostbart, noen bruker utrolig mye penger på å bo. Men ikke å leve.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger, penger, penger. Alt i dag dreier seg om penger. Det er visst om å gjøre å la pengene hope seg opp på bok mest mulig, slik at man kan fylle likskjorta med...... nei vent litt... det man spinker og sparer ender visst opp hos arvingene tilslutt. Som absolutt ikke har samme forhold til dine penger som du kanskje håpte på. 

Anonymkode: 9c258...0b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...