Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uansett leie eller ikke. De fleste som vokser opp i dag kommer aldri til å få råd til bolig om de ikke arver av rike foreldre. Stadig flere fattige. Gratulerer sv/ap-gjengen.

Anonymkode: 0071b...ad9

De som leier ut har heller ingen intensjon om å sponse sine leieboere.

Jo, de får råd. At en må tilpasse seg noe mer enn før renteoppgangen? Ja, det er klart. Men bolig får de om de vil. Å si at de aldri kommer til å få råd til bolig i det hele tatt er ikke i nærheten av virkeligheten. En får rett og slett bare la vær å ta opp dyrt unødvendig billån osv og heller prioritere bolig. Trenger ikke det nyeste flaggskipet av mobil som er ute til enhver tid, eller elsykkel til 30 tusen for å sykle frem og tilbake til skolen på noen hundre meter.

 

 

Anonymkode: f6f7c...52e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om få år kommer du til å måtte betale mye mer for leie i byer der jobber finnes, mist 15-25000,- pr mnd i leie.

Anonymkode: 0071b...ad9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Om få år kommer du til å måtte betale mye mer for leie i byer der jobber finnes, mist 15-25000,- pr mnd i leie.

Anonymkode: 0071b...ad9

Det der er ganske standard leie her i Oslo nå.

Anonymkode: d7268...40d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Om få år kommer du til å måtte betale mye mer for leie i byer der jobber finnes, mist 15-25000,- pr mnd i leie.

Anonymkode: 0071b...ad9

Enda en negativ luring... :) 

Anonymkode: 8d2fb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en leilighet i Oslo. Bodd her siden 2015. 

Frem til renteoppgangen betalte jeg litt mindre enn markedsleie totalt, men halvparten var avdrag (sparing), så renteendring utgjorde en halv husleie. 

Nå betaler jeg totalt mer enn husleie ville vært, men renter er fortsatt lavere enn husleie ville vært. 

MEN: Leiligheten er verdt 3 millioner mer enn da jeg kjøpte den i 2015. Jeg har altså tjent over 27.000 skattefritt i måneden på å eie. 

Det er mer enn jeg har hatt i månedlige utgifter, både før og etter renteoppgang. 

Anonymkode: ade75...f39

  • Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i en leilighet i Oslo. Bodd her siden 2015. 

Frem til renteoppgangen betalte jeg litt mindre enn markedsleie totalt, men halvparten var avdrag (sparing), så rente utgjorde en halv husleie. 

Nå betaler jeg totalt mer enn husleie ville vært, men renter er fortsatt lavere enn husleie ville vært. 

MEN: Leiligheten er verdt 3 millioner mer enn da jeg kjøpte den i 2015. Jeg har altså tjent over 27.000 skattefritt i måneden på å eie. 

Det er mer enn jeg har hatt i månedlige utgifter, både før og etter renteoppgang. 

Anonymkode: ade75...f39

Korrigert. 

Anonymkode: ade75...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 9.29):

Hva er forskjellen på det versus renter? :klo:

Anonymkode: 21045...6b8

En dag er det ditt, fks ved arv og nedbetaling av gjeld. Da er brått utgiftene veldig lave. 

Anonymkode: c4d35...a3b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enda en negativ luring... :) 

Anonymkode: 8d2fb...d73

En fersk rapport fra Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) viser at det «forsvant» 713 sekundærboliger i Oslo i første kvartal. Det er dermed 19 prosent færre sekundærboliger i Oslo sammenlignet med i 2019.

Nasjonalt er det 7.188 færre sekundærboliger nå enn for 4,5 år tidligere, en nedgang på 1,8 prosent. 

– Det kommer til å gå til helvete for de som leier, sier Anders Langtind i Privatmegleren.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/alwenO/utleieboliger-selges-megler-spaar-ekstrem-prisvekst

Anonymkode: c4d35...a3b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

En dag er det ditt, fks ved arv og nedbetaling av gjeld. Da er brått utgiftene veldig lave. 

Anonymkode: c4d35...a3b

Enda en som blander sammen renter og avdrag…🙄. Renter er en kostnad, man betaler for en tjeneste (=låne penger), akkurat som husleie er en kostnad for en annen tjeneste (=et sted å bo). Når du har nedbetalt boligen din har du betalt millionbeløp til banken.

Det burde vært IQ test for å få lån…

Anonymkode: c2329...11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enda en som blander sammen renter og avdrag…🙄. Renter er en kostnad, man betaler for en tjeneste (=låne penger), akkurat som husleie er en kostnad for en annen tjeneste (=et sted å bo). Når du har nedbetalt boligen din har du betalt millionbeløp til banken.

Det burde vært IQ test for å få lån…

Anonymkode: c2329...11f

Ja, men du sitter i hvert fall igjen med en bolig du eier. 

Det gjør du ikke om du leier i 30 år.

Apropos IQ test.......

Anonymkode: c4d35...a3b

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det der er ganske standard leie her i Oslo nå.

Anonymkode: d7268...40d

Og dyrere skal det bli å leie i de store byene. https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/0VG5k0/rekordvekst-i-leieprisene-i-andre-kvartal-en-varslet-krise-sier-studentleder

Anonymkode: 019c1...0c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men du sitter i hvert fall igjen med en bolig du eier. 

Det gjør du ikke om du leier i 30 år.

Apropos IQ test.......

Anonymkode: c4d35...a3b

Ja, men da kan du tenke på at om bare 20 år har jeg over 33 millioner i fond (med dagens sparetakt og gjennomsnittlige avkastning).

Tror jeg skal klare å finne meg en brukt campingvogn eller en liten hybel for den prisen… 

Anonymkode: c2329...11f

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men da kan du tenke på at om bare 20 år har jeg over 33 millioner i fond (med dagens sparetakt og gjennomsnittlige avkastning).

Tror jeg skal klare å finne meg en brukt campingvogn eller en liten hybel for den prisen… 

Anonymkode: c2329...11f

Har du garantert utbytte på det du har i fond, og er du klar over at de siste 3 årene har verdien av globale fond blitt dratt opp kunstig fordi dollaren har steget 25% i forhold til norske kroner? Jeg kjøpte krypto for 200 for 13-14 år siden men jeg kunne ikke si allerede da hvor mye den ville stige på 10 år.

Anonymkode: 30c76...468

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, men da kan du tenke på at om bare 20 år har jeg over 33 millioner i fond (med dagens sparetakt og gjennomsnittlige avkastning).

Tror jeg skal klare å finne meg en brukt campingvogn eller en liten hybel for den prisen… 

Anonymkode: c2329...11f

Du vet at det går ann å spare i fond i tillegg til å betale ned bolig?

Men for all del, vi med utleie setter pris på at dere betaler ned boliglånet for oss

Anonymkode: 56877...adc

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier bolig og betaler lån , renter og felleskostnader totalt 8000 kr i måneden , så kommer jo Ann på hvor man har lån og om renta er bunnet da , å hvor boligen ligger . Er man villig til og bo litt utenfor byene så er det billigere og kjøpe også . Jeg leide før og betalte mye mer enn nå , har bodd her i 4 år nå å kommer nok ikke noe billigere unna ved leie . Jeg har aldri sett på det og eie som noe man må , men er sjeleglad for at jeg eier nå . Boligprisene har steget mye her jeg bor og ved ett salg når jeg er borte vil det bli noen kroner på unga mine også . 

Anonymkode: 6a1d9...bb0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du garantert utbytte på det du har i fond, og er du klar over at de siste 3 årene har verdien av globale fond blitt dratt opp kunstig fordi dollaren har steget 25% i forhold til norske kroner? Jeg kjøpte krypto for 200 for 13-14 år siden men jeg kunne ikke si allerede da hvor mye den ville stige på 10 år.

Anonymkode: 30c76...468

Jeg har godt balansert portefølje med god risikospredning, ellers takk. Jeg skrev gjennomsnittlig avkastning fordi det er den mest riktige måten å regne på.

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at det går ann å spare i fond i tillegg til å betale ned bolig?

Men for all del, vi med utleie setter pris på at dere betaler ned boliglånet for oss

Anonymkode: 56877...adc

Hvis du betaler ned en bolig og sparer like mye i fond, ja da tjener du veldig godt.

Jeg tjener bare 820.000 i året, og samboer tjener 930.000. Jeg kunne klatret på karrierestigen og tjent mer, men jeg har en jobb jeg trives i og fantastiske kollegaer. For meg er det, og fritid, viktigere enn penger og matrielle ting.

Anonymkode: c2329...11f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har enda flere tanker om tema. 

Renter er det det koster å kjøpe penger. Jeg har kjøpt 2 millioner og det betaler jeg 780 000 for (jeg har fastrente). Gjenstanden jeg har kjøpt vil mest sannsynlig stige i pris. På de få årene jeg har bodd her har verdien steget med 700 000.

3 millioner koster 780 000. 5 millioner koster 780 000. Og hvem vet hva verdien på leiligheten er verdt når jeg blir pensjonist? 10 millioner? 15 millioner? 780 000 gir meg da 15 millioner. Litt kult! 

Da kan jeg la banken ta pant og de vil da føre over en fast sum i måneden til meg. 

Slik har jeg investert i min egen alderdom. Jeg kan investere i ny teknologi som gjør det enklere å bo hjemme. Jeg kan kjøpe privat hjemmehjelp. Jeg kan kjøpe privat bpa. Jeg har Multippel Sklerose så jeg tenker litt på sånne ting da. 

Så et greiere liv som handikappet eldre betalte jeg da for over 20 år siden bare 780 000. 

Så noen tanker om vedlikehold. 

Å vaske er vedlikehold. Å vaske jevnt og godt gjør at jeg oppdager skader raskt. Jeg så f.eks at jeg hadde fått sprekker i fugene på badet. Jeg skrapa og fuga selv. Jeg holder rør åpne. Passer på at det ikke er for fuktig inne. Jeg sparkler og maler små hakk her og der. 

Det eneste jeg har brukt store penger på er elektrikker, ca 17 000 for å modernisere litt. Og jeg har pussa opp kjøkkenet, selv, det ble ca 10 000,-.

Utsiden tar borettslaget seg av. 

Jeg elsker gjenstanden min og synes jeg har fått den billig. 

Og igjen. Jeg kom fra kredittgjeld på 120 000. Jeg ble skremt av det og la en plan. 

Men uansett. Jeg er en type som MÅ kjøpe, for det må være enkelt å bruke rullestol der jeg bor. Og det er det her jeg bor. 

Dette er bare min historie. At folk leier er ikke noe jeg ser ned på. 

Endret av Solanum
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (49 minutter siden):

Jeg har enda flere tanker om tema. 

Renter er det det koster å kjøpe penger. Jeg har kjøpt 2 millioner og det betaler jeg 780 000 for (jeg har fastrente). Gjenstanden jeg har kjøpt vil mest sannsynlig stige i pris. På de få årene jeg har bodd her har verdien steget med 700 000.

3 millioner koster 780 000. 5 millioner koster 780 000. Og hvem vet hva verdien på leiligheten er verdt når jeg blir pensjonist? 10 millioner? 15 millioner? 780 000 gir meg da 15 millioner. Litt kult! 

Da kan jeg la banken ta pant og de vil da føre over en fast sum i måneden til meg. 

Slik har jeg investert i min egen alderdom. Jeg kan investere i ny teknologi som gjør det enklere å bo hjemme. Jeg kan kjøpe privat hjemmehjelp. Jeg kan kjøpe privat bpa. Jeg har Multippel Sklerose så jeg tenker litt på sånne ting da. 

Så et greiere liv som handikappet eldre betalte jeg da for over 20 år siden bare 780 000. 

Så noen tanker om vedlikehold. 

Å vaske er vedlikehold. Å vaske jevnt og godt gjør at jeg oppdager skader raskt. Jeg så f.eks at jeg hadde fått sprekker i fugene på badet. Jeg skrapa og fuga selv. Jeg holder rør åpne. Passer på at det ikke er for fuktig inne. Jeg sparkler og maler små hakk her og der. 

Det eneste jeg har brukt store penger på er elektrikker, ca 17 000 for å modernisere litt. Og jeg har pussa opp kjøkkenet, selv, det ble ca 10 000,-.

Utsiden tar borettslaget seg av. 

Jeg elsker gjenstanden min og synes jeg har fått den billig. 

Og igjen. Jeg kom fra kredittgjeld på 120 000. Jeg ble skremt av det og la en plan. 

Men uansett. Jeg er en type som MÅ kjøpe, for det må være enkelt å bruke rullestol der jeg bor. Og det er det her jeg bor. 

Dette er bare min historie. At folk leier er ikke noe jeg ser ned på. 

Du har ikke kjøpt pengene, du leier de. 

Anonymkode: ade75...f39

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor har leid leilighet i 30 år. Hvis jeg regner et snitt på det hun har betalt oppigjennom årene, så havner jeg nær 2 500 000,- i leieutgifter. Det er ikke mye for 30 år, men det er penger hun hadde hatt i dag i et hus om hun heller hadde kjøpt seg en OK bolig/leilighet for 30 år siden. Faktisk, med tanke på lokasjonen hennes, så ville kanskje disse 2 500 000,- i dag vært verd 4 000 000,-. 

Men, sant skal sies, hun tenker ikke på det. For hun har jo bodd, og hun har bodd godt, og har klart seg bra i disse 30 årene. At hun ikke eier noe verdt 4 000 000,- i dag bryr henne midt i ryggen, da hun nå bor på omsorgsbolig og begynner å nærme seg slutten på livet. 

Det eneste denne leiingen er kjipt for, er arvingene. 

Arvingene trøster seg med at hun har hatt det godt, bodd godt og ikke har hatt noe ansvar. Hverken med hage, snømåking, oppussing, vedlikehold eller annet. Hun har brukt tiden sin på å leve - midt i byen. Om verden rundt er nedsnødd eller oppblomstret, om en storm river av taket eller uansett, så har hun levd helt bekymringsløst. En bekymringsløshet som slekta rundt også har høstet godt av. For det har aldri vært snakk om vedlikehold, dugnader eller problemer.

Så det er ikke så kjipt for arvingene likevel. Og til syvende og sist så klarer arvingene seg meget godt på egenhånd uansett.

Anonymkode: 9c258...0b0

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...