Gå til innhold

Dyrt å eie bolig også, valgte å gå over til leie igjen..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i by, ca 1,5t fra Oslo. Relativt sentralt, men ikke i sentrum. Jeg som skrev innlegget over ditt :) 

Anonymkode: e5057...96d

Ja, da har du nok gjort en god deal. For du sier jo at dere kan ta ungene med på ferie. Det har også en stor verdi. Og hage. Jeg er glad jeg vokste opp med hage. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett leie eller ikke. De fleste som vokser opp i dag kommer aldri til å få råd til bolig om de ikke arver av rike foreldre. Stadig flere fattige. Gratulerer sv/ap-gjengen.

Anonymkode: 0071b...ad9

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Enda en tråd om leiere som av en eller annen grund føler de må forsvare valget sitt. Kan de ikke bare drite i hva andre synes? Leie versus eie er veldig individuelt etter økonomi, livssituasjon og følelser. Det som er rett for noen er ikke det for andre.

Men litt morsomt at det i eksemplet i innledningen var et tydelig litt for ekstravagant eieobjekt satt opp mot mer nøkternt leieobjekt. Hvis bare man plukker de rette tallene vil man få den konklusjonen man ønsker. 

Anonymkode: 019c1...0c5

Er du så enkel? Det er en interessant debatt. Men heeele Norge er jo gale etter å eie, så når noen leier frivillig skal de få høre det

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uansett leie eller ikke. De fleste som vokser opp i dag kommer aldri til å få råd til bolig om de ikke arver av rike foreldre. Stadig flere fattige. Gratulerer sv/ap-gjengen.

Anonymkode: 0071b...ad9

🤦‍♀️

Anonymkode: 21045...6b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Enda en tråd om leiere som av en eller annen grund føler de må forsvare valget sitt. Kan de ikke bare drite i hva andre synes? Leie versus eie er veldig individuelt etter økonomi, livssituasjon og følelser. Det som er rett for noen er ikke det for andre.

Men litt morsomt at det i eksemplet i innledningen var et tydelig litt for ekstravagant eieobjekt satt opp mot mer nøkternt leieobjekt. Hvis bare man plukker de rette tallene vil man få den konklusjonen man ønsker. 

Anonymkode: 019c1...0c5

Ehm.. Nå er det vel heller de som eier som er mest opptatt av å fortelle verden at deres valg er det eneste riktige.

Alle oppegående mennesker skjønner jo at det er forskjell på folk og at det som lønner seg for én person ikke nødvendigvis lønner seg for alle andre. I tillegg er det mange som kjøper bolig av andre grunner enn økonomi.

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som mange leietakere tenker at de leier et hus/leilighet "for alltid". Det er høyst usikkert å være på leiemarkedet. Brått skal utleier selge eller bruke boenheten selv, og da må man ut. 

Anonymkode: 359c9...f82

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg eier leilighet og betaler over 20k i måneden. Men for meg er ikke økonomi alt, trivsel er viktigere.

Jeg elsker leiligheten min, følelsen av at den er min, ig ingen kan plutselig be meg om å flytte. Jeg kan gjøre akkurat det jeg vil med den, dekorere som jeg vil. Tenkte langsiktig med innredning, tar det litt etter litt. 

Og jeg slipper å forholde meg til utleiere. Jeg har aldri likt å være avhengig av andre mennesker, jeg vil være selvstendig. 

Anonymkode: fbbf4...983

Dette er viktig for meg også. Elsker leiligheten min. Her vil jeg bo i mange år fremover. Naboen min leier samme leilighet jeg har, de fikk plutselig beskjed at eier måtte bruke leiligheten selv. Sånt stresser hvem som helst. Høres jævlig ut spør du meg. 
 

For mange år siden leide jeg en borettslag leilighet. Betalte 8000 kr i mnd. Huseier skulle da betale felleskostnader av de pengene. Tiden gikk og en dag kom jeg hjem til en lapp på døra av namsmannen, jeg fikk 14 dager på å flytte ut, og at om ikke alle tingene mine var ute så blir de låst inn uansett. 
Tenk å få en sånn beskjed når man er 75 år😬 Derfor er det flere grunner til at det er tryggere med lån en leie. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det virker som mange leietakere tenker at de leier et hus/leilighet "for alltid". Det er høyst usikkert å være på leiemarkedet. Brått skal utleier selge eller bruke boenheten selv, og da må man ut. 

Anonymkode: 359c9...f82

Ikke alle har et ønske om å bo et sted "for alltid".

Jeg har flyttet ca hvert femte år (i snitt) siden jeg ble voksen. Jeg har ingenting imot å flytte på meg, tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (41 minutter siden):

Ehm.. Nå er det vel heller de som eier som er mest opptatt av å fortelle verden at deres valg er det eneste riktige.

Alle oppegående mennesker skjønner jo at det er forskjell på folk og at det som lønner seg for én person ikke nødvendigvis lønner seg for alle andre. I tillegg er det mange som kjøper bolig av andre grunner enn økonomi.

Jeg eier selv, men jeg er enig med deg i at mange boligeiere fremstiller det å eie som det eneste riktige for alle.
Jeg har ofte følt meg ganske så alene i slike diskusjoner, der jeg er den eneste boligeieren som sier at eie ikke er riktig for alle.

 

Hvis vi ser på det rent økonomisk er tommelfingerregelen at det lønner seg å eie hvis du skal bo mer enn 5 år på samme sted.
Dette er en tommelfingerregel, og altså ingen fasit.
For noen kan det lønne seg å eie lenge før det har gått 5 år, mens for andre kan det ta 20 år i samme bolig før det lønner seg økonomisk å eie.

Men alt handler ikke om økonomi.
For mange handler spørsmålet om leie/eie like mye om frihet og færre forpliktelser.  At de som leietakere vil bruke tid og penger på andre ting enn bolig.

 

Anonymkode: 47dbb...e82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men alt handler ikke om økonomi.

For mange handler spørsmålet om leie/eie like mye om frihet og færre forpliktelser.  At de som leietakere vil bruke tid og penger på andre ting enn bolig.

Anonymkode: 47dbb...e82

Det er akkurat det her. I en eie eller leie diskusjon, blir det alltid så fokus på kroner og øre. Men det er så mange ikke-prissatte faktorer her, som verdsettes så ulikt, både fra person til person og gjennom livet. 

Jeg har lån, og har det såklart mye trangere nå enn da renta var lav. Men jeg har barn, og jeg verdsetter tryggheten i et stabilt bosted ekstremt høyt. Jeg er villig til å betale det hvite i øyet for å ha det. 

I guttungens klasse er det bare en familie jeg vet at leier (det kan være flere, men bare 1 jeg vet). De måtte ganske nylig flytte fra leiligheten de hadde leid i mange år, fordi huseier skulle bruke den selv. Nå bor de i en dårlig og alt for liten leilighet, fordi det var det eneste de klarte å finne innenfor skolekretsen. Med barn i skole og barnehage, er det ikke bare-bare  å ta løs å flytte et helt annet sted på 3 mnd varsel. 

Samtidig så har jeg mange rundt, som har brukt den perioden med veldig lave renter og sterk boligprisvekst, til å stadig låne seg opp for oppussing. De menneskene må verdsette glatte vegger mye høyere enn hva jeg gjør...

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du så enkel? Det er en interessant debatt. Men heeele Norge er jo gale etter å eie, så når noen leier frivillig skal de få høre det

Anonymkode: 21045...6b8

 

Portia Catonis skrev (2 timer siden):

Ehm.. Nå er det vel heller de som eier som er mest opptatt av å fortelle verden at deres valg er det eneste riktige.

Alle oppegående mennesker skjønner jo at det er forskjell på folk og at det som lønner seg for én person ikke nødvendigvis lønner seg for alle andre. I tillegg er det mange som kjøper bolig av andre grunner enn økonomi.

Når man innleder en tråd med "alle som ikke gjør som meg er teite" må man regne med å få motbør. Ikke uenig i at det har vært generell konsensus at eie var lurt da renta var lav. Men har fortsatt tilgode å lese mengder av tilsvarende tråder som denne med motsatt fortegn etter renten økte. 

Jeg skriver jeg nettopp er enig i at leie versus eie er individuelt. Så hvorfor dette behov fra TS å kjefte på andre fordi de ut fra sine behov velger annerledes? Og ganske patetisk å etterfølgende bli furt fordi alle ikke er enige. 

Anonymkode: 019c1...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Når man innleder en tråd med "alle som ikke gjør som meg er teite" må man regne med å få motbør. Ikke uenig i at det har vært generell konsensus at eie var lurt da renta var lav. Men har fortsatt tilgode å lese mengder av tilsvarende tråder som denne med motsatt fortegn etter renten økte. 

Jeg skriver jeg nettopp er enig i at leie versus eie er individuelt. Så hvorfor dette behov fra TS å kjefte på andre fordi de ut fra sine behov velger annerledes? Og ganske patetisk å etterfølgende bli furt fordi alle ikke er enige. 

Anonymkode: 019c1...0c5

Det er jo ikke det TS skriver i det hele tatt... Hun skriver jo tvert imot at hun HAR vært fryktelig opptatt av å eie, men ikke er det lengre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett leie eller ikke. De fleste som vokser opp i dag kommer aldri til å få råd til bolig om de ikke arver av rike foreldre. Stadig flere fattige. Gratulerer sv/ap-gjengen.

Anonymkode: 0071b...ad9

Det var Høyre med Kåre Willoch som frislapp boligmarkedet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har aldri leid og kommer aldri til å gjøre det heller.

Bor i en by med stor vekst av boliger. Er vel ett av de medt tilflyttende områdene i landet hvor boligprisene ikke har falt særlig.

Jeg betaler ca 10.000 i mnd inkl lån, strøm og komm.avgifter.

Forsikringer, tv og nett er frivillig og telles ikke med.

Bor i eget hus på ca 140 kvm, egentlig altfor stort for meg men trives vanvittig her.

Jeg klarer ikke forstå at folk vil betale ned på lån for andre ved å leie evt fylle opp sparegrisen til utleieren. Så sinnsykt sløsing med penger.

Anonymkode: ded96...936

Forsikringer er da noe av det aller viktigste du har og er ikke frivillig.

Anonymkode: dae31...7f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Når man innleder en tråd med "alle som ikke gjør som meg er teite" må man regne med å få motbør.

Anonymkode: 019c1...0c5

Hva f*en skriver du? Hvor i innlegget mitt står dette?

TS.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så bodde jeg og samboer tidligere i en leilighet til 10.000k og måtte betale strøm selv. Dette var en leilighet på 50 kvm, vi hadde ikke noe uteområde/hage. Og kun 1 parkeringsplass når vi var 2 stk og hadde 2 biler. Så endte med at vi vekslet på hvem som parkerte utenfor leiligheten mens den andre parkerte på en offentlig plass litt lengre unna og måtte gå et stykke. Vi hadde også noen som leide leiligheten under oss som hadde fest hver eneste helg. 

Vi kjøpte oss hus og betaler rett under 8k på huslånet. Det blir såklart dyrere når man legger sammen alt av kosntader som huslån, forsikring, strøm, internett og kommunale avgifter. Men vi syns det var vel verdt det. Nå har vi et eget hus som vi eier og har 4x så mye plass som tidligere. Vi har også stor innkjørsel/ gårdsplass med god plass til bilene våre og stor hage. Og best av alt så er det ikke noe som helst festbråk, veldig rolig strøk. Så ja det er dyrere, men vi syns absolutt det var verdt det å kjøpe eget selv om det blir noen tusen dyrere i mnd.

Anonymkode: 1ea5e...2cb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv så bodde jeg og samboer tidligere i en leilighet til 10.000k og måtte betale strøm selv. Dette var en leilighet på 50 kvm, vi hadde ikke noe uteområde/hage. Og kun 1 parkeringsplass når vi var 2 stk og hadde 2 biler. Så endte med at vi vekslet på hvem som parkerte utenfor leiligheten mens den andre parkerte på en offentlig plass litt lengre unna og måtte gå et stykke. Vi hadde også noen som leide leiligheten under oss som hadde fest hver eneste helg. 

Vi kjøpte oss hus og betaler rett under 8k på huslånet. Det blir såklart dyrere når man legger sammen alt av kosntader som huslån, forsikring, strøm, internett og kommunale avgifter. Men vi syns det var vel verdt det. Nå har vi et eget hus som vi eier og har 4x så mye plass som tidligere. Vi har også stor innkjørsel/ gårdsplass med god plass til bilene våre og stor hage. Og best av alt så er det ikke noe som helst festbråk, veldig rolig strøk. Så ja det er dyrere, men vi syns absolutt det var verdt det å kjøpe eget selv om det blir noen tusen dyrere i mnd.

Anonymkode: 1ea5e...2cb

Hvor i Norge er dette? :) 

Anonymkode: 8d2fb...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva f*en skriver du? Hvor i innlegget mitt står dette?

TS.

Anonymkode: 8d2fb...d73

Formålet med tråden skinner tydelig igjennom. Du mener du har sett lyset og føler behov for å fortelle andre hvor uopplyste det er. Hvorfor ikke bare leve bra med beslutningen din? Misjonering er aldri alright. Uansett type. 

Anonymkode: 019c1...0c5

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvor i Norge er dette? :) 

Anonymkode: 8d2fb...d73

Trøndelag :)

Anonymkode: 1ea5e...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Formålet med tråden skinner tydelig igjennom. Du mener du har sett lyset og føler behov for å fortelle andre hvor uopplyste det er. Hvorfor ikke bare leve bra med beslutningen din? Misjonering er aldri alright. Uansett type. 

Anonymkode: 019c1...0c5

Hersketeknikken din funker dårlig.

Anonymkode: 8d2fb...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...